Jump to content

Erfaringer med Yanmar 6ly3 466hk

ronny75

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe ny Yanmar 466hk. Har noen erfaringer med disse? Er skeptisk til elektroniske spaker til Gass å gear. Men ser jo at dette blir mer vanlig med tiden. Hørt rykter om problemer med sluregir samt lading ved oppstart. Lurer også på hvilken blokk denne motoren er bygget på?

Redigert av ronny75 (see edit history)

Skal du ha den i 880,en? :smiley:

Jeg har 369 hk som er samme motoren, bare ikke tatt ut så mye. El spaker til gass og gir fungerer greit. Det eneste er at når du setter den i fri så går den ikke i lås. Det er da lett for at man tror motoren er i fri mens den ikke er det. Har hatt et par nestenulykker med det, men det har heldigvis gått greit.

Den trekker mye strøm ved oppstart pga noen amerikanske utslippkrav, men denne motoren leveres med 2 startbatterier. Så har ikke hatt noe problem med det. Hadde det samme på en 290 hk Yanmar i forrige båt, der var det et problem. Var lite strøm igjen til thruster og ankervinsj rett etter oppstart. Men det er jo bare til å koble fra, gjore det på den forrige. Synes ikke motoren røykte mere ved oppstart av den grunn.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Skal du ha 100% funksjonalitet på sluregir må det innstalleres termostat ventil på gearolja.

Jeg har samme problem med kald gearolje på min 6LY2 440, men har ikke spandert termostat da jeg

ikke anser dette som et stort nok problem.

6LY3 serien 380, 440, 480 mhp er forøvrig bygget på 6LY2 5,9L, samme blokk.

Hele 6LY serien er 6'er utgaven av 4LH serien.

6LY2 har 2 varmeelementer for kaldstart, 6LY3 har visstnok 4. Så dette trekker endel strøm ved start kald motor.

Jeg har koplet vekk elementene, ryker litt mer, men so what...

Kjempe bra motorer, slitesterke og driftssikre.

Nei, det er kun varmeelementene som er koplet vekk.

Har ikke rørt noen sikringer.

Hjalmar starter nesten før jeg får tatt i nøkkelen uansett, så det er kun litt mer røyk jeg har merket.

Kaldstart er jo kanskje litt missvisende i en båt, det er jo aldri under null grader i motorrommet uansett.

Dette er nå en 7-8 år siden og har fungert fint.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...