Jump to content

Nødvendig bredde på båtplass, for Fairline Corniche

Fusebox

Recommended Posts

Hei,

Vi er igang med drømmer om "ny" båt igjen... Denne gang har jeg oppdaget Fairline Corniche, som iblant er priset etter lommeboken vår, til en viss grad i alle fall :-)

Vi er jo litt låst med hensyn til båtplass, og markedet omkring båtplasser. Vi har en 4 meter, med lysåpning -30cm i beste fall, og -50 i verste fall.

Lysåpning er da ca. 3,5 meter.

Fairline Corniche er ca. 3,53 m.

Hva er dere som eier denne båtens erfaringer ? Har dere 4 meter, eller større båtplass ? Det er jo et visst behov for fendring mellom brygge og båt, samt at det skal være mulig å komme inn rimelig greit, selv med litt sidevind.

Hva sier dere ?

3,50 netto vil normalt være nok til en båt som også er 3,50. Vår båt er 4,13 og den går greit inn i båsen som er 4,00 netto.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dersom du ikke bruker fendere, så vil -3 cm brygge passe fint. Anbefaler Zalo, dersom dette kniper.

Vi lå engang i "bås" i Sæby i Danmark. Båten var 3.02 og dette var en 3m plass. Vi gikk fint inn mellom akterfortøyningsstokkene som var 3+ på høyvann.

Vi skulle reise 3 dager senere og da var det plutselig blitt lavann.. (Og vi måtte finne frem Zaloen og smøre fenderlista for å komme ut. :flag_da:

jeg ville minst ha plass til 2x Ø20cm fender på sånn plass, dvs 4,0m ville være idelt for deg. (Da slipper du "knikkemerker" fra fenderne.)

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Fendere kommer jeg nok til å ønske å bruke ;-)

Men, det er jo alternativer, som f.eks. den fenderlisten som kan festes på utligger (gangplanken) kanten. Den "tynne" utliggeren har jo grei plass til fendere. Det er vel sjelden at båten kommer inntil kanten, med mindre det er ordentlig opprørt sjø, og det tror jeg ikke skjer så ofte der vi har plass. En og annen fjott som ikke forstår 5 knops grensen, attpåtil i hekksjø-halvplan, er det jo, og da vipper det noe, men ellers fredelig.

Om noen får snusen i en Corniche til salgs, så håper jeg også det hyles ut :-)

Og en Nidelv 28 er da også snart til salgs... Kommer på Finn.no om noen uker/måneder tenker jeg.

Ja, jeg hadde sett de to. På tråden din :-)

Den ene hadde TAMD40(B sannsynligvis) motorer, som kanskje kan være litt lite. Fine og trygge motorer, men vil gjerne ha litt mer kraft.

Den andre hadde 41(A) maskiner, og ikke targa bøyle som jeg har litt lyst på. Ellers var den veldig fin.

Finanskeiserinnen her i huset sier jeg må selge Nidelven vår først... Begriper ikke hvorfor ;-) så har egentlig ganske god tid til å titte litt rundt.

Tror det burde la seg gjøre å finne en til mellom 500-700k i løpet av våren-forsommeren. Frister egentlig ikke å hente i UK, så håper jeg finner en her i landet som er ferdig oppusset. Fant en morsom en i UK med to 5 år gamle KAD44 motorer i. Toppfart 38 knop ?? Tror kanskje det var litt optimistisk, men hva vet vel jeg.

1200 nm hjemkjøring i tilfelle. Litt i lengste laget.

En annen ting er girkassene som sitter i... Vi har blitt veldig bortskjemt med en HS1A kasse i vår Nidelv, og det er ikke fristende å gå til PANG-giret til VP, type MS3 eller MS4. Ser de fleste av Corniche båtene har MS3 eller MS4 med VP installasjonene.

Så også en annen i UK med Yamaha ME420 motorer i. Den er veldig fristende, men disse motoren er vel noe ukurant i Norge med tanke på salg en gang i fremtiden.

Skal visst være bra motorer, om enn fryktelig dyre reservedeler.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Er det noen som har en oversikt over de forskjellige planløsningen disse båtene har ? Forsøkte å lete opp tidligere i dag, men fant ingen lettvint og samlet oversikt.

Det er tydeligvis en mengde forskjellige.

Har funnet ut at dette er mine ønsker :

Master cabin ('rund' seng forut)

Skap/seksjon på babord side istedet for liten sofa.

Twin-Cabin m/køyeseng, til våre små barn. (Dinette er veldig fristende, men trenger soveplass)

Innenbordsmotorer med aksel

Targabøyle

+pluss+

Ja, det stemmer, det er drev. KAD=drev, KAMD=aksling.

Kunne godt tenke meg drev, men liker det enkle vedlikeholdet med akslinger i forhold til å slippe montering/demontering mht. belger og vinteropplag, og minimalt med nødvendig tilsyn på aksel installasjon.

Men muligheten for tilt når man er på grunt vann er jo flott med drev. Ikke så lett med aksling :-)

Visstnok noe høyere hastighet med drev, samt bedre drivstofføkonomi.

ja sånn sett var jeg klar over det :thumbsup:

men noen bruker de betegnelsene på motorene om hverandre(er jo samme motor).

