Jump to content

Mattenøtt... (Hammerdown)

GeirKS

Recommended Posts

Hei. Riktig eller galt? Når en har 0,25 liter HD, har en nok til å blande ut 6500:4=1625 liter diesel.   Dvs. 0,25 liter HD pluss diesel = 1,625liter. Du har da nok til 16 1/4   100 liters fylling.  Ca!

Riktig. Burde holde 4-5 år i mitt tilfelle  :smiley:

GeirKS

Kjøpte meg slike plastsprøyter på apoteket. Rommer 20 eller 30 ml, billig og greit.

Har hammerdown nå i et syltetøyglass og enkelt suger jeg opp med sprøyten

:smash:

OBS OBS.............

Gummipakningen i disse sprøytene vil bli oppløst over tid av dieselen. Så dersom denne løsningen benyttes må man sjekke sprøyten ofte eller bytte denne ofte. :smash:  :smash:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei.

Har forøvrig nå gått ca. 10 timer med Hammerdown på tanken, og jeg synes det ryker mindre.

Spesielt synes jeg røyken ved oppstart ga seg adskillig tidligere nå på siste turen hjem fra Kommersøy

etter å ha ligget to netter med kun +2,5oC.

Men en slik vurdering er selvfølgelig svært subjektiv.

Lars H.

Jeg har faktisk de samme erfaringene som deg.  Har også kjørt ca. 30 timer og 200 liter diesel etter tilsats.  Motoren min (Yanmar 4LHA-STP, 222 hk) har sotet litt (ikke røyk), slik at jeg har måttet frem med filla og tørke henne i baken ganske tett. :crazy:

Hører av andre med tilsvarende motor at de også har hatt denne tendensen.  Etter at jeg begynte med tilsats av Hammerdown, har sotet å og si forsvunnet.  Forklaringen er nok at normalt får motoren litt for lite luft i forhold til behovet.  Hammerdown kompeneserer for dette ved at dieselen blir fortsøvet til enda mindre partikler (inn i submikrometer området), som gjør at forbrenningsprossen optimaliseres noe.  Så langt bare gode erfaringer med både motor og snake oilen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Første gang jeg blandet Hammerdown og diesel, la jeg merke til at Hammerdown la seg i bunnen av flaska. Etter litt risting blandet den seg med dieselen - og forble slik...

I tillegg til 20 ml sprøyter for å dosere Hammerdown, hadde apoteket noen små (ca 2 dl) gjennomsiktige plastflasker. Disse er godt egnet til å lage ferdige doseringer i. Du må bare bestemme deg på forhånd hvor mye du skal fylle, og så lage en blanding med 1,5 ml Hammerdown pr 10 l diesel - fylle opp flasken med diesel og riste godt.

Trond M.

ok67 har rett i sin beregning av mengde diesel som må tilsettes 0,25 liter Hammerdown for å få en blanding som passer for å tilsette 1 dl til 100 liter dieselolje.

For praktisk bruk kan man fylle 1,38 liter dieselolje på flasken med 0,25 liter Hammerdown. Blandingsforholdet er ikke så kritisk. Det gjør ingenting om man tilsetter i forholdet 1:6400 eller 1:6600. Begge disse konsentrasjonene gir litt over 1% endring av doseringen (ending fra 0,0154% til 0,0156% eller 0,0152%).

Et tips til de som har igjen så mye Hammerdown at den varer over sesongen, er at de bør helle restbeholdningen over på en annen flaske enn den vi leverte. Både glassflasker og plastflasker for brus eller Cola kan brukes. Vi har nemlig oppdaget at plastflaskene vi leverte Hammerdown på i sommer ikke er diffusjonstette, og det kan medføre at de mest flyktige stoffene i Hammerdown "stikker av" rett gjennom flasken hvis de får tid nok. Vårt restlager av flasker er allerede kassert og nye, diffisjonstette flasker anskaffet.

Vi har nå begynt å levere 1 liter og 2 liter flasker også. Det gir lavere literpris. (Se annonsen vår).

Vi har nemlig oppdaget at plastflaskene vi leverte Hammerdown på i sommer ikke er diffusjonstette

Men hva med å ha utblandet HD (i forholdet 1dl. blanding til 100l. diesel som forklart ovenfor) på 4 liters kanne som tidligere har inneholdt lampeolje eller vindusspylervæske? Noe problem med det? Har jo regnet med at det tar en god del år før stoffet er oppbrukt! Må jeg gå over til glassflasker for å være sikker?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men hva med å ha utblandet HD (i forholdet 1dl. blanding til 100l. diesel som forklart ovenfor) på 4 liters kanne som tidligere har inneholdt lampeolje eller vindusspylervæske? Noe problem med det? Har jo regnet med at det tar en god del år før stoffet er oppbrukt! Må jeg gå over til glassflasker for å være sikker?

Lars H.

