Jump to content

pass på båtene deres, jeg har hatt innbrudd!

:båt1

Recommended Posts

litt på siden av - men likevel aktuelt

hadde tidligere et verksted lokale der vi var ille plaget av innbrudd

til slutt forsterka vi både dør og karm med kraftige jern.

bruker kortversjon - dette var IKKE lurt.

I båten bruker jeg en egen veske til elektronikken og kikkert , som aldri oppbevares

ombord + at jeg har tegnet kasko forsikring. Lås inn til kabin er av enkleste slag.

Bil låser jeg bare når det ligger noe dyrt inni - og det er vel bare hvis det blir flere stopp på hjemvei .

Min strategi er resultatet av ca 15 innbrudd og tyverier.

Guest Kaptein Fredrik

har en jeg kjenner som jeg mistenkermen ringte han og spurte men han sa jo selfølgelig at det ikke var han :rolleyes:

Si at du anmelder han om han ikke forteller sannheten. Om han sier han har gjort, det så anmelder du ikke. Om han ikke sier han har gjort det, så får du avgjøre...

Jeg låser bilene og huset, men båten står alltid ulåst!

Bilene har jo ganske sikre dører, og sjansen for innbrudd er minimal. Sjansen for at noen unger åpner døren er vel heller større.

Huset er låst når vi er borte pga forsikrignens gyldighet, og vanligvis låst på natten pga familiens trygghet. (større sjans for at vi hører en ev. inntrenger)

Båten(e) som for tiden står i hagen, er ulåst.

Hvorfor?

For hva i en gammel 80-talls båt er så intressant for en tyv å ta med seg?

Selvfølgelig har jeg tatt ut løse verdigjenstander/ting/puter, men ellers?

Er noe låst så blir inngangsdøren/karmen sparket i stykker, og den er nok mye mer verdifull enn det bandittene finner av ev. løse ting.

Trådstarter, tenk deg om:

1 - Du har hatt innbrudd av personer som er så desperate på alkohol at de har brukt båten din som festplass.

2 - Ikke sikkert sånne folk husker så godt, men de husker hvor de fant alkohol

3 - Hvis de neste gang møter en låst dør i samme båt, så er det en bekreftelse på at du har fyllt opp og sikret barskapet.

4 - Da er alkoholen bare et spark unna.

5 - Synd for døren din...

LÅS OPP IGJEN BÅTEN!!!!

LA DEN STÅ ULÅST!!!

Syntes jeg... :thumbsup:

Edit:

Skulle jeg låst noe så måtte det jo ha vært dørken!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Blir spennende å se hvordan "innbrudds-raten" blir kommende sesong. Synes jeg leste/så mye av det i fjor, og ikke nødvendigvis tyveri av selve båten, men av utstyret ombord.

I fjor kjørte jeg rundt på fjorden i timesvis over flere dager og lette etter en stjålet seilbåt noen meldte fra om her på forumet, husker ikke hva brukeren het i farten.

Tror jammen jeg skal finne frem uniform, utstyrsbelte og lyskastere og kjøre patruljer rundt i fjorden i sommer. Å ta kjeltringpakket på fersken er det eneste som nytter tror jeg. Makan til frekkhet og lav moral folk har.

Kanskje en deal med ulike foreninger / brygger hadde vært tingen, som en slags vekter-/ mobilt vaktholdstjeneste med båt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Når en Scand 25 står på land for vinteropplag og båten er tømt for verdisaker så kan den vel stå ulåst.... :headbang:

Ser poenget ved ødeleggelse!

men hadde en campingvogn en gang som venner hadde lånt og satt på parkering ulåst noen dager. der flyttet raskt byens løse fugler inn i og festet som i trådstarters båt .denne vognen var ødelagt på 3 dager noe den ikke hadde vært hvis den hadde vært låst. ødelagt interiør, dritt på gulvet, oppkast og sprøyter....

"bruksinnbrudd" kan ødelegge like mye som et målrettet sjokkbrekk av en båt , men er en båt låst med innsyn utenifra så ser tyver raskt at det ikke er spes å stjele hvis de ikke er ute etter noe spesifikt.

