Jump to content

Navionics: Endelig billig, skikkelig navigasjon for pc også!


Zeuz

Recommended Posts

Noen som vet om AIS fungerer sammen med dette?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja - sitter også med den følelsen at dette er prisdifferenseringstrategi fra kartprodusentene. Men det er jo en mulighet at en eller annen tredjeparts luring lager en løsning som produserer for eksempel en AIS overlay som kan legges over kartene - Burde ikke være umulig.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er lenge til det er støtte for AIS overlay her, AIS-mottaker for pc finnes jo allerede, mangler kun integrasjonen som mater dette inn i Navionics' programvare og det kan ikke være vanskelig å lage.. Da vil jeg tro mange andre produsenter/leverandører må gjøre noe med prisene sine :yesnod:

 

Hvis det nå bare kommer en vanntett tablet så er man nesten i mål.. Når man så legger opp funksjoner som nmea ut av disse enhetene så det spiller sammen med autopilot osv. så har man en genial løsning.

Link to post
Share on other sites

At det er mulig er ingen spørsmål - Om Navionics tilbyr det til billig penge tror jeg ikke med det første. Som Abbor påpeker ville integrasjon med radar, autopilot, AIS osv for alvor kannibalisert plottermarkedet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om AIS fungerer sammen med dette?

 

Dette har jeg lite greie på, men hva er dette?

 

Klippet fra artikkelen:

 

Også for PC

iAIS kan brukes til mer enn bare iPad og iPhone. Boksen har en USB utgang for bruk sammen med PC. Den har også en NMEA 0183 utgang for kartplotter samt trådløs datautgang (TCP/IP). Av innganger har den 12/24 volts strøm, samt NMEA 0183, samt VHF-antenne.

Link to post
Share on other sites

Dette var spennende Farco. Det står at det fungerer med Navionics sine kart. Det må vel være de billigkartene når det er snakk om iphone/ipad. Virkelig spennende.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

iAIS så ikke dumt ut, ser ut til å fungere med mye rart. Her er en link (oversatt fra fransk, men man skjønner tegninga) som viser hvordan det fungerer.

Begynner å åpne seg en liten verden her, men da med en vanntett boks som denne så er det ganske kult :thumbsup:

 

Fanafjord; Da er det ikke lenge igjen før plottermarkedet er kannibalisert vel?!

Trådløs navi med touchskjerm og AIS til ca. 10000 norske!

Link to post
Share on other sites

Jepp jeg ser det! Men den beskyttelseskassen var jo nesten like dyrt som ipaden.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Billig ja, men skikkelig? Nei, overhode ikke. Alt de har gjort er å porte ipad applikasjonen til pc. Nærmest ingen integrasjon med mus og tastatur. Svært få instillinger.

 

Men hva får man 25 euro nå til dags :-) Dette er absolutt et steg i riktig retning. Får bare håpe en c-map leverandør går den samme veien så jeg kan bruke kart jeg føler meg hjemme i.

 

edit: Litt mer leting fant noe flere funksjoner.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Får bare håpe en c-map leverandør går den samme veien så jeg kan bruke kart jeg føler meg hjemme i.

 

Da kan du bruke OpenCPN - Gratis til og med. Fungerer fint med C-map og AIS og har masse instillingsmuligheter :)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nokon prøvd dette kartprogrammet på PC i kombinasjon med GPS?

Eg har ein likeeins GPS som i artikkelen, men etter å ha lest kommentarfeltet vart eg i tvil om dette faktisk fungerer. Fleire har der hatt problem med å få GPS-en til å kommunisere med programmet. Dersom kartprogrammet berre kan brukast til planlegging, er det irrelevant for meg.

Link to post
Share on other sites

 

Låner denne tråden med kart og lurer på følgende : Hvor ofte oppgaderer dere kartbrikken ?

 

Kjøpte båt i fjor og ser at kartbrikken er fra Aug 2006 , koster kr.1250 å oppgadere den.

 

Men har det noe forseg ? Blir kart oppdatert med nye broer,luftspenn,staker osv-osv og hvor ofte ?

 

MVH Cato

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...