Jump to content

Skal kjøpe Nordkapp 760 Noblesse, tips om utstyr som bør være med?


raafen

Recommended Posts

Hei Har en slik selv og er kjempe fornøyd!!!

 

Jag har en trimet 250 hk mercury. men drømer om en ny 350 yamaha..;O)

 

Hadde nok godt for en 300 vist jeg hadde vært deg...

 

Ellers skulle jeg hat utstyr:

 

Trøster (hvorfor gjøre ting mer vanskelig en man trenger)

Trimflaps.. (er utrolig deglig når man får litt side vind)

 

ploter osv er jo en selvfølge...

 

og hvordan dass man vi ha er jo opptil hva du skal bruke båten til..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

nye "I-Con" kontrollen leveres ikke til 250HO

 

Merkelig. I følge Evinrude sine brosjyrer så leveres ICON på alle modeller fra 150 og opp, inkludert HO modellene.

 

http://www.evinrude.com/Content/Pdf/en-CA/ICON_Sell_Sheet.pdf

 

Men det er ikke så store forskjeller på 250HO og 300, annet enn at 250HO er mer for pengene. En mulig fordel med 300 er at den kan programmeres til å kun bruke XD100 oljen og dermed redusere oljeforbruket noe. Det kan ikke HO. Men så er XD100 oljen vesentlig dyrere enn den normale XD50 så om man sparer penger tviler jeg på.

 

Også har du de som liker at det står "300" og ikke "250" da.. ;-)

 

Et spørsmål: måtte du betale mye ekstra for å få ICON? Når jeg kjøpte så ble jeg fortalt at en slik oppgradering ville koste 40-50.000!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så fikk jeg svar fra leverandør vedr 250HO. Det er fullt mulig å bygge om denne slik at man kan bruke ICON på den men settet koster såpass mye at man like gjerne kan velge 300HK. 250HO leveres nå kun med den kraftige magnum girkassa så man får ikke mer enn 250hk ut av den....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Gratulerer!!

 

Jeg har ikke pakket ut båten av opplaget enda, så det er nok fremdeles noen uker til jeg er på vannet. Men det er jo fremdeles rimelig kaldt da..

 

Var forresten innom Marineteam og hentet en ny propell i går. Der stod det en splitter ny 760 Noblesse inne i hallen. Den hadde ikke syrefast vindskjerm. Var det din kanskje? Så det var kommet noen nye montasjer for Evinrude instrumentene på dashboardet. Veldig mye finere enn på min..

 

Et par spørsmål med det samme:

- Har du sjekket hvilken propell du har fått montert på motoren din? Jeg har prøvd mange forskjellige og ender nå opp med en Viper 20". Det virker som et ganske perfekt kompromiss. Har ikke prøvd noen 4-bladet propeller, men det hadde vært interessant å sjekke hvordan det ville fungert. Toppfart er ikke så viktig for meg - båten går mye fortere enn man kjører uansett.

 

- Har du sjekket hvilket av de fire montasjehullene som er brukt på motoren? Min står i hull 2 fra toppen. De lærde strides om det er hull 2 eller 3 fra toppen som er det beste. Jeg synes at kavitasjonsplaten på motoren står litt lavt på min. Er det ikke slik at den skal ligge rett over vannflaten? Min er liksom ørlite grann nede i vannet og jeg må tilte motoren en god del (25%+) for å få den ut av vannet..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten er herved tilbake i sitt rette element! Snakk om perfekt helg å få satt båten på vannet.. 21 grader og sol såpass tidlig i mai!

 

Har jobbet i flere dager med å polere og vokse. I mine øyne ser den bedre ut nå enn når den var ny! ;-) Driver og styrer litt med skifte av bøye så den blir liggende i gjestehavna på Skansen til i morgen ettermiddag. Og når jeg er ferdig med skifte av bøye så blir det montasje av ekkolodd. Har kjøpt den GSD22 blackbox modulen til Garmin sine plottere, samt en sensor som skal monteres innvendig i skroget (Airmar P79). Så det går vel med noen timer på den jobben også tenker jeg. Men godt å ha den på vannet iallefall!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har Noblesse 760 med 225 Etec HO. Opplever mye kavitasjon med Raker II 15" propell. Lurer på tilsvarende erfaringer? Hvilken høyde anbefales for montering motor (hvilket hull) og hvilke erfaringer har eiere av denne båten med propeller? jeg når ca. 40 knop, men heller ikke mer med lite lastet båt.

