Jump to content

Ny eller brukt båt

fanaholmen

Recommended Posts

Jeg har nå fulgt med i dette forumet en tid og er jo ellers i et båtmiljø med mange eiere av mange typer båter.

Jeg har pr idag både snekke og speedbåt og leker med tanken på å skifte ut begge i en ny båt. Så til det jeg ønsker synspunkter på. Jeg blir helt skremt når jeg leser og hører om alle problemene folk har med båtene sine. Når jeg er inne og ser på bruktbåter og ser hvor dårlig vedlikeholdt en god del av de er og hvilke priser folk forlanger begynner jeg å lure på om det ikke er galskap å kjøpe bruktbåt. Nytt er nytt med garantier og ikke nedsarvet og mishandlet. Hvordan er det mulig at folk fremdeles kjøper båter med Volvo motorer når alle vet at de er tidsinnstilte problembomber. Jeg har ihvertfall ikke råd til motorras på en større diesel.

Hører mange anbefaler utenbordsmotorer av nyere dato da disse visst er temmelig problemfri for et behageligere båtbudsjett. Jeg syntes båtgleden forsvinner når det ender opp i et økonomisk mareritt. Hekkagregat virker også som et mareritt etter noen års bruk.

Neimen ikke lett å ønske seg ny båt

ET GODT RÅD

Hold deg langt unna 10 år gamle motorer og hekkagregat. De har nok noen år igjen med kunstig åndedrett og masse utlegg. Utpulte madrasser og gammel teknologi. Kjøp heller påhengs og selg den så snart garantien er gått ut. Bo i båt er som oftest noe dritt her på vestlandet. Rask båt til nærmeste hotell er mye bedre og mor slipper å vaske opp og pappa slipper å ligge og skru motor hele helgen.

Å kjøpe brukt har da ikke noe med alder å gjøre?

Er båten velholdt?

Er motoren av et anerkjent merke og velholdt?

Er prisen gunstig?

Kjøp!

Er båten shabby?

Er motoren lite startvillig, oljete, flassete, med ujevn gange når den endelig starter?

Er prisen uforholdsmessig høy?

Ikke kjøp!

Redigert av lgboat (see edit history)

Jeg har båt fra 74 og Volvomotorer uten elektronikk fra 88. Angrer ikke en dag. Nå har vi hatt vår i fire år og satser på at den holder båtlivet vårt ut. Kjør med vett og forstand. Er vel ikke sikker på om jeg ville byttet til nyere cabincruiser. Men dette har mye med smak og behag. Båt med vinduer i hytt og pine er ikke min greie.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

ET GODT RÅD

Utpulte madrasser og gammel teknologi.

Madrassene går vel an å skifte ut ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...