Jump to content

Frende forsikring, endringer i vilkår

Bergen

Recommended Posts

De av Dere som har båten liggende på sjø om vinteren og som har den forsikret hos Frende bør være oppmerksom på at også Frende nå har innført krav til at bunnventiler stenges når båten ikke er i bruk i periden 1/11 - 31/3.

Jeg var tidligere veldig klar over at Frende ikke hadde krav til dette (anser det som en større sjanse for at jeg skal glemme å åpne kjølevannsintak enn at det skal frostsprenge)

Jeg oppdaget endringen ved en tilfeldighet da jeg som papirløs kunde ikke mottar informasjon hverken på papir eller pr mail om vilkårsendringer.

Hva som menes med "i bruk" er også uklart for meg og jeg har bedt Frende om en avklaring av dette. :discuss:

Redigert av Bergen (see edit history)

Er det selskaper som dekker skader forårsaket av frost og berøring med is.

Ja, dersom båten ligger i betalt/organisert boblehavn dekker f.eks. Gjensidige synking forårsaket av frostsprengte ventiler/gjennomføringer. Det er ingen spsifikke krav til at de skal være stengte eller frostsikrede.

Jeg trodde først det var Fender forsikring det var snakk om, men det var jo Frende :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Gjensidige var mye dyrere på min båt, det var derfor jeg byttet til Frende.

Dette med pris på forsikring er ikke så enkelt som det kan se ut som i diverse pris-undersøkelser som jeg har sett.

Det er veldig individuelt hva man må betale, så det går ikke an å "hoppe" på en forsikring på bakgrunn av en pris-undersøkelse hverken av private eller hvem den måtte være utført av.

Hvor man bor/har båten liggende er som regel veldig avgjørende for hva man må betale.

For min del så var Gjensidige billigst, nesten halv pris ifht If.

Norske Sjø var tilnærmet samme pris som Gjensidige, men poenget er at hver og en må selv sjekke litt rundt hva man må betale.... (og vilkår)

Fikk forøvrig redusert egen premie med 2300,- bare ved å ta en gjennomgang på mine forsikringer hos Gjensidige.

Blir jo litt irritert på de når de ikke tidligere har fortalt om alle mulighetene for å få redusert premien.

Men nå er vi visst litt off topic ifht det tråden startet med......

Ja, dersom båten ligger i betalt/organisert boblehavn dekker f.eks. Gjensidige synking forårsaket av frostsprengte ventiler/gjennomføringer. Det er ingen spsifikke krav til at de skal være stengte eller frostsikrede.

Må se å få sjekket dette med Gjensidige. Noger bekymret for dette med boblehavn. Om noe skulle skje og jeg ikke hadde fått dekt det på forsikringen, grunnet ikke organisert bobleannlegg. Hadde jeg blitt j...li sur.

Status!

Ligger i betalt havn, uten boble annlegg.

Jeg har eget boble anlegg, enkelt, men det funker.

Alle gjennomføringer under vannlinjen og i vannlinjen er beskjyttet med frostvaker/varmerør

Alt under vannlinja er frostsikret i tilfelle strømmen skulle gå.

Hvis jeg ikke er hjemme, blir båten sjekket 2-3 ganger i uka + ved spesielle værforhold.

Hva pokker mer kan man gjøre, bortsett fra å ta båten på land?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Prisundersøkeler ser jeg ikke på. Jeg forhandler med hvert seslkap direkte.

Jeg har hatt gjensidige i mange år. Hver gang jeg har fått tilbud fra andre selskap så har Gjensidige redusert ned til tilbudet jeg har fått av de andre. Det ble også gjort i siste tilfelle, men 2 mnd senere ved hoverforfall så satt de opp prisen mye. Ringte da og spurte om de ikke holdt på tilbudet jeg fikk 2 mnd tidligere. Etter mye frem og tilbake var det ingen sjanse for det sa de.

Da byttet jeg til Frende.

Jeg betalte 3804,- for full kasko på en NB8700 98 modell inkl lettbåt og påhenger nå i siste år jeg hadde båten. Begynte med 900000,-, men siste forsikringssum var 825000,- og Egenandel 4000,-. Ellers samme betingelser som Gjensidige.

Hadde rabatt for alarm, vakthold og medlem av NSSR.

Hadde ellers alle andre forsikringer i samme selskap, og de lå omtrent likt som hos Gjensidge borsett fra bilen som var dyrere i alle andre selskap, tildels veldig mye dyrere.

Så igjen - for meg var Frende rimligst!

Ny runde med undersøkeler gjøres i mars da Charlie`s forsikring (hunden) går ut pga alder. Da sjekkes alt på nytt. Å bruke nettløsningene hos hvert selskap gjør jeg aldri. Får mye bedre pris ved direkte henvendelse. SLik har det i hvertfall vært.

Redigert av olpi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...