På den type båt er det sikkert å foretrekke aksel, men da stikker den 1,20 trur jeg og med drev er det vel 70-80 cm og mulighet for tilt av drev pluss att det er bedre å subbe ett drev nedi, en propel på aksel om du er mye på grunt vann, med aksel ville jeg ikke hat kompressormotor, da det er en annen kjøremåte med aksel og kopmpressor har lett for å ligge inne i rask marsfart :confused: på 42 og 43 er den egentlig lett å sette bryter på men 44 og 300 er det verre, da må det kobbles inn motstad for ikke å få feil trur jeg, jeg har åpning på min plass på 3,75 og fant ut att det var god klaring nede ved vannlinja til den, så vil tru det går fint med 3,50 også :thumbsup:

Hei Fusebox!

Så blir det kanskje kvalitetsskute på deg :cheers_wine:

Har du forsøkt www.fairlineownersclub.com? Det er ganske mange tråder som handler om Cornichen der. Når jeg etterspurte brosjyren til min egen var det en hyggelig kar som sendte meg en pen blekke i posten med brosjyrer, artikler og manualer.

Vedrørende båtplassen - det er vel ikke spesielt brede uteliggere der du har båtplass? Tror fort du har enda litt å gå på der.

:seeya:

Har funnet ut at dette er mine ønsker :

Master cabin ('rund' seng forut)

Skap/seksjon på babord side istedet for liten sofa.

Twin-Cabin m/køyeseng, til våre små barn. (Dinette er veldig fristende, men trenger soveplass)

Innenbordsmotorer med aksel

Targabøyle

+pluss+

Den løsningen er ikke lett å finne, men den er nok der ett eller annet sted.

Jeg var på jakt etter omtrent det samme i fjor. Jeg ga opp. Et av mine viktigste ønsker var nettopp den midtstilte køya i baugen. Var lei av å klatre over hverandre for å komme på plass i køya. Men jeg fant ingen båter som passet mine ønsker, dessverre. Det gikk selvfølgelig også litt på pris.

Så jeg endte opp med en litt annen båt. Med midtstilt køye. :wink:

Anbefalt bredde på båtplassen til en Viknes 880, med bredde 3,05 meter er min. 4,40 meter.

Ja, dette er jo bare tull. Ligger du på tverrs kanskje? :giggle:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

3,50 netto vil normalt være nok til en båt som også er 3,50. Vår båt er 4,13 og den går greit inn i båsen som er 4,00 netto.

Vi ligger i en båthavn med standard utliggere hvor den ene er gangbar (ca.60 cm bred) og den andre er kun for skille og fortøyning (ca.15 cm bred). Bryggeanlegget er bygget med annenhver utrigger gangbar.

Vår Tulla er ca.4m bred på sitt bredeste og vi har en nettobås som måler 4,50 m.

Om båtens fenderbredde måler over netto båsbredde så er det stor sjans at skade oppstår på nabobåten/egen båt i urolig sjø/forbikjørende hekksjøgeneraler om de ligger for trangt, og da tenker jeg selvfølgelig på nabobåt som ligger mot "skille"-utliggeren.

Har nabobåten samme fenderlistbredde og samme nettobås så får man ikke engang tyna nedi en fender imellom når båtene ligger adskillet med Tynn-utriggeren.

Båtene bør ligge minst 30 cm fra hverandre uansett. De brede utliggerne skaper naturlig nok en slik avstand, men ikke "tynn-utliggerne"!!

Har du derimot brede (60 cm) gangbare utliggere på begge sider så går det nok sikkert bra !!!??

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bruker du sånne fendere som meg så trenger du ikke så bred båtplass:

(bilde fra en gang jeg fikset baugpropellen)

IMAG0535.jpg

Det er noen lag med liggeunderlag limt sammen og stripset fast med store kvalitetsstrips.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Min båtplass er 450 cm minus uteliggere oppgitt til ca 30 cm. Båten er 405 cm bred. Jeg har normale fendere på den ene siden - men får også god plass til små til middels kulefendere på den andre siden (for å (1) holde avstand til båten ved siden av og unngå det Mateco nevner og (2) hindre veldig mye vandring).

Min forrige båt var 305 cm bred i en 350 cm brutto bås. Altså en meter forskjell på båten og en meter forskjell på plassen i forhold til nåværende båt. Da var det ikke plass til normale fendere i mellom på det bredeste punktet, men måtte henge fenderne foran / bak det bredeste.

Så dette kommer jo veldig an på fasongen på skroget.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Nordan Family 27 : Klar vi må ha ordentlig skute ! Vi skal jo prøve å holde følge med dere nedover kysten til sommeren :-)

Er det noen som kjenner en eier av Fairline Corniche, eller båt med bredde 3,53 ((+)/- litt) som har lyst til å forsøke å komme inn å båsen min ? Plassen er på Lakseberget, Sandvika. Er vel isfritt der omkring begynnelsen av april, slutten av mars, eller så...

Forsøkte jo å lokke REM inn i båsen for noen år siden med sin P35 (3,68 m), men det tror jeg ikke hadde gått, og ble heller aldri forsøkt :-)

Redigert av Fusebox (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...