Gustav Kavli Startet 8.Januar.2011 Del på Facebook Startet 8.Januar.2011 Jeg har en diskusjon om hva som er best av 2 eller 1 utenborsmotor. Vi diskuterte om hva som er raskest (i såfall omtrent hvor mye raskere), i vårt tilfelle diskuterte vi om en båt på omtrent 500 kg går raskere med to motorer med 250 hk fremfor en motor med 250 hk. Så vet noen omtrent hvor mye raskere det vil bli med to motorer? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Ville vel tippe ca 30% raskere. Blir sikkert nesten like rask med 1 motor på 350hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 jeg tenker at den er betydelig raskere med 1 motor enn 2 - så sant hk antallet er det samme. Poenget er at 1 propell jobber i "urørt" vann - mens med 2 propoeller blir det alltid "rørt" vann for den ene motoren. Vektmessig er det nok også en ulempe med 2 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Det skulle da bare mangle den vil både bli raskere og gå fortere med 500 hk mot 250 hk. Fart pr. hk vil rett nok bli lavere med 2 motorer. Men altså en båt på 500 kg, og så henge snart 500 kg motor på hekken. veeeel..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 går raskere med to motorer med 250 hk fremfor en motor med 250 hk. Les en gang til du - veeel Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 2x250 vil være raskere enn 1x250 men 2x125 vil være tregere enn 1x250 så eneste gode begrunnelser for 2 motorer, er om du allerede har 1x350 f.eks, da er 2x300 eller 2x350 fint, ellers har du alltid argumentet for redundans, samt legge til med 2 maskiner er fantastisk, og ikke minst kommentaren til gutten på en rib i sommer, "PAPPA HAN HAR 2 MOTORER" Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Her kan det vel tolkes ulikt hva trådstarter mente ..Trådstarter må vel forklare pånytt hva han mente. Redigert 8.Januar.2011 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 jeg tror nok ikke det er så lett å svare på noe slikt, ihvertfall for alle "oss" som bare gjetter :) Hva jeg tror er at man følgelig får mye mer moment/drakraft ved bruk av to motorer, og dermed kan bruke en helt annen propell med større flate/annen vridning siden hver enkelt motor jobber lettere siden de ev er 2. En annen sak er om den ene er kontraroterende, slik at propellene går hver sin vei, enten fra hverandre eller mot hverandre ? Og i tillegg er det jo sikrere med 2 motorer enn 1, i tilfelle den ene stopper, men det er jo en annen sak igjen da Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Les en gang til du - veeel veeeel men det står jo to motorer med 250 hk. Hadde eg gått inni en butikk og sagt eg skal ha to motorer med 250 hester. Da hadde eg vel mest trulig fått 2 stk a 250 hk. Men det kan jo være at trådstarter faktisk mente noe annet. At den samlede effeekten skulle være 250 ja. Er åpen for det Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Tolket det slik som deg Plutonium. Men ser andre ikke gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Om trådstarter lurer på om en båt med 1x250 er tregere enn 2x250 så vil jeg si at trådstarter kanskje ikke har så mye erfaring med motorisert ferdsel Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Kavli Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 beklager dårlig formulert spørsmål, men jeg mente 2 motorer på 250 hk hver, altså tilsammen 500 hk. Jeg trodde også at 2x250 ville fått båten til å gå raskere, men måtte ha bevis for å vinne diskusjonen :D så takk til alle som hjalp meg med å drite ut de to jeg hadde diskusjonen med :D Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jeg har en Rib med 2x250 båten er 30 fot. En kolega har tilsvarende båt med innebordsmotor på 370, batene går ganske likt, lit mer skyv i aksen med 500hk, men fra stille til toppfart går de likt. