jørn Startet 9.Januar.2011 Del på Facebook Startet 9.Januar.2011 Driver å rydder opp i det elektrise i båten om dagen. Kabelen som går fra batteriet til sikringskapet (ca 5m) er 10mm2, med en sikring på 16A. Dette har fungert helt fint, men i mitt hode er det noe som sier at dette må være altfor spinkelt (?). Hvor tykk kabel bør jeg egentlig bruke her, og hvor stor sikring? Startbatteri 105A, forbruk 115A. Utstyr som er i båten: VHF Kartplotter Lanterner (4stk) Lys ombord (8stk) Trykkvanspumpe Kjøleskap Cd spiller Voltmeter Siggarettenner To stk viskere Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hei Tror nok det er flaks at den sikringen ikke har røket ja. Tverrsnittet på kabelen holder nok. Om du hadde kjørt begge viskerne med lanterneføring og tent deg em røyk med kompressoren på kjøleskapet på.... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Takk for svar :) Hvor stor sikring kan jeg da ha på den? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Siden 16 amp sikring har holdt fint frem til idag, så er vel alt greit. Skulle du etterhvert montere mere utstyr så kan du jo øke til 25 amp. 10mm2 kabel høres ok ut og gir ikke så stort spenningsfall ved ev. 16 amp belastning. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 (redigert) Hei, Det finnes mye bra info på nettet. Bl.a her: http://bluesea.com/viewresource/1437 10kvadrat tilsvarer omtrent AWG 7. 5 meter (ca. 16 fot) kabel gir ifølge tabellen 3% spenningsfall ved rundt 40A. Økt strøm gir større spenningsfall. Du skal bare sikre at kabelen ikke smelter og/eller tar fyr ved kortslutning eller for høyt forbruk. Da kan du sikre godt over dette. Du splitter selvfølgelig opp i kurser med egne sikringer i skapet ditt. Redigert 9.Januar.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Lengden på kabelen har ingen betydning for byggestandarden er helt konsekvent på hvor stor sikring som kan benyttes for hver kabeltverrsnitt i klasse A og B med relasjon til temperaturrating på kabelen. For 10 kvadrat gjelder følgende for kontinuerlig drift. 60 gr. C. =40 ampere. 70 gr. C =65 ampere. 85-90 gr. C =70 ampere. 105 Gr. C =90 ampere. 125 Gr. C =100 ampere. 200 Gr. C = 120 ampere. Det er vel å merke mye billig kabel på markedet som ikke er temperaturklasset. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Flott folkens. Sikringen som sitter der er av typen Keramisk/porselen, jeg setter inn en 25A nå da for å være sikker (ser ikke ut som det finnes over 25A av denne typen?). Har satt inn 2 stk BEP sikringsbokser for flatsikringer og en jordingsskinne i sikringsboksen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Kost på deg en ny sikringsholder hvis du har porselenssikring av den gamle (auto) typen. Smeltesikringer av sink er ikke egnet i båt og ei tillatt. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 De er sikringer av DENNE typen. Trolig montert når båten var ny for 30 år siden. Noen annbefalinger av andre typer? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 ANL sikring leveres fortinnet og er et bra alternativ. Finnes i sink også men disse må du da styre klar. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Finner ikke 35/40A ANL sikringer noen sted (kun på ELFA, men da blir det veldig dyrt) Noen som veit om andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Bare for å gjøre det helt klart: En sikring bestemmes av hva lederen tåler, man kan for eksempel ha en 50A sikring ved batteriet om ledningen tåler det, i fordelingskapet har man så sikringer etter hva de neste ledningene tåler. Det er ingen sammenheng mellom sikring og hva apparatet trenger av strøm, sikringen bestemmes av ledningen. Det er derimot ledningen som må dimmensjoneres i forhold til strømtrekket. Husk også at minusledningen skal tåle like mye, fordeling av minus bør gjøres på sammen måte som plussledning, en stor frem til en fordelingsblokk og mange tynnere til hver forbruker. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (kun på ELFA, men da blir det veldig dyrt) Hvor my er veldig dyrt for deg? Jeg tror ikke disse sikringene er billigere andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Dyrt og dyrt.... Når produktet koster 59kr, men koster totalt 187kr for å få tak i det synes jeg det blir "dyrt". Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Bare for å gjøre det helt klart: En sikring bestemmes av hva lederen tåler,....... Det er ingen sammenheng mellom sikring og hva apparatet trenger av strøm... Du kan da vel ikke mene at det er feil/forbudt å sikre lavere enn det lederen tåler? Hvis jeg vet at f.eks. en motor normalt skal trekke 10A vil jeg gjerne vite at sikringen går før noe inni motoren brenner opp. Det vil si at jeg sikrer litt høyere enn 10A, selv om jeg har lagt en leder som tåler 50A. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Selvfølgelig kan du sikre lavere enn hva ledningen tåler, og slik har jeg det på flere kurser selv. Men en sikring på batterisiden er først og fremst for å sikre mot varmgang i kablingen. Det meste av, i hvert fall elektronisk utstyr som feks. en VHF, har innebygget sikring som har en verdi litt over makstrekket fra enheten for å sikre denne enheten. Lars H. Redigert 16.Januar.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Du kan da vel ikke mene at det er feil/forbudt å sikre lavere enn det lederen tåler? Du kan godt sikre lavere enn hva ledningen tåler men jeg ser ikke det store poenget med å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Du kan godt sikre lavere enn hva ledningen tåler men jeg ser ikke det store poenget. Kanskje ikke, men å overdimensjonere kablene i et 12V anlegg derimot, kan være fordelaktig m.t.p. spenningstap. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Kanskje ikke, men å overdimensjonere kablene i et 12V anlegg derimot, kan være fordelaktig m.t.p. spenningstap. Man kan gjerne overdimmensjonere kablene slik at spenningsfallet blir minimalt, men hvorfor sikre ned? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 men hvorfor sikre ned? Nå er det vel egentlig ingen som direkte har argumentert for dette (?) Men skulle man allikevel komme i skade for å gjøre det, er det neppe negativt m.t.p.brann- og el-sikkerhet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Da er vi enig. Det jeg ville ha frem var iallefall at sikringen bestemmes av ledningen, det bør vere en grei generell regel og ett passende svar på trådens start. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Ikke noe problem med å skjønne at sikringen bestemmes av ledningen. Litt dumt om ledningen blir varmekabel før sikringen brenner av. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 jørn : Litt dumt om ledningen blir varmekabel før sikringen brenner av.Ja, det viser jo at du har forstått poenget til Frøken Fryd. Men hvorfor skal du ha større enn 30 amp. Det har jo holdt med 16 frem til nå. 30 amp er vel det største du får av flatsikringer og holder til flatsikring er jo nesten gratis på biltema. Regn ut hvor mange amper det går gjennom kabelen når alt er slått på og om kabelen tåler det, så tenker jeg det holder med 30 amp. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 At det har holdt med 16A frem til nå er egentilig an sannhet med modifikasjoner. Før gikk kjøleskapet rett på batteriet, nå har jeg tatt den over bryter og sikringsskapet, derfor jeg var litt tvil om størrelsen på sikringen, og hvor mye kabelen tåler. Grunnen for at jeg tenkte å bruke 35A er for det var det laveste jeg fant av ANL sikringer, og jeg har en holder til den. Sitér dette innlegget Link to post
F/P Natalie Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Noe helt annet ang strøm i båt. Har tenkt å rydde bort "Skjærereiret" av ledninger under instrumentbordet og flytte de sikringene man må være gummimann for å nå. Ønsker å lage et strømskap med brytere og sikringer av den typen jeg ofte ser på amerikanske båter, er det noen som har erfaring med dette fra egen båt? trenger tips til hvor det går an å få kjøpt slike skap og ellers gode råd. Redigert 16.Januar.2011 av F/P Natalie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.