Jump to content

Utstyr jeg har minst bruk for ombord ?

avmønstret5

Recommended Posts

Hest, rygsekk, plystring, prest er alle ord som ikke er lov å si ombord der jeg jobber i dag. 1.styrmann kaster en omtrent overbord om en er dum nok til å nevne det. Men så er jo seismikk litt gammeldags da....

Kast 1.styrmann over bord... da skal du nok få høre at han både roper hest på en prest (etter å ha ropt en stund) og plystrer etter hjelp.

På seismiske skip har dere vel et par km med lyttekabel etter dere, så dere kan jo høre han lenge. Dere kan jo rope til han at det er en ryggsekk full av flytevester i enden av kabelen...

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ryggsekk er heilt ut.

Eller gjer to forsøk.

Fyll ein ryggsekk med ..øl? ta den på deg og hopp i sjøen. Søkk du? Får du av deg ryggsekken? - Kanskje.

Fyll ein skipssekk med ..øl? og ta den på deg. Hopp i sjøen. Søkk du? Får du av deg skipssekken? -Ja.

Grunn til (hos meg) forbud mot ryggsekk: Ryggsekken har to skulderreimar (mot skipssekken som har ei). Dette gjer ryggsekken tung å få av seg i ei fart - når ein td søkk.

HMS..?

Redigert av Frittalande (see edit history)

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Ryggsekk er heilt ut. Gjør to forsøk.

Ta en tur på Systembolaget og fyll en ryggsekk med ..øl? ta den på deg og ta den lange veien til båten. Gnager det på skuldrene? kanskje litt, men jevnt fordelt.

Ta en tur på Systembolaget og fyll en skipssekk med ..øl? ta den på deg og ta den lange veien til båten. Gnager det på skuldrene? Ja, noe inn i. . . . på den ene skulderen.

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H.:

Gnagsår ordnar seg raskt og det går an å skifte fram og tilbake, drukning/døden.. tja.

Har gått mange år med skipssekk. Og enno ingen problem...

btw. Korleis set ein inn sitat?

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Sitat-knappen - ser ut som en snakkeboble

Legger til: det var kanskje ikke det som var ditt problem, når jeg tenker meg om. Skal du svare på et innlegg så trykker du først på sitat på/av-knappen under dette innlegg før du trykker på leg-til-svar. Så kommer hele innlegget inn i ditt innlegg som sitat. Og nå sletter du alt mellom "]" og "[" som ikke er strengt tatt nødvendig.

Men vær obs på at du IKKE sletter mer enn kun inntil "]" / "[". Ellers ødelegger du sitatet

Trur noen må ha Systembolags transport kurs.

Kjære dere på systembolaget har de handlevogner. Trill handlevogna ned til båten. Tøm handlevogna og så dump den i havnebassenget.

En ganske vanlig hendelse blandt våre landsmenn i Strømstad en solskinsdag i Juli. :cryin::eek::flag::puke:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Grunn til (hos meg) forbud mot ryggsekk: Ryggsekken har to skulderreimar (mot skipssekken som har ei). Dette gjer ryggsekken tung å få av seg i ei fart - når ein td søkk.

Hvor mange vaser rundt i båten med ryggsekk på?

De gangene ryggsekken er med henger den uansett bare i ei reim mens jeg går på flytebrygga mellom bilen og båten. Gjelder de aller fleste jeg ser.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Selv om en skjorte har mange knapper, ser jeg ingen grunn til å kneppe alle knappene til en hver tid.

Det samme gjelder ryggsekk. Selv om den har to skulderstropper, stopp over brystet og magestropp, ser jeg det ikke som noe krav at jeg skal påføre meg ryggsekken som en fast installasjon hver gang