Jump to content

Mattenøtt... (Hammerdown)

GeirKS

Recommended Posts

Dette er svar til mange. For det første, så har f.eks. MARINTEK testet Hammerdown og påvist at koksbelegg blir mykt etter få timers drift. Stoffet er selvfølgelig ikke noe tryllemiddel. Det løser fast koks, men gjør ingenting med utslitte deler. For den som er interessert bare i Hamerdowns evne til å emulgere vann, kan jeg opplyse at det finnes stoffer som er billigere per liter. Kjemikalieforeningen har slike stoffer, men du må dosere 0,5% av deres stoff. Med  Hammerdown trenger du 0,015%. Da blir jo Hammedown forholdsvis rimelig likevel. Til slutt vil jeg nevne at når det gjelder vanntilsetning, så er HAM (Humid Air Motor) et system som sløyfer ladeluftkjøleren og leder sjøvann gjennom en evaporator, slik at det kommer ferskvann inn i ladeluften. Dette systemet kan redusere NOX med opptil 60%, men brennoljeforbruket øker. Wärtsila sprøyter inn vann direkte i sylinderen og reduserer NOX med oppimot 60% og RedSys til MOTORCONSULT reduserer NOX med 30% og brennoljeforbruk med 4-8%. (Med tilsetning av bare Hammerdown reduseres NOX bare 25% , men brennoljeforbruket reduseres en prosent mer).

• 4 måneder senere...

Vet ikke om jeg er tilhenger enda :confused:. Er bruker av HD, har så langt ikke merket så mye forskjell. Nå har aldri min motor hatt noe røykproblem, så der kan jeg ikke se noe.

Dyser har jeg ikke sett på før/etter.

For meg så er alt dette over ren bonus, hvis HD er i stand til å blande seg med vann i tanken og få dette ut den veien det hører hjemme, gjennom eksosen.

Her har jeg muligheten til å sjekke og det skjer til neste år.

Sist vinter så hadde jeg skikkelig rengjøring av begge tanker. Ikke en dråpe vann igjen.

Har mannelokk i tanken for sjekk og foreløpig ser alt helt fint ut.

Ikke en dråpe vann i vannutskilleren heller. Det har det vært tidligere før tilsetning av HD.

<{POST_SNAPBACK}>

Så kan rapport komme etter et godt års bruk og etter en inspeksjon av dieseltanker idag.

Ikke antydning til vann eller annet svineri i tanken. Alt ser like rent ut som for 18 måneder siden når tanken ble rengjort.

Konklusjon: Hva hadde skjedd hvis jeg ikke hadde brukt Hammerdown :confused::confused: Vet ikke

Det jeg vet er at alt ser helt bra ut og da fortsetter jeg med stoffet iblandet.

Hei.

Litt O.T. kanskje, men Zalo er en utmerket emulgator. Skal en vaske malerkoster, eller oljete hender for den slags skyld, - ta litt whit spirit og tilsvarende mengde vann i en boks. Så en god sprut Zalo og rør rundt. Vann og white spirit blander seg til en hvit guffe. Gni hendene med dette og skyll bort. Vidundermiddel! (men jeg tør ikke forsøke med Zalo på dieseltanken)

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv jif skurekrem og du vil oppdage en ny verden, aberet er at det trenges mye skjyling med vann..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Så kan rapport komme etter et godt års bruk og etter en inspeksjon av dieseltanker idag.

Ikke antydning til vann eller annet svineri i tanken. Alt ser like rent ut som for 18 måneder siden når tanken ble rengjort.

Konklusjon: Hva hadde skjedd hvis jeg ikke hadde brukt Hammerdown :confused:  :confused: Vet ikke

Det jeg vet er at alt ser helt bra ut og da fortsetter jeg med stoffet iblandet.

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: HURRA! :flag:

Dette er samme erfaring som jeg har gjort med Hammerdown tilsatt dieselen. Men på min grønne svenske på 160 HK (TAMD 40), ser jeg også store forskjeller i den generelle drift, bl.a. effekten er bedre, hører at motoren "koser" seg med "mykere" og bedre gange og problemet med sot på akterspeilet er borte..........og så bortetter!

Et lite tips til andre som bruker eller har lyst å prøve det selv:

Siden den 1/2 liter flasken med Hammerdown er noe konsentrert og tyktflytende "seigt"stoff som jeg syntes var vanskelig å dosere riktig fra denne tilstand, bruker jeg følgende metode som passer meg utmerket, siden jeg da får "porsjoner" akkurat tilpasset det jeg jevn over etterfyller både på bil og båter , ca 65 liter!

Jeg bruker en diffusjonstett plastkanne på 5 ltr - og heller på Halvliteren med HD og tilsetter nøyaktig 4,5 liter diesel - og da kan jeg fra denne blandingen lage meg posjoner på små eller store brusflasker som jeg da har ferdig, lett tilgjengelig i bil eller båt.

Har merket og gradert brusflaskene med stepp på 1 dl som er til 65 ltr. og noen ferdig f.eks. med 2 dl som da blir for 130 ltr. diesel

Ship'O'Hoi ! :sailing::seeya:

Jeg har brukt HD både i bil og båt i noen måneder nå og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell, verken i eksos, forbruk eller startvillighet (bilen starter som et skudd og de grønne monstre i båten er like vanskelige å vekke til liv som før) :cryin: Bilen røyk ut på EU-avgasskontrollen med god margin etter 3-4 tanker med HD men det har nok mest med at måten de sjekker avgassen på avviker KRAFTIG fra et normat kjøremønster (rusing til fullt turtall). Fikk en skvett lurium på tanken og beskjed om å dra den ut på turtallet jevnlig og så komme innom igjen etter noen uker. Da klarte den avgasskravene med GOD margin.

HD-doseringen synes jeg er helt grei. Bruker en 10ml engangssprøyte. Denne holder til 65 liter diesel hvis jeg ikke har regnet helt borti natta og jeg fyller normalt rundt 70 liter på bilen i slengen. Eneste problemet er at HD blir nokså seigt mellom hver tanking slik at stempelet i sprøyta setter seg fast i bunnen. Dette løser seg ved å dra sprøyta ut igjen etter dosering slik at neste gang den skal brukes trykker jeg den først inn og deretter suger inn ny HD. Funker helt greit da.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...