Jump to content

Langturtråden

S/Y Emma

Recommended Posts

No når snøen ligg som eit tjukt teppe over landet, vassrøyra frys og straumrekningane vert skrivne med gaffel, er det lett å drøyme seg vekk til tropiske farvatn. Dei siste åra har trangen til å kaste loss og følgje kompassnåla sørover vorte sterkare. Båt er for lengst innkjøpt, kjærast med interesse for langtur er på plass og utstyrslista er klar. Til sommaren skal vi på langturkurs i regi av FjordSailing. No står det berre att eit år eller to med sparing.

Seglbåt er det perfekte transportmiddel. Med huset på slep har ein med seg alt ein treng. Ein slepp å drage rundt på ein hundre liters trillekoffert, sjekke inn på hotell kvar kveld og kjøpe all maten på restaurantar. Framdrifta er gratis, og kursen vel ein sjølv.

Eg veit at mange her på Båtplassen har vore, eller drøymer om å reise på langtur. Kanskje dei vil dele litt røynsler og bilete frå turane sine? Det gir inspirasjon å lese om turar i fjerne farvatn no når gradestokken ligg på minussida av skalaen. Bruk gjerne denne tråden til å diskutere utstyr, reisemål, båtar og tips.

Her er forresten budsjettet eg har laga meg så langt: https://spreadsheets...uthkey=CPieoa4C

Vi reknar med å bruke kring 200.000,- per person på tre år på tur

Synspunkt?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Hei

Ein kommentar er å droppa langturkurset og heller segla ein tur til Shetland og/eller Færøyane.

(Eg har ikkje dette kurset og veit såleis ikkje om det er godt eller dårleg, men har vore på langtur

utan "langturkurs" på førehand. Dette kurset er vel kanskje kurshaldar sin måte å finansiera neste tur:-)

Du har sikkert langturboka til Holvik. Du kan jo òg lesa boka han las før han skreiv boka si. Dvs. boka til Steve Dashew.

For oss så var det av stor verdi at madammen hadde hatt land av syne året før me drog på langtur.

God tur.

Ask

Tja. Eg har sett på budsjetta til ein del som har vore på langtur. Det er nok ikkje så veldig ille med 200.000 x 2 for tre år på tur.

Til dømes brukte dei to på båten "Uterus" 380.000 kroner på løpande kostnader på tre år.

Det er fint om folk som har vore på langtur skriv litt i tråden her om korleis dei hadde det på tur (og kva budsjett dei hadde :yesnod:).

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Ett tips for billigare tauverk er å handle av Anders (opus her på forumet) Han har annonse på finn.no til stadighet. Og til din båt treng du 8mm dynema till falla. Til nesten halve prisen kan du handle inn til ekstra fall i samme slengen.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Må innrømme eg blei litt sjuk når eg såg ka dette unge paret hadde styrt med siste 10 åra. (lukter litt pappas peng)??????

http://www.bumfuzzle...es/Archives.php

Bumfuzzle paret lever livsstilen ja, hvor pengene til å reise på tur kommer fra det er vel bare deres sak. Kanskje de vant in the lottery

Vel, det er nok ikke pappas penger. Pat Schulte startet etter en god college utdannelse å jobbe på børsen for kornderivater i Minneapolis, og startet deretter bare noen år etter for seg selv.

Han kjøpte ett sete på futuresbørsen i Chicago som den yngste noensinne, og tradet soyabønner profesjonelt helt frem til de reiste på tur i en alder av 28 år, og med posisjoner i futuresmarkedet som gjør at de ikke trenger å jobbe noe særlig mer.

Ali Schulte jobbet som det vi i Norge ville kalt en jurist (legal aid) i finanssektoren i Chicago.

De solgte leilighet og bil som var tilnærmet gjeldfritt for å kjøpe en båt for å dra på tur, og har vel så de klarer seg i banken.

Ellers en fasinerende historie om to personer som bare bestemmer seg over en pizza for å seile jorden rundt, og bare gjør det.

"We are Pat and Ali, and this is the story of our ongoing adventure. We grew up in St. Paul, dated in high school, married, and moved to Chicago. While there we realized that there had to be something more interesting to do with our lives. Something besides work and one week vacations. There was a whole world we'd never seen and most likely never would if we continued down the path we were on.

So one day, almost on a lark, we bought a boat and set off to sail around the world. We undertook the trip with about as much preparation as we would have a walk to the corner store and yet four years later we had circled the globe. We didn't become great sailors, but we did learn a lot about ourselves and the world around us. A world which we still felt we hadn't scratched the surface of. So then we took off in a 1958 VW bus and spent two years visiting twenty-eight countries.