Båten til foreldre av kamerat sto på vinterlagring på land , når de kom på våren for å klargjøre den fant de den totalt ramponert da tyvene hadde stjålet alt av interiør /kjøleskap/toalett/elannlegg osv.

hadde de hatt den ulåst hadde de måtte stå for skaden på 250000 selv hvis de ikke hadde fingrert innbrudd selv ved oppdagelse.

Regelmesig oppsyn er stikkordet her.

Når folk tar båten opp sensommeren og kommer tilbake neste våren,tyder det på

at de uansett ikke bryr seg om båten,det bekreftes hvert år om vinteren når jeg ser på knekkte krypper,bortblåste og raste presseninger,og senest igår en total opprevet og innstyrtet kalesje på en båt faktisk på vannet,som alle båter forresten burde være året rundt,siden det er båter liksom! :headbang:

Regelmesig oppsyn er stikkordet her.

Når folk tar båten opp sensommeren og kommer tilbake neste våren,tyder det på

at de uansett ikke bryr seg om båten, :headbang:

I dette tilfellet jeg nevnte med foreldre til kamerat var de regelmessig der og sjekket, mye kan skje om vinter mellom hver gang det snør eller blåser. jeg personlig sjekker pressenning hver gang det har blåst og snødd mye . kan gå fra 1 uke til 1.5 mnd men mener jeg er ansvarlig lagrer av båten selvom jeg ikke er der på 1.5mnd hvis det ikke er noe grunn til det.

Er båten låst er det innbrudd og forsikring dekker skade, er den ikke låst er det mitt problem .... lite jeg kan få gjort uansett om det har vært innbrudd mellom 1 uke eller 1 .5mnd.

Pr dags dato står min ulåst siden jeg pusser den opp, har noe verktøy der men ikke av verdier. Når den er ferdig/ interiør er montert igjen så blir den låst.

Da slipper jeg evt at i beste fall unger leker i den , noen potensielle løse fugler som trenger nattly/festested er ikke problem der min står nå.

Guest Kaptein Fredrik

Kan jo bruke hestegjerde trafo, koble den til landstrøm og koble det opp mot dørhåndtak eller slikt :thumbsup:

Eventuelt, så hørte jeg om en som freste spor på dørhåndtaket på bilen hans, og limte fast barberblad. Det var ofte blod på siden av døren :headbang:

Var en luring jeg vet om som også hadde "sikret" bilen med barbedblad under håndtakene.

en dag var det blod på bilen, og han var såååå fornøyd. Der fikk svina....

så kom han7de tilbake uka etter og tok hevn.

Den bilen var bare å dra til høggeren. alt var knust av glass, dekk var kuttet opp, alle plater(dører, tak, panser og bagasjelokk etc) var sparket inn. seter var kuttet opp og dasjbord/instrumenter og handler mosa.

taket var også hoppet ned.

spør man meg så synes jeg det var rart at de gadd å bruke tid på herpinga. Mye lettere med ei lita brannbombe hvis man skal ødelegge alt.

men det var nok sånn at hevntørsten ble slukket bedre når de kunne ødelegge selv. kanskje ?

Føkk deg...

bukt: Det jeg og enkelte andre prøver å fortelle deg er at i en båt (ihvertfall Scand 25) er låsene det sterkeste leddet, ergo får du mye mere ødeleggelse som resultat Og tro at det bare er en forsikrings sak unner jeg ingen å oppleve..! :thumbsup:

Vet det, og ser et potensielt skadeomfang av det.

Men for min seiler vil det letteste være å sparke inn plexiluken noe som ikke gir større skade enn evt ødelagt teakramme eller plexiluke. Rep av dette vil max være 10 timer jobb for meg mot unødvendigt "herværk" inne av elementer som i utgangspunktet ikke var ute etter å stjele.

Har hatt forsikringsak tidligere og har ingenting å utsette på det selskapet, fikk til et oppgjør begge var fornøyd med uten krangling

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...