Jump to content

Må det være epoxy, nå med bilder


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har et kravellbygd skrog som aldri har hvert sjøsatt, dette har endel tørke sprekker som jeg må tette. Skroget skal males slik at tetting/spunsingen vil ikke bli synlig. Spørsmålet blir da om jeg kan bruke f, eks polyretan lim til å lime inn disse spunsingene eller kanskje pl 400??? PL 400 tar jo gap opp mot 1 cm (tror jeg)kan jeg da bruke denne til å fylle mindre sprekker med??, er kanskje linolje sparkel noe som kan brukes???. Skroget er luset med trelist og epoxy lim. Da jeg ikke har varmt lager å stå i hadde det hvert foint å sluppet epoxyen.

Mange spørsmål her men skulle ikke forundre meg om noen her har svarene. :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Bare synsing her fra min side  :rolleyes: men har brukt alle disse limtypene.

 

Epoxy blir hard. Dette innbærer at noe annet må ta opp evt bevegelser. Og hvis det holder seg til brosjyre-spekken så vil du kanskje få nye sprekker i nærheten av limfugen

 

Polyuretan-lim - da tenker du på det som skummer? Om det blir vanntett tviler jeg på, men det beholder ihvertfall noe fleksibilitet.

 

PL-limet har jeg brukt minst, men føler at det er dette som passer best her.

Link to post

En av de store fordelene med Epoxy (med fyllstoff) er at den er hullfyllende. Polyuretanlim er ikke så fyllende så der er du mer avhengig av god passform på det som skal limes.

Imidlertid er Epoxyen glad i å ha det godt og varmt, den blir meget tykktflytende i lav temperatur og ikke så enkel å jobbe med. Så skal du bruke Epoxy og ikke har oppvarmede lokaler så må du nok nesten vente til våren, eventuelt kan du selvsagt trekke en presenning over det området du skal jobbe på og sette opp en vifteovn. En stråleovn kan vel også benyttes, men da uten presenning.

 

Uansett  ved bruk av ulike metoder for oppvarming, obs obs  :nono: for brannfaren.

Link to post

Etter litt jobbing i garasjen i dag med en utetemperatur på ca 5-6 grader kan jeg anbefalle strålevarme. Kjøpte noen terassevarmere på Clas Ohlson for en tid tilbake, de varmer opp objektet de er rettet mot pga. varmestrålingen. Dette kombinert med at epoxyen oppbevares i romtemperatur gjør at det går helt greit å jobbe selv om det er litt kjølig. I hvertfall om det er et begrenset område du skal arbeide på slik at dette området enkelt kan varmes opp med en terassevarmer, men det blir ikke varmere på beina forde.

Link to post

En av de store fordelene med Epoxy (med fyllstoff) er at den er hullfyllende. Polyuretanlim er ikke så fyllende så der er du mer avhengig av god passform på det som skal limes.

Imidlertid er Epoxyen glad i å ha det godt og varmt, den blir meget tykktflytende i lav temperatur og ikke så enkel å jobbe med. Så skal du bruke Epoxy og ikke har oppvarmede lokaler så må du nok nesten vente til våren, eventuelt kan du selvsagt trekke en presenning over det området du skal jobbe på og sette opp en vifteovn. En stråleovn kan vel også benyttes, men da uten presenning.

 

Uansett  ved bruk av ulike metoder for oppvarming, obs obs  :nono: for brannfaren.

Jeg er vel uansett ikke så avhengig av pass form da jeg tenker å frese/skjære ut området hvor sprekken er og så lime inn lusing, så dette skulle være lett å få bra. Mulig at det hadde hvert smart med epoxy og fyllstoff som sparkel i de mindre sprekkene?? Men så var det dette med at det kunne føre til nye sprekker , er det særlig trolig????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Dette kommer jo an på hva slags sprekker det er snakk om. Er det sprekker som sannsynligvis vil trutne når båten kommer i vann (sprekker i en bordgang), er et hvert fyllstoff katastrofe, og vil uvergelig føre til nye sprekker, treverk lever, som kjent.

