Jump to content

KAD44 og KCR chip?

pipp

Recommended Posts

Det er store forskjeller på en trim boks og en trim chip. En trim boks endrer enkelte parametre i motorstyringen ved at de overstyrer signalene fra motorstyringsboksen til motoren. Oftest er det eneste den gjør å øke drivstoffmengden. Enkelte hevder at dagens motorstyringer etter en tid oppdager boksen og selv justerer parametrene i motorstyringen slik at effekten av boksen blir mindre og mindre.

En chip er et helt revidert styringsprogram for motoren der dette legges inn i eprom i elektronikkboksen. Før i tiden ble dette gjort ved å åpne boksen og lodde inne en ny eprom. I dag gjøres det mer og mer via diagnose kontakten til bilen. BSR var vel en av de første ute med dette.

Mulig det er pirk for deg. I praksis er nok forskjellen veldig stor.

Motorstyringen i KAD 44 er nok ikke på nivå med at den oppdager boksen tror jeg - men du tar ut mye mer hester og dreimoment av motoren enn det som er tenkt. Og en marinemotor jobber mye tyngre enn en bilmotor. En KAD 300 som yter 25 hester mer enn KAD 44 har mange konstruksjonsendringer. Det er samme 3,6 liters grunnmotor, men det er bla dobbelt så mange ventiler som puster i toppen på den. Har du feks en litt gjengrodd varmeveksler som mange motorer får etterhvert så kan alt fungere fint ved normalt effektuttak - men trimmer du så kan du få varmgang - og det liker kanskje ikke toppen din - og så sier det pang så står du der med skjært motor og ubrukelig topp. Også tenker du kanskje at - neida jeg kjører så pent jeg at den går ikke varm - vel hva er poenget med å trimme da? De som trimmer bruker nok også motoren hardere tenker jeg. I tillegg til at drevet belastes ekstra. Og akkurat det med drevet anbefaler jeg deg å ta en kikk på. KAD motorene har en dreimomentskurve som er meget snill mot drevet. KAD 44 har maks dreimoment på ca 3500 rpm om jeg husker rett. Og får man bedre respons vil det si at man får mer dreimoment på lavere turtall. Årsaken til at VP programmerte KAD 44 og KAD 300 slik var nok ikke at de ikke visste bedre. Årsaken var at drevene ikke tålte et større dreimoment på lavt turtall - de er rett og slett ikke solide nok. Ta en kikk på DPH drevet som sitter på D motorene og sammenlign det med drevet du har på KAD 44 - så tror jeg du forstår hva jeg mener :smiley:

Utover det mener jeg at å chippe en båtmotor bør frarådes på det sterkeste. Når man "tukler" med motoren på den måten blir den mindre pålitelig. På en bil kan man enkelt stoppe. En motorbåt der motoren stopper kommer raskt i havsnød. Det er ikke å anbefale.

Mulig dette er pirk - jeg synes ikke det.

Men chips er altså noe vi spiser - mens chip - det er data. :thumbsup: Og det er pirk - på grensen til ren overpirk :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er store forskjeller på en trim boks og en trim chip. En trim boks endrer enkelte parametre i motorstyringen ved at de overstyrer signalene fra motorstyringsboksen til motoren. Oftest er det eneste den gjør å øke drivstoffmengden. Enkelte hevder at dagens motorstyringer etter en tid oppdager boksen og selv justerer parametrene i motorstyringen slik at effekten av boksen blir mindre og mindre.

En chip er et helt revidert styringsprogram for motoren der dette legges inn i eprom i elektronikkboksen. Før i tiden ble dette gjort ved å åpne boksen og lodde inne en ny eprom. I dag gjøres det mer og mer via diagnose kontakten til bilen. BSR var vel en av de første ute med dette.

Mulig det er pirk for deg. I praksis er nok forskjellen veldig stor.

Motorstyringen i KAD 44 er nok ikke på nivå med at den oppdager boksen tror jeg - men du tar ut mye mer hester og dreimoment av motoren enn det som er tenkt. Og en marinemotor jobber mye tyngre enn en bilmotor. En KAD 300 som yter 25 hester mer enn KAD 44 har mange konstruksjonsendringer. Det er samme 3,6 liters grunnmotor, men det er bla dobbelt så mange ventiler som puster i toppen på den. Har du feks en litt gjengrodd varmeveksler som mange motorer får etterhvert så kan alt fungere fint ved normalt effektuttak - men trimmer du så kan du få varmgang - og det liker kanskje ikke toppen din - og så sier det pang så står du der med skjært motor og ubrukelig topp. Også tenker du kanskje at - neida jeg kjører så pent jeg at den går ikke varm - vel hva er poenget med å trimme da? De som trimmer bruker nok også motoren hardere tenker jeg. I tillegg til at drevet belastes ekstra. Og akkurat det med drevet anbefaler jeg deg å ta en kikk på. KAD motorene har en dreimomentskurve som er meget snill mot drevet. KAD 44 har maks dreimoment på ca 3500 rpm om jeg husker rett. Og får man bedre respons vil det si at man får mer dreimoment på lavere turtall. Årsaken til at VP programmerte KAD 44 og KAD 300 slik var nok ikke at de ikke visste bedre. Årsaken var at drevene ikke tålte et større dreimoment på lavt turtall - de er rett og slett ikke solide nok. Ta en kikk på DPH drevet som sitter på D motorene og sammenlign det med drevet du har på KAD 44 - så tror jeg du forstår hva jeg mener :smiley:

