hans kristian W Startet 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2011 (redigert) Har en 85 model yamaha 9.9 som har begynt å ise i forgasseren. Det som skjer er at den starter fint, og går helt som normalt i ca 10 minutter, da begynner den å gå seinere og seinere eksakt på samme tidspunkt hver gang. Når jeg åpner dekselet foran forgasseren er hele forgasseren dekket med hvit is innvendig. Hvis jeg blåser vekk isen eller stopper motoren til isen smelter, går den fint i ca 10 minutter til helt til det samme skjer igjen. Prøvde den i Grimstad i -8 grader og da var alt som normalt. Virker som at det er når det er rundt 0 grader det skjer... Noen som har erfaring med dette? Går det an å sette på et luftfilter eller liknende? Er det luftfuktigheten som er problemet? Hilsen Hans Krisian Redigert 12.Januar.2011 av hans kristian W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Tror det er vanskelig å gjøre noe med dette. Du kan jo se om det er mulig å føre luft fra varm del av motor til luftinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 kan det hjelpe å oppbevare bensintanken i et oppvarmet rom forut for bruken? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Det er som du sier selv at det er luftfuktigheten som er problemet. Forvarmet luft er nok det eneste som hjelper. På en bil arrangeres dette ved å la innsugningslufta passere exhaustmanifolden. Hvordan få dette til på en påhenger har jeg ingen formening om. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Forgasser ising! En bakdel med flottør forgassere er tendensen til å ise. Ising i forgasseren forekommer på grunn av effekten som oppstår ved forstøving av bensinen og det lavere luft trykket som oppstår i venturien, som skaper en effekt som senker temperaturen i forgasseren dramatisk. Når temperaturen ute er rundt 0 grader kan is legge seg på de innvendige flatene i forgasseren, inkludert spjeldet. Det reduserte luft trykket sammen med forstøvningsprossessen er med på å senke temperaturen i forgasseren. Is legger seg ofte i halsen ved venturien, noe som igjen blokkerer flyten av bensin/luft blandingen, og reduserer effekten. Hvis nok is bygger seg opp vil motoren stoppe. Ising i forgasseren forekommer oftest når temperaturen er lavere enn 21C og luft fuktigheten er over 80%, men på grunn av den raske nedkjøling i forgasseren kan ising forekomme også i høyere temperaturer og ved lavere luftfuktighet(se bilde). Mest vanlig er det nok ved temperaturer rundt 0C og relativt høy luftfuktighet! Den første indikasjonen på ising i forgasseren er gjerne slik du beskriver, med fallende turtall og ujevn gange. Den eneste måten å bekjempe ising i forgasseren på er å få til et system med varme av luften som går inn til forgasseren, men dersom problemet ikke er for stort kan ett luftfilter også enkelte ganger ha en positiv effekt. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Drev og tullet med det samme med en Yamaha P-165 8 HK for mange år siden,løsningen var å tette de fleste av hullene på og runt deksel med tape slik at det kom minst mulig kald luft inn i nærheten av forgasser.Kjørte pent til motoren ble "varm" og således fikk varm luft i forgasser. Om dette er løsningen for deg vites ikke... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
hans kristian W Svart 13.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Hei igjen! Tusen takk for mange svar på så kort tid! Ser ut som at det dannes en slags hvit væske, kansje dette er det adeneo skriver om bensinstøv? Virker hvertfall som at når jeg blåser vekk isen i forgasseren er væsken som har vært is hvit. Får se litt på motoren igjen og se om jeg kan prøve å føre noe varm luft bort til der den tar inn luft. Fikk også et tips om å sette på et lenger rør der kjølevannet går fra blokka og ned i motorhuset og føre denne et par runder rundt forgasseren før den går ned i motorhuset. Kan jo være at dette vil gjøre at hele forgasseren blir varmere? Ut ifra det siste inlegget hadde det kansje vært en ide å legge et lag med isolerende stoff på innsiden av dekselet? Da går jeg ut ifra at det blir varmere på innsiden? Tusen takk folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Er det ikke noe tilsetning man kan ha i bensinen? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Ut ifra det siste inlegget hadde det kansje vært en ide å legge et lag med isolerende stoff på innsiden av dekselet? Da går jeg ut ifra at det blir varmere på innsiden? Har liten tro på isolasjon, da luftstrømmen utenfra uansett må være tilstede. Oppvarming av innsugluft og/eller oppvarming av godset i forgasseren er det som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
hans kristian W Svart 13.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Nå har jeg lagt kjølevannskabelen to runder rundt godset på forgasseren ganske spent på hvordan dette vil fungere! Gir en oppdatering når jeg har prøvd båten på sjøen igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.