Jump to content

Mattenøtt... (Hammerdown)

GeirKS

Recommended Posts

Så tilbake til saken.  Er det noen som har satt i verk doseringen av dette så utmerkede fluidum i brennoljen til sin kjære farkost? Og hvilke erfaringer har så den engere krets at rapportere?

Hei.

Engere og engere krets, i mitt innlegg litt lenger oppe i tråden, innlegg #20, skrev jeg:

Har forøvrig nå gått ca. 10 timer med Hammerdown på tanken, og jeg synes det ryker mindre.

Spesielt synes jeg røyken ved oppstart ga seg adskillig tidligere nå på siste turen hjem fra Kommersøy etter å ha ligget to netter med kun +2,5oC.

Men en slik vurdering er selvfølgelig svært subjektiv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Engere og engere krets, i mitt innlegg litt lenger oppe i tråden, innlegg #20, skrev jeg:

Lars H.

Ja, jeg har erfart det samme som deg etter snart å ha forbrukt 400 liter diesel med stoffet iblandet. Kommer definitivt til å fortsette med dette fremover.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Og hvilke erfaringer har så den engere krets at rapportere?

Er i ferd med å kjøre ut tank nr 2 med HD på bilen, Golf TDI med 260.000 km på landeveien. Har ikke målt forbruk ennå, bl.a. fordi første tank med HD startet samtidig med bytte til vinterdekk. (Derav vanskelig å si årsak til eventuell endring i forbruk.)

Det jeg så langt legger merke til er mindre røyk ved akselrasjon. Dette er spesielt godt synlig i mørke med bil like bak. Tidligere førte selv en modereat akselrasjon til et grått teppe bak bilen, dette er nå vesentlig reduert. Jeg kan være vesentlig hardere på høyre labben før det blir synlig røyk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har selv kjørt en periode med tilsetning av dette stoffet i brennstoffet. Har vært veldig nøye med doseringen, så jeg er sikker på at jeg til enhver tid har hatt riktig blandingsforhold.

Jeg var i utgangspunktet åpen for at stoffet kunne ha en effekt, men må nok tilstå at jeg så langt ikke har registrert synlige resultater.

Har ikke gjennomført systematiske målinger "før og etter", så hvis noen arresterer meg på det, så har jeg lite å forsvare meg med.

Men motoren ryker ihvertfall på samme måte som tidligere og drivstofforbruket ligger grovt sett på samme nivå som før.

Som kondensmiddel har sikkert stoffet noe for seg, men det er jo mye penger å betale hvis dette er eneste resultatet. Da finnes det effektive stoffer til langt lavere pris.

Kjenner en fyr som jobber på et testlaboratorium for et større oljeselskap og spurte han om de har gjort noen tester med Hammerdown. Han bekrefter at dette er blitt gjort, men de hadde ikke registrert noen som helst effekt, hverken negativ eller positiv, med bruk av stoffet.

Har en liten mistanke om at dette kanskje bare er en glimrende forretningside som furngerer ut fra tanken om at "en kan jo aldri vite".

For min del har jeg ikke tenkt å fortsette med stoffet. Da heller bruke disse kronene til en flaske ankerdram av middels kvalitet. :wink:

Hvilket "kondensfjerner"-stoff kan jeg kjøpe til langt lavere pris?

En slik en ..... Bilde ... koster 175,- hos Maritim,  og varer "evig"! Faktisk kan du kjøpe 2 slike og montere dem etter hverandre.  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Og med Walter_s sitt forslag er faktisk effekten garantert..

Suzuki

Ja, men det er ingen dieseldyr-preventer.

Når det gjelder forbruk har jeg ikke målt på dette ennå.  Uansett forstår jeg av rapporter at reduksjon ligger i området 4-16% alt etter effektuttak.

Det jeg har sett med selvsyn er at det blir mindre sot på hekken.  Forklaringen på dette skal være at Hammerdown reduserer dieseldråpenes overflatespenning, som igjen resulterer i dråper med mindre størrelse og jevnere luft/dieselblanding ved innsprøytingstakten.  Dette kompenserer for eventuell lav/uideell lufttilgang til motoren. Motoren får en mer optimal forbrenningsprosess.  Motoren min ryker ikke, har heller ikke gjort det, men har sotet, ja - forøvrig typisk for en Yanmar 4LHA-STP.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Sorry alle tilhengere av HD.

Men  :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Dette tror jeg ikke noe på.

Og til noen legger frem dokumenter ( testet av Tante Olga på Toten ikke godkjent ) som motbeviser min skepsis, sitter denne fast.

Suzuki

Vet ikke om jeg er tilhenger enda :confused:. Er bruker av HD, har så langt ikke merket så mye forskjell. Nå har aldri min motor hatt noe røykproblem, så der kan jeg ikke se noe.

Dyser har jeg ikke sett på før/etter.

For meg så er alt dette over ren bonus, hvis HD er i stand til å blande seg med vann i tanken og få dette ut den veien det hører hjemme, gjennom eksosen.

Her har jeg muligheten til å sjekke og det skjer til neste år.

