Lars Hansen Startet 9.Januar.2011 Del på Facebook Startet 9.Januar.2011 Har montert en Wallas 30D i båten, hvor det blir ca 6 meter slange fram til uttak framme i båten. Wallasen har ikke akkurat noen overdimensjonert vifte på utblåsningslufta, så det blir ganske dårlig med varmluft der framme... Mener at Wallasen har 75mm slange, men det har vært en gammel orange Eber i båten før, så slangene som er i båten har litt mindre diameter, tipper 70mm. Kunne godt ha tenkt meg en ekstra vifte på slangen som går fram, noen som har forslag til en rimelig løsning? Har lurt på om det er mulig å tilpasse en PC-vifte... Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hei Hadde samme varmeren i snekka mi. Jeg syntes den blåste meget bra på full effekt når jeg fant ut at det var mulig å justere effekten opp (hadde elektronisk panel). Ellers så har Wallas orginalvifte til dette bruk. Datavifter finnes også, søk på vifter på nettet så finner du mange typer i forskjellige diametre/støy/kbm-levering. Problemet blir vel å lage inn og ut stusser. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hei, Den står på full effekt ja... Har funnet originalvifte fra Wallas, men de forlanger "blodpris" for den. Vet at det ikke er problem å få kjøpt PC-vifte, men er de kraftige nok? Som du skriver, så blir det jo også litt remedier rundt det med innfesting... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Wallasvifte til 1900,- Burde gå an å finne noe enklere...? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Hei ! Hva med noe så enkelt som en kanalvifte som denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=23544&groupkey=009002020 Burde vel ikke være problem med temperaturen om det er i slutten av røret.. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Hei ! Hva med noe så enkelt som en kanalvifte som denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=23544&groupkey=009002020 Har sett på noe sånt jeg også, men sjekk strømforbruket, og sikkert støynivået også... 4,5A er sånn ca 3ggr strømforbruket til varmeren på bånn guffe... 2,8m3/min blir kanskje litt i overkant også? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 4,5A er sånn ca 3ggr strømforbruket til varmeren på bånn guffe... 2,8m3/min blir kanskje litt i overkant også? Ja, det har du nok rett i, tenkte ikke på det jeg... Men det går muligens å finne en datavifte som er mulig og få til og passe i "huset" til kanalviften ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Wallasvifte til 1900,- Burde gå an å finne noe enklere...? Ja, men da blir det også enklere. Se her: Leveres i sett bestående av vifte med nødvendige festebraketter og manøverpanel med følgende funksjoner: Av/på og trinnløs variabel vifteeffekt. Med dette alt sammen, samt som originaltilbehør hadde jeg ikke satset på noe hjemmemekking - selv om jeg er glad i mekking. Et sted går grensen. Synes ikke dette settet er dyrt, jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Jeg har hatt to slike Wallas vifter, og motoren er av elendig kvalitet. Den begynte å rakle og støye etter kort tids bruk. Da jeg snakket med de på Wallas i Ski, sa de at beregnet levetid på de motorene var 100timer Jeg fant en kulelagret sentrifugalvifte 120x120mm hos ELFA, som jeg satte slangestusser på og kjører med manøverpanelet til Wallas. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Jeg fant en kulelagret sentrifugalvifte 120x120mm hos ELFA, som jeg satte slangestusser på og kjører med manøverpanelet til Wallas. Har du noe mer info om disse slangestussene som du har brukt? Jeg trenger ikke noe mer enn en av/på bryter på vifta, så panelet til Wallas sr jeg heller liten nytte i... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Stussen jeg brukte til inntaket i senter, var en plastovergang fra 90 til 65 eller 70, som jeg limte fast på vifta. Ut av vifta er det firkantet hull, så der fikk jeg laget en overgang fra firkant til rund hos en som driver med tynnplate. Alternativt kan det løses som på wallasvifta med rund plate med firkantet hull med en ring med riktig slangedia på. Sitér dette innlegget Link to post
Atle Mørk Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Bytt til støre slange istede og isoler slangen dette vil virke. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Hei ! Hva med noe så enkelt som en kanalvifte som denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=23544&groupkey=009002020 Burde vel ikke være problem med temperaturen hei bruker en slik for rask varmeflytting på hytten når vi kommer dit og skal løfte de siste gradene med peisen. den trekker mye strøm til båt hvis motor er av og støyer veldigt så lite egnet. skal lage meg en vifte selv til min wallas , tenkte å seriekoble flere datavifter med bladiameter i overkant av rørdim og ha trinnløs regulator til disse. slangestussene skal jeg lage av tynn aluminium som tig`es eller av glassfiberrør i rørdim som påstøpes nedkonetflens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.