Jump to content

Kjøp av rulleforseil, tips vedr. duk, størrelse, seilmaker etc.?


troja

Recommended Posts

hei trenger noen råd, tips for å kjøpe seil!

trenger et rulleforseil (fokk)

seilet skal brukes til turseiling, hvilken duk er og anbefale da?

seilet bør også ha reveskum og en uv kant!

er usikker på fordeler/ulemper med størelsen på seilet om det skal gå forbi salingshorn osv!

seilet jeg bruker i dag passerer mast og salingshorn.

hvilken opplysninger trenger som regel seilmakerne?

er rullesystemene standarisert slik at seilet passer i glide-skinnen på forstaget?

har dere noen tips til seilmakere?

båten er en bostrøm 31 mk2(masthead rigg)

mvh jim

 

Link to post

Anbefaler deg å ta kontakt med Boding seil. De hjelper deg videre i prosessen. Sannsynligvis finnes de fleste nødvendige mål og dimensjoner for dine seil allerede i deres database.

Jeg har handlet seil hos dem et par ganger. Seila blir levert på dør og kvalitet ifht. pris har vært utmerket, servicen og hjelpa likeså. Nye seil gjør underverker, særlig på kryss.

Lykke til !

Link to post

Jeg handlet genoa hos http://www.59norseil.no i høst,

godt fornøyd, vi korrigerte litt på mine mål før seilet ble satt i produksjon og seilet ser sålangt svært bra ut.

Forseilet er ca 51kvm, med skum, uv-beskyttelse, lus, strammeliner og pose, prisen ca 34k.

 

Jeg har bestilling inne samme sted på nytt storseil nå.

 

Dukvalget mitt for begge seil er DC 99 laminat som også hadde høyeste anbefaling fra 59norseil. Seilene sys hos Narwhal i Polen.

Link to post

Hvis man liker å seile kjøper man ikke dacronseil i dag. Det er min mening. Men duk med dobbel tafetta. (Dacron på begge sider) Polyester eller pentex er OK på et seil i den størrelsen. Prisen er ca 30% høyere en Dacron der jeg kjøper seil. Det finnes mange andre duker men jeg mener at hvis man skal oppgradere fra triradial polyester går man rett til membranseil. Prisen er lavere en man tror da det blir lite kapp etter at duken skjæres ut.

 

Størrelse må du se på selv. Seiler du mye kryss i høyere vindstyrke er en kryssfokk ok. En normalt på en slik båt er rullefokk på ca 130%. 130% forde et rulleforseil ca kan reves 30% og fortsatt være rimelig effektivt. Ved å velge 130% får man derfor en kryssfokk.

 

Lokal seilmaker kan være god ide hvis det er noen.

 

Sender du meg en IM kan jeg skaffe et tilbud til deg hos Quantum seil.

Link to post

Hvis man liker å seile kjøper man ikke dacronseil i dag. Det er min mening. Men duk med dobbel tafetta. (Dacron på begge sider) Polyester eller pentex er OK på et seil i den størrelsen. Prisen er ca 30% høyere en Dacron der jeg kjøper seil. Det finnes mange andre duker men jeg mener at hvis man skal oppgradere fra triradial polyester går man rett til membranseil. Prisen er lavere en man tror da det blir lite kapp etter at duken skjæres ut.

 

Størrelse må du se på selv. Seiler du mye kryss i høyere vindstyrke er en kryssfokk ok. En normalt på en slik båt er rullefokk på ca 130%. 130% forde et rulleforseil ca kan reves 30% og fortsatt være rimelig effektivt. Ved å velge 130% får man derfor en kryssfokk.

 

Lokal seilmaker kan være god ide hvis det er noen.

 

Sender du meg en IM kan jeg skaffe et tilbud til deg hos Quantum seil.

 

Det er vel en besluting man må ta basert på flere faktorer enn om man liker å seile eller ikke (forøvrig ett flåsete svar). Ikke minst økonomi. Når jeg sjekket priser i vinter var de andre mer enn 50% dyrere. Og jo, vi har fått en mye artigere båt å seile (i den grad en Mamba 29 er artig å seile).

Link to post

Flåseste svar? Det var ivertfall ikke meningen.