Link to post
Share on other sites

Du har rimelig sikkert en propell med alt for liten stigning. 15" er propeller som passer for langt mindre motorer enn det du har. Min erfaring med en 250HO er at 19" stigning er absolutt det minste som får utnyttet motoren. På en 225 kan det hende du kan gå helt ned til 18", men en 15" må være langt unna det optimale.

 

For å finne riktig stigning på en propell til din båt/motor kombinasjon så må du først finne maks turtall på motoren din. På en E-TEC 225 så skal det ligge rundt 5500-5750 rpm. Når du kjører med fullt gasspådrag så skal du observere turtallet. Når motoren din maks turtall rimelig raskt og uten noe særlig "kamp" så bør du gå opp i stigning. Jeg vil anbefale at du forsøker med en 19" på din motor/båt kombinasjon.

 

Når det gjelder type propell så ville jeg ikke gått for en Raker II. Dette er propeller som er optimalisert for lette båter som skal opp i meget høy fart. Jeg ville forsøkt meg på en Viper eller muligens en Rebel. Jeg kjører selv på en Viper 20" på min 250HO.

 

Angående høydemontering av motoren så er det i all hovedsak hull 2 fra toppen som gjelder på 760 Noblesse. HO motorene kan pga et spesielt undervannshus monteres i hull 3. Jeg har min i hull 2 og har ingen planer om å forsøke hull 3. Forsøk viser at man i hull 3 kan oppnå ørlite høyere toppfart men at forbruket øker noe i alle andre hastigheter.

 

Jeg har en plan om å forsøke meg på en 4-bladers propell så snart jeg får mulighet til det. Jeg jakter ikke på toppfart. Synes det er veldig uinteressant om båten går 46 eller 49 knop på topp. Jeg kjører aldri så fort uansett - det blir for dyrt i forbruk.. Det som betyr noe er forbruk på marsjfart (25-35 knop) og hvor lett båten løfter ut av vannet når den er tungt lastet. Jeg har en ide om at en optimal 4-bladers propell kan være den perfekte løsningen for min båt/motor. Må sannsynligvis ned på en 18".

 

De fleste Evinrude forhandlere har mulighet til å låne deg forskjellige propeller slik at du kan prøve deg frem.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for synspunkter twisterx,

det ble feil fra min side det som sto sist. På min 760 sitter en 225 HO fra 2007. Propell er Raker II 14,5 x 22". Motor sitter nest øverste hull (kun ett igjen). Jeg tror jeg bruker mye bensin (kan ikke holde båten i godt plan særlig under 35 l/t). Når akkurat 40 knop, såvidt jeg husker noe i underkant av 5500 rpm (båten er tatt opp for sesongen). Gearutveksling 1.85:1. Vet ikke om du har annet gearhus (nyere motor har vel 1.71:1)? Noen tips for å unngå kavitasjon (oppstår ved akselerasjon/sving)? Viper å foretrekke, eller Rebel? Hvilken stigning anbefales, til variert bruk (ikke avgjørende å presse ut de siste par knop ift. gode marsjfartegenskaper).

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd en Viper 22" på min. Det ble fryktelig seigt.. Ingen kavitasjon men treg opp av vannet og lav toppfart. Motoren ble ikke utnyttet optimalt i det hele tatt.

 

Jeg vil anbefale deg å forsøke en Viper 19". Jeg er 99% sikker på at dette er en meget god propell for din båt/motor. Men nå som båten din er på land så blir det vel en stund til du får forsøkt..

 

PS: Jeg vet at både Marineteam og Titek i Trondheim har Viper 19" på lager. Titek tror jeg er villig til å selge den rimelig også..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...