hegra Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 (redigert) F/P Natalie : og flytte de sikringene man må være gummimann for å nå. Nå skal jeg være forsiktig med å anbefale alt fra biltema, for kvaliteten kjenner jeg ikke til, men de har minst to typer bryterpanel med innebygd sikring for hver bryter. Da er sikringer lett tilgjengelig og du klarer deg med en hovedkabel og hovedsikring frem til panelet som da panelet fordeler til bryterene. I tilegg er bryterene utstyrt med hver sin lysdiode som indikerer når bryterene er på.Panelet er altså brytere,sikringer,koblingsboks i ett, noe som gir mye mindre kabelsalat.Men det er kanskje for smått til ditt bruk. Kommer jo ann på hva du sikter til. Redigert 16.Januar.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Finnes det automatsikringer for 12 volts anlegg? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 BEP har fine paneler med automatsikringer, jeg handlet på eBay. Særlig små paneler er billige der. Sitér dette innlegget Link to post
F/P Natalie Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Jeg skal lage meg et strømskap med sikringer lett tilgjengelig, slik at jeg ikke behøver ligge i vinkel for å skifte sikring. I dette skapet skal jeg montere brytere som ikke behøver være tilgjenglig fra førerstolen. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Finnes jo automatsikringer for bilstereo. Har montert en slik på forbruksbanken, så får vi sjå kor lenge den varer... Tror eg har 50A med 16m2 kabel... Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Finnes det automatsikringer for 12 volts anlegg? ESP panelsystemer fra Victron f.eks.? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Polarn Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Tenkte mer på et sikringsskap alla noe vi har hjemme men i miniatyr. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dvil Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Hei, Jeg må dessverre innpå igjen om valg av sikring. Kom på at jeg kanskje har lagt en liten felle i mitt innlegg over (nr. 15). Hva skjer hvis normalt strømtrekk ligger nær der sikringen ryker? Vil sikringen da bli en merkbar belastning og varmeelement? Finns det en (tommelfinger-)regel for hvor høyt normalforbruket bør være i forhold til sikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Finns det en (tommelfinger-)regel for hvor høyt normalforbruket bør være i forhold til sikringen? I jobbsammenheng bruker jeg max 80% disponibel. Dette for både være sikker på at kursene ikke ryker, samt at en har en reservekapasitet, uten at en trenger montere inn nye sikringer, ved mindre oppgraderinger. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Sikringen din skal beskytte kabelen mot overbelastning/for høy varme og kortslutning, og dimensjoneres etter dette. I et 12V anlegg i båt, bør kabelen være såpass grov at man får minimalt med spenningsfall. Dette uønskede spenningsfallet kommer lenge før kabelen er i nærheten av sin strømføringsevne. Dermed vil sikringen være relativt stor i forhold til forbruket, og forhåpentligvis aldri ryke med mindre vi får en kortsluttning.Om sikringen er vesentlig større en forbruket spiller ingen rolle, sålenge den beskytter kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 (redigert) I jobbsammenheng bruker jeg max 80% disponibel. Takk. Det var 80% av disponibelt du mente (dvs. 20% restkapasitet)? Det synes jeg høres fornuftig ut. Redigert 18.Januar.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 I jobbsammenheng, snakker vi da fortsatt om 12V? Det er ofte andre ting som også avgjør kabal dimmensjon. En lanterne trekker gjerne ikke mer enn 1A og man kan bruke en relativ tynn leder. En lyskaster kan man også bruke en medium leder, men resultatet er at lyskasteren lyser dårlig, derfor overdimmensjonerer man lederen. Ett stereoannlegg som er koblet til sikringspanelet kan resultere i blinkede lamper i båten og da må gjerne ledningen trekkes helt fra batteriet, ett kjøleskap står gjerne på når motoren ikke går så da vil man ha korte tykke ledninger for at kjøleskapet skal få jobbe mest mulig effektivt. Poenget er at det er mye som skal tas høyde for, sikringens størrelse kommer av seg selv på bakgrunn av de andre valgene. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 (redigert) Citat polarn: Finnes det automatsikringer for 12 volts anlegg? Sådana här är original Princess och fungerar utmärkt hos mig. Redigert 18.Januar.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.