Jump to content

Skal kjøpe Nordkapp 760 Noblesse, tips om utstyr som bør være med?


raafen

Recommended Posts

På min 650 har jeg kartplotter med utvendig giver til ekkoloddet, det er det første man bør ha. Ellers har jo 760en greit utstyr til å begynne med. Eneste er at vask og kokemuligheter er mer tungvint plassert på de nyere. De tidligere 760er hadde egen pantryseksjon bak førerstolen på styrbord siden. Nå er det en elektrisk sak som sitter under puta på passasjerstolen. Hvis båten skal brukes til overnatting, ville jeg absolutt hatt haket av for kokemuligheter på bestillingsskjemaet. Så er det greit med ankervinsj. Jeg har ikke dette på min, men hvis du skal ligge i uthavner eller på vassedybde ved stranda :cool: kan det være greit å vinsje dreggen etterpå... Du kan fleske til med en baugprop, har sett noen 760 som har det, men båten er i grenseland størrelsesmessig for om man trenger eller ikke :wink: . Hvis den ikke har el.lensepumpe, er det greit å få det på plass. Den er automatisk og gir en liten ekstra sikring. Toalett er greit å ha. Jeg har kun "bæsj'n'carry", det funker greit nok, men fast toalett med spyling er også digg. Trimflaps bør være med, dette skal monteres på min før våren... Det blir vel egentlig å fylle ut lista etter hva du tror du vil trenge og få bruk for. Jeg monterte et par lamper i cockpiten på min, da det ikke var det originalt, vises fra 6.32 i denne filmen.

 

Ellers tror jeg du blir meget fornøyd med båten. Gratulerer!

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Skal til å undertegne kontrakt om kjøp av Nordkapp 760 Noblesse med e-tec 250. Svært takknemlig for tips om utstyr og annet som bør være med i kontrakten.

 

Når det gjelder valg av kartplotter for Noblesse, ville jeg definitivt gått for annet valg enn Garmin. Selv har jeg gått over fra å være Garmin til Lowrance og glad for jeg tok steget ut.

Lurer selv på å bytte over til en Noblesse før sesongen tar til. Venter til Bergens messa for å se om de klapper til meg gode tilbud her. På min nåværende E-Tec, har Lowrance HDS mulighet for visning av motordata fra Evinrude ved hjelp av kun en liten interface kabel mellom motor og nettverk. Og da mener jeg visning av ABSOLUTT alt!! Data, historikk, alarmer etc. Ulike visningsmodus. Helt genialt! Lowrance samarbeider med Evinrude, Suzuki og Yamaha. Hvilke andre seriøse aktører på elektronikkmarked tenker på motorleverandøren og gjør grep for å integrere bedre motor og plotter? I tillegg er I-Command klokkene som Nordkapp bruker, produsert av Lowrance har jeg hørt.

Nå har du i også mulighet til å integrere plotteren med Stereoanlegg produsert av Fusion for Lowrance!!!! Docking for iPhone/iPod/USB.

Hva har Garmin brakt på banen i det siste?

Se på Lowrance, ikke la deg bli hengende med gammel teknologi fra Garmin. Dersom det blir Noblesse, blir det med Lowrance HDS! LED skjerm i tillegg. Hvem andre leverer LED idag?

Redigert av EivindRude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Via NMEA2000 ja. Men med like enkle grep og samme integrasjon. I-Command klokkene kan man oppdatere Software via kartplotter fra Lowrance. Ingen annen. Kun Lowrance.

Garmin har touch ja. Men har de LED? Lowrance har utrolig bra kjøleegenskaper. Vifteløse. Ikke noe støy. Se hva Garmin kommer med av nyheter fremover og sammenlikne hva Lowrance har prestert å levere. Test ut bla. Sonic Hub integrasjonen.

Ikke minst ekkoloddet. Broadband Sounder ekkoloddet som er innebygd i HDS må være det desidert beste fritidsekkolodd på marked.

Jeg nevner i fleng; Sonic Hub, Broadband Sounder, Structure Scan, LED, Ordentlig motorinterface opp mot Evinrude, Yamaha, Suzuki,

Garmin er bra det. Og jeg var sketisk til egen overgang til Lowrance, men etter å fått opplevd HDS- serie i praksis var jeg ikke lengre i tvil. Er en grunn for at HDS er den mest solgte serie noensinne.

