Jump to content

Baatplassentreff 2005

Astor

Recommended Posts

Sitat

"Alle" seilere priser jo Sandspollen. Selv synes jeg det er et fint sted, men jeg ville tro at det tidlig blir mørkt og skyggefullt. Har bare vært der for å titte. Men hvorfor er det "knotete"?

Jo, da Sandspollen er grei nok, men det er liksom ikke noe naturlig sted der å samles på. En liten brygge her - en knaus der osv. Man ender opp på hver sin knaus. Jeg pleier å ankre opp der, og det er vel litt upassende hvis det skal være treff ?
  Sitat

Foreslår også en langhelg, da dette vil gi litt bedre muligheter for de saktmodige.

GeirKS

Dette tror jag er viktigt !

jag föreslår  Skagen eller Saeby !    :lol:   Amorosa o jeg har en bra 'kontakt' i Saeby!

Nej skojjar bare

Strömstad,Koster,Hvaler,Hankö,Tönsberg,Horten,Verdens Ende,Hvasser! eller någonstans

i det området!

O som GeirKS föreslår en langhelg, tror jag er ett 'must' !

sen lurer jag på om vi ikke borde ha en lokal o tillgå, vädret er ju ikke alltid med oss på desse

breddgrader...........annet er det ju her nere i 'syden' dvs Marstrand  :wink:

S/Y Gunga Din

Sitat

Tviler sterkt på at det kommer noen fra ytre Oslofjord til Sandspollen...

GeirKS

Skal nok være enig med deg i det. Det er temmelig langt inn til Sandspollen for oss saktegående på begge sider av Ytre Oslofjord. Men blir det ei langhelg skal man ikke se bort fra at noen av oss siger innover. Selvfølgelig samme forhold også motsatt vei.

Ellers deler jeg litt av Suzukis oppfatning. Ikke fordi jeg er i mot organiserte gjestehavner generelt,  men jeg tror det kunne bli mye trivligere i ei uthavn.... bål og trekkspill og feks felles fiskesuppe med tilbehør.

Til Suzuki; Passer det arbeidsturnusen min og det ender med treff i ei gjestehavn har jeg plass. Dropp sovepose, men ta med sengetrekk. Eneste jeg krever er at eventuelle medbrakte arvinger sover til 07:00.

Jeg synes Sandspollen, Horten og Son er fine steder. Om vi ikke vil ligge i gjestehavn kan vi ligge i Kølabånn på Jeløysiden av Son (stedet kalles også Hvittingbukta). Her er det flott å ligge så sant det ikke er nordavind. Blir det nordavind kan vi enten gå gjennom Bevøysundet og ligge i le av Bevøya/Jeløya eller vi kan gi inn til Son.

Jeg synes Son er litt kort tur for oss (tar vel 15 minutter tenker jeg), men det er helt underordnet. Det er viktigere å ta hensyn til de med 6 knops fart enn oss med større fart.

Slik jeg ser det er et av formålene med et treff å kunne prate båt og se på båt. Jeg tror kanskje det er lettere å bevege seg rundt mellom båtene om vi ligger i en havn. Om det kommer mange båter til treffet bør dette koordineres med havnesjefene.

Trekkspill, bål og fiskesuppe høres hyggelig ut, bortsett fra at det er ulovlig å tenne båt på denne tiden

Sitat

Jeg har ikke noe stort treff i tankene når jeg skriver dette, men kjenner jeg dere andre rett så vil sikkert dette bare balle på seg. Flere av oss her i Indre Oslofjord har båter som går i snekkefart, og dermed begrenser noe på aksjonsradiusen. Hadde tenkt meg et uformelt treff i Sandspollen ellerv et annet sted mellom Horten/Moss - Oslo. Som sagt, dette er bare en tanke, som jeg godt kunne tenke meg å jobbe mer med.

Jeg kunne tenkt meg å gå litt tilbake til utgangspunktet her, dvs et treff der vi med saktegående båter i indre Oslofjord kunne delta.

Sitat

sen lurer jag på om vi ikke borde ha en lokal o tillgå, vädret er ju ikke alltid med oss på desse

breddgrader...........

Det finnes jo et flott sted rett utenfor Son som heter Saueholmen. Der er det både en liten brygge og et gammelt naust som kan brukes. Dette stedet vet jeg det går an å leie, men hvem som leier ut, til hvilken pris og til hvem, det aner jeg ikke.

Ser bare at det arrangeres treff der iblant, hvor det kan ligge ganske mange båter til tider. Man må nok ligge ganske mange utenpå hverandre da, det kan være en ulempe kanskje.

Det finnes noen bilder fra et annet treff på Saueholmen nederst på  denne siden

Sitat

Jeg kunne tenkt meg å gå litt tilbake til utgangspunktet her, dvs et treff der vi med saktegående båter i indre Oslofjord kunne delta.