Men mange bryr seg ikke om seilets form kun om duken ikke ryker osv. Men jeg mener at formstabiliteten til Dacron er så dårlig sammenlignet med laminat og at prisforskjellen er så liten at det er verd den ekstra kostnaden. Hvis man er glad i å seile ønsker man jo at seilet holder fasongen lengst mulig. Investeringen skal vare lengst mulig. Men det er klart at teknisk levetid og formstabilitet må balanseres når man skal ha turseil. Dette er jo også et spørsmål om båtens størrelse og derfor krefter. På en Bostrøm 31 er genoaen stor og båten har et forholdsvis lite storseil.

 

Jeg skrev at hos min seilmaker er prisforskjellen ca 30% og dette kan jeg stå inne for. For en båt i den størrelsen er det snakk om noen få tusenlapper.

Jeg hjelper å måle opp båter for nye seil og kurs i bruk av dem for Quantum seil, så langt mine kunskaper strekker, her på sørlandet.

Link to post

Oppfattet det som litt flåsete.. men nok om det.

 

Skal man ha seil til en X-99 f.eks blir det en stor forskjell på f.eks laminat seil og dacron, da det er veldig lite som skal til for å tape/tjene fart. Har man en Bostrøm 31 eller som i mitt tilfelle en Mamba 29 så vil man ikke merke den store forskjellen tror nå jeg..

 

Men om prisene ikke er større enn 30% blir det brått ett helt annet regnestykke.. Får ta kontakt med deg neste gang :-)

Link to post

Sjekket prisen for seil til din Mamba 29 online hos Boding. 13400,- for Dacron og 17400,- for laminat. Det skulle bli rett under 30% mere for laminat. Men blir uansett vanskelig å sammenlikne uten å se konkrete tilbud.

 

Men nå skulle dette ikke bli en diskusjon mellom oss. Det var heller ikke meningen å snakke stygt om folk som velger å kjøpe dacron da det kan være flere grunner til det. Blant annet økonomi. Men generelt er turseilere fryktelig skeptisk til alt annet eller Dacron!

 

Det er ofte vansklig med seilduk da det er så mange varianter. Med vevd polyester (Dacron) er det utallige varianter der noen er harde og noen er bløte. Det nevnes X-99 som har fok og storseil i Dacron. Denne dacronen er ekstremt varmebehandlet og sprø. Når det gjelder duk til en smal fokk kontra en stor genoa kan forskjellig dacron bli brukt. Noe Dacron er ekstremt bløt og dårlig (eks Standard Bavariaseil, ikke oppgraderte)

 

Når det gjelder laminat er det forskjeller der også. Noen har flere lag og har X-ply ((tråder diagonalt på antatt strekkretning) i forskjellig vinkler. Noen duker er coatet for å ha større motstand mot jordslag.

Jordslag er et av bakdelene med laminat og spesielt med rulleseil. Dette fordi duken har mylarfilm i seg og denne er tett og derfor puster seilet ikke så lett når det er innrullet. Ikke noe stort problem i dag men.

 

Like viktig er det at duken har den nødvendige tykkelse/vekt til å tåle de kreftene som oppstår. Og at seilet blir brukt i den vindstyrken det er laget for. Det siste gjelder spesielt for regattaseil.

 

Når det gjelder hva seilmaker trenger for å lage et seil har alle seilmakere måleskjema som man får på mail etc. Kan være en fordel å gjøre litt arbeid her da en standard båt ikke alltid er standard likevel. Type rullefokk og noen bilder av innfesningspungtene er også bra å ha. Jo mere jo bedre er det for seilmakeren.

 

Jeg trekker meg ut av diskusjonen.

Link to post

Synes det var en meget interessant diskusjon mellom dere to.

 

Hva med levetiden av laminat? Er ikke den vesentlig kortere en Dacron? Tror dette er hovedgrunnen at turseilere velger Dacron. Selv om seilet går ut av fasongen kan man bruke den på et vis.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Ravddo: Hvorfor trekker du deg fra denne diskusjonen? Det du skriver her er nyttig lesning for meg.. Det var mer utdypende enn at alle som kjøper dacron ikke liker å seile ;-)

 

Jeg støtter meg litt til det Fanafjord skriver, at Dacron nok har lengre holdbarhet enn ett laminat/kompositt seil.

 

Det jeg skrev om X-99 var for å ilustrere forskjellen på en typisk regatta båt og en turbåt alla vår mamba. På en X-99 er det veldig små utslag i seiltrimmingen som skal til for utslag i farten (er så heldig å få være mannskap på en slik i ny og ne..). På en Mamba 29 alla min er det relativt store utslag som skal til i seiltrimmingen før man merker stor forskjell i farten. Fintrimmingen gir mindre utslag i fart. Derfor mener jeg at Dacron holder til en turbåt.

