Jump to content

Plan B- Få mere tid i båten

is_620

Recommended Posts

Jeg nærmer meg 62 og pensjon( om 3år og 2mnd) og har begynt å tenke på plan B.

Bor forholdsvis sentralt utafor Oslo i enebolig som vi regner med er verdt ca 5 mill.

Planen er å flytte lengre vekk - kjøpe noe billigere , betale ut lånet og la ungene

dele det som blir til overs som forskudd på arv - slik at økonomien blir ok som pensjonist.

Jeg ( i over 30 år ) lengter tilbake til Ryfylke og Sunnhordland og havet utafor ,

men Østfold / Vestfold er mer realistisk pga kone og barn.

Foreløpige tanker blir dermed ca slik : lite hus på 1 plan - pris max 2,5 mill , båtplass

gangavstand til pol, post , bibliotek , butikker.

videre kurant adkomst til jernbane eller ekspress buss mot Oslo.

tror dette antyder hva vi tenker på - det må være mange på Baatplassen i samme situasjon og

det kunne vært moro og delt tanker og gjorte erfaringer.

med beste helsing

Jeg ville begynt med å finne mitt pensjonisthjem først, kjøpe det, og deretter selge det huset du har. Legg av litt penger til oppussing/modernisering/utstyr til det "nye" huset og så sett deg tilbake å se hva som er igjen å kunne fordele når utgifter er betalt og gjeld slettet/betalt.

Flytting koster alltid mere enn man tror, 2,5% dokumentavgift på ny bolig, 2% meglerkommisjon på gammel bolig, tinglysningsgebyrer og annen moro, blir mye penger av sånt!

Legg så av et hyggelig beløp som skal trygge din alderdom, gjøre at du kan realisere en drøm som f.eks rundtur med Hurtigruten, kjøpe en ny bil, møte uforutsette utgifter til ny vaskemaskin osv osv

Kanskje er det til slutt ikke mere igjen enn at du skal skjemme bort dine barn(barnebarn(?) med litt ekstra generøse presanger og slikt? Be dem med på en sydentur for å feire din nye tilværelse som pensjonist eller lignende?

Kanskje vil du få større glede av å gi bort mange mindre, men allikevel rause, presanger over tid enn en stor gave til hver av barna på flere hundre tusen?

Sånn tenker nå jeg i allefall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har et stykke igjen før jeg er i samme situasjon som deg, men jeg synes du legger opp til en flott tid for deg selv. Siden du da får bedre tid i båt ville det vel være naturlig å skaffe en båt du kunne bo litt flere dager i, med god komfort og.

Er faktisk litt enig med Mouche om flere små gaver til barn. Men det vet jo du selv best.

Lykke til med en flott tilværelse :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...