Jump to content

Hvor stor sikring på hovedstrømkabelen?

jørn

Recommended Posts

F/P Natalie : og flytte de sikringene man må være gummimann for å nå.
Nå skal jeg være forsiktig med å anbefale alt fra biltema, for kvaliteten kjenner jeg ikke til, men de har minst to typer bryterpanel med innebygd sikring for hver bryter. Da er sikringer lett tilgjengelig og du klarer deg med en hovedkabel og hovedsikring frem til panelet som da panelet fordeler til bryterene. I tilegg er bryterene utstyrt med hver sin lysdiode som indikerer når bryterene er på.

Panelet er altså brytere,sikringer,koblingsboks i ett, noe som gir mye mindre kabelsalat.Men det er kanskje for smått til ditt bruk. Kommer jo ann på hva du sikter til.

Redigert av hegra (see edit history)

Hei,

Jeg må dessverre innpå igjen om valg av sikring. Kom på at jeg kanskje har lagt en liten felle i mitt innlegg over (nr. 15).

Hva skjer hvis normalt strømtrekk ligger nær der sikringen ryker? Vil sikringen da bli en merkbar belastning og varmeelement?

Finns det en (tommelfinger-)regel for hvor høyt normalforbruket bør være i forhold til sikringen?

Finns det en (tommelfinger-)regel for hvor høyt normalforbruket bør være i forhold til sikringen?

I jobbsammenheng bruker jeg max 80% disponibel. Dette for både være sikker på at kursene ikke ryker, samt at en har en reservekapasitet, uten at en trenger montere inn nye sikringer, ved mindre oppgraderinger.

Sikringen din skal beskytte kabelen mot overbelastning/for høy varme og kortslutning, og dimensjoneres etter dette. I et 12V anlegg i båt, bør kabelen være såpass grov at man får minimalt med spenningsfall. Dette uønskede spenningsfallet kommer lenge før kabelen er i nærheten av sin strømføringsevne. Dermed vil sikringen være relativt stor i forhold til forbruket, og forhåpentligvis aldri ryke med mindre vi får en kortsluttning.Om sikringen er vesentlig større en forbruket spiller ingen rolle, sålenge den beskytter kabelen.

I jobbsammenheng, snakker vi da fortsatt om 12V?

Det er ofte andre ting som også avgjør kabal dimmensjon. En lanterne trekker gjerne ikke mer enn 1A og man kan bruke en relativ tynn leder. En lyskaster kan man også bruke en medium leder, men resultatet er at lyskasteren lyser dårlig, derfor overdimmensjonerer man lederen. Ett stereoannlegg som er koblet til sikringspanelet kan resultere i blinkede lamper i båten og da må gjerne ledningen trekkes helt fra batteriet, ett kjøleskap står gjerne på når motoren ikke går så da vil man ha korte tykke ledninger for at kjøleskapet skal få jobbe mest mulig effektivt.

Poenget er at det er mye som skal tas høyde for, sikringens størrelse kommer av seg selv på bakgrunn av de andre valgene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...