 

Jeg har ikke standard seil til Mamba 29, vet ikke om det er har noe med prisen å gjøre? Laminatseil kostet da mer enn 50% mer.

Link to post

Nå tror jeg man skal skille på det mange mener er typiske laminatseil, altså gjerne de karakteristiske mørke seilene i eksotiske materialer og cruisinglaminat.

 

Typisk cruisinglaminat sydd triradialt istedet for crosscut vil nok vare mye lenger enn standard dacronseil om man regner levetiden i når seilet er ferdig fasongmessig, hva som varer lengst før det revner er en annen ting. Direkte rivestyrke så er nok muligens cruisinglaminaten også sterkere men i praktisk bruk kan det være noe annet.

Behandler man seilet bra og ikke lar det blafre i vinden så varer det lenge uansett.

 

Mange har dacronseilene i la oss si 20år, hvorav de siste 18årene har vært med en profil på seilet som ikke er optimal, mens en cruisinglaminat kanskje varer .... la oss tenke på et tall 15år hvorav profilen på seilet holder seg til det kommer ned i filler.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil og spesielt ikke på en båt der genoaen er selve motoren slik det er på en slik båt, at båten krenger mindre og skyter fart i en vindrosse istedet for å krenge litt mer og skyte litt mindre fart det kan være verdt 3-4000.- ekstra, ihvertfall om man har tenkt å ha båten noen år.

 

Har du en 150% i dag, kjøp gjerne en 130%.

Båten vil mest sannsynlig være raskere på alle kurser som er forenom 150grader alikevel og det er mindre å bakste med i slagene

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Jeg tror Enzo har rett når han sier at laminatseil er å foretrekke. Jeg byttet ut de 5 år gamle standardseilene (oppgradert storseil) på Oceanisen til Elvstrøm EPEX laminatseil med tafetta på begge sider (relativt tunge seil) og båten var ikke til å kjenne igjen. Båten krenger langt mindre og skyter fart i vindkuler i stedet for bare å legge seg over og true med å gå opp i vinden. Dessuten vil dacronseilene begynne å miste form fra først seiltur. En seilmaker sa det slik at utslitte laminatseil vil i de fleste tilfellene være langt å foretrekke fremfor nesten nye dacronseil. Med den lille prisforskjellen det i dag er mellom gode dacronseil og gode laminatseil ville ikke jeg vært i tvil om valget. Jeg kommer nok aldri til å vurdere dacronseil.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post

Kjøpte nytt rulleforseil til min First 35 i fjor.

Hadde forspørsel hos flere norske seilloft, men endte opp med North Sail.

Duken er Norlam (laminat), geoaen er triradial, og jeg valgte en 130% (genoa 2) da jeg stort sett seiler tur, og dette er et seil som står bra selv om det frisker på en god del.

 

Profilen på rullesystemene er vel stort sett lik, men her vil du helt sikkert få spørsmål fra seilmaker.

Anbefaler deg å sjekke litt rundt, kanskje får du vinterrabatt også :smiley:

Link to post

Kjøpte tasker sails gjennom Gran seil på første båten. Billig og helt greit dacron seil, men det var på en Alo 33.

På 411 en kjøpte en fra North Sails i Irland. Soft norlam polyester i tri radial design. Eg ville ha en 150% genoa men North nekta og lage den større enn 145%, og det er eg glad for i ettertid.

 

Det beste tilbudet eg fikk i Norge var her: http://www.hovdanseil.no/ (da eksisterte vel ikke 59 gr.nord?)

Eg hadde også vurdert Pentex da det ikke var all verden dyrere.

Hovdan kjører jo vintertilbud på gennaker så du får vel sikkert rabatt på annet også?

Eg har ikke handla med de, men har en kompis som har handla flere ganger med de og han har jo vært fornøgd.

Husk å prute.

Link to post

På denne fokka så ble det ikke noe tafetta. Kun film på begge sider og klar UV på en side i akterliket. Til Oceanisen kjøpte vi for et par år siden EPEX-seil i pentex med dobbel tafetta; solide og gode seil, men de ble i tyngste laget. Så denne gangen prøver vi noe lettere, så får vi se om vi klarer å holde den hel og fin. Seiler tåler mye, men det er nok ikke spesielt glad i blafring.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...