Jeg har hatt bunnstoff stående i en slik 4l kanne, og der ser det ut til at tynneren har fordampet gjennom plasten. Kanna har blitt helt "innhul", og innholdet så tykt at det var ubrukelig. :sad: Har klart å løse det opp nå ved å tilsette tynner, men etter det jeg kan se så er ikke slike kanner diffusjonstette. En glassflaske er nok det tryggeste....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg trodde spylevæskekannene var diffusjonstette, men hvis det er tvil, er det tryggest å helle over Hammerdown eller blandingen Hammerdown/diesel, på en Cola- eller brusflaske. Vi har testet dem og funnet at de er diffusjonstette. Vi har hatt Hammerdown på slike flasker i ukevis nå. Det lukter ikke av dem, og de trekker seg ikke sammen. Men som nevnt tidligere, har vi kjøpt inn spesielle flasker som er garantert diffusjonstette.

I tilknytning til det noen nevnte om at diesel løser opp gummipakning, kan jeg fortelle at Hammerdown er nesten like slem. I tillegg ekspanderer teflonpakninger noe hvis de i lengre tid er i kontakt med Hammerdown. Skip som doserer Hammerdown inn i bunkersen, anvender derfor pakninger av viton i ledninger fra doseringspumpen til bunkersledningen. Etter at Hammerdown er tilsatt dieselen, er den så uttynnet at den ikke angriper pakningene.

Hei!

Denne oppgåva blei for vanskeleg seint i går kveld - endå eg hadde matematikk på vidaregåande.  :headbang:

Mitt spørsmå til å få brukt opp årgangsblandinga raskare er: Er det lurt å fylle Hammerdown på dieseltanken til bilen også?

Me har bilar som alle går på diesel. Turbodiesel på 1.8 - 1.9 liter. VW Passat + Seat Alhambra.

mvh

VindiHaaret

Har du Hammerdown og ikke bruker den på dieselmotoren i bilen? Selvfølgelig kan den brukes på alle dieselmotorer enten de står i båt, bil eller er stasjonær! Mange bruker Hammerdown i oljen for fyringsanlegg også fordi de da unngår koksing i brenneren og sotbelegg i fyr og pipe.

Hva er Hammerdown ???, jeg har forstådt det slik at dette er et additiv til diesel. Kan noen forklare meg hva som er så fantastisk med dette vindunder middelet. Trenger en god forklaring siden jeg generelt sett er skeptisk til alskens lurium som man skal bruke både her og der.  :nono:

Er også interesant å vite hvorfor ikke oljeselskapene tilsetter dette vidundermiddlet direkte i dieselen siden det er så fantastisk.  :yesnod:

Hadde en salgsingeniør fra Omega produketer på kontorert i går og stilte samme spørsmål til han.... Fikk vel som ventet et intetsigende kvasisvar. Omega har også mange vidunder midler som kan brukes til det aller meste og alt blir så mye bedre etterpå.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva er Hammerdown ???, jeg har forstådt det slik at dette er et additiv til diesel. Kan noen forklare meg hva som er så fantastisk med dette vindunder middelet. Trenger en god forklaring siden jeg generelt sett er skeptisk til alskens lurium som man skal bruke både her og der.  :nono:

Er også interesant å vite hvorfor ikke oljeselskapene tilsetter dette vidundermiddlet direkte i dieselen siden det er så fantastisk.  :yesnod:

Hva Hammerdown er? Ja, det skulle også vi gjerne vite, men sammensetningen er en like godt bevart hemmelighet som formelen for Coca Cola. Se likevel http://www.motorconsult.no/infodft.php. Hammerdown lages for tungolje, dieselolje og bensin, men vi har foreløpig konsentrert oss om salg av Hammerdown for de to førstnevnte.

Begrepet additiv brukes om tilsetningsstoffer som inneholder noe av eller hele "additivpakken" (bl.a zink, andre tungmetaller og bor). Noen av disse stoffene er giftige.

Produsenten av Hammerdown har i årevis prøvd å hindre at Hammerdown omtales som additiv fordi det er et organisk produkt som ikke er etsende, ikke giftig og ikke inneholder tungmetaller, men den kampen har han vel tapt allerede i starten. Folk flest vet ikke forskjell på et additiv og et organisk tilsetningsstoff. Men heldigvis for oss som forhandler Hammerdown, så har mange brukere oppdaget Hammerdowns positive virkninger, og vi sier derfor at det har ikke så mye å si hvilken farve det på katten så lenge den fanger mus.

Det finnes kanskje 200 forskjellige luriumer (inkludert Hammerdown!), men ikke alle er like effektive, for å si det pent. Oljeselskapene er ikke i stand til å produsere Hammerdown, og derfor måtte de kjøpe stoffet hvis de skulle tilsette det i oljen sin. Ville du som oljeprodusent kjøpe et stoff av andre for å forbedre oljen du solgte? Ville ikke det være en falitterklæring?

Oljeselskapene er ikke i stand til å produsere Hammerdown, og derfor måtte de kjøpe stoffet hvis de skulle tilsette det i oljen sin. Ville du som oljeprodusent kjøpe et stoff av andre for å forbedre oljen du solgte? Ville ikke det være en falitterklæring?