Spør gutta på Nordkapp om det er mulig å oppdatere I-Command klokkene med å bruke andre merker enn Lowrance. Spør dem hvordan en enklest kan gjør dette. Tror pinadø du må skru ut klokkene og sende dem inn dersom du få software feil i fremtiden eller ønsker å oppdatere software på dem. Med Lowrance kartplotter gjør du dette selv...

Sjekk denne linken: http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/002683.html

Link to post
Share on other sites

Via NMEA2000 ja. Men med like enkle grep og samme integrasjon. I-Command klokkene kan man oppdatere Software via kartplotter fra Lowrance. Ingen annen. Kun Lowrance.

Garmin har touch ja. Men har de LED? Lowrance har utrolig bra kjøleegenskaper. Vifteløse. Ikke noe støy. Se hva Garmin kommer med av nyheter fremover og sammenlikne hva Lowrance har prestert å levere. Test ut bla. Sonic Hub integrasjonen.

Ikke minst ekkoloddet. Broadband Sounder ekkoloddet som er innebygd i HDS må være det desidert beste fritidsekkolodd på marked.

Jeg nevner i fleng; Sonic Hub, Broadband Sounder, Structure Scan, LED, Ordentlig motorinterface opp mot Evinrude, Yamaha, Suzuki,

Garmin er bra det. Og jeg var sketisk til egen overgang til Lowrance, men etter å fått opplevd HDS- serie i praksis var jeg ikke lengre i tvil. Er en grunn for at HDS er den mest solgte serie noensinne.

Spør gutta på Nordkapp om det er mulig å oppdatere I-Command klokkene med å bruke andre merker enn Lowrance. Spør dem hvordan en enklest kan gjør dette. Tror pinadø du må skru ut klokkene og sende dem inn dersom du få software feil i fremtiden eller ønsker å oppdatere software på dem. Med Lowrance kartplotter gjør du dette selv...

Sjekk denne linken: http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/002683.html

 

"Of course, there are many other brands of multi-function displays, GPS receivers, and chart plotters that are also NMEA-2000. But there are several features of Lowrance that make it a natural choice to network with E-TEC."

Link to post
Share on other sites

Hm, nytt medlem med 3 innlegg, alle lovpriser Lowrance, kan det være en forhandler :wink: ?

Det kan være greit å ha masse tekniske dippedutter, men hvor mye bruker man det i en weekendcruiser på 24fot?

Jeg har Garmin, og synes det er meget bra. Skjermen kunne vært større, eneste. Og jeg ser ikke poeng i å trø mest mulig info inn på èn skjerm. Det blir bare masse trykking for å finne det man skal ha. I min båt har jeg Garminen enten på kart eller ekkoskjerm, med dybde, vanntemp, kompassgrader og fart fast oppe og nede på skjermen. På I-command klokkene har jeg vanntemp etter oppstart og opp til 67-70 grader (rolig gange på maskinen, drar på etter at tempen er oppe) og slår over til turtallsvisning på venstre og på høyre har jeg forbruk liter pr time, tankmåler og :eek: en ting til som jeg ikke klarer å huske nå(på tide å få båten på sjøen igjen, tydeligvis). Hvis jeg må vite mer, trykker jeg det frem. Men synes det er greit å ikke ha for mye fremme på likt. Høyre klokke viser også motortilt i prosent når jeg tilter opp eller ned, kommer frem ved tilting og forsvinner igjen. Skal man ha mer info av motoren, kan man like godt kjøpe seg datakabel og koble motoren opp til laptopen for å lese felikoder, grafer over temp, turtall og diverse.

Poenget mitt er at med denne størrelse båt, er man på sjøen for å kose seg, ikke sitte å blippe seg gjennom masse ting...

 

Og en annen ting. Kjøleskuffen må du ha. Ingenting er som en tur i solskinn på en varm dag, med iskald drikke i skuffen :thumbsup: .

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Langt ifra et must, mer bling tenker jeg. Det er jo flott med en blank vindusramme, men hvis jeg hadde hatt masse penger å svi av, ville jeg heller hatt en 300hk i stedet for en 250. Kanskje heller montert en eber-varmer for kjølige vår og høstdager :wink: ...

Så hvis jeg skulle valgt utstyr, måtte det blitt

Ankervinsj akter Kr 29900

Baugpropell Kr 24800

Bunnstoff Kr 6650, svart farge hvis båten skal ligge på sjøen, i havn med grapsete vann.

