Jump to content

Ising i forgasser på yamaha 9.9 trenger hjelp!

hans kristian W

Recommended Posts

Har en 85 model yamaha 9.9 som har begynt å ise i forgasseren.

Det som skjer er at den starter fint, og går helt som normalt i ca 10 minutter, da begynner den å gå seinere og seinere eksakt på samme tidspunkt hver gang. Når jeg åpner dekselet foran forgasseren er hele forgasseren dekket med hvit is innvendig.

Hvis jeg blåser vekk isen eller stopper motoren til isen smelter, går den fint i ca 10 minutter til helt til det samme skjer igjen.

Prøvde den i Grimstad i -8 grader og da var alt som normalt.

Virker som at det er når det er rundt 0 grader det skjer...

Noen som har erfaring med dette?

Går det an å sette på et luftfilter eller liknende?

Er det luftfuktigheten som er problemet?

Hilsen

Hans Krisian

Redigert av hans kristian W (see edit history)

Forgasser ising!

En bakdel med flottør forgassere er tendensen til å ise.

Ising i forgasseren forekommer på grunn av effekten som oppstår ved forstøving av bensinen og det lavere luft trykket som oppstår i venturien, som skaper en effekt som senker temperaturen i forgasseren dramatisk.

Når temperaturen ute er rundt 0 grader kan is legge seg på de innvendige flatene i forgasseren, inkludert spjeldet.

forgasser1.jpg

Det reduserte luft trykket sammen med forstøvningsprossessen er med på å senke temperaturen i forgasseren.

Is legger seg ofte i halsen ved venturien, noe som igjen blokkerer flyten av bensin/luft blandingen, og reduserer effekten. Hvis nok is bygger seg opp vil motoren stoppe.

Ising i forgasseren forekommer oftest når temperaturen er lavere enn 21C og luft fuktigheten er over 80%, men på grunn av den raske nedkjøling i forgasseren kan ising forekomme også i høyere temperaturer og ved lavere luftfuktighet(se bilde).

Mest vanlig er det nok ved temperaturer rundt 0C og relativt høy luftfuktighet!

forgasser2.jpg

Den første indikasjonen på ising i forgasseren er gjerne slik du beskriver, med fallende turtall og ujevn gange.

Den eneste måten å bekjempe ising i forgasseren på er å få til et system med varme av luften som går inn til forgasseren, men dersom problemet ikke er for stort kan ett luftfilter også enkelte ganger ha en positiv effekt.

Drev og tullet med det samme med en Yamaha P-165 8 HK for mange år siden,løsningen var å tette de fleste av hullene på og runt deksel med tape slik at det kom minst mulig kald luft inn i nærheten av forgasser.Kjørte pent til motoren ble "varm" og således fikk varm luft i forgasser.

Om dette er løsningen for deg vites ikke...

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hei igjen!

Tusen takk for mange svar på så kort tid!

Ser ut som at det dannes en slags hvit væske, kansje dette er det adeneo skriver om bensinstøv? Virker hvertfall som at når jeg blåser vekk isen i forgasseren er væsken som har vært is hvit.

Får se litt på motoren igjen og se om jeg kan prøve å føre noe varm luft bort til der den tar inn luft.

Fikk også et tips om å sette på et lenger rør der kjølevannet går fra blokka og ned i motorhuset og føre denne et par runder rundt forgasseren før den går ned i motorhuset.

Kan jo være at dette vil gjøre at hele forgasseren blir varmere?

Ut ifra det siste inlegget hadde det kansje vært en ide å legge et lag med isolerende stoff på innsiden av dekselet?

Da går jeg ut ifra at det blir varmere på innsiden?

Tusen takk folkens!

Ut ifra det siste inlegget hadde det kansje vært en ide å legge et lag med isolerende stoff på innsiden av dekselet?

Da går jeg ut ifra at det blir varmere på innsiden?

Har liten tro på isolasjon, da luftstrømmen utenfra uansett må være tilstede.

Oppvarming av innsugluft og/eller oppvarming av godset i forgasseren er det som gjelder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...