Jump to content

Mattenøtt... (Hammerdown)

GeirKS

Recommended Posts

Additiv er tilsetning, men ikke alle tilsetninger er additiver. Ordet additiv lever sitt eget liv, og brukes om tilsetninger som inneholder ”additivpakken”.

Det ser ut til at begrepet "additiv" kan ha forskjellig bruk og definisjon på forskjellige fagområder og i ulike former for industri. Dette gjør det ikke helt enkelt, men, men - det er vel slik det er? :rolleyes:

Til Sydvesten: Additiv er tilsetning, men ikke alle tilsetninger er additiver. Ordet additiv lever sitt eget liv, og brukes om tilsetninger som inneholder ”additivpakken”. Hammerdown hører ikke hjemme i denne kategorien, fordi det stoffet er et rent organisk produkt.

Jeg må nok innrømme at jeg fortsatt har litt problemer med å svelge denne argumentasjonen om at dette ikke er et additiv blant annet fordi det er et organisk produkt.   :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det ser ut til at begrepet "additiv" kan ha forskjellig bruk og definisjon på forskjellige fagområder og i ulike former for industri. Dette gjør det ikke helt enkelt, men, men - det er vel slik det er? :rolleyes:

Ordet additiv betyr tilsetningsstoff, men alle som arbeider med utvikling av forbrenningsmotorer, og er nøye med definisjoner på det de snakker om, bruker uttrykket additiv om brennoljetilsetninger som inneholder giftige komponenter som bor, zink eller andre tungmetaller. Det er slike stoffer vi omtaler som "additivpakken". Dette gjelder bl.a. personell innen CIMAC, IMO og SAE. Når et rent organisk tilsetningsstoff ikke kalles additiv, er det ikke BLANT ANNET fordi det er et organisk produkt, men FORDI det er et organisk produkt uten "additivpakken". Produsenter som fremstiller ikke-etsende tilsetningsstoffer uten giftige komponenter som de nevnt foran, liker ikke at deres produkter skal mistenkes for å være miljøfiendtlige.

Ordet additiv betyr tilsetningsstoff, men alle som arbeider med utvikling av forbrenningsmotorer, og er nøye med definisjoner på det de snakker om, bruker uttrykket additiv om brennoljetilsetninger som inneholder giftige komponenter som bor, zink eller andre tungmetaller. Det er slike stoffer vi omtaler som "additivpakken". Dette gjelder bl.a. personell innen CIMAC, IMO og SAE. Når et rent organisk tilsetningsstoff ikke kalles additiv, er det ikke BLANT ANNET fordi det er et organisk produkt, men FORDI det er et organisk produkt uten "additivpakken". Produsenter som fremstiller ikke-etsende tilsetningsstoffer uten giftige komponenter som de nevnt foran, liker ikke at deres produkter skal mistenkes for å være miljøfiendtlige.

Sukk! Kjære vakre vene! Det fortoner seg som om du fighter!? :sad:

Ved valsing av aluminium bånd brukes additiver til valse-oljene for å påvirke kraftoverføringen til båndet. På bakgrunn av min kjennskap til dette skrev jeg meldingen du reagerte på.

Det må vel gå an å fastlå at begreper og referenser brukes ulikt innen forskjellige fagområder?? :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Hei, hei!

Nå synes jeg dere burde slutte med flisespikkeriet. Hva Hammerdown virkelig inneholder er ordentlig interessant, men hva slike tilsetninger kalles på fagspråket, bransjen eller miljøet er vel lite å skrive innlegg på innlegg for?  :confused:

Det er nok mange slike ord med vidt forskjellig mening. Hva med et virus? For datafolket er det et program som skader datamaskinen din. For legen er det en organisk sak som skader kroppen din.

Det virker mest som om det gjelder å få det siste ordet i denne saken! Og det blir det helt sikkert ikke jeg som får.   :wink:

Nei, nå får jeg gå en tur med skipshunden Japp, - eller er det han som skal gå tur med meg?  :lol:

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars:

Det er nok skipshunden som går tur med deg, men

uansett fliser eller ikke blir jeg litt forvirret her (og kan ikke dy meg fra å skrive):

Motorconsult skriver: Ordet additiv betyr tilsetningsstoff ..osv ..

PanPan skriver: Ved valsing av aluminium bånd brukes additiver til valse-oljene

for å påvirke kraftoverføringen ...osv..  (dvs tilsetningsstoffer til oljen ?!?)

Snakker man forbi hverandre eller? Synes jeg leser akkurat det samme fra begge jeg  - nemlig tillsetningsstoff :confused:

Hei, hei!