Sist vinter så hadde jeg skikkelig rengjøring av begge tanker. Ikke en dråpe vann igjen.

Har mannelokk i tanken for sjekk og foreløpig ser alt helt fint ut.

Ikke en dråpe vann i vannutskilleren heller. Det har det vært tidligere før tilsetning av HD.

Dere får jo tro det dere vil, men hvis US Coast Guard og US Rail har funnet stoffet fordelaktig, samt at det har vært gjordt flere høyst vitenskapelige analyser og tester her til lands, så må en vel kunne legge av litt av skepsisen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Jag er oxo skeptisk till dessa tillsatser....... :nonod:

de får meg o tenke på Uri Geller som åkte runt på 70-talet o krökte skjeder !  :smiley:

Att senke NOx-värdena på fartygsmotorer som linken HD/Sjöfartsdirektoratet handler om

görs ju genom att spruta in vattenånga tilsammans med förbrenningsluften.....

man blandar ikke vann i dieseln utan i luften,   sk HAM-teknikk Humid Air Motor !

(om jag nu er rett pålest  :smiley:)

RACOR säljer oxo en produkter som tar bort vann/dieseldyr i bränslet !

S/Y Gunga Din

Jag er oxo skeptisk till dessa tillsatser....... :nonod:

de får meg o tenke på Uri Geller som åkte runt på 70-talet o krökte skjeder !  :smiley:

Att senke NOx-värdena på fartygsmotorer som linken HD/Sjöfartsdirektoratet handler om

görs ju genom att spruta in vattenånga tilsammans med förbrenningsluften.....

man blandar ikke vann i dieseln utan i luften,   sk HAM-teknikk Humid Air Motor !

(om jag nu er rett pålest  :smiley:)

RACOR säljer oxo en produkter som tar bort vann/dieseldyr i bränslet !

Dette er sitat av det som var skrevet om Hammerdown i linken til Sjøfartsdirektoratet

"Tiltaket blander opptil 20% vann inn i drivstoffet som emulgerer med drivstoffet på grunn av tilsetningsstoffet Hammerdown."

Ut i fra dette så virker det da som om vannet blir blandet med drivstoffet og ikke i forbrenningsluften. Ut i fra dette så antar jeg at Hammerdown har en slik effekt at vann på dieseltanken blander seg (emulgerer) med drivstoffet?

Dette er sitat av det som var skrevet om Hammerdown i linken til Sjøfartsdirektoratet

"Tiltaket blander opptil 20% vann inn i drivstoffet som emulgerer med drivstoffet på grunn av tilsetningsstoffet Hammerdown."

Ut i fra dette så virker det da som om vannet blir blandet med drivstoffet og ikke i forbrenningsluften. Ut i fra dette så antar jeg at Hammerdown har en slik effekt at vann på dieseltanken blander seg (emulgerer) med drivstoffet?

jo jag leste det oxo...........

men tror ikke att det er det vanliga på fartygsmotorer kan vara så på den båten, men

tror att dom fleste blandar vannet i luften istellet......

(nu er jag ute på tynn is.......har själv bare lägste graden av maskinistsertifikat, klass 6  :blush:)

S/Y Gunga Din

..... Er bruker av HD, har så langt ikke merket så mye forskjell.

Sier som Amorosa - er også bruker av HD (Snake-oil?  :lol:) og kan bare ikke uttale meg om hverken positivt eller negativt.

Hadde med en flaske HD ned til Arendal, hvor jeg overtok en ukjent båt med ukjent motor og ukjent innhold i dieseltanken. Tømte dieseltanken - vi røkyla jo halve Arendal da vi prøvestartet motoren  :lol: - fyllte på med nysilt og nyinnkjøpt diesel, tilsatt HD. Dagen etter "syntes" vi, Jibb / Mac og jeg at motoren produserte litt mindre røyk. Men dette er jo subjektive følelser som ikke kan måles på noen måte. Og hvis man hadde sett hvordan ventilløfterstangen i Sabben min egentlig så ut, så hadde ikke HD en sjanse!!!

Jeg kjøpte HD fordi jeg tenker, det kan jo ikke skade (er vi alle sammen like lett å lure?  :wink:  Det blir omtrent som å spise slankepiller?), og gjør det noe med evnt. vann i diesel så er det jo greitt!

Men, det skulle være artig å høre med f. eks. NAF - hvordan slike tilsetningsstoffer reagerer i bil? Er sikkert på at NAF, med sine fagfolk, har testet slike, og kommet frem til en konklusjon. Bruksmåten skulle vel være likt for dieselbiler og til båtbruk?

Noen som har gode forbindelser med NAF - langvarig medlem der?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Og hvis man hadde sett hvordan ventilløfterstangen i Sabben min egentlig så ut, så hadde ikke HD en sjanse!!!

Hei Walter_S !

Tror ikke Hammerdown er noe trylleri eller lurium.

