Jump to content

Rens av dieselvarmer, hvordan gjøres servicen?

Polarn

Recommended Posts

Standard eber er omtrent den dimensjonen du sier ut av ebern, men går umiddelbart over på et større rør når de skal i båt hvor eksosen er littegranne lengre ennbil (tror det er 28 mm somer andre enden av standard-overgangen).

Ok, så man får kjøpt overgang?

Den linken din fungerte ikke så bra.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Ok, så man får kjøpt overgang?

Ja det er vel en del av standardkittet som leveres - eller kan kjøpes løst. Når jeg monterte min Eber sist høst fulgte overgangen med i pakken. Jeg registrerte at den originale metall-spiral-rør dieselslangen var meget tykkere og mer solid enn den varianten som Maritim selger.

Jeg ville ringt til Thermomarin - de er veldig trivelige og hjelpsomme.

Ja, den linken om D1L til Dieselboy var genial. Har lyst til å åpne den opp for å få litt lærdom om disse varmerne. Rengjøre brennkammeret og kjøpe ordentlig eksos og tiluftsslanger. Sjekke over alle kabler mens man er i gang. Har ellerede byttet skoene på plus og minus.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg vet ikke om D1 er lik D5 på dette området - men du kan jo sjekke. På D5 er det et litet luftehull rett under kanten på sila der glødepluggen sitter. Dette hullet har en tendens til å kokse igjen. På D5en min er dette borret opp et par mm - og da går alt bra. Om det kokser igjen hos meg har jeg en liten ståltråd som jeg kan pirke det rent med. Har aldri vært behov for det etter modifiseringen - men det var et tips fra den lokale bil- og båtvarmeguruen.

Du kan jo prøve å ringe Kjell på Høiden bil og båtelektriske i Moss også.

Åja, synd jeg ikke kikket ned i det hullet i går. Kontrollerte bare at pluggen funket. Skal pelle litt på den i morgen. Skal sjekket om det er hull der :)

Men brukes det noen form for lurium for å rense diverse deler?Dere sier sikkert diesel nå, hehe. Men finnes det noe som er bedre?

Redigert av Polarn (see edit history)

Ingen pakning på sila på pumpa. Er litt "krage" ser du, så det skal være nok. Eg pleier ha en dråpe loctite 577 på for sikkerhets skyld.

Luftbobler i slangen er heilt oki på min varmer iaffal. Alltid bobler- aldri problem med det. Men allt til en viss grad då....

Eg trur ikkje eksos er problem. Bare begynn å demonter,så får du renset det som evt er nødvendig, og du lærer litt om varmeren. Gøy det. Blir du i tvil så legger du ut bilder som du redigerer på paint, med ei pil her og der, så får du svar av ein eller annan :thumbsup:

Eg har vert oppe med ein del varmere, men husker ikkje heilt kva merke som var "slik og slik" i farten

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jepp, da har jeg demontert varmeren og renset den innvendig. Kom ut en del dritt og avsluttet med å blåse den ren. Starter med eksosrøret på og nå. En ting er klart at eksoshullet i båten er for lite. Varmeren var montert bak og nå skal jeg sette den midtskips hvor jeg har eksoshull fra den gamle wallas stekeovnen. Skal også bruke det eksosrøret fra den. som er større enn den til varmeren med en overgang. Hittil alt ok så da får vi se :=)

Var enkelt å demontere varmeren, men knakk alle de svarte naglene som det svarte sitter på da :( Selve varmeren var montert med 3 skruer. Tok av de så kom jeg til brennkammeret. Grei skuring det der for andre som lurer.

Redigert av Polarn (see edit history)

Jeg kakket min forsiktig når jeg åpnet den så jeg kunne gjenbruke mine. Nå har jeg montert den i båten midtskips. Må hjelpe pumpa igang med å gi den intravenøst før jeg kan putte slangen i tanken. Trolig er den pumpa mi ganske sliten. Hvor er det mulig å skaffe ny? Det durer bittelitt i eksosslangen og det støyre noe fra utsiden, så den trenger vel en lyddemper også vil jeg tro. Det er ikke praktisk mulig å montere luftinntaket enn på samme siden som eksosen, kan dette gi trøbbel? Evt, hvor lang luftinntak slange kan jeg bruke?

Forbrenningsluft tar eg innefra i samme omgivelsene som brenneren står, det er bare ein liten slange/demper på inntaket der. Det samme egentlig med komfortluften, bare at der er det ca 1m rør/lyddemper på, og det er plassert rett innenfor to ventiler som går inn til uterommet under kalesjen. ENORM virkning av lyddemper på innsugssida av komfortluften. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...