Knert1 Startet 6.Januar.2011 Del på Facebook Startet 6.Januar.2011 Sitter og sturer i vinternorge og drømmer meg tilbake til Kanalturen vi hadde sommeren 2008. I den forbindelsen lurer jeg på følgende, er det mulig å la være å kjøre egen motorbåt fra Norge til Tyskland (Hamburg/Bremen/Kiel/Lübeck)? Dette er en en ren transportetappe, som tar tid (2x 4-5 dager ved max vær) og en bruker diesel og gjestehavner. Da vi gjorde "den store turen" i 2008, så regner jeg at denne etappen kostet grovt regnet 20.000.-, dette er penger jeg gjerne kan "spandere" til en lastebåt skipper som henter båten i Kristiansand og levere i f.eks Hamburg. (Og retur) "Problemet" med Knerten er at denne er 3,65m bred (Konteinere er 2,5) og 36' lang (+ nebb og badeplattform og blir for 41). (Konteiner kommer normalt i 40'¨lengder, så jeg antar at et "flak" kan brukes, men krever at "nabokonteiner/flak" må være "fraværende", noe som igjen betyr at Knerten vil oppta 3x konteinerbredde på øvre rad. Har noen andre prøvd dekkslast turer eller annet til Europa? Bilde fra turen, som varmer en "skuffe-snø-trett" skipper.. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 (redigert) wow... det så gøy ut.. hvor finnes mere om den turen. Synes du burde lage en tråd om den. Når det gjelder dekkslast burde det vel være mulig å bli løftet ombord i en sandfrakter eller lignende. De passerer jo kysten og tusler nedover mot dk. Litt flaks så skal de helt syd i dk. De kan vel ha litt last på shelterdekket??. Men jeg er ikke sjømann, bare så det er sagt AHH, fant linken... glimrende Redigert 6.Januar.2011 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Knert1 Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Linken til turen ligger under "kanalturen". Begynne nederst, dvs det siste som er skrevet ligger øverst. Det er det samme med bilder. Begynne på siste bilde og "pil bakover". Knert1 Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 (redigert) Redigert 6.Januar.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Jeg fikk sendt min båt fra amsterdahm til bergen med sea cargo, kostet knappe 20 tusen, 5 år siden, men frakt ratene er mye det samme ennå. Bayliner 3288, med fly, ca 35 fot, 3,73 bredde totallengde 11,20. Gikk som dekkslast.egen krybbe. Sitter i Spania nå, på land.. planlegger/drømmer i følge fruen; å ta turen ned kanalene til middelhavet neste sen sommer. gi en lyd vist vi kan planlegge noe sammen Er litt usikker på høyden, har alle kartene, og ser at det er noen broer med maks 3,5 høyde, det har jeg akkuratt med targa bøylen nede... senke vannstanden har jeg hørt om.. hvetr du noe om det ? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 (redigert) Jeg er 3,2 med radarmast nede, og ca 4 med VHF antennen nede. Senket vannstand kom vi "ut for", dvs vi var i Malchow og kom i prat med en "fellow RSRK" (dvs. tysker som var medlem av redningsselskapet i Norge) han ba oss ta kontakt med Dömitz sluse, her kunne en få dagsaktuelle dybder. Vi fikk da høre at det var synkende Elbe, og når vi antok å være i Dömitz, ville nedre vannstand være 1.40 (Knerten stikker 1.05). Når vi da omsider var i Dömitz, så var nedre vannstand 1.3, vi tuslet da nedover og vist at når vi var med Bleckede, så var den grunne delen av Elbe forbi. Vi kjørte i sik-sak nedover, etter dobbelbøyer og overettstaker på land og det var ganske ekkelt å lese dybdemåler ned mot 0.0m. Vi hadde en "sidesleng", heldig vis på oppsiden av båten, slik at vi ville "drive av" dersom vi gikk på. (Når vi kom tilbake til Norge, så ringte jeg Dömitz og vannet var nede i 0.4m) Der er endel "pegel" i Tyskland. Disse finner du på www.elwis.de, flere av disse leser opp mobiltelefon. Da kan en høre + og - i følge normal vannstand. Misunner deg Spania.. Redigert 6.Januar.