Jump to content

Mattenøtt... (Hammerdown)


GeirKS

Recommended Posts

En båteier har 0.25 liter Hammerdown som skal blandes med diesel i forholdet 1:6500.

 

Båteieren ønsker å lage en "premix"-blanding av Hammerdown og diesel, slik at han kan tilsette 1 dl av blandingen for hver 100 liter som blir fyllt på tanken. Dette for å forenkle doseringen.

 

Hvor mye diesel skal de 0.25 literne blandes med for å få riktig blandingsforhold? :wink:

 

GeirKS

Link to post

Hvis du har 0,25 l som skal blandes i forholdet 1:6500 så vil det si at du skal ha 15 ml av hammerdown pr 100 liter diesel. Hvis du skal lage deg en blanding der du skal helle 1 dl av spesialstoffet i tanken pr 100 liter diesel så må du tilsette 85ml diesel for hver desiliter spesialblanding.

Link to post

Dette kom også jeg frem til:

 

Hvis du skal tilsette 1 liter på 26000 liter diesel så blir det 1000/260 = 3,85 cm3 per 100 liter.

 

Derfor skal du blande 96,15cm3 diesel og 3,85cm3 Hammerdown for å få din ønskete blanding på 100cm3.

 

Men siden du har 250cm3 Hammerdown liggende må du bruke 96,15*250/3,85 = 6243, dvs ca 6,25liter

Link to post

Ca 1.62 l diesel i grunnblandinga om du tar en meget enkel beregning som blir feil.

 

Blandingsforholdet er 1 til 6500,

 

dvs. ved 100,1 liter med diesel blir det 100,1/6500 = 0,0154 liter med Hammerdown

 

I grunnblandinga blir det da 0,0154 liter med Hammerdown til 0,1 liter med diesel,

eller 0,154 liter HD til 1 liter diesel

 

Du har 0,25 liter med Hammerdown, hvilket skulle gi 0,25/0,154 = 1,62 liter med diesel.

 

Du har da 0,25 l HD til 1,62 l Diesel, totalt 1,87l

 

1 dl av denne blandinga inneholder da 0.01337 liter HD som du tilsetter dieselen på tanken,

mao 0,01337 liter HD til 100,1 liter Diesel. Blandingsforholdet blir da 100,1/0,01337 = 1 til 7487.48

 

HM... Dette var vist ikke så enkelt  :confused:

 

Du må i tillegg ta et par iterasjoner for å komme helt i mål, det blir litt mange variable her å ta hensyn til.

 

Vi prøver med 1,4 liter diesel og får 1,65 liter av grunnblanding som gir endelig blandingsforhold på 1 til 6606.6, vi nermer oss.

 

Med 1,3 liter får vi tilsvarende 1 til 5806, med 1,38 liter får vi 1 til 6526.5, og med 1,37 liter får vi et blandingsforhold på 1 til 6486. Fasiten blir vel dermed ca 1,375 liter diesel, som gir et blandingsforhold på 1 til 6506.5

Link to post

Joda, men hvordan skal jeg bli kvitt vannet som dieseldyrene er så glade i da?

 

Dessuten så forsøkte jeg å reklamere på varmeveksleren tidligere i år, men garantien var visstnok gått ut  :confused:

 

Trodde Volvo var laget for å vare ...?

 

GeirKS

Bli kvitt vannet ? Fyll diesel på dieseltanken og vann på vanntanken. Enkelt og greit.

 

Varmevekslere er vel ikke beregnet til å stå fulle av syre i dagesvis kanskje ? Eller tar jeg feil ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hvis du har 0,25 l som skal blandes i forholdet 1:6500 så vil det si at du skal ha 15 ml av hammerdown pr 100 liter diesel. Hvis du skal lage deg en blanding der du skal helle 1 dl av spesialstoffet i tanken pr 100 liter diesel så må du tilsette 85ml diesel for hver desiliter spesialblanding.

Jeg har gitt deg svaret for å lage en blanding til 100 liter diesel, men ser nå at du spør hvor mye diesel du skal tilsette til dine 0,25 liter med HD.

 

Når du har 0,25 l som er 250 ml får vi følgende: 250 ml : 15 ml = 16.67

Vi skal altså ha 15 ml pr 100 liter diesel. Dette må vi gange med 16.67 (som  er antallet 100 litere) og får da 85 ml * 16,67 = 1,4 liter.

 

Du må tilsette 1,4 liter diesel til dine 0,25 liter med HD. :yesnod:

Link to post

Knallbra!  :lol:

:cool:

Den endelige fasiten er 1,37362637363 liter diesel til 0,25 liter HD.

 

Du har en blanding på 100,1 liter som skal ha ett innhold av HD på 1 til 6500, dvs.

 

100,1 = d + h     (d er diesel og h er HD)

 

samtidig er h/d = 1 / 6500, mao d = 6500*h

 

Setter dette inn i først ligninga og får 100,1 = 6501*h, som gir oss h = 0,0153976311337

 

1 dl med tilsetting inneholder da 0,0153976311337 liter med HD (nei ikke HB :lol:) og  0,0846023688663 liter med diesel. Blandingsforholdet i denne tilsatsblandinga blir da 1 til 0,182

 

Hvilket gir oss 0,25/0,182 = 1.37362637363 liter med diesel.

Link to post

Joda, men hvordan skal jeg bli kvitt vannet som dieseldyrene er så glade i da?

 

Dessuten så forsøkte jeg å reklamere på varmeveksleren tidligere i år, men garantien var visstnok gått ut  :confused:

 

Trodde Volvo var laget for å vare ...?

 

GeirKS

du kan teste det her......

