Jump to content

kalkulator for astronomisk navigasjon

Bitteliten

Recommended Posts

For å slippe manuell utregning ved astronomisk navigasjon har jeg hørt at det finnes kalkulatorer for dette. Jeg har Googlet - men ikke funnet noe fornuftig. Noen som har tips om modeller og hvor jeg kan kjøpe?

Erstatter denne da også almanakkene/tabellene man må ha?

For å slippe manuell utregning ved astronomisk navigasjon ...

Erstatter denne da også almanakkene/tabellene man må ha?

Du er hekta på elektroniske duppeditter, forstår jeg???

Regnestykkene tilvarer pensum til 5kl. på folkeskolen.

Nautisk Almanac koster ca. 300,- og holder et år.

Sight Reduction Tables behøver du 2 stk. N/S ca. kr. 200.-/stk og varer evig!

Sight Reduction Tables for Selected Stars koster ca. 200,- og varer ca 14 år.

Når du har målt solhøyden noen ggr på en overfart, er dette gjort på få minutter.

Og er det noe du har mye av på en overfart, så er det TID!!

Holder hjernen i trim :giggle:

Lykke til!!

Regnestykkene tilvarer pensum til 5kl. på folkeskolen.

Hvis det undervises sfærisk trigonometri i 5. klasse på folkeskolen nå til dags, så skjønner jeg at jeg må ta universitetenes påstander om nivåsenkning i skolen med ikke noen klyper, men noen tonn salt... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hvis det undervises sfærisk trigonometri i 5. klasse på folkeskolen nå til dags, så skjønner jeg at jeg må ta universitetenes påstander om nivåsenkning i skolen med ikke noen klyper, men noen tonn salt... :rolleyes:

Det er snakk om å ta verdier ut av tabeller!!

Ferdig utregnede tall som du setter inn i regnestykkene.

Reduction Tables inneholder kun trigonometriske verdier ferdig utregnet. Derfor varer disse bøkene så lenge permene holder!

Ingen behøver stå å regne sfærisk trigonometri!

At jeg sier 5kl. pensum og ikke 1kl, er at det er snakk om minutter/grader og sekunder. Man bruker 60 som bas og ikke 100!

Og da trenger man ikke vite hva man holder på med?

Nei, igrunn ikke!

Min gamle svigermor kunne ingenting om motorer, men kjørte bil og fant frem over alt!

Jeg er enig med deg at det er nyttig med god kunnskap om det man driver med. Men her forstod jeg det slik at det var den praktiske delen (Line Of Posn.)som skulle utregnes. Da er det bare å plukke tall ut av tabeller og fylle inn i skjemaet.

Når alle tallene er fyllt inn, står svaret på siste linje!

Kun enkle regneoperasjoner.

At du i tillegg kjenner planeters reise runndt sola, og Keplers alle lover gir deg en trygghet i hva du driver med!

Som Mulligan sier, Tamaya. En virkelig god navigasjons kalkulator. Jeg har brukt den for en god tid tilbake, ser at denne nye modellen har endel fler muligheter en den jeg brukte paa begynelsen av 1990 tallet.

Long term Nautical Almanac for the Sun, Moon, Venus, Mars, Jupiter, Saturn and 63 stars. The built-in Almanac is usable until 2100, it is good with accuracy better than 0′.2

Her trenger du heller ingen almanakk i tilleg, selv om at en almanakk er absolutt aaa anbefale, men jeg regner med at du allrede har en ombord.

Du er hekta på elektroniske duppeditter, forstår jeg???

Eh nei - jeg bare liker ikke å bruke hjernen forstår du.

Poenget er å slippe å bruke tabellene - om jeg forstår rett gjelder de for ett år av gangen. Jeg er litt usikker på tilgangen til de i feks Patagonia eller Fransk polynesia. En kalkulator med innebygd almanakk hadde vært kjekt. Online hadde også vært kjekt - men poenget her er å ha et backup system om strøm forsvinner ombord. Ettersom jeg er hekta på elektroniske duppeditter har jeg et par GPS'er ombord

utregningen for middagshøyden i seg er jo grei når man forstår teorien og metoden.

Tamayaen koster 10.000 kroner. Det var vel ca noen ganger mer enn jeg hadde tenkt meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Poenget er å slippe å bruke tabellene - om jeg forstår rett gjelder de for ett år av gangen. Jeg er litt usikker på tilgangen til de i feks Patagonia eller Fransk polynesia.

1-års grensen gjelder bare for Nautisk Almanac. Men den inneholder også korrigerings siffrer så du kan interpolere med, og dermed bruke denne året etter.

Reduction Tables for N- og S- halvkule gjelder evig. Inneholder trigonometriske tabeller.

Reduction Tables for Selected Stars (ikke planeter) gjelder for mange år fremover etter utgivelsen.

Det er vel ikke så ofte man bruker stjernene i disse tider, men det kan jo være morsomt å prøve det.

Du tar flere målinger i løpet av skumringen (twilight time) og får dermed et fix. Ikke bare posisjonslinje! Men her behøver du en medhjelper som noterer klokkeslettene når du roper NÅÅÅ!!!, samtidig som du jager over himmelen etter neste stjerne!!

Hvordan finner man stjernene??

Enkelt, står i tabellen hvor du skal lete!

For de som ikke gidder å leke med No 249 boka og legge sammen og trekke fra tall og interpolere, verre er det nemlig ikke, så har følgende web side og software anbefales:

Astronavigasjonssoftware. Det enkleste er å laste ned filen "Sight Reduction Calculator 1.50 by H. Umland", hvilket gir en fil som heter :

sightred.htm. Denne kan du lagre på laptop/netbook og bruke denne som "kalkulator", du bare åpner filen fra web leseren og fyller i tallene og vips så har du retning og Z-vinkel.

Så fram med plottekartet og du har en stedlinje.

Ole
S/Y Algol

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...