Nå synes jeg dere burde slutte med flisespikkeriet. Hva Hammerdown virkelig inneholder er ordentlig interessant, men hva slike tilsetninger kalles på fagspråket, bransjen eller miljøet er vel lite å skrive innlegg på innlegg for?  :confused:

Nei, nå får jeg gå en tur med skipshunden Japp, - eller er det han som skal gå tur med meg?  :lol:

Lars H. :cheers:

Du må gjerne gå tur med skipshunden, eller var motsatt, men når en leverandør eller produsent kommer med påstander om at additiver innholder giftstoffer, mens tilsetninger ikke inneholder det. Da er det grunn til å rope et varsku.

Denne påstanden trenger da en en bedre dokumentasjon enn hva som er å lese på motorconsult sine hjemesider. Dette har på ingen måte rofeste i virkelighetens verden. Jeg jobber da vitterlig i industrien og har både dieselmotorer, gassturbiner, kompressorer, pumper og annet som sviver rundt med høy eller lav hastighet under mitt vedlikeholdsansvar, og har ukentlig selgere på kontoret som vil selge det ene eller det andre som man kan "tilsette" smøreolje eller brennoljen. Men at et additiv inneholder gifter, mens tilsetningstoffer ikke gjør det har jeg ikke fått med meg før nå, har faktsk aldri hørt dette nevnt engang...

Jeg regner med at Motorconsult kan vise til noen annerkjente eksterne referanser for sine påstander her slik at vi kan avslutte denne diskusjonen, og jeg har lært noe nytt.

Om denne diskusjonen er flisespikkeri, ja da skal jeg la være å kommentere de andre emnene om ha vært debattert er de site dagene . :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Snakker man forbi hverandre eller? Synes jeg leser akkurat det samme fra begge jeg  - nemlig tillsetningsstoff :confused:

Du er nok inne på noe her ja!

Forsøk på oppklaring: Jeg syntes Motorconsult viste en nokså snever holdning til hva som kan kalles additiver. Jeg synes ikke det er noe rart at begrepet additiver brukes annerledes enn Motorkonsult er vant til, fordi det har basis i hvordan det brukes i annen industri.

Og til Lars H: I ditt siste innlegg, jeg værer at du prøver deg som politimann. Vær varsom, i forna dager kunne en relativt uskyldig IM føre til utestengelse! :sad:

Hei.

Først av alt, jeg mente absolutt ikke å være "politimann". Dersom dere, og du Jan, som også sendte meg IM om dette skulle tro det, beklager jeg. Jeg tok uttalelsen din

Vær varsom, i forna dager kunne en relativt uskyldig IM føre til utestengelse!

svært tungt. Men det må da være lov å forsøke å dreie diskusjonen over på sammensetning og effekt av HD?

Og "flisespikkeri" sydvesten, var ikke ment på diskusjonen om additivet/tilsetningsstoffet (for meg som lekmann uten fagkunskaper innen oljebransjen betyr de to ordene det samme) er giftig/organisk/eller hva. Jeg forsøkte bare å få diskusjonen vekk fra  å diskutere ordene additiv/tilsetningsstoff. Jeg oppfattet deg Jan til å gjøre det samme når du sier

Det ser ut til at begrepet "additiv" kan ha forskjellig bruk og definisjon på forskjellige fagområder og i ulike former for industri. Dette gjør det ikke helt enkelt, men, men - det er vel slik det er?

Kanskje jeg heller skulle sagt "ordkløveri"? Men det hadde vel ikke blitt oppfattet bedre det heller!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Først av alt, jeg mente absolutt ikke å være "politimann". Dersom dere, og du Jan, som også sendte meg IM om dette skulle tro det, beklager jeg. Jeg tok uttalelsen din

svært tungt. Men det må da være lov å forsøke å dreie diskusjonen over på sammensetning og effekt av HD?

Og "flisespikkeri" sydvesten, var ikke ment på diskusjonen om additivet/tilsetningsstoffet (for meg som lekmann uten fagkunskaper innen oljebransjen betyr de to ordene det samme) er giftig/organisk/eller hva. Jeg forsøkte bare å få diskusjonen vekk fra  å diskutere ordene additiv/tilsetningsstoff. Jeg oppfattet deg Jan til å gjøre det samme når du sier

Kanskje jeg heller skulle sagt "ordkløveri"? Men det hadde vel ikke blitt oppfattet bedre det heller!

Lars H.