What all of this travel has done for us is to instill a love of other cultures and of living an independent, debt free, cluster free, who cares what others think, lifestyle."

Hva du vet Adeneo (eller google) :thumbsup: Eg las nesten hele bloggen for en tid tilbake men fannt ingenting om akkurat dette, men eg hadde ikke noe navn å google på (trur eg). Virker jo uten tvil som jordnære folk.

Edit: Dessuten hadde han delaminering på skrogene tidleg i turen, men han enda ikke i tingretten i Sverige. :confused:

Redigert av volfro (see edit history)

Fulgte med på den bloggen jeg også når de var på tur, og har lest en del av det på nytt etterpå, men har ikke lest den delen om bilturene deres, og er heller ikke veldig interessert i å se titusen bilder av ungen deres, så jeg følger ikke med på den nå lengre.

Det står på sidene deres hva de drev med før, og hvordan de hadde råd til turen, men akkurat hvor det står husker jeg ikke,

Bloggen er litt juks, ettersom de hevder å være bare "vanlige" folk som reiste av sted. De hadde nok planlagt litt mer enn man antar, ettersom de traff akkurat på de rette rutene, tidspunkt, været osv. samt utførte reparasjoner og service på motorer og båten selv. En annen ting er at begge disse to er svært inteligente mennesker, noe som er rimelig klart fra deres tidligere jobber, og jeg har lest kommentarer fra andre som kjenner de, at Pat er en tusenkunstner som kan alt fra å reparere gamle biler til enormt komplisert matematikk osv. så helt vanlige er de ikke.

Båten de seilte med var vel en Gemini 105C, og den er vel rundt 35 fot, husker ikke helt, og det stemmer nok når du sier det at de hadde delamineringer, jeg minnes og huske at båten blant annet ble stående igjen i Australia?? for reparasjoner, og at de hadde en del problemer med dette.

Forøvrig betyr vel Bumfuzzle noe sånt som "forvirre", og en av grunnene til at de valgte det navnet var vistnok fordi Bum var den første delen av navnet, og de anså seg som bomser, og de er vistnok nokså kjipe med penger!

Det er også en egen del på forumet her som består kun av linker til langturseilere for de som ikke har fått det med seg!

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg må si jeg er mektig imponert over dine kunskaper Adeno. Det spenner over et veldig stort register. Det er en berikelse for baatplassen synes jeg. Velformulerte svar og uten noe ovenifra holding. Ref den mye omtalte HR 37 saken. Mye sakelige og innsiktsfulle innlegg.

Dette var nok veldig OT men jeg måtte bare få det på nett

Redigert av FRI (see edit history)

20.000 per månad? Det var i overkant synest eg. Vi er trass alt eit ungt par i vår beste alder som seglar i ein liten, gamal båt. Vi treng ikkje betale 50.000 for ein ny elektrisk winch eller 100.000 for eit nytt segl. Dei fleste eg har lest om på tur i like små og gamle båtar greier seg glatt på under to hundre kroner per dag.

Big boat = big trouble. Small boat = small problems.

Bitteliten har vel ikke lest "Sorgenfri"?

Jo desverre. Jeg synes den til tider var like teit som filmen "The Perfect Storm".

Men dette fanget jeg opp et annet sted.

Merk at de 20.000 inkluderer havneavgift, diesel mm - det er altså de totale kostnader per måned for alt. Jeg legger det beløpet til grunn for våre beregninger. Det blir forbaska mye for 3 år. 720.000 for 3 år...... :headbang::sweat::cryin: Noen som har noen gode tips om ukas lottorekke? :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jo desverre. Jeg synes den til tider var like teit som filmen "The Perfect Storm".

Men dette fanget jeg opp et annet sted.

Merk at de 20.000 inkluderer havneavgift, diesel mm - det er altså de totale kostnader per måned for alt. Jeg legger det beløpet til grunn for våre beregninger.

Regner med at det blir en Bav 42. Ring meg og vi blir enig. NW 420 og litt til.

Ellers:

Jeg ville sett på en EU-båt som du kan selge lettere. P85 som blir levert ikke langt unna deg neste år er et eks på det. Imp vil ikke ta norskimp båter tilbake. Mye mindre marked. Derfor se etter en båt ny/gml som har et større marked når den skal selges.

Når det gjelder budsjett: DU bruker hva du trenger. Ha nok penger. Det er ikke tur hvis du skal vurdere om du har råd eller ei :smiley:

Vi sees!