 

Hvis sprekkene er gliper mellom bordganger, er det vanlig å luse slikt, dvs, en freser et spor mellom bordgangene (litt av hvert bord), men ikke helt igjennom. Det tilpasses en slisse (trelist) som limes inn med epoxy. Denne høvles ned når limet er tørt, for deretter å pusses. Dette kan gjøres både over og under vannlinjen. Husk bare å luse likt på hver side av båten, da konstruksjonen endrer karakter med slikt arbeid. Den blir meget stivere, og treverket vil bevege seg på en annen måte en tidligere.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Dette kommer jo an på hva slags sprekker det er snakk om. Er det sprekker som sannsynligvis vil trutne når båten kommer i vann (sprekker i en bordgang), er et hvert fyllstoff katastrofe, og vil uvergelig føre til nye sprekker, treverk lever, som kjent.

 

Hvis sprekkene er gliper mellom bordganger, er det vanlig å luse slikt, dvs, en freser et spor mellom bordgangene (litt av hvert bord), men ikke helt igjennom. Det tilpasses en slisse (trelist) som limes inn med epoxy. Denne høvles ned når limet er tørt, for deretter å pusses. Dette kan gjøres både over og under vannlinjen. Husk bare å luse likt på hver side av båten, da konstruksjonen endrer karakter med slikt arbeid. Den blir meget stivere, og treverket vil bevege seg på en annen måte en tidligere.

 

mvh

 

M.

Ja at sprekker er en katastrofe er jeg enig i men når først katastrofen er der må vel dette la seg fikse, å vente på at sprekkene går ihop ved trutning går ikke selv om jeg tror at mange av disse gjør det. Men hvis vi sier det på en annen måte hvor mye vil disse trutne hvis skroget settes maksimalt inn med olje på begge sider og deretter males på utsiden. Vil dette trutne noe særlig mere den dagen det kommer på vannet?? Skroget er og laget i gran noe som betyr mindre svelling en f.eks furu

 

Når det det gjelder stivhet ser jeg ikke at dette skal bli et problem da bordgangene er limt sammen med list på samme måte som beskrevet i innlegget over og limt til spantene, slik at stivheten er der

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Mitt innlegg ovenfor er skrevet på generelt grunnlag, bare så det er sagt :-)

 

Dessuten skrev jeg ikke at sprekker var en katastrofe, men at fyllstoff i trutnesprekker er en katastrofe.

 

Det er utrolig hvordan en sprekk kan trutne, en til to cm sprekker blir borte som dugg for sol, bare det får ligge lenge nok i vann.

 

Men, tilbake til din båt. Hvor er den mest angrepet? Over eller under vannlinjen?

Hvis den er luset fra før av, er det en grei oppgave å gjøre jobben på ny. En stivere båt er ikke nødvendigvis negativt, kanskje oftere positivt, særlig på seilbåter. Grunnen til at jeg poengterte dette, er kort og godt at man er klar over det, slik at båten får samme behandling likt på begge sider av skroget. Er den stivere på den ene siden, vil belastningene på den andre fort føre til uante konsekvenser.

 

Hva med noen bilder, så er det langt lettere å komme med råd og vink.

 

Andre i tilsvarende situasjon som deg, har latt båten ligge i vann i fjæra for å få den trutnet så mye som mulig, eller latt den henge i stropper, hvis en har anledning til det. Når så trutningen er ferdig, tar man båten opp igjen og setter den noenlunde tørt. De sprekker som da er igjen, blir reparert på behørig måte, enten ved epoxy, eller ved skifte av bordgang.

 

West System Epoxy har utarbeidet en omfattende "bruksanvisning" for ulike reparasjoner med epoxy, du kan jo forsøke å få tak i den.