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) så takk til alle som hjalp meg med å drite ut de to jeg hadde diskusjonen med :D Bare hyggelig. Jeg var faktisk helt sikker på at du ikke mente det du skrev. Så kan det tillegges at båten ikke får dobbelt så stor effekt i virkeligheten som jeg beskrev over- feks vil en båt med 2x170 hester gå ganske betydelig saktere enn tilsvarende båt med 1x350 hester (jada jeg vet at det er 10 hk forskjell - men det er tenkt 2xKAD 32 vs 1xD6 350) Hvor mye raskere båten "din" vil bli er meget vanskelig å svare på - det kommer mye an på skroget. Er det stor motstand i skroget KAN det faktisk være at båten ikke går raskere. Jeg kan illusterer med et eksempel som viser at motstand i luft og vann betyr mye når farten nærmer seg 50 knop. Windy 34 Khamsin med 2x285 hester har maks fart på ca 44 knop. Windy 35 Khamsin med 2x350 hester topper ca 48 knop. Med 370 topper den litt over 49 knop. 170 hester gir ikke mye ekstra toppfart Redigert 8.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Kavli Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 OKei. Jeg vet at båten selvfølgelig vil gå litt raskere med 2*250 enn med 1. Men dette er jo fordi båten får mye mer kraft og når det er mer motstand vil den kunne gå fortere. Men la oss si at du testet toppfarten på flatt vann, med 1 person i båten og vi går utifra at båten er bygd på en fin måte som ikke lager alt for mye motstand. Vil da toppfarten øke så veldig mye med 2*250 hk istedenfor bare 1*250 hk? Motoren klarer jo ikke å gå fortere enn det den er bygd til? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Med dobbelinstallasjon kan du sette på propeller med betydelig større stigning enn med en motor av samme type! da vi farten øke! Hvis du har en motor med f.eks 26" stigning og setter på en motor til med samme propellstigning vil toppfarten øke marginalt da man bare reduserer slippfaktoren som på en måte er overføringstapet for propellen! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kodvaag Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Motoren klarer jo ikke å gå fortere enn det den er bygd til? I en bil med 1,6 bensin elller en bil med 3,0 bensin, så er topp turtall ofte det samme sånn ca. Hvorfor går den med stor motor fortere? For at den er tyngre gearet = mindre motorturtall ved samme hastighet. Dersom du har 2 påhengere, så må man jo regne med at du har byttet til tyngre propell, og DA går det fortere med to motorer enn en, for DA tar du "all" ytelsen" ut av motorene. Med for lett propell (som det blir med 2 motorer, selv om propellen kanskje er rett med en motor) så går jo motoren bare i topp turtall. Dersom du har samme gearutveksling (gearkasse fra 1,6 literen f.eks) på bilen med 1,6 og 3,0 motor, så går de jo like fort, for begge klarer topp turtall i femte gear. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
andersb Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 på så lett båt, og 2 maskiner kontra 1 vil du oppleve økning i topphastighet fra 10-50%, hvordan båten er designet og laget spiller stort inn her. gamle 30 fot'ern gjorde 60.2 på GPS med 2x200hk outboard ... :) nye som er 2 fot større og diesel gjør ganske nøyaktig samme hastighet, men med 2x370hk diesel + drev. førstnevnte 30 foter med bare 1x200 gjør rundt 40-45 knop ifølge produsent. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 En kompis hadde en master miami med 2x250hp denne gjorde 75gps , med en motor gjorde den 50 knop . på den ble det da 50 prosent økning i fart men den hadde da heis og nosecone samt cleaver på dobbeltoppsett. Forskjell hadde sikkert vært mindre hvis de dobble hadde vært uten cone og cleaver. var sinnsyk aks på denne når man brukte tradisjonelle propeller med toppfart på 60+ Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Vil en såpass liten båt (som veier 500kg) takle et par 250hk på hekken... Ser vi på Yamaha 250 så veier den 276kg, dette skulle bli 550kg bare i motorvekt... så kommer en skvett bensin og en person. Ser for meg noe merkelig balanse i en slik båt.. formoder vi snakker om en normal serieprodusert båt vel og merke... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
andersb Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 gamlebåten min veide 225kg? , hadde 280hk på 186kg? og 133l tank, så utrolig hva som går. forøvrig har vel ingen klart å ha full gass der mere enn noen sekunder av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.