Motoren må i utgangspunktet være i orden med hensyn til det tekniske / mekaniske vedr. optimal drift av en dieselmotor (min er en Volvo TD40, 160Hk m/Intercooler og turbo). Alder/slitasje og generelt vedlikehold spiller en stor rolle for motorens virkningsgrad, og jeg er ikke av dem som tror at HD kan berge og gjøre en defekt/nedsarvet motor som ny - for å sette det på spissen!

Mitt utgangspunkt for å prøve HD var at min motor sotet litt ved topp turtall, som da gjorde at hekken/gummibåten ble litt merket av dette, samt at jeg har vært plaget med dieseldyr som følge av kondens/vann i dieseltankene.

Min erfaring og konklusjon så langt, etter å ha brent ca.700 liter diesel:

A) Sotingen er så godt som eliminert, i forhold til tidligere!

B) Det eksisterer ikke vann i tankene lenger. (Regner da med at "dieseldyrene" heller ikke vil trives og formere seg der lenger)

At det i tillegg kan være andre positive effekter ser jeg heller ikke bort ifra,  men så lenge mine to "hovedproblemer" er løst i forbindelse med driften av motoren - som ellers er i toppform på alle måter - vil jeg fortsette å legge ut en merutgift i underkant av 10 øre per liter diesel.

Turboen er renere, så jeg slipper renhold/vedlikehold av den, i tillegg til at den i hele sommer/høst har virket optimalt.

Vet godt hvordan det virker når den ikke leverer som den skal ......!

PS.

Har derfor for å forebygge problemer også begynt å bruke HD på min sjark med en 10 Hk Sabb, samt mine dieseldrevne biler.

VEL - VEL, - for meg er det så enkelt at ingen tvinger meg til å bruke dette - men av praktisk erfaring ser jeg at det har positiv effekt på det jeg vil ha en så optimal løsning på som mulig!

:smiley:

... hvis HD er i stand til å blande seg med vann i tanken og få dette ut den veien det hører hjemme, gjennom eksosen.

Det er de samme tankene jeg har gjordt meg. Er i utgangspunktet skeptisk til "lurium" på tanken. Men kan HD fjerne livsgrunnlaget for dieseldyr og forhindre stans p.g.a. vann i drivstoffet så er alt utover dette ren bonus. Hva gjelder reusert røykutslipp på min bil, så er det naturlig nok en subjektiv opservasjon. Vil jo helst ikke inrømme at jeg har kastet bort penger da!  :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Men, det skulle være artig å høre med f. eks. NAF - hvordan slike tilsetningsstoffer reagerer i bil? Er sikkert på at NAF, med sine fagfolk, har testet slike, og kommet frem til en konklusjon. Bruksmåten skulle vel være likt for dieselbiler og til båtbruk?

Fagfolk ? NAF ? På forbrenningsteknologi ?

Ha - Ha.   :lol: :lol: :lol:

HAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAH

Klarte ikke dy meg.. Sorry; skal ikke gjenta seg..

Ønsker vi testing, kan det utføres. Men ikke av NAF. De har utrustning til å teste partikkelinnhold i avgass. That`S it. Beklager.

Mulig f.eks TØI har noe, men jeg er ganske så sikker må at man må UT av landet..

Suzuki

No boat needed..

Ønsker vi testing, kan det utføres. Men ikke av NAF. De har utrustning til å teste partikkelinnhold i avgass. That`S it. Beklager.

Mulig f.eks TØI har noe, men jeg er ganske så sikker må at man må UT av landet..

Oljeselskapenes laboratorier tester slikt, mest fordi de er nysgjerrige. Viser det seg at det faktisk funker er ofte forklaringen at de inneholder forbudte stoffer. Men det er vel tvilsomt om de vil fortelle svaret til deg hvis du spør.

Men alvorlig talt. En emulgator som binder vann i diesel er ikke spesielt vanskelig å lage. Lilleborg lager bl.a. flere varianter. Kan ikke noen prøve med en liten sprut lavtskummende vaskemiddel i dieseltanken :eek:

Okei, det siste var en spøk, ikke saksøk meg når motoren får hikke og begynner å blåse såpebobler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei.

Litt O.T. kanskje, men Zalo er en utmerket emulgator. Skal en vaske malerkoster, eller oljete hender for den slags skyld, - ta litt whit spirit og tilsvarende mengde vann i en boks. Så en god sprut Zalo og rør rundt. Vann og white spirit blander seg til en hvit guffe. Gni hendene med dette og skyll bort. Vidundermiddel! (men jeg tør ikke forsøke med Zalo på dieseltanken)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Litt O.T. kanskje, men Zalo er en utmerket emulgator. Skal en vaske malerkoster, eller oljete hender for den slags skyld, - ta litt whit spirit og tilsvarende mengde vann i en boks. Så en god sprut Zalo og rør rundt. Vann og white spirit blander seg til en hvit guffe. Gni hendene med dette og skyll bort. Vidundermiddel! (men jeg tør ikke forsøke med Zalo på dieseltanken)

Lars H.

Eller om man lenser vann som inneholder litt olje ( om noen kunne finne på noe sånt.  :rolleyes: :rolleyes: ) så kan man sprute på litt ZALO og vips. Olja løser seg opp og forsvinner..

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...