Jump to content

Laderegulator som også kan styre/begrense ladestrømmen

Biscaya

Recommended Posts

Jeg har tenkt å bytte ut mine to 60A Valeo dynamoer med et par som er betydelig større for å få opp ladehastigheten samtidig som de skal kunne forsyne forbukerne ombord, bl.a. en større inverter. (Byssa ombord er hel-elektrisk, alt fra kjøleskap via kaffekoking til jeg vet ikke hva går på 230V). Batterileverandørene har spesifisert hvor stor ladestrøm batteriene skal klare, f.eks 20% av kapasiteten på batteribanken. Man kan derfor ikke pøse på ubegrenset med strøm.

Tenkt eksempel: Batteribank på 750Ah. Max ladestrøm blir da 150A (20%). To dynamoer, hver på 160A gir tilsammen 320A . Til sammen kan disse to altså guffe ut mere enn det dobbelte av batteribanken skal kunne tåle. En vanlig laderegulator måler bare på ladespenningen på batteriene og bryr seg ikke om hvor ladestrømmen blir. Regulatoren gir på feltstrøm for å få riktig ladespenning. Hvis en slik batteribank er utladet vil de sikkert spise det de kan få fra disse to dynamoene. Ideeelt sett skulle regulatoren gitt batteriene inntil 150A og reservert de gjenværende 170A til inverter og andre forbrukere.

Spørsmål: Finnes det laderegulatorer som i tillegg til ladespenningen også måler på ladestrømmen og derved ikke dreper batteriene gjennom å pøse på med for stor strømstyrke? Antar at en slik regulator måtte ha en strøm-shunt for å kunne måle ladestrømmen inn på batteriene?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...