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Trophy Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 (Konteiner kommer normalt i 40'¨lengder, så jeg antar at et "flak" kan brukes, Det finns også 45" container, men er usikker på om det finnes 45" flak. Må ihvertfall bestilles i god tid.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 (Konteiner kommer normalt i 40'¨lengder, så jeg antar at et "flak" kan brukes, Det finns også 45" container, men er usikker på om det finnes 45" flak. Må ihvertfall bestilles i god tid.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 var du inne i frankriket ? ser det er først der det oppstår problem ang maks høyde.Har 5 uker igjen her nede, og er glad for det....... Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Vi var ikke i Frankriket (denne gangen) Leg'ene var grovt sett som dette: Kr.sand-Skagen (DK) Skagen-Grenå Grenå-Nyborg Nyborg-Kiel (D) Kile-Hamburg Hamburg-Wolfsburg Wolfsburg-Berlin Berlin-Müritz (Waren) Müritz-Plau-Dömitz Dömitz-Lauenburg Lauenburg-Lübeck Lübeck-Fehrmarn-Ringkøbing (DK) Ringkøbing-København Køben-Helsingør Helsingør-Varberg (S) Varberg-Rundt svingen via Bolerne og hjem til Kristiansand. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Utrolig spennende lesing, og bilder fra turen deres. det frister... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Knert1 Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Det frister.. Det er derfor at jeg prøver å "kutte ned" logistikken til Tyskland. (Eller Rotterdam, da kan en ta Rhinen opp og ned)Fordelen med å hente ut egen båt i Europa et sted, er at når ferien starte (fredda ettermiddag) så er det å sette seg på et fly og plutselig (i løp av kvelden) er en ombord i egen båt i ei havn laaaangt vekke. En kan da starte neste morgen og eventyret begynner.. (dvs 4 uker med kvalitets ferie ligger foran en) Er der ingen der ute som VET?? En eller annen lastebåt skipper som kunne tenke seg en biinntekt på toppen av normal lasten? Jeg kjøpte en båt i Svolvær (og fikk sendt denne til Kristiansand), der brukte jeg Linko fragt, ble kjent med skipper og på spørsmål om krybbe, sa han: "Ikjno problem, vi sett'an opptil heishuset". På en tur/retur Europa, må en ha krybbe, denne kan forhåpentlig lagres i ankomst havna slik at denne kan taes i bruk på hjemveien. Hva skjer her med tolling inn/ut?? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Mariell Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Sjekk med disse http://www.wilsonship.no/ De har en mengde med mindre bulk båter. Mener at en god del av dem fortsatt går mye på Norge Rhinen. Hvis ikke så kan de kanskje gi deg en annen adresse. Det å ha med seg en båt som dekkslast er vel ganske vanlig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fanafjord Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Reliance Yacht Management sender båter på kryss og tverrs i hele verden. De var ikke så avskrekkende dyrt nå det gjaldt å få en seilbåt fra Portsmouth til Norge (riktig nok på eget kjøl). Men jeg tror de bruker å sender med skip også. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Careka Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Ville tatt en prat med en skipsmegelr i KrSand, de vet hva som lar seg gjøre. og kan være på utkikk etter en god deal. for å hjelpe deg ut. Eller hva med å gå over til danmark og ta den ned på bil som returlast. etter bavaria leveranser opp til danmark. billig tur. Redigert 8.Januar.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Smellingen Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Får du ikke leid båt til slike kanalferier? Blir ikke like vante omgivelser, men slipper alt fraktstyret. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Knert1 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Får du ikke leid båt til slike kanalferier? Blir ikke like vante omgivelser, men slipper alt fraktstyret. Dette ble sjekket ut før "den store turen" i 2008, og prisen vi betalte (>50.000.