ok67 Svart 15.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2004 Jeg er helt med på tankegangen din. Bare tenker på dette at båten aldri har vært på vannet og er tørr som knusk. Det er så enorme krefter i treverk som blir løst ut når fuktigheten kommer tilbake. Dersom hele båten er tørr som knusk kan et alternativ være å smøre inn det hele med epoxy for å la det forbli tørt. Imidlertid må du nok også bruke glassfiberduk i tillegg da trevirket også utvider og trekker seg sammen med temperaturendringer. Kryssfiner er i så måte mye greiere enn vanlig trevirke da det er langt mer dimensjonsstabilt. Men med furukryssfiner må man f.eks. også bruke glassfiberduk da denne utvider og trekker seg sammen med temperaturendringene slik at små (micro) sprekker oppstår i epoxyen dersom den ikke er armert med glassfiberduk. I så måte er meranti fineren bedre da den ikke endrer seg slik pga. temperaturendeinger. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2004 Dersom hele båten er tørr som knusk kan et alternativ være å smøre inn det hele med epoxy for å la det forbli tørt. Imidlertid må du nok også bruke glassfiberduk i tillegg da trevirket også utvider og trekker seg sammen med temperaturendringer. Kryssfiner er i så måte mye greiere enn vanlig trevirke da det er langt mer dimensjonsstabilt. Men med furukryssfiner må man f.eks. også bruke glassfiberduk da denne utvider og trekker seg sammen med temperaturendringene slik at små (micro) sprekker oppstår i epoxyen dersom den ikke er armert med glassfiberduk. I så måte er meranti fineren bedre da den ikke endrer seg slik pga. temperaturendeinger. Denne tanken har jeg hvert inne på mange ganger uten å greie å bestemme meg, har sågar 30 m2 med duk liggende. Denne var tenkt brukt under vannlinjen men som sagt jeg har ikke greid o bestemme meg får om det skal gjøres eller ikke. Kanskje tingen er å duk legge både over og under vannlinjen????. Mitt største problem med å bestemme meg er alle advarsler og meninger angående det å stenge for fuktvandring. Så som skal jeg bruke epxy på innsiden da det anbefales at alt av trevirke bakes inn på alle kanter hvis dette skal bli bra, eller skal jeg la denne stå åpen og mette med olje fra innsiden etter at duk og epoxy er lagt. Et aldernativ som jeg er tror jrg har lest en plass er å bruke en god oljemaling på innsiden for å holde fukten ute. Dette er vel det som faller billigst ut og som gir en tett overflate, neste fordel med oljemalingen er at den kan sprøytes på og dermed tror jeg at du er sikrere å dekke vanskelige plasser. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Vil gjerne ha med denne en runde til så jeg tilater meg et spørsmål til. Hva med dette stoffet som heter oselan eller noe sånt, noen her med erfaring??? En anne ting som fungerer dumt er at ved stor traffik(les mange nye innlegg) så er saken din nede på side to-tre før du får vist det frem. Med det mener jeg at er det en bruker som kunne hatt noe å bidra med som har hvert fraværende en dag så er det vel ikke sikkert at denne blar gjenon 4 sider. Dette burde det gå an å gjøre noe med? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Amorosa Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Vil gjerne ha med denne en runde til så jeg tilater meg et spørsmål til. Hva med dette stoffet som heter oselan eller noe sånt, noen her med erfaring??? Er det Coelan du mener. En type lakk? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 yepp Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Amorosa Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 yepp Du finner en del info her på deres hjemmeside Ser også at vi står oppført som forhandler Da burde jeg jo vite mye om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Du finner en del info her på deres hjemmeside Ser også at vi står oppført som forhandler Da burde jeg jo vite mye om dette. Ja nå har du muligheten til å selge og informere, som jeg kommenterte på en butikk som har samme eiere som den bedriften jeg jobber for: Hadde ikke jeg spurt vanskelig hadde dere ikke kunnet så mye om de produktene dere selger Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Jeg ville ikke ha prøvd meg på og bake inn treverket, det far du nok ikke 100 % tett! Og så får du råte! Jeg ville heller ikke malt innvendig, skjønner ikke hvorfor det er så mange som gjør dette. Vil du ha farge innvendig kan du jo få farge blandet i olja Kan fortelle at M/S Bastard lå på land i 2 (eller3 eller mere, vet ikke sikkert) og drevet datt ut her og der. Men det "trutnet" en hel del etter at jeg sprøytet båten utvendig med trekkfastolje/terpentin (50-60l) Men det er en del trebåter som er plastet under vannlinja har jeg sett! Det ligger en ved siden av meg som har plastet under vannlinja, en strøken sjark! Jeg lurer på om det er profesjonellt gjort! Han bruker nok dette i stedet for ishud da han fisker hele året! Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Ja nå har du muligheten til å selge og informere, som jeg kommenterte på en butikk som har samme eiere som den bedriften jeg jobber for: Hadde ikke jeg spurt vanskelig hadde dere ikke kunnet så mye om de produktene dere selger Mine kunnskaper om Coelean begrenser seg til den erfaring som diverse brukere har hatt i havna der jeg ligger. Entydig svar: bare positvt. Den holder hva den lover. Så til det negative. Prisen ligger vel på ca 600 kr. literen Dyrt å ta det første strøket, men dette må sees på som en investering for mange år framover. Mye å lese om dette på nevnte hjemmeside. Hvor bor du hen i landet?? Ta det gjerne på IM Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Jeg ville ikke ha prøvd meg på og bake inn treverket, det far du nok ikke 100 % tett! Og så får du råte! Jeg ville heller ikke malt innvendig, skjønner ikke hvorfor det er så mange som gjør dette. Vil du ha farge innvendig kan du jo få farge blandet i olja Kan fortelle at M/S Bastard lå på land i 2 (eller3 eller mere, vet ikke sikkert) og drevet datt ut her og der. Men det "trutnet" en hel del etter at jeg sprøytet båten utvendig med trekkfastolje/terpentin (50-60l) Men det er en del trebåter som er plastet under vannlinja har jeg sett! Det ligger en ved siden av meg som har plastet under vannlinja, en strøken sjark! Jeg lurer på om det er profesjonellt gjort! Han bruker nok dette i stedet for ishud da han fisker hele året! Det er nok mange meninger med dette å male, mange eldre båter blir jo malt og en gammel regel slik jeg har forstått det ver at spante topper, bjelke ender og forbindelser helst skulle settes skikkelig inn med bly mønje Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Det er nok mange meninger med dette å male, mange eldre båter blir jo malt og en gammel regel slik jeg har forstått det ver at spante topper, bjelke ender og forbindelser helst skulle settes skikkelig inn med bly mønje Ja, men jeg ville ikke malt! Jeg fikk en 32 fot gavel (vad) båt for et par år siden. Lekker sak hadde det ikke vært for at den var pill råtten. Den var lakket utvendig og malt innvendig Blymønje er vel diffusjonsåpen skulle jeg tro og da blir det noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Blymønje er vel diffusjonsåpen skulle jeg tro og da blir det noe annet. Problemet med blymønje er vel at den er borte fra markedet. Sammen med et annet båtvennlig stoff som het Karbolinium. Kjempestoff, men borte Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Tjære er vel fint, den er og diffusjonsåpen! Men den kan ikke males på! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Denne linken er tilen artikkel som omhandler maling av trebåte blant annet under bygging. Den har en del logiske elementeri seg etter min mening. ER vi for fordomsfull???? http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...54?OpenDocument Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ok67 Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Jeg ville ikke ha prøvd meg på og bake inn treverket, det far du nok ikke 100 % tett! Og så får du råte! Er for så vitt enig. Dersom du skal bake inn treverket så er det helt klart en fordel å gjøre det når båten bygges og ikke i ettertid. Dersom du gjør det når båten bygges og tenker på det under hele konstruksjonsprosessen så er du mye sikkrere på å få det tett. Samtidig som hvert element eller byggekloss i båten blir innbakt hver for seg slik at om du er uheldig en plass og ikke får det helt tett så vil det bli på et avgrenset område. Om du baker inn en