Jump to content

hva trenger en av zinkanoder på ei plastsnekke ?

janma

Recommended Posts

Siden du ikke har fått noe svar:

For å få en 100% kan vel Ole Petter svare deg på det, men jeg kan fortelle hva som er vanlig.

Plastbåten trenger ingen anoder. Det er metaller under vann som man vil beskytte mot tæringer vha sinkanoder. Det man vanligvis setter offeranoder på er akselen (eventuelt på propellmutter). Roret settes det også ofte sinkanoder på. Er usikker på om det er sinkanoder på motoren din. Det er noen det er på andre ikke. Ellers er det en del som forbinder andre metalldeler som gjennomføringer, stevnlager etc med hverandre og kobler alt til en sinkanode. Trimplan regner jeg ikke med at du har ;-)

Redigert av olpi (see edit history)

Som olpi skriver. På motoren din har du sannsynligvis anode i sjøvannskretsen, altså i varmeveksleren. Jeg har en annen type motor, kuttet ut anoder da jeg fant at de var mer til skade enn gavn. Dessuten kan du ha behov for å beskytte propellakslingen og rorakslingen fordi stålet gnukker mot lagrene og fjerner oksidbelegget som igjen kan gi korrosjon. Ventiler og gjennomføringer burde være av et slikt materiale at katodisk beskyttelse ikke skulle være nødvendig.

takk for svarene :) jeg lurer litt på om det skal være en anode inne i manifolden. ser at biltema har en med gjenger på. er det sånn en bruker der? og er det en standar type gjnger eller er det forskjellige typer for hver motor ? mvh janma

Du bør gjøre deg kjent med motoren din ved å lese instruksjonsboken. Det finnes et antall forskjellige gjengetyper og dimensjoner. I manifolden, et eller annet sted, sitter det muligens en messing- eller stålplugg. Den kan sitte anode festet til en slik plugg.

På min 3Qm30 er det tre anoder: en i hver ende av topplokket,sitter på innsiden av et firkantet lokk i bakkant av topplokket, og en i en plugg i framkant,på samme lokket som temp føler.

I tillegg er det en der hvor kjølevannet kommer inn på blokka fra sjøvannspumpa. Dette er på en sjøvannskjølet motor.

ok, min motor er ferskvannskjølt med varmeveksler. Men salt vannet går gjennom manifolden og ut i eksosen. så jeg tror ikke det er behov for så mange zinkanoder på min motor.Jeg har ikke instruksjonsbok til motoren, har kikka på nettet men klarer ikke å finne no som er detaljert nok.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...