Hvorfor ikke bare se gjennom fingrene med at av og til dveler folk ved andre ting enn du har interesse av på en tråd? Slikt går over, og det er ingen ting i veien for å poste et innlegg som trekker oppmerksomheten tilbake til det du er interessert i? Det er vel ikke værre enn det? Prøv det neste gang!

Du tok uttalelsen min tungt? Du prøvde jo å styre hva vi kunne/ikke kunne skrive om! Sånnt er livet, Lars!  :smiley:

det er ingen ting i veien for å poste et innlegg som trekker oppmerksomheten tilbake til det du er interessert i?

Det var det som var meningen
. . .Prøv det neste gang!
Det var det jeg prøvte  
Du prøvde jo å styre hva vi kunne/ikke kunne skrive om!. . .
Absolutt ikke!  

Lars H.  :sleep: :sleep:

PanPan, du får ta dette i beste mening  :smiley:

Jeg har i lengre tid, faktisk over en periode på 2 år, fulgt dette forumet. I dag gikk jeg til det skritt å registrere meg,  for å kunne skrive noe. Et stort skritt for en trollmann, men et lite skritt for forumet.

Når en rolig og sindig kar som Lars H. gir et hint, er det nok ikke uten grunn. Hvor ofte har vel Lars lagt seg opp i hva andre skriver?

De siste dagene har du ikke vært den meddebattanten vi kjenner, er det noe som plager deg?

Det er ingen her som vil deg noe vondt, selv om Lotus liker å erte deg litt. Ikke bry deg om ham.

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men hadde jeg vært deg, hadde jeg tenkt meg om èn gang ekstra om ikke ordlyden i # 62 er vel skarp. Kanskje mottager oppfatter den noe forskjellig fra avsender?

G den grå.

Når en rolig og sindig kar som Lars H. gir et hint, er det nok ikke uten grunn. Hvor ofte har vel Lars lagt seg opp i hva andre skriver?

Hadde han ikke grepet inn hadde neppe "additiv"-sporet fortsatt. Jeg synes det er dumt at noen bryter inn i et faglig relevant innlegg slik Lars gjorde her. Hadde han bare latt det passere hadde tråden kunne fortsette som før, hvorfor bry seg???

Dessuten, etter hans første inngrep skrev jeg en IM til ham for at tråden ikke skulle gå "Off Topic". Han kunne ha kommunisert pr. IM med meg så hadde saken vært avklaret!

Det er lenge siden jeg har brydd meg om Lotus!

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men hadde jeg vært deg, hadde jeg tenkt meg om èn gang ekstra om ikke ordlyden i # 62 er vel skarp. Kanskje mottager oppfatter den noe forskjellig fra avsender?

Vi treffes nå og da Lars og jeg, så formen på # 62 står sin prøve. Det hender vi tar nogle ankerdrammer sammen! Sist hadde Lars med seg "førerhund", godt var det slik at han ikke gikk vill på Kommersøen, men ble pent og pyntelig geleidet tilbake til Trudelutt... :lol:

Så ble tråden enda mere "Off Topic"....

Jeg har i lengre tid, faktisk over en periode på 2 år, fulgt dette forumet. I dag gikk jeg til det skritt å registrere meg,  for å kunne skrive noe. Et stort skritt for en trollmann, men et lite skritt for forumet. G den grå.

Velkommen i forumet, Gandalv! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Vedr on topi og off topic:

Jeg deltar ikke i denne tråden, men vil alikevel komme med en bemerkning siden diskusjonen nå er inne i et helt annet spor.

PanPan bør gå gjennom tråden en gang til i kronologisk rekkefølge og sjele til hva som er on og off topic her:

PanPan skriver:

Sukk! Kjære vakre vene! Det fortoner seg som om du fighter!? Ved valsing av aluminium bånd ....osv ..

Lars H skriver:

Hva Hammerdown virkelig inneholder er ordentlig interessant, men hva slike tilsetninger kalles på fagspråket, bransjen eller miljøet er vel lite å skrive innlegg på innlegg for?

Jeg ikke se at Lars har gjort annet enn å forsøke å få toget på sporet igjen før skipshunden dro han vekk fra tastaturet. Lars har også senere utdypet at dette var hans hensikt.

Vedr on topi og off topic:

Jeg deltar ikke i denne tråden, men vil alikevel komme med en bemerkning siden diskusjonen nå er inne i et helt annet spor.

PanPan bør gå gjennom tråden en gang til i kronologisk rekkefølge og sjele til hva som er on og off topic her:

PanPan skriver:

Sukk! Kjære vakre vene! Det fortoner seg som om du fighter!? Ved valsing av aluminium bånd ....osv ..