 

Selv reparerte jeg en eldre With i mahogny med epoxy. Her var mye dårlig treverk, og til dels store sprekker. Hele bunnen nærmest "hang og slang". Alle sprekker ble renset og epoxy med fyllstoff ble brukt for å "sy" bordgangene sammen igjen. Til slutt la jeg karbonduk over hele bunnen "badet" i lim. Et meget bra resultat, og båten lever videre i mange år. Min With var i ekstremt dårlig forfatning, og antagelig er din båt ikke tilsvarende. Men der er utrolig hvor bra resultatet kan bli, bare en gjør tingene riktig.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Nå er mangel på varme egentlig ikke noe problem mht Epoxy, hvis du kjøper riktig herder, og gjerne varmer blandingen med for eksempel en halogen arbeidslape så den ikke er fult så tyktflytende kan du fint jobbe med epoxy i lave temperaturer

Morten

Ja, du kan det, men området som skal limes bør også være varmt/temperert ellers så blir epoxyen  veldig tyktflytende med en gang den smøres/legges på. Det medfører at den ikke trekker så godt inn i treverket som den bør, dermed får den mindre vedheft. Det er derfor også en fordel å varme opp området som skal limes, og da er strålevarme å foretrekke. Se forøvrig gårsdagens innleg i tråden "Prosjekt båtbygging".
Link to post

Bilde

Synnes litt dårlig da det ikke er lys og jeg ikke startet aggregatet, fikk ikke til å legge inn bedrebilde da størrelsen på dette ble 52 og jeg ikke har anelse om hvordan vi får ned denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det er riktig at sprekken er midt i bordgangen og over vannlinjen, men tro meg den er ikke ensom da det finnes et 20 talls lignende sprekker både midt i bordgangene og mellom. Det som gjør at jeg vil tette disse er at skroget skal males og da ser jeg for meg at dette ikke blir særlig pent. Under vannlinjen er det kun mindre sprekker som sikkert kan tettes ved bruk av farm eller lignende

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det er riktig at sprekken er midt i bordgangen og over vannlinjen, men tro meg den er ikke ensom da det finnes et 20 talls lignende sprekker både midt i bordgangene og mellom. Det som gjør at jeg vil tette disse er at skroget skal males og da ser jeg for meg at dette ikke blir særlig pent. Under vannlinjen er det kun mindre sprekker som sikkert kan tettes ved bruk av farm eller lignende

I dokumentarkivet [urlhttps://baatplassen.no/forum/memberpages.pl?showpage=DokumentArkiv.html#5]her[/url] ligger håndboken fra West System. Her tar de opp akkurat det problemet du henviser til.

Ditt problem ligger på side 17 i denne håndbok.

Kort fortalt så anbefaler de epoksy til små sprekker etter anvist metode i heftet.

De anbefaler ikke dette på større sprekker og områder der det er fare for at treet vil krympe og svelle mye der anbefaler de elastisk tettemasse f.eks thioflex.

 

En annen ting er jo at siden båten aldri har vært sjøsatt, så kunne det kanskje være en ide og vente med tetting av sprekker, maling etc. til båten hadde vært i sitt rette element en tid.

Kanskje mange av disse problemene forsvinner av seg selv.

Link to post

Å tette slike sprekker med epoxy eller annet ikkeelastisk er å be om trøbbel. Treverket vil svelle, epoxyen vil hindre sprekken i å gå sammen med det til følge at det sprekker annet steds. I verste fall får du nye sprekker på steder du i hvert fall ikke vil ha det.

 

La denne båten trutne godt. Legg den i vann eller sett en spreder under, eller legg våte filler langs bordgangene inne i båten. Når den ser ut til å være ferdigtrutnet, vurderer du sprekkene på ny. De fleste av dem vil antagelig være fullstendig borte.

 

Hvis du må tette under vannlinjen anbefaler jeg ikke Farm, bruk Tät eller Asfaltin. Disse holder seg myke, blir ikke porøse og klemmes ut av skroget ved ytterligere trutning.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

En annen ting er jo at siden båten aldri har vært sjøsatt, så kunne det kanskje være en ide og vente med tetting av sprekker, maling etc. til båten hadde vært i sitt rette element en tid.