Elektrisk lensepumpe Kr 2650

El. toalett og tank Kr 14900

Fjernkontr. ankervinsj Kr 2200

Plotter/ekkolodd (Jeg hadde valgt Garmin)

Havnepressening Kr 7150

Kjøleskuff Kr 8950

Pantry, vask/kokebluss Kr 14300

Radio/CD Kr 5800

 

Og så montert/fått montert lamper i cockpit...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 760 Noblesse i Trondheim. Kjøpte den ny i fjor vår og brukte den aktivt gjennom sesongen. Det ble vel ca 80 timer på motoren tror jeg. Jeg har følgende utstyr på min:

E-TEC 250 HO

Syrefast vindskjerm (ikke et must, men utrolig stilig..)

Garmin 4008 plotter (et must)

Baugpropell og ankervinsj med samme fjernkontroll (ikke et must men veeeeldig kjekt - nesten et must)

Kjøleskuff (et must)

Stereo (smak og behag)

Havnepresenning (et must - du vil ikke la måkene ødelegge kalesjen din)

 

Jeg har altså ikke el.toalett eller pentry. Vi har tre små barn og vi har nok savnet el.toalettet et par ganger. Blir litt ekstra jobb med å tømme det lille bærbare toalettet.. Pentry kan du glatt hoppe over. Ta med deg en grill!

 

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe både ankervinsj og baugpropell. Fjernstyrt ankervinsj er et supert komfort utstyr som du blir veldig glad i! Når det gjelder baugpropell så vær klar over at båten er såpass lang og lett foran at den tar veldig lett med vinden. Baugpropellen gjør dette til et ikke-problem. Jeg er iallefall veldig glad for at jeg tok med den. Og en annen ting - det blir mye lettere å selge den til en god pris. Folk flest orker ikke styret med å ettermontere slike ting, og mange har slikt utstyr som et må-krav.

 

Når det gjelder motor så har jeg altså gått for den "ulitmate E-TEC'en" ;-) Kjøper du en 250HO så får du en større motorblokk (samme som på 300'en), men i motsetning til både 250 og 300 så får du på 250HO et helt nytt girhus som gir mindre motstand i vann. Før jeg bestemte meg for motor så mailet jeg endel med Nordkapp og flere Nordkapp forhandlere rundt om i landet. De fleste var enige i at 250HO er det ultimate valget. (husk at det er en 275HK uten at du betaler avgifter for mer enn 250HK)

 

Har brukt endel tid på å finne den optimale propellen også. Fikk den levert med en fullstendig feil propell. En Raker II med alt for høy stigning. Fikk ikke mer enn 4500rpm på topp. Kjørte mesteparten av sesongen med en Viper 19" som passer båt/motor veldig bra. Det gir ca 5800rpm/49,2knop på topp. Bytter til en Viper 20" når våren kommer. Dette blir det endelige valget for meg. Marsjer veldig fint i alt fra 25-40 knop.

 

Ser på profilen din at du bor i Trondheim. Det hadde vært artig å møttes en gang til sommeren? Ingenting er som en dagstur utover til Hitra med lunch på Knarrlagsund...

 

Lykke til med handelen!

Link to post
Share on other sites

Til Kjetil1:

 

Jeg så videoen av 650 Noblesse'n din. Du har ganske mye å gå på når det gjelder trimming av motor på den turen du filmet! Når du ligger i plan på relativt flatt vann så skal du forsøke å få mest mulig av båten ut av vannet. Hensikten med dette er å redusere den våte flaten og dermed også vannmotstand og bensinforbruk. På meg ser det ut som at nesten hele båten din er nede i vannet når du kjører.

 

Noen tips til trimming av motor:

Fra stillestående: Trim motoren helt inn (0%). Vent til båten planer og trim så langt ut du kan. Du finner denne grensen ved å se på farten du får med konstant gasspådrag. Trim ut helt til farten reduseres.

 

I planefart mot bølgene:

Trim motoren litt lengre inn enn du vanligvis ville gjøre på flatt vann. Hensikten er å få baugen til å skjære/knuse bølgene mer effektivt enn om løfter hele baugen opp av vannet og treffer bølgene med den flatere delen av båten lengre bak.

 

I planefart med bølgene:

Trim motoren enda litt lengre ut enn du vanligvis ville på flatt vann. Hensikten er å unngå at baugen graver seg ned i vannet mellom bølgetoppene.

