Jump to content

Trenger målsatt tegning/bilde av ror til Jeanneau Rush 97 (Attalia

JohannesVII

Recommended Posts

Etter rorhavari må jeg få bygd nytt ror til min Jeanneau Rush 97 (Attalia). Jeg har ikke klart å oppdrive tilfredsstillende tegninger eller mål på roret verken hos Heitmann eller Jeanneau i Frankrike. Dersom noen kan hjelpe meg med f.eks. et målsatt fotografi, dvs. et bilde av roret med en tommestokk festet til, ville jeg satt enormt stor pris på det.

Med vennlig hilsen

Johannes

Hei!

Jeg byttet ror på min Jeanneau Rush 84 (Aquila) sist våres, da jeg følte at rorhavari kunne være nært forestående. Og min mistanke ble bekreftet etter 3 spark så falt roret delvis av.

Orginalroret var bygd opp av middels merantifiner kvalitet som var plastet inn.

Men den syrefaste roraksel og påsveisede flattjern (syrefaste) akterover virket godt dimensjonert og solid.

jeg brukte det gamle roret som mal, men økte lengden akterover med ca 10 cm og 15 cm større dybde.

Det nye roret ble bygd opp på samme måte, to finerplater hvor roraksel og flattjern ble felt inn i midten og etterpå ble limt og skrudd sammen. Så ble de slipt og tilpasset form før 4 lag glassfiber duk og polyster ble jagt på til slutt. jeg valgte en langt bedre kvalitet på fineren enn den orginale som tross alt har holdt i 30 år.

Min erfaring med å øke rorflaten med ca 25% har vært positiv, bedre manøvreringsdyktihet selvfølgelig men krever også sin mann på skarp slør :yesnod:

Men ikke verre enn at min Raymarine ST2000 autoplit klarer jobben.

Nå i etterkant så hadde jeg nok valgt Divinicell som kjernematriale, bedre holdbarhet, enklere å bearbeide og ikke minst mye lettere.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Hei!

Jeg byttet ror på min Jeanneau Rush 84 (Aquila) sist våres, da jeg følte at rorhavari kunne være nært forestående. Og min mistanke ble bekreftet etter 3 spark så falt roret delvis av.

Orginalroret var bygd opp av middels merantifiner kvalitet som var plastet inn.

Men den syrefaste roraksel og påsveisede flattjern (syrefaste) akterover virket godt dimensjonert og solid.

jeg brukte det gamle roret som mal, men økte lengden akterover med ca 10 cm og 15 cm større dybde.

Det nye roret ble bygd opp på samme måte, to finerplater hvor roraksel og flattjern ble felt inn i midten og etterpå ble limt og skrudd sammen. Så ble de slipt og tilpasset form før 4 lag glassfiber duk og polyster ble jagt på til slutt. jeg valgte en langt bedre kvalitet på fineren enn den orginale som tross alt har holdt i 30 år.

Min erfaring med å øke rorflaten med ca 25% har vært positiv, bedre manøvreringsdyktihet selvfølgelig men krever også sin mann på skarp slør :yesnod:

Men ikke verre enn at min Raymarine ST2000 autoplit klarer jobben.

Nå i etterkant så hadde jeg nok valgt Divinicell som kjernematriale, bedre holdbarhet, enklere å bearbeide og ikke minst mye lettere.

Hei, Bøljan

Jeg går ut fra at du har hatt god erfaring med å øke rorflaten? Hos meg er også aksel og flattjern intakt, men roret er brukket av rett under nederste flattjern samt det negative utslaget foran rorstammen. Har du muligens fortsatt målene på roret du bygde? Jeg trenger da høyde langs rorstammen, største bredde, bredde helt nederst samt bredden på det negative utslaget foran rorstammen.

Johannes

Hei!

Jeg brukte som sagt det gamle roret som mal, de cm jeg la til var i bakkant og dybde.

Skulle gjerne tatt mål av roret, men i vinter så ligger jeg i boblehavn så det blir vanskelig.

Men jeg har noen bilder av det nye roret som jeg kan finne frem,og de gir ihvertfall et visst inntrykk.

Velkommen til Båtplassen foresten :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...