Kanskje mange av disse problemene forsvinner av seg selv.

Hva vil da skje med sprekkene når båten tas opp for vinteren????.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ettersom tre er et levende materiale vil nok sprekkene til en viss grad åpne seg igjen, avhengig av hvor tørr båten blir. Slik er det med trebåt når et bord først har sprukket.

Altså må det trutning til hvert år. Om du kan unngå dette med f.eks epoxy blir spennende å få tilbakemelding på !

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Hva vil da skje med sprekkene når båten tas opp for vinteren????.

Tre er som nevnt av andre her et levende matriale. Jeg tror at når båten kommer i naturlig bruk vil mange av disse sprekkene være historie for deg.

Naturlig så lenge en båt aldri har vært på sjøen at den vil sprekke opp.

Hadde dette vært mitt prosjekt så hadde jeg nok flyttet litt på arbeidsoppgavene og latt båten få føling med det våte element, slik at naturen fjerner de fleste sprekkene.

De som eventuelt måtte bli igjen må det vurderes hva som skal gjøres med.

Så kan du male skroget.

Link to post

Før du maler skroget vil du sette det inn med olje slik at det blir mettet (owatrol D1, trekkfastolje e.l.).  Vil tro at dine tørkesprekker endrer karakter allerede ved en slik behandling.

Ja det er riktig det at jeg vil sette inn skroget med olje før maling det som da bekymrer meg er hvordan det blir med feste for eventuelle tettematrerialer/epoxy, fugemasser som skal benyttes på det som ikke kommer ihop.

 

Dere får rette meg hvis dette er feil tankegang: Hva om jeg rett og slett tok og delte bordet i hele dets lengde der det de største sprekkene er for så å lime inn list med epoxy, de mindre sprekkene lar jeg være til skroget er behandlet med olje for så å bruke elastisk tettemasse på de som enda er synlige?????????????????????????????????? :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Dere får rette meg hvis dette er feil tankegang: Hva om jeg rett og slett tok og delte bordet i hele dets lengde der det de største sprekkene er for så å lime inn list med epoxy, de mindre sprekkene lar jeg være til skroget er behandlet med olje for så å bruke elastisk tettemasse på de som enda er synlige?????????????????????????????????? :confused:

Tror kanskje det kan være lurt å søke litt råd hos en proffesjonell trebåtbygger slik at du ikke gjør noe som du vil angre på i ettertid. :headbang::cryin:

Link to post

MUlig det er lurt. Tanken min er at når du deler hele borgangen i 2 og limer den sammen med en list blir vel dette som et bord igjen. Skroget er uten tvil bygd med for brede bordganger. Om dette vil gjøre noe med stivheten vet jeg ikke men den burde være der allerede ettersom bordgangene er limt sammen på nettopp denne måten og itilegg mot alle spant

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

MUlig det er lurt. Tanken min er at når du deler hele borgangen i 2 og limer den sammen med en list blir vel dette som et bord igjen. Skroget er uten tvil bygd med for brede bordganger. Om dette vil gjøre noe med stivheten vet jeg ikke men den burde være der allerede ettersom bordgangene er limt sammen på nettopp denne måten og itilegg mot alle spant

Jeg er helt med på tankegangen din. Bare tenker på dette at båten aldri har vært på vannet og er tørr som knusk. Det er så enorme krefter i treverk som blir løst ut når fuktigheten kommer tilbake.

 

Driver jo i trelastbransjen og har en liten historie som viser dette.

En hytteeier hadde kjøpt seg nedtørket gulv og la dette som flytende gulv på stua. Høsten kom og hytteier slo av strøm og vann og låste hytta for vinteren.

Gjett hva som møtte han om våren når han kom tilbake. :eek:

Gulvteppene var nesten oppunder taklampa, stor hump midt på gulvet :cryin:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...