- )for hele 11 uker, er det du kan leie en båt der nede for i ca. 3 uker. (utenfor sesongen) Så er det jo dette med at din egen båt kjenner en. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Sjekk med disse http://www.wilsonship.no/ De har en mengde med mindre bulk båter. Mener at en god del av dem fortsatt går mye på Norge Rhinen. Hvis ikke så kan de kanskje gi deg en annen adresse. Det å ha med seg en båt som dekkslast er vel ganske vanlig. Da er mailen sendt til Wilsonship og følgende ble skrevet: Hei, jeg har tilbrakt en sommer på Tyske kanaler og dette ga mersmak. Det som hindrer meg i å gjøre dette igjen, er logistikken til/fra Tyskland. Har fått en del tips via "Båtplassen" og vil med dette spør Dere om en slik transport. Båten er 11.43m lang (skrog + "nebb" (0,5m) og badeplattform (0,8m) dvs. ca 12,8m totallengde), 3,48 bred, 1,08 dyp og kan rigges ned til 3,5m (+1.08 = 4,58m) høy. Den veier ca 7000 kg. Hadde tenkt f. eks tur/retur f. eks Rotterdam. (eller Hamburg eller Bremen) fra Kristiansand. Hvordan er det med lasting lossing i disse havnene? (Jeg vet at i Kristiansand, er det mulig å bruke ei mobilkran, som kan løfte denne opp på dekk av lastebåt.) Må en ved en slik transport, ha krybbe til båten? Er det mulig å lagre denne i mottaks havnen (frem til hjemreisen)? Hva kreves evt. av dokumenter? Inntolling? Min båt er i NOR, vil dette ha noe å si for en slik transport? Hvordan kommer en å får hentet båten i f. eks Rotterdam? Kan en ta flere lystbåter som dekkslast? Hva med forsikring? (Jeg har kasko på båten, vil denne være aktiv mens båten fraktes som dekkslast? Og tilslutt muligens det viktigste spørsmålet, hva vil en sånn transport koste? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Har ikke fått svar fra Wilsonship, så dere som venter i spenning.... Så dersom mange er intressert, så kan vi jo utruste en "Båtplassen European Convoy 2011".. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
23 fot Svart 17.Januar.2011 Del på Facebook Svart 17.Januar.2011 (redigert) Hva med Color line som "vanlig" frakt? Det gjøres med alt fra campingvogner til vogntoghengere.... http://www.colorline-cargo.com/ Redigert 17.Januar.2011 av 23 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2011 Jeg antar da at du mener, cargo på passasjerferjene. Da vil jeg tro at en trenger en "roll-on/off" greie. Slik at en kan "rolle" ombord i Oslo og "rolle" av i Kiel. Det en da trenger i Kiel/Oslo er kran til å løfte på/av. Og selvsagt at en kan "rolle" igjennom ferja. (Tror ikke at Colorline gidder å legge til andre veien, dersom du er for høy til å gå under hengedekkene. 4,5m ++ ) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Ringte til Wilson ship og prata med en hyggelig Bergenser. Han sa at de var "dårlig" på last ut fra Sørlandet. Han ba meg ta kontakt med SeaFRont i Kristiansand og forhøre meg her. Har prøvd å ringe, men... Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Du har ikke vurdert om det er noen som kan føre båten på egen kjøl ned for deg.. Bare en tanke som slo meg i farta.. så henter du båten når den er fremme.. evt med noen dagers slingring. må vel kunne finne et sted der det går å legge den fra seg.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kaldfisk Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Al.verket på Lista skiper ofte ut til kontinentet, Hamburg-Bremen-Rotterdam-Antwerpen. En slik bulkbåt tar gladelig litt ekstra som dekkslast, al.verket har store nok kraner til løfteoperasjonen også. Hør med dem om muligheter og arrangementer. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Rolf Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 DFDS har en linje som anløper Kristiansand og Rotterdam. Da kommer du noe lengre sydover men er jo mange kanaler i Holland da, med mulighet for å komme seg til Tyskland? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.