Polarn Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Standard eber er omtrent den dimensjonen du sier ut av ebern, men går umiddelbart over på et større rør når de skal i båt hvor eksosen er littegranne lengre ennbil (tror det er 28 mm somer andre enden av standard-overgangen). Ok, så man får kjøpt overgang? https://partner.eberspaecher.com/?mod=technik&action=showHgErteilB&bildID=198&hgNr=251384050000 Den linken din fungerte ikke så bra. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Farco Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Er enig med Fjellbonden, da hvit røyk og "poff" ofte har sammenheng med for lite diesel/falsk luft. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Frgaus Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Se på denne. http://images.google.com/imgres?imgurl=https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22622/ebersnitt.jpg&imgrefurl=https://baatplassen.no/i/topic/66424-eberspaecher-d1l-putrer-og-ryker/&usg=__VNzN1rzGAQDBDtKmD2V7Ok2_qKY=&h=443&w=597&sz=28&hl=no&start=8&zoom=1&itbs=1&tbnid=aH4xc-e_sfYORM:&tbnh=100&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Deber%2Bd1l%26hl%3Dno%26tbs%3Disch:1 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Ok, så man får kjøpt overgang? Ja det er vel en del av standardkittet som leveres - eller kan kjøpes løst. Når jeg monterte min Eber sist høst fulgte overgangen med i pakken. Jeg registrerte at den originale metall-spiral-rør dieselslangen var meget tykkere og mer solid enn den varianten som Maritim selger. Jeg ville ringt til Thermomarin - de er veldig trivelige og hjelpsomme. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Se på denne. http://images.google.com/imgres?imgurl=https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22622/ebersnitt.jpg&imgrefurl=https://baatplassen.no/i/topic/66424-eberspaecher-d1l-putrer-og-ryker/&usg=__VNzN1rzGAQDBDtKmD2V7Ok2_qKY=&h=443&w=597&sz=28&hl=no&start=8&zoom=1&itbs=1&tbnid=aH4xc-e_sfYORM:&tbnh=100&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Deber%2Bd1l%26hl%3Dno%26tbs%3Disch:1 Ja, den linken om D1L til Dieselboy var genial. Har lyst til å åpne den opp for å få litt lærdom om disse varmerne. Rengjøre brennkammeret og kjøpe ordentlig eksos og tiluftsslanger. Sjekke over alle kabler mens man er i gang. Har ellerede byttet skoene på plus og minus. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Jeg vet ikke om D1 er lik D5 på dette området - men du kan jo sjekke. På D5 er det et litet luftehull rett under kanten på sila der glødepluggen sitter. Dette hullet har en tendens til å kokse igjen. På D5en min er dette borret opp et par mm - og da går alt bra. Om det kokser igjen hos meg har jeg en liten ståltråd som jeg kan pirke det rent med. Har aldri vært behov for det etter modifiseringen - men det var et tips fra den lokale bil- og båtvarmeguruen. Du kan jo prøve å ringe Kjell på Høiden bil og båtelektriske i Moss også. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 (redigert) Åja, synd jeg ikke kikket ned i det hullet i går. Kontrollerte bare at pluggen funket. Skal pelle litt på den i morgen. Skal sjekket om det er hull der :) Men brukes det noen form for lurium for å rense diverse deler?Dere sier sikkert diesel nå, hehe. Men finnes det noe som er bedre? Redigert 12.Januar.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Ingen pakning på sila på pumpa. Er litt "krage" ser du, så det skal være nok. Eg pleier ha en dråpe loctite 577 på for sikkerhets skyld. Luftbobler i slangen er heilt oki på min varmer iaffal. Alltid bobler- aldri problem med det. Men allt til en viss grad då.... Eg trur ikkje eksos er problem. Bare begynn å demonter,så får du renset det som evt er nødvendig, og du lærer litt om varmeren. Gøy det. Blir du i tvil så legger du ut bilder som du redigerer på paint, med ei pil her og der, så får du svar av ein eller annan Eg har vert oppe med ein del varmere, men husker ikkje heilt kva merke som var "slik og slik" i farten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
free Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Når jeg rengjorde min eber brukte jeg en propanbrenner å brant brennkammeret rent, det funket veldig bra for meg, all dritten ble til støv som blåste ut. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Jepp, da har jeg demontert varmeren og renset den innvendig. Kom ut en del dritt og avsluttet med å blåse den ren. Starter med eksosrøret på og nå. En ting er klart at eksoshullet i båten er for lite. Varmeren var montert bak og nå skal jeg sette den midtskips hvor jeg har eksoshull fra den gamle wallas stekeovnen. Skal også bruke det eksosrøret fra den. som er større enn den til varmeren med en overgang. Hittil alt ok så da får vi se :=) Var enkelt å demontere varmeren, men knakk alle de svarte naglene som det svarte sitter på da :( Selve varmeren var montert med 3 skruer. Tok av de så kom jeg til brennkammeret. Grei skuring det der for andre som lurer. Redigert 14.Januar.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dilla Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 vurderer å åpne min D1 for rens jeg også... hvordan er det med evt. pakninger på den? må disse skiftes, eller kan de gjenbrukes? Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
Polarn Svart 14.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Jeg kakket min forsiktig når jeg åpnet den så jeg kunne gjenbruke mine. Nå har jeg montert den i båten midtskips. Må hjelpe pumpa igang med å gi den intravenøst før jeg kan putte slangen i tanken. Trolig er den pumpa mi ganske sliten. Hvor er det mulig å skaffe ny? Det durer bittelitt i eksosslangen og det støyre noe fra utsiden, så den trenger vel en lyddemper også vil jeg tro. Det er ikke praktisk mulig å montere luftinntaket enn på samme siden som eksosen, kan dette gi trøbbel? Evt, hvor lang luftinntak slange kan jeg bruke? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dilla Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 luftinntak, tenkte du på forbrenningsluft (kan være inntil 100 cm lang, men like lang som eksosslange) eller luft som varmes opp? (må holdes unna ALLE eksoskilder (brenner/motor)) Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Forbrenningsluft tar eg innefra i samme omgivelsene som brenneren står, det er bare ein liten slange/demper på inntaket der. Det samme egentlig med komfortluften, bare at der er det ca 1m rør/lyddemper på, og det er plassert rett innenfor to ventiler som går inn til uterommet under kalesjen. ENORM virkning av lyddemper på innsugssida av komfortluften. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.