Jump to content

Hvor kjøpe gelcoat S3500-N, trenger bare 1 liter?

sofa

Recommended Posts

Hei

Kansje jeg skal forklare litt om grunnen til at jeg trenger gellcoat i ikke standar farge.:

Da jeg for 2 år siden malte om inredningen i den nevte gråfargen var det ikke aktuelt med mere utstyr i båten. Men i høst ble det innkjøpt en Garmin 720s og den ville jeg helst ha nedfelt i dasjbordet, men siden det ikke var plass så driver jeg nå med å lage en form for å støpe en utvidelse av dasjbordet. så hvis jeg får den nemte fargen så slipper jeg en masse malerarbeid.

Her får du nok problemer. Fargen S3500-N ser mistenkelig ut som en NCS farge. NCS brukes på maling i Skandinavia, mens RAL ofte brukes på lakk og gelcoat, i tilegg kommer Jotun's egne fargekart som brukes av de fleste båtprodusenter i Norge.

Løsningen er å kontakte Reichhold eller Jotun, og høre om de har farger som matcher den NCS fargen du har brukt tidligere.

En annen ting å være klar over er at det ofte kreves litt mer arbeid når man skal bruke gelcoat i en form, i forhold til å støpe delen for deretter å finslipe og male den.

Reichhold

Norway, Sandefjord

Klinestadmoen 9 NO-3241

Phone: +47 33448600

Fax: +47 33448601

Jotun A/S

Hystadvn. 167

Postboks 2021

3248 Sandefjord

Tlf. +47 33 45 70 00

Reichold blander vel ikke opp mindre enn 20 liter trur jeg. En mulighet kan være å henvende deg til et plastreparasjonsfirma ala Bærum Plast m. fl. Betaler du godt kan det hende de blander en skvett til deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei

Har i dag vært i kontakt med en watski forhandler og de lovet å undersøke saken for meg . Watski sier i sin katalog at de blander de fleste farger i ral og ncs systemet.

Adeneno: kan du forklare utfordringene med å legge fargen med gelcoat direkte i formen. Jeg har ingen erfaring med å støype i glassfiber.

Den pluggen jeg har laget er pusset helt silkeglatt, så etterpussing ser jeg ikke for meg :saint:

Gelcoat er i utgangspunktet ikke noe problem, men ettersom det legges i formen først, så kreves det som du skriver at formen er akkurat slik som du skal ha den og at den er tilnærmet perfekt, ettersom det er lite mulighet til å slipe etterpå, utover mindre sliping for å fjerne eventuelle striper e.l. i gelcoaten.

På litt større former bør en passe på at tykkelsen på gelcoaten ikke blir for stor, ettersom dette kan føre til sprekker i gelcoaten over tid. På mindre former er dette ofte ikke så viktig, men en bør passe på å ikke legge alt for tykt lag, og heller ikke alt for tynt, men ett passelig lag, noe tykkere enn lakk. Optimal tykkelse oppgis gjerne av produsenten, samt at det står mye om dette på nettet,

Det er også viktig å være litt forsiktig når man støper på gelcoaten, ettersom denne ikke herder skikkelig før den er innelukket med glassfiber.

Det kommer litt an på størrelse og form på støpeformen, men ofte bør formen lakkeres og poleres svært godt for at det som er støpt skal løsne lett fra formen.

Det er også litt mer arbeid i.o.m. at man ofte må lage en plugg først, og deretter en form av pluggen igjen, mens ofte på litt mindre prosjekter kan man støpe rett på pluggen og legge lakk på utsiden hvis man ikke velger å bruke gelcoat. Det er mulig å påføre gelcoat på samme måte som lakk også dersom man dekker det til med plast slik at luft ikke kommer til. Ofte brukes en plastfolie som kan sprøytes på akkurat som lakk til dette, denne plastfolien kalles ofte "peelply", men det korrekte navnet er PVA. Det er også mulig å få ett greit resultat med denne metoden ved bruk av plastfolier av typen "gladpack" hvis man er forsiktig når man legger den på.

Den store fordelen er at man kan påføre gelcoat i formen med rull eller kost, og fortsatt få et veldig bra resultat dersom man ikke har tilgang på sprøyteutstyr, samt at gelcoat ofte tåler litt mer enn lakk, selv om det nå er flere nye 2k lakkprodukter som tåler like mye som gelcoat.

Det står masse om dette på nettet, og det er ikke særlig vanskelig så lenge man følger produsentens anvisninger, og er sånn middels nevenyttig.

Både Jotun og Reichhold (ev. Norpol) har gelcoat i små mengder i mange farger tilgjengelig, og jeg tenkte kanskje at dersom man fikk vite hvilken farge den NCS fargen du oppgir tilsvarer i deres fargekart, var det kanskje mulig at en av disse hadde denne fargen tilgjengelig. Alle slike produsenter har overgangstabeller fra de forskjellige fargesystemene og bør kunne si med sikkerhet hvilken farge du skal benytte fra deres system, og om de leverer denne fargen standard. Jotun har for eksempel en del forskjellige gråfarger tilgjengelig som standard i sitt gelcoat fargekart, men alle disse fargene er oppgitt i Jotuns egne fargekoder, slik at man må eventuelt ta kontakt med de direkte for å få informasjon over hvilken NCS koder de forskjellige tilgjengelige Jotun fargene tilsvarer.

Det finnes flere som blander gelcoat til akkurat den fargen man ønsker, men ettersom det ikke er systemer for dette på lik linje med malingsblandingssystem som finnes i alle byggevareforretninger så antok jeg at det ville bli svært dyrt å få spesialblandet en liter med gelcoat til rette fargen, men dersom Watski forhandleren kan gjøre dette til en overkommelig pris så er det sikkert ikke noe problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...