hel båt etter att den er bygget så er det ingen barierer som avgrenser utbredelsen av fukten som trenger inn. Samtidig er det viktig å passe på at alle hull som lages etterpå blir lukket igjenn, dette gjelder alle hull, så som en enkel liten skrue til større skroggjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Problemet med blymønje er vel at den er borte fra markedet. Sammen med et annet båtvennlig stoff som het Karbolinium. Kjempestoff, men borte Nja. Handlet inn blymønje før det forsvant fra markedet.Men sannelig om jeg husker å ha sett det etter vi flytta Trenger du noe kan jeg se etter om det er mere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Nja. Handlet inn blymønje før det forsvant fra markedet.Men sannelig om jeg husker å ha sett det etter vi flytta Trenger du noe kan jeg se etter om det er mere igjen. Nei da jeg trenger ikke, men vet det er mange med trebåt som vil betale hva som helst for det. Gå ut i Kvasir å søk på blymønje og du får bare oppslag med Bellona. Så gjem den godt. Det er snart straffbart å inneha Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 (redigert) Dersom hele båten er tørr som knusk kan et alternativ være å smøre inn det hele med epoxy for å la det forbli tørt. Imidlertid må du nok også bruke glassfiberduk i tillegg da trevirket også utvider og trekker seg sammen med temperaturendringer. Kryssfiner er i så måte mye greiere enn vanlig trevirke da det er langt mer dimensjonsstabilt. Men med furukryssfiner må man f.eks. også bruke glassfiberduk da denne utvider og trekker seg sammen med temperaturendringene slik at små (micro) sprekker oppstår i epoxyen dersom den ikke er armert med glassfiberduk. I så måte er meranti fineren bedre da den ikke endrer seg slik pga. temperaturendeinger. Tar denne frem igjen da det kan se ut som jeg får muligheten til å leie meg lagerplass for å holde på Metoden til ok67 er den jeg heller mest til da med 2 lag duk som jeg finner ut er det som blir brukt når du baker inn slik. Tenker da å få båten snudd opp ned for så å ta alle sprekker før nedpussing av skroget slik at det blir mest mulig slett. Må vel regne med noe sparkling etter legging av duk for å få dette så slett som mulig. Malt flate krever vel ganske stor nøyaktighet når det gjelder pussearbeidet. HVis jeg starter dette arbeidet hvordan skal jeg da behandle innsiden etter at båten er snudd?? Alt dette hvis jeg tør starte på dette prosjektet Redigert 4.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 DEnne er behandlet utvendig på denne måten http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=5 Har sendt e-post til selger og dolvik med spørsmål om hva de mener er rette behandlingen av innvendig trevirke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 5.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2006 Dette er hva Dolvik skriver angående innvendig behandling: Hei Til innvendig behandling er det gunstig å bruke 1- komponente malinger eller olje. Arkanol har tidligere vist seg å vøre egnet for oppgaven. Det som man ikke må gjøre er å forsegle innvendige flater med malinger av type epoksy. En smule pusting innvendig er bare bra. Vennlig Hilsen Trond Savland Hav er forumets mening om dette? Viser det seg at jeg får leid lokaler starter jeg egen tråd på denne Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 Det er vel kanskje slik det gjøres om skroget er kaldbakt fra bunn av. Når jeg snakket med en på WestSytem ang. legging av epoxy og duk på dekket mitt, så ville det vært det beste om jeg gjorde det innvendig også. Epoxyen kunne sprekke etter noen år på grunn av beveglese i matrialene. Dekket mitt er av 18mm furubord, men jeg legger nå bare en side antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2006 Det er vel kanskje slik det gjøres om skroget er kaldbakt fra bunn av. Når jeg snakket med en på WestSytem ang. legging av epoxy og duk på dekket mitt, så ville det vært det beste om jeg gjorde det innvendig også. Epoxyen kunne sprekke etter noen år på grunn av beveglese i matrialene. Dekket mitt er av 18mm furubord, men jeg legger nå bare en side antar jeg. Legger denne over i emnet C/C STABARD jeg bastard og lukker dette emnet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.