Utover det mener jeg at å chippe en båtmotor bør frarådes på det sterkeste. Når man "tukler" med motoren på den måten blir den mindre pålitelig. På en bil kan man enkelt stoppe. En motorbåt der motoren stopper kommer raskt i havsnød. Det er ikke å anbefale.

Mulig dette er pirk - jeg synes ikke det.

Men chips er altså noe vi spiser - mens chip - det er data. :thumbsup: Og det er pirk - på grensen til ren overpirk :lol:

En chip,flere chips :-)

Bitteliten er redd for motorstopp på havet. Heller Kad 44 med chip enn D motor med DPH tenker nå jeg :tongue:

Men man skal trå forsiktig med denne effektøkningen,det er sant. Kjørte dog nesten 400 timer med en ES 200 som fikk chip etter 100 timer,og den var som ny da jeg solgte den. Pent kjørt riktignok.

Jeg har denne på en KAD300. Ikke for å øke toppfart, men for å få mer moment. Motoren min var gått 400 timer når jeg monterte den. Bruker den for å komme raskere i plan. Har en Sea Ray 315. KAD300 passer bra i denne når jeg ikke er ferielastet, men full-lastet for ferie og med jolle bak, så ble den nok litt mye fordi den brukte veldig mye tid på å komme i plan. Forsøkte med annen propellstørrelse (C3, skal ha C4), men da måtte jeg opp i 3600 RPM (kontra 3200) for å holde marsjfart på 24 knop. Og det ble for mye avvik.

Så jeg gjorde en vurdering. Snakket med en Volvo mekanikker (på et Volvo Penta verksted). Han sa at offisielt var alt dette fy fy. Og dersom du gjorde det for å få mer fart og dra enda mer krefter ut i toppregisteret (som å sette på en C5 propell og få 35-36 knop topp) så var det ikke bra. Men brukt "med måte" og i mitt tilfelle for å få båt raskere opp i plan (mer moment) så skulle det ikke by på noen problemer. Både motor og drev skulle være i stand til å håndtere det (drev var vistnok dimensjonert for 15-20% mer nm for å gi en sikkerhetsmargin).

Du spiser av sikkerhetsmarginen når du benytter slike systemer (fra KCR eller DTE), men hvis du har et bevist forhold og bruker de fornuftig bør det gå ok. Det var den meldingen jeg fikk "off the record". Så jeg har brukt min i 2 sesonger uten problemer. Nå er ikke 2 sesonger mye, men har ikke hatt feil enda og på servicene har de ikke oppdaget noe unormalt.. Opplever at båten nå går normalt opp i plan selv med ferielast. Og slipper et økt forbrukt (diesel) med 10-15% som jeg ville fått med C3 propellsett.

/Øystein

ikke på norsk - der heter det en chip

Ikke for å pirke, men... På norsk heter det vel en brikke. Chip er vel, og blir et engelsk ord. :giggle:

Men å trimme båtmotor, det er ikke lurt nei. Så lenge man ikke har drev som er dimensjonert for det, og tilsvarende økt kjølekapasitet. Det er jo nok problemer med drevene, når motorene ikke er trimmet på noen vis.

....En KAD 300 som yter 25 hester mer enn KAD 44 har mange konstruksjonsendringer. Det er samme 3,6 liters grunnmotor, men det er bla dobbelt så mange ventiler som puster i toppen på den. .....

Heller ikke for å pirke Bitteliten, men både 44 og 300 har 24 ventiler.

For øvrig deler jeg din skepsis til slik trimming.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har vært borti KCR effektboks :thumbsup: men da på bil...disse er vel en av de seriøse leverandørene av slike bokser men om det bør brukes og risikoen man tar ved bruk må hver enkelt bestemme selv.

Nå er det vel så at når man er ute i båt og ting skulle skje med motor så kan det bli mer komplisert en motorstop langs veien om motor er trimmet eller ikke :thumbsup:

Redigert av Lazy (see edit history)

hva er forskjellen mellom 300 og 44 rent fysisk da?

Utseendemessig er de helt like, og det er vanskelig å se noe forskjell, de bygger begge på den samme 3,6 liters seksylindrede motoren med 4 ventiler per sylinder.