Helt enig med Lasse. Problemet er vel at det er mange i Yttre fjord, med samme problem, dvs. saktegående båter....

Suzuki

No boat needed..

Sitat

Kan vel like godt hoppe i det:

Skal det være et treff mener jeg noen også må påta seg et ansvar som arrangør - dvs bestemme tid/sted agere "havnesjef" etc.

Hvem tar utfordringen ?

Da må vi vel være enig om sted.

F.eks. vanskelig for meg å være havnesjef i Son.

Da burde det vel være noen som er i nærheten av  stedet som kunne ta på seg oppdraget

Synes selv at området rundt Son er greit.

Sitat

Hvem tar utfordringen ?

Her må vi jo kunne utfordre Bitteliten, som bare har 15 minutters gange til Son?????? :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Tanken min var å lage et "lokalt" treff i Indre Oslofjord. Ikke et "Østlandstreff", men et som vi på lokalt plan kan holde i tradisjon. Da er det lettere å sette dette i drift. Og kan kanskje utvides noe etter hvert.

Son er et utmerket sted med gjestehavn og alle fasiliteter. Minus med Son er at det til stadighet er regattaer og seiltreff der. Men dette lar seg undersøke.

Kulpe, Sauholmen og Kølabånn er andre alternativer som jeg ikke faller for med en gang. "Knotete" steder alle sammen, bortsett fra Kølabånn som er veldig væravhenig.

Sandspollen har jeg gjennom sommen blitt godt kjent med, og er skjermet for vær og vind. Brygga innerst mister noe sol på kvelden, men ikke i mai-juni.

Horten er etter min mening perfekt for et lokalt treff. Noe langt å kjøre for Oslofolket kanskje. Til Hortens fordel er dette et rimelig sted i mai-juni. Under 50-lappen pr. døgn.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sitat

Her må vi jo kunne utfordre Bitteliten, som bare har 15 minutters gange til Son?????? :cheers:

....og som har en jobb der jeg er 80% av tiden min i utlandet...

Takk for oppfordringen, men skal det bli et treff er nok ikke jeg rett person til å lede dette med tanke på at jeg ikke er mye i Norge. Beklager..

Bare vil påpeke at det blir baatplassen treff også på Mjøsa i 2005, i tilfelle det var noen tvil om det... Har liksom ikke vært nevnt ennå. Neste år har vi større grunn enn noengang til å treffes - med unntak av meg og Årø'n, har hele treffet skiftet båt. Burde ha en del å juge om da... :wink:

Sitat

Kulpe, Sauholmen og Kølabånn er andre alternativer som jeg ikke faller for med en gang. "Knotete" steder alle sammen, bortsett fra Kølabånn som er veldig væravhenig.

Da må vel Mølen være et bra sted! Med bred og fin molo. God plass på land hele veien rundt. Hvis mange nok reiser ut tidlig nok, kan vi okkupere hele havna, slik at de som pleier å ligge der fast ikke kommer til. :wink::lol: :lol:    De med størst båter legger seg ytterst og sperrer innløpet, og slipper bare igjennom andre som har riktig vimpel.  :wink:  :yesnod:  

(Det er kanskje best å ha en politibåt i beredskap i tilfelle  :boxing: )  :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:

Mulig at det vil bli en del båter virrende rundt øya i en periode. Det er ikke alle som vet hvor de skal gjøre av seg når deres "faste plass" er opptatt!!........... :wink:  

Sitat

Da må vel Mølen være et bra sted! Med bred og fin molo. God plass på land hele veien rundt. Hvis mange nok reiser ut tidlig nok, kan vi okkupere hele havna, slik at de som pleier å ligge der fast ikke kommer til. :wink::lol: :lol:    De med størst båter legger seg ytterst og sperrer innløpet, og slipper bare igjennom andre som har riktig vimpel.  :wink:  :yesnod:  

(Det er kanskje best å ha en politibåt i beredskap i tilfelle  :boxing: )  :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:

Mulig at det vil bli en del båter virrende rundt øya i en periode. Det er ikke alle som vet hvor de skal gjøre av seg når deres "faste plass" er opptatt!!........... :wink:  

Er det ikke grunt der da? Leste litt om Mølen i havneforum.
  Sitat

Er det ikke grunt der da? Leste litt om Mølen i havneforum.

Jo, dessverre er det nok det. Tror det er dypt nok for båter med litt kjøl akkurat rundt og rett innenfor moloåpningen, men det grunner fort opp.

Innlegget var mest ment som et lite spark (fleip) til de som "bor" der fast. Det er jo nesten ikke mulig for andre å ligge der.

Sitat

....og som har en jobb der jeg er 80% av tiden min i utlandet...

Takk for oppfordringen, men skal det bli et treff er nok ikke jeg rett person til å lede dette med tanke på at jeg ikke er mye i Norge. Beklager..

Det er lov å prøve seg vet du..... :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...