Jump to content

Rens av dieselvarmer, hvordan gjøres servicen?

Polarn

Recommended Posts

Har en gamel eber som jeg tenkte å tukle litt med for å se om jeg får den til å fungere noenlunde. Lurer på hva dere gjør med deres varmer når dere tar en service?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Tre fire tomme bokser, og kanskje ein maskeringstape og tusj til å merke ting. Så er det bare å skru allt i filler å kikke etter at alt ser "oki" ut, sjekk allt av kontakter. sjekk lager når de er ute. Ta det rolig, mulig fordel å lunke litt på hus før åpning, da rivner kanskje ikkje pakninger.

Alle skruer merkes med tape og legges i bokser om nødvendig.

Gitter/filt/dieselspreder må ofte skiftes. Sjølve vifta må ofte brukes litt makt for å dras av aksel.

Sett sammen, fyr opp. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg skal ta den ut av båten i morgen, så får jeg sjekke hvilken type det er. Har fått den til å fungere ute noen eksosslange tilkoblet, men når jeg setter på eksosslangen så sier det poff poff poff og røyklegger alt med kritthvit røyk :(

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det rare var at røret var nytt. Noen som vet hvor man får kjøpt nye rør til en billig penge? Kjøpte mitt fra maritim og der var det ganske dyre priser.

Må nevne at røret jeg kjøpte var en millimeter for trangt og måtte utvide det noe for at det skulle passe. Kan dette være årsaken?

Redigert av Polarn (see edit history)

, men når jeg setter på eksosslangen så sier det poff poff poff og røyklegger alt med kritthvit røyk :(

Samme gjør vår innimellom , masse hvit røyk. Det er uforbrent diesel. På vår var det dysa/pluggen som ikke var ren. Legger seg på dritt over tid...

Her er nå doningen. En Eber D1L på 1800 watt. Sikkert stein gamel og har trolig stått i en bobil eller no.

Eksosen ser ut til å være noe spesiell mm på, måler ca 23 mm. Den jeg hadde montert på var 24 ca. Fungerer greit uten slange, men poffer med.

@chiba. Både rør og skroggjennomføring var helt nye når jeg monterte den.

Tar et bile av gjennomføringen også, mener den er noe strupet ned eller no.

Har nå testet glødepluggen og den gløder.

Kan varmeren gå på lampeolje?

eberspacher_001.jpg

eberspacher_002.jpg

eberspacher_003.jpg

De skal kunne gå på lampeolje. Har aldri prøvd det, men har lest fleire tips om å bruke lampeolje/parafin for å brenne de rein. Parafin er vel meir "eksklusiv" enn diesel.

MEn ang din varmer... Eg vill fyrt den opp utendørs(under tak pga regn) og latt den gått på max i eit par tre timer. Største feilkilde til driftsproblemer på dieselvarmere spm er soting, kommer av for "svak" bruk. De må få gå på fullt ein time to i strekk i ny og ne. Ikkje uvanlig å måtte lufte ut litt varme av båten :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Holder på nå, men akkurat nå sliter jeg med at den ikke vil suge drivstoff. Monterer pumpe slik at den går i oppoverbakke å pumper oppover. Står så i manualen. Men vil inte. Får skru den av og på noen gangern til den suger.

Gan den lampeolje intravenøst. Satte først pumpa i motbakke og da pumper den en del luft. Setter jeg pumpa i medbakke så suger den det den vil ha. Røykla halve området først, men så brant den rent og gikk tilogmed i høyhastighet.

Dette er instalasjonen som funker. På bildene går varmeren for fulle mugger. Først røykla den halve området så avtok det og til slutt brant den rent. Kom ut noen svarte flak av eksosen også.

eberspacher_004_001.jpg

eberspacher_004_002.jpg

Nå har den stått å tuslett og gått i 3 kvarter. Tok en liten snutt av den også.

Kan det være så enkelt som at tanken skal stå høyere enn selve brenneren?

Har kommet ut en hel del svarte partikler. Satte på et provisorisk eksosrør for å se om den fremdeles fungerer.

Brukermanual for D1L: http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/eberspacher_b1l_d1l/Eberspacher_B1L_%20D1L_Manual.pdf

hmm, pelte av den sila som du sa Sæbø. MEN, skal det ikke være noen pakning mellom den tuten som man skrur av og pumpa?

Blåste igjennom sila med trykkluft.

eberspacher_004.jpg

Forsøkte å starte den igjen denne gang med eksosslangen på.

Samme skjer, brrrrrr, poff poff poff. STOP :(

Kan det være ubalanse i forhold til luftinntak og eksosrør?

Eksosrøret et på 24 mm

Luftinntaket på 17 mm

Hvor får jeg tak i slanger til en grei pris?

Har byttet flere av dem. 25 1384 99 06 00 Varmeveksler koster 4370,- ink mva

Og til den prisen blir det neppe noen ny.

Kjøper heller en ny varmer ved anledning da :(

Men er det mulig å rense den som du sa?

På side jeg i denne maualen så ser man hvordan den er sammensatt.

mja, nå så jeg at det manglet pakning mellom sila og skruen man skrur oppå. På sugesiden er det ny slange. Men jeg kan som du sier se bobler ja. Tror ikke det somer poff poff problemet, men mer kammeret som er delvis tett. Aner ikke hvordan jeg renser det.

Den er vel litt følsom for trykk på eksos-siden. Ser at skroggjennomføringen er i vinkel og ikke akseptabel for eber (gir motstand). Ønsket meg egentlig noe lignende selv på min eber. Hvor lang er eksosen forøvrig, og er det svinger eller bøyer på dem? De gamle eberne, og de som var til bil, hadde rimelig kort maks eksoslengde før eksostrykket ble for stort. Standard eber er omtrent den dimensjonen du sier ut av ebern, men går umiddelbart over på et større rør når de skal i båt hvor eksosen er littegranne lengre ennbil (tror det er 28 mm somer andre enden av standard-overgangen).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...