Jump to content

Hvor stor sikring på hovedstrømkabelen?


jørn

Recommended Posts

Driver å rydder opp i det elektrise i båten om dagen. Kabelen som går fra batteriet til sikringskapet (ca 5m) er 10mm2, med en sikring på 16A. Dette har fungert helt fint, men i mitt hode er det noe som sier at dette må være altfor spinkelt (?). Hvor tykk kabel bør jeg egentlig bruke her, og hvor stor sikring?

Startbatteri 105A, forbruk 115A.

Utstyr som er i båten:

VHF

Kartplotter

Lanterner (4stk)

Lys ombord (8stk)

Trykkvanspumpe

Kjøleskap

Cd spiller

Voltmeter

Siggarettenner

To stk viskere

Link to post

Hei,

Det finnes mye bra info på nettet. Bl.a her:

http://bluesea.com/viewresource/1437

10kvadrat tilsvarer omtrent AWG 7. 5 meter (ca. 16 fot) kabel gir ifølge tabellen 3% spenningsfall ved rundt 40A. Økt strøm gir større spenningsfall.

Du skal bare sikre at kabelen ikke smelter og/eller tar fyr ved kortslutning eller for høyt forbruk. Da kan du sikre godt over dette.

Du splitter selvfølgelig opp i kurser med egne sikringer i skapet ditt.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post

Lengden på kabelen har ingen betydning for byggestandarden er helt konsekvent på hvor stor sikring som kan benyttes for hver kabeltverrsnitt i klasse A og B med relasjon til temperaturrating på kabelen.

 

For 10 kvadrat gjelder følgende for kontinuerlig drift.

60 gr. C. =40 ampere.

70 gr. C =65 ampere.

85-90 gr. C =70 ampere.

105 Gr. C =90 ampere.

125 Gr. C =100 ampere.

200 Gr. C = 120 ampere.

 

Det er vel å merke mye billig kabel på markedet som ikke er temperaturklasset.

Link to post

Bare for å gjøre det helt klart: En sikring bestemmes av hva lederen tåler, man kan for eksempel ha en 50A sikring ved batteriet om ledningen tåler det, i fordelingskapet har man så sikringer etter hva de neste ledningene tåler.

Det er ingen sammenheng mellom sikring og hva apparatet trenger av strøm, sikringen bestemmes av ledningen. Det er derimot ledningen som må dimmensjoneres i forhold til strømtrekket.

Husk også at minusledningen skal tåle like mye, fordeling av minus bør gjøres på sammen måte som plussledning, en stor frem til en fordelingsblokk og mange tynnere til hver forbruker.

Link to post

Bare for å gjøre det helt klart: En sikring bestemmes av hva lederen tåler,.......

Det er ingen sammenheng mellom sikring og hva apparatet trenger av strøm...

Du kan da vel ikke mene at det er feil/forbudt å sikre lavere enn det lederen tåler?

Hvis jeg vet at f.eks. en motor normalt skal trekke 10A vil jeg gjerne vite at sikringen går før noe inni motoren brenner opp. Det vil si at jeg sikrer litt høyere enn 10A, selv om jeg har lagt en leder som tåler 50A.

Link to post

Selvfølgelig kan du sikre lavere enn hva ledningen tåler, og slik har jeg det på flere kurser selv. Men en sikring på batterisiden er først og fremst for å sikre mot varmgang i kablingen. Det meste av, i hvert fall elektronisk utstyr som feks. en VHF, har innebygget sikring som har en verdi litt over makstrekket fra enheten for å sikre denne enheten.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
jørn : Litt dumt om ledningen blir varmekabel før sikringen brenner av.
Ja, det viser jo at du har forstått poenget til Frøken Fryd. Men hvorfor skal du ha større enn 30 amp. Det har jo holdt med 16 frem til nå. 30 amp er vel det største du får av flatsikringer og holder til flatsikring er jo nesten gratis på biltema. Regn ut hvor mange amper det går gjennom kabelen når alt er slått på og om kabelen tåler det, så tenker jeg det holder med 30 amp.
Link to post

At det har holdt med 16A frem til nå er egentilig an sannhet med modifikasjoner. Før gikk kjøleskapet rett på batteriet, nå har jeg tatt den over bryter og sikringsskapet, derfor jeg var litt tvil om størrelsen på sikringen, og hvor mye kabelen tåler. Grunnen for at jeg tenkte å bruke 35A er for det var det laveste jeg fant av ANL sikringer, og jeg har en holder til den.

Link to post

Noe helt annet ang strøm i båt. Har tenkt å rydde bort "Skjærereiret" av ledninger under instrumentbordet og flytte de sikringene man må være gummimann for å nå. Ønsker å lage et strømskap med brytere og sikringer av den typen jeg ofte ser på amerikanske båter, er det noen som har erfaring med dette fra egen båt? trenger tips til hvor det går an å få kjøpt slike skap og ellers gode råd.

Redigert av F/P Natalie (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...