Lars H skriver:

Hva Hammerdown virkelig inneholder er ordentlig interessant, men hva slike tilsetninger kalles på fagspråket, bransjen eller miljøet er vel lite å skrive innlegg på innlegg for?

Jeg ikke se at Lars har gjort annet enn å forsøke å få toget på sporet igjen før skipshunden dro han vekk fra tastaturet. Lars har også senere utdypet at dette var hans hensikt.

Du løsriver en setning/innlegg fra sammenhengen. Da blir det helt galt.

Det hadde jo gått flere innlegg om additiver foran. Du bør se alt i en sammenheng fra #38 og hvordan additiv diskusjonen utvikler seg. Ha også et åpent sinn for at jeg kunne ha formulert meg bedre og at du kan ha oversett noe eller ikke forstått alt.

Og du sier "Jeg deltar ikke i denne tråden....". Jeg synes det er nettopp det du gjør!

Med dette er det PUNKTUM for meg på denne tråden. Har noen noe på hjertet så bruk IM.

Hadde han ikke grepet inn hadde neppe "additiv"-sporet fortsatt. Jeg synes det er dumt at noen bryter inn i et faglig relevant innlegg slik Lars gjorde her. Hadde han bare latt det passere hadde tråden kunne fortsette som før, hvorfor bry seg???

Dessuten, etter hans første inngrep skrev jeg en IM til ham for at tråden ikke skulle gå "Off Topic". Han kunne ha kommunisert pr. IM med meg så hadde saken vært avklaret!

Med all respekt - nå får det være nok av "politimesteren" her!   :rolleyes: Henviser til generelle regler, nr.: 2 - "Alle innlegg skal formuleres i taktfull respekt for øvrige medlemmer. "

Her er enkelte som oppfører seg som "kongen i sandkassa" - vedk skal bestemme hva som er tema, hva som er akseptabelt, og i tillegg bestemme hva andre skal svare (gjøre) eller ikke svare (gjøre)!

- Reagerer spesiellt ved denne setningen: Hadde han bare latt det passere hadde tråden kunne fortsette som før, hvorfor bry seg??? Hvornår har du, PanPan blitt oppnevnt til å bestemme hvilken retning en diskusjon SKAL ta?

- Så har vi: Jeg synes det er dumt at noen bryter inn i et faglig relevant innlegg slik Lars gjorde her. - Noe mere navlebeskuende uttalelse har jeg ikke sett tidligere!  :nonod:  Du må for all del synes at det er dumt - ut i fra ståstedet ditt - MEN, Lars H har like mye rett til å skrive sin mening som alle andre, uten å få slike kommentarer! Synes du det er "dumt" så får du overse dette, men ikke reagere slik du gjør og henge "dumheten" ut skriftlig i all offentlighet.

Under Generelle Regler - punkt 4: - står det:"Posting av innlegg med støtende eller kriminelt innhold (herunder pirat softvare), samt personangrep vil medføre umiddelbar sletting av innlegget, og kan gi medlemmet "gult kort" eller i grove tilfeller "rødt kort". Skipsraadet kan også stenge et emne dersom det finner dette nødvendig."

- Når du, i tillegg kritiserer Lars H for å ikke gjøre som du ville ha gjort - "Han kunne ha kommunisert pr. IM med meg så hadde saken vært avklaret!", så prøver du igjen å styre debattanters fremgangsmåte  i retning av hva du synes er riktig.

Jer oppfatter dine uttalelser her, som ren personangrep. Dette har ingenting med ytringsfrihet - som du alltid er den første til å påberope deg på - å gjøre. I mine øyne er dette et forsøk på overformynderi og forsøk på knebling av medlemmers rettigheter her på baatplassen.no

med vennlig hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for innlegget ditt, Walter_S. Du traff spikeren på hodet. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Tiltredes

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Så tilbake til saken.  Er det noen som har satt i verk doseringen av dette så utmerkede fluidum i brennoljen til sin kjære farkost? Og hvilke erfaringer har så den engere krets at rapportere?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

For min del kjøpte jeg denne "snake oil" mest for å ha en slags kondensfjerner i dieseltanken slik at ikke disse f**** dieseldyrene skal ligge og ha seg i fred hele vinteren. Har nemlig ikke mannlokk så all guffelure havner i filteret.

Jeg vet imidlertid at noen andre har forsøkt stoffet og avlagt rapport her på plassen.

GeirKS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...