Hei Steinsvik,

Jeg tror du har mulighet til å seile langt med ditt budsjett, og enda viktigere, med din motivasjon og instilling :smiley: . Stramme budsjett kan kanskje til og med for noen gi en annerledes og bedre opplevelse....

Som det finnes mange forskjellige mennesker, finnes det også mange forskjellige sjøfolk.. :clap:

Sjøfolk

Regner med at det blir en Bav 42. Ring meg og vi blir enig. NW 420 og litt til.

Noen ganger er du på grensen til hysterisk morsom :lol::wink: Om vi må seile en B42 så blir det ingen tur for oss. Jeg filulerer litt på å kutte Magellan stredet og i stedet gå ned til Ushuaia og ta Kapp Horn. Leste en blogg etter typs fra Enzo om en dansk båt som gjorde det. Virker overkommelig det - om man venter på rett vær.

Men det kan godt hende det blir en HR 43 i stedet for HR 48.

EU båt er vurdert - men i og med at break in perioden vil inkludere mange helgeturer, og det er viktig for oss å ha båten nære der vi bor slik at alle de flotte helgene enkelt kan utnyttes så blir den nok momset inn i Norge. Det taler for en 43 foter i stedet for en 48 foter. Det taler også for å ikke utstyre båten med alt utenkelig utstyr (holder det feks med "bare" en radar? Antakelig gjør det det)

Når det gjelder budsjett: DU bruker hva du trenger. Ha nok penger. Det er ikke tur hvis du skal vurdere om du har råd eller ei :smiley:

Det er en del ting man må ta hensyn til. Som feks forsikring (om man vil ha det da). Båten og ikke minst mannskapet må etter min mening forsikres. Husk også at om man er ute av Norge mer enn 12 måneder er man ute av folketrygden - da bør man ha en behandlingsforsikring som dekker sykehusutgifter. Forfatter av boken jeg nevner under hadde ikke det og endte opp med en sykehusregning på godt over en halv million etter at han ble påkjørt av bil i Sør Amerika.

Når det gjelder kostnader kan jeg henvise til en bok som jeg har lest med stor glede :Langtur - en praktisk bok for seilere" av Jan E. Holvik. Her er det et eget kapittel om kostnader. Merk at boken er fra 2000 - og ikke revidert - så legg på 10 års prisøkning. La oss anta at den er ca 2,5% per år = 28% økning.Utgangspunktet er et par i båt på 30-35 fot som er i skikkelig stand:

livsopphold 1 par: ca 1200 dollar=7500+ prisstigning= 10.000/mnd

Vedlikehold og diesel=7000 dollar/år=3500/mnd+prissitgning=4500/mnd

Forsikringer - kommer an på hva man har av båt og hvor god helseforsikring man vil ha - men la oss anslå til ca 3000 kr/mnd (jorda rundt forsikringer er dyre - alt med helseforsikringer er også dyrt)

Også tilkommer havneavgifter og andre offentlige gebryrer. Feks koster det 200-300 australske doller å innklrere båt og mannskap til Australia. Havneavgifter varierer mye fra land til land - men generelt gjelder nok at om man vil ligge trygt og godt over lengre tid går det en del penger her.

Summen er er da ca 17.500. Forfatteren sier at det går an å leve billigere - men også er meget enkelt å leve dyrere. Feks vil reiser for å oppdage stedene man besøker fort dra opp kostnadene.

Jeg vil heller være på den sikre siden på reisekassen og ha rom for uventede kostnader. Ta også med et par hjemreiser i løpet av noen år samt at jeg regner med at det er "mor og far" som må betale når ungene kommer på besøk på sydhavsøyene vi skal til. Mange reiser feks hjem fra New Zeeland etter passering Stillehavet fordi det er orkan sesong i noen måneder når man har kommet frem dit.

Man kan selvfølgelig synes at dette virker som veldig dyrt. Jeg synes også det. Men jeg lytter gjerne til erfarne seilere som har vært noen år ute og vet hva de snakker om.

Vedlikeholdskostnadene er kanskje den delen jeg har størst respekt for. På en "normal" langtur på 22000 nm (Panama/Suez). Det er ca 10 års normal bruk av båten. Vi tenker 40.000 nm. Da er vi på grensen til å måtte bytte seil og stående rigg med tanke på sikkerhet i storm. Innkjøp av reservedeler før avreise kan også bli vesentlig. Her anbefaler Holvik at man tar en pit stop i England eller Holland og handler inn. Er visst betydelg billigere og ettersom vi ikke er EU borgere kan man visst handle tax free også

Mye interessant å lese på Lindisfarne sin hjemmeside http://www.sailaround.info/en/tips.htm

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...