 

min retur fra motorn går in i botten på tanken, precis utanför tanken på returledningen

sitter ett T-rör der Ebersprächern hämtar sitt bränsle!   Värmaren er ikke like känslig

för vann ibränslet som en motor (så länge det ikke er alltför stora doser  :smiley:)

alltså försvinner det vannet automatiskt !  tömde tanken i vintras hade inget vann o snakke

om i tanken överhuvudtaget ! (jag har även ett filter på vegen opp till värmaren!)

Tanken har sikkert ikke varit öppnad dom siste 12 åren ändå var den veldi ren innuti!

Om dette beror på bra diesel som tankats genom åren eller på dette arrangemanget

det vet jag ikke!  men jag var förvånad hur bra det såg ut!

S/Y Gunga Din

Link to post

:cool:

Den endelige fasiten er 1,37362637363 liter diesel til 0,25 liter HD.

 

Du har en blanding på 100,1 liter som skal ha ett innhold av HD på 1 til 6500, dvs.

 

100,1 = d + h     (d er diesel og h er HD)

 

samtidig er h/d = 1 / 6500, mao d = 6500*h

 

Setter dette inn i først ligninga og får 100,1 = 6501*h, som gir oss h = 0,0153976311337

 

1 dl med tilsetting inneholder da 0,0153976311337 liter med HD (nei ikke HB :lol:) og  0,0846023688663 liter med diesel. Blandingsforholdet i denne tilsatsblandinga blir da 1 til 0,182

 

Hvilket gir oss 0,25/0,182 = 1.37362637363 liter med diesel.

Takk skal du ha, dette ser veldig riktig ut...

 

GeirKS

Link to post

Det må vel bli 6,25 liter?

 

Sorry. Jeg trodde det var 0,25 l som skulle rekke til 6500 liter. Når forholdet er 1:6500 så blir det vel ca. 1,6liter. Så feil kan man ta.. :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

du kan teste det her......

 

min retur fra motorn går in i botten på tanken, precis utanför tanken på returledningen

sitter ett T-rör der Ebersprächern hämtar sitt bränsle!

Takk for tipset, men blir nok vanskelig å få til hos meg da tanken er støpt inn i båten, faktisk en del av båten...

 

GeirKS

Link to post

Bli kvitt vannet ? Fyll diesel på dieseltanken og vann på vanntanken. Enkelt og greit.

Trodde det var det jeg gjorde, men... Kanskje påfyllingslokkene ikke er helt tette?

 

Varmevekslere er vel ikke beregnet til å stå fulle av syre i dagesvis kanskje ? Eller tar jeg feil ?

Det fungerer i alle fall...  :smash: Hvis den nå varer i 27 år til så er jeg fornøyd.

 

GeirKS

Link to post

Jeg er enig med ok67, men har kommet frem til det på en (etter min mening) litt mere forståelig måte for de fleste.

 

Det er vel rimelig enighet om at det skal 0,154 dl Hammerdovn pr 100 liter diesel. Skal du da lage en "premix" på en dl for å fylle på 100 liter diesl , må denne inneholde 0,154 dl Hammerdown og 0,846 dl diesel. Om vi ser bort fra de 0,846 dl diesel som blir ekstra på 100 liter, er det ingen som trenger å bekymre seg for det. Det har kun akademisk interesse, og blir neppe målbart i den store sammenheng.

 

Siden vi har 2,5 dl Hammerdown som skal blandes med diesel for å få til den "premixen" vi akkurat beregnet, tenker vi som følger: X er den mengden diesel vi må fylle i Hammerdownen vi har (2,5 dl). Denne ukjente X må forholde seg til 2,5 dl Hammerdown på samme måte som 0,846 dl diesel forholder seg til 0,154 dl Hammerdown.  Med andre ord:

 

                                X:2,5 = 0,846:0,154 som gir X= (0,846:0,154)*2,5 = 13,73 (dl)

 

 

 

For enkelt hets skyld kan man da bruke den Hammerdown man har, og fylle opp til 1,6 liter, og fylle blandingen over på en dl flasker, så har man allt klart for 16  100 liters fyllinger med visshet om at blandingsforholdet er bedre enn de fleste får til ved å følge skalaen på flasken Hammerdown kommer i.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hei.

 

Jeg helte mine 0,5l HD på en 4 liters kanne og fylte opp med diesel til 3,25l.

Av dette bruker jeg 1 ml. blanding til 1 l. diesel (1 dl. pr. 100 l.).

 

Litt feil blir det, men et blandingsforhold mellom HD og diesel på 1:6505,5 i stedet for 1:6500, bekymrer meg lite.

Men skulle det bekymret meg,  :puke:  kunne jeg jo fylt opp kannen litt mindre,

eller helt nøyaktig til 3,247252747liter (fler desimaler var det ikke på kalkulatoren!)

Da hadde blandingsforholdet blitt det korrekte, 1:6500  :cool:

 

Har forøvrig nå gått ca. 10 timer med Hammerdown på tanken, og jeg synes det ryker mindre.

Spesielt synes jeg røyken ved oppstart ga seg adskillig tidligere nå på siste turen hjem fra Kommersøy

etter å ha ligget to netter med kun +2,5oC.

 

Men en slik vurdering er selvfølgelig svært subjektiv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

hvilket gav meg vondt i hodet... :lol: mye enklere m ei doserings sprøyte synes nå jeg da... :smiley:

Ja, ikke sant.  Eller en 50 ml målesylinder i plast med ml inndeling.  Innholdet slås ned i påfyllingshullet før fylling, så sant man vet hvor mye diesel som skal fylles. Alternativt tilmålt kvantum slås opp på en flaske med litt diesel for uttynning og deretter tilsettes på tanken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...