Ikke enig. Oljeselskapene tilsetter en masse additiver til oljen sin for at den skal få de riktige egenskapene. Noe tilsettes på platformen for å forbedre egenskapene i forbindelse med produksjonen. Disse kjøper de av andre. Det er ikke nok å bare fylle en destillasjonsfraksjon på flasker og selge det som 15W-40!!! Additivene kjøpes av forskjellige produsenter, de lager dem ikke selv. Like lite som at Coca-Cola produserer sukker, eller at Opel driver aluminiumsverk!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hva Hammerdown er? Ja, det skulle også vi gjerne vite, men sammensetningen er en like godt bevart hemmelighet som formelen for Coca Cola. Se likevel http://www.motorconsult.no/infodft.php. Hammerdown lages for tungolje, dieselolje og bensin, men vi har foreløpig konsentrert oss om salg av Hammerdown for de to førstnevnte.

Sakset noe som jeg ikke helt forstod ut fra nettsiden din:

"Gummiering, slam og lakkering unngås..........."

At det oppstår en del sot og koksing i en forbrenningsmotor, og i særdeleshet diesel skjønner jeg. Men hva menes med begrepene "gummiering" og "lakkering"..????

Jeg ser at andre produsenter av tilsettningstoffer også bruker begrepene :"gum, residue and varnish". Her også at det oppstår en del "residue" skjønner jeg, men hvor de vil med "gum and varnish" skjønner jeg ikke. Har du en bra forklaring på det som en hobby-motorkyndig skjønner... :smiley:

Spørsmål til Motorconsult.

Er det forskjell på den Hammerdown som leveres nå, og den som ble levert fra et firma i Sortland? for en to til tre år tilbake?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Spørsmål til Motorconsult.

Er det forskjell på den Hammerdown som leveres nå, og den som ble levert fra et firma i Sortland? for en to til tre år tilbake?

Den kan kanskje jeg svare på:

Nei. Sortlandsfirmaet leverte fra Motorconsult, men eksisterer ikke lengre.

M.a.o.: Det er samme stoffet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Begrepet additiv brukes om tilsetningsstoffer som inneholder noe av eller hele "additivpakken" (bl.a zink, andre tungmetaller og bor). Noen av disse stoffene er giftige.

Folk flest vet ikke forskjell på et additiv og et organisk tilsetningsstoff.

Og jeg som i min naivitet trodde at additiv og tilsetningsstoff var en og samme sak, dog at additiv har et engelsk opphav  :wink:  :wink:

Vel jeg lærer så lenge jeg lever, også feil lærer man  :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei.

Du finner info om dette under "leverandørannonser" her på forumet. Og der står det:

1 liter Hammerdown er nok til 6500 liter dieselolje.

0,5 liter flasker koster kr. 298,00 per stk. (9,15 øre per liter diesel behandlet).

Porto for 1 flaske kr. 50,00 for B-post eller kr. 55,00 for A-post, for 2 flasker 82,00, for 3-10 flasker kr. 95,00.

1 liter flaske koster kr. 558,00 per stk. (8,58 øre per liter diesel behandlet).

Porto for 1-6 flasker kr. 95,00

2 liter flaske koster kr. 1042,00 per stk. (8,02 øre per liter diesel behandlet).

Porto for 1-4 flasker kr. 95,00

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Dette kommer noe sent, men her er svar på en del spørsmål som har vært stilt til oss.

Til Sydvesten: Additiv er tilsetning, men ikke alle tilsetninger er additiver. Ordet additiv lever sitt eget liv, og brukes om tilsetninger som inneholder ”additivpakken”. Hammerdown hører ikke hjemme i denne kategorien, fordi det stoffet er et rent organisk produkt.

Til Brutus: Varnish er lakkering, dvs. et belegg (vanligvis harpiks) som fester seg på sylinderforingen, dekker over honemerkene og gjør foringen så hard og glatt at smøreoljen ikke fester seg skikkelig. Resultatet er at smøreoljeforbruket øker med flere hundre prosent.

Til Lars_Herman: ”Oljeselskapene tilsetter en masse additiver til oljen sin for at den skal få de riktige egenskapene. Noe tilsettes på platformen for å forbedre egenskapene i forbindelse med produksjonen. Disse kjøper de av andre. Det er ikke nok å bare fylle en destillasjonsfraksjon på flasker og selge det som 15W-40!!! Additivene kjøpes av forskjellige produsenter, de lager dem ikke selv. Like lite som at Coca-Cola produserer sukker, eller at Opel driver aluminiumsverk!” skriver du.

Til dette må jeg bemerke at SAE 15W-40 betegner en smøreolje, som består av en destillatfraksjon pluss tilsetninger som kan utgjøre opptil 30% av smøreoljen. Hammerdown tilsettes brennoljen, og har ingenting med smøreolje å gjøre, bortsett fra at den gir renere forbrenning og derved bidrar til å redusere mengden av forbrenningsprodukter som kommer ned i smøreoljen og forurenser denne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...