KAD300 er den siste og kraftigste motoren som ble produsert av denne typen motor, og har 25hk mer enn KAD44. KAD44 hadde 260hk, mens den oppgraderte KAD300 hadde 285hk.

Dette skyldes i hovedsak en del oppgradering av diverse komponenter, slik som pumper til vann og drivstoff, injektorer, større kjølekanaler, annen aftercooler(lik utvendig, men forbedret innvendig) osv.

Volvo-Penta-KAD44P-Abbildung.jpg

Power bokser uansett merke er ikke å anbefale da de kun manipulerer singnalene fra ecu,såkalt chip ser jeg derimot ingen problemer med what so ever så lenge det blir utført av fagfolk samt at motor er i godt skikk.... Er styringsenheten av "nyere" dato ca fra og med år2000 så kan man sette momentkurven samt effektkurve akkurat hvordan man vil,du vil oppleve en langt mer harmonisk motor som bruker minde drivstoff,totalt uproblematisk så lenge du ikke overdriver.. Ta feks D5motoren som sitter i volvo biler,denne blir levert med 126-185hk 2001-2008 fra volvo helt lik innmat i alle variantene turbo osv,nyere d5 fra volvo leveres med 204hk da med en annen turboteknologi men lik innmat . med feks omprogramering via obd2 så kan du hente ut 245 drivtssikre hk....

Allt for mange synsinger og meninger på nett av folk som ikke kan eller har erfaring med oppgradering av moderne diselmotorer.

Ta en titt på autopower.no står det meste du trenger å vite der.

Redigert av fenri_s (see edit history)
fra og med år2000 så kan man sette momentkurven samt effektkurve akkurat hvordan man vil

Ta en titt på autopower.no står det meste du trenger å vite der.

Ok. Du har lest emnet ganske godt, men jeg vil tillegge at styreenheter før år 2000 har samme mulighet for programering av dreiemoment, hk .etc .

Forøvrig linker ditt forslag til firma uten erfaring til båt.

(ingen link til marine)

MVH K.K

• 1 måned senere...

Hei king kong.

Du har aldeles rett i at bytte av chip på ecu før 2000 også kan utføres,dette gjøres da ved å åpne ecu for så å bytte chip. Nyere motorer så omprogrameres ecu via diagnoseuttak,en etter min mening sikrere og enklere løsning.

Nå skal det sies at de nyeste ecu ofte har såkalt chipsperre,samt proggrameringsteller som lagrer data hver gang en går via diagnose.

Når det kommer til autopower så chipper de allt av turbodisel,bil,båt,lastebil osv.

Den viktigste beskjeden å formidle her er uansett at piggybacksystemer er den definetivt dårligste løsningen med liten effektøkning samt stor sjanse for økt slitasje.

• 6 år senere...
Bitteliten skrev On 13.1.2011 at 22.35:

En KAD 300 som yter 25 hester mer enn KAD 44 har mange konstruksjonsendringer. Det er samme 3,6 liters grunnmotor, men det er bla dobbelt så mange ventiler som puster i toppen på den.

Her må jeg nok arrestere Dem.

KAD44 har også 24 ventiler. KAD42/43 derimot har 12.

Men oppdaget for sent at De hadde blitt arrestert før, i 2011. Beklager :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

I tillegg til det som var skrevet i 2011 har KAD 300 også en annen turbo, samt at den var den eneste som ble levert med DP-G. Volvo hentet da frem et helt eget drev til denne motoren som ble produsert fra 2002 til 2005 da jeg tipper DP-E nådde grensen sin med KAD 44. 

Øvre delen ser helt anerledes ut. Eksosutløpet er også forskjellig og ser større ut.  

Tror jeg hadde latt de nå aldrende KAD motorene være i fred for effektøkning med chip/ boks.  

Mvh. SAP

• 1 måned senere...

Ut fra det jeg leser her og i andre tråder, er det drevene det går mest utover. Kan man da si att en båt med dobbel installasjon tar mindre skade av såkalt chip-tuning..? Der fordeles vekten av båt på 2 drev kontra 1,.

Jeg vurderer å bytte mine 2 stk KAD300 med D6-400 men det blir ikke i år, kunne jo vært spennende å prøvd med chip før bytte av motor. Går det ille skal jo motorene likevel ut, ulempen slik jeg ser det er kanskje en lavere salgsverdi på motorene dersom de er "chippet" (?) 

Du trenger jo ikke opplyse her hva du har gjort da...

KAD300 har ganske høyt effektuttak allerede, selv om en del nyere common rail motorer av andre merker har enda høyere effektuttak.

Spørs jo om formålet er høyere toppfart eller bare generelt sterkere motor. For høyere toppfart må jo som regel propellene også byttes.

Hadde du tenkt å bytte til 2 stk D6-400 ? Det blir mye ekstra vekt da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Trimming og chipping er ikke nødvendigvis samme sak. Men for KAD300 er det jo det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...