 

Jeg ser du nevner trimplan som et ønske. Vær klar over at på en slik båt du har så brukes trimplan nesten utelukkende til å rette opp en båt som går skjevt i vannet grunnet last og/eller sidevind. Trimming av baug opp/ned av vannet gjør du utelukkende med motoren.

Link to post
Share on other sites

Til vanlig trimmer jeg slik du nevner, men når filmingen ble gjort var det mye start og stopp så trimmingen var nok ikke optimal. Fikk en kommentar på youtuben og i dag på at den ligger feil og at forbruket var noe høyt. Jeg har kanskje fremdeles feil propell. Flaps vil jeg ha for å ikke ligge så skrått hver gang jeg er ute i litt vind. Den legger seg ekstra godt over hvis kalesjen er oppe...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Man kan greit montere 2 motorer ja. Fische har lagt ut en video som viser en 760 Noblesse med 2x250HK. Den løfter ut av vannet rimelig kjapt må jeg si.. http://www.fischemarine.com/admin/upload/files/view.aspx?id=1190

 

Nå har jo Evinrude lansert et nytt system de kaller for ICON som er designet for å styre 2-5 E-TEC'er. Hensikten er å rpm optimere motorene mot hverandre slik at de alltid er 100% i sync. http://www.evinrude.com/en/ICON

 

Jeg vurderte (såvidt) å kjøpe båten med 2x200HO (V6) men det blir rett og slett for mye penger - både i innkjøp og drift. Men det å kunne marsje i 45 knop på et behagelig turtall hadde vært kjekt.. Iallefall for meg som ofte skal ut og inn Trondheims fjorden som er 30NM hver vei.

Link to post
Share on other sites

250 blokka er vel uansett store? så sånnsett er vel 2x200HO mere optimalt enn 2x250 vil jeg tro, eller da 1x250HO

 

hadde 2x200outboard på forrige båten, og har nå 2x370, innboard, ICON systemet høres genialt ut, syncing av både trim turtall er alltid litt køddent, men fy så morro å legge til med, og som du sier, marsje 45-50 ganske uanstrengt.

 

jeg møtte nordkapp sin demobåt på båtmessen i sandvika i høst med 2 maskiner og masse folk oppi, virket ikke som de klarte over 60 knop?

 

 

til trådstarter, titta på konfiguratoren til nordkapp, ca 10.000 mere på 250HO vs 250, verdt å få med seg da, prisøkningen til 2x200HO er jo 200.000, det svir jo endel mere.

Link to post
Share on other sites

Evinrude har 2 blokker på V6'ene sine. 200HO, 225, 225HO og 250 bruker samme blokka mens 250HO og 300 deler en blokk som er litt større. Vekt og fysisk størrelse er helt marginalt forskjellig.

 

Jeg tror man får ca 65 knop med 2x250, men det avhenger veldig mye av propellvalg. Ofte er man ikke ute etter den optimale toppfarten men heller et lynkjapt hole-shot eller lavt turtall på litt lavere hastigheter. Tipper Nordkapp har optimert for raskt hole-shot som gir en umiddelbar demo effekt.. ;-)

 

Nå ble det mye motorsnakk her. Vet ikke hvor opptatt trådstarter er av dette? Jeg angrer iallefall ikke på at jeg gikk for en av toppmotorene. 760'en er såpass stor og stabil i fart at det å gå for noe mindre blir helt feil. Når jeg kjøpte min så vurderte jeg flere brukte båter også. Det var helt tydelig at båtene med de store motorene og mye utstyr var de absolutt mest lettsolgte.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Du blir neppe skuffet.

Selv er jeg spent på å få se bilder av nye Noblesse 655. Denne har ny solsengmulighet, forandret skap i cabin, litt forandringer i dashbord og kokemulighet der den bakre vasken satt på 650'en...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

BTW: Har du kost deg med videoene til Evinrude? De lager reklamevideoer med en humoristisk touch.. F.eks disse:

http://www.youtube.com/user/BRPEvinrude#p/f/8/Ke7JzABUF1w

http://www.youtube.com/user/BRPEvinrude#p/f/1/nrnU2nDj_Yk

 

 

Også er jo dette en klassiker:

http://www.youtube.com/user/BRPEvinrude#p/f/0/_-7I00cZUE0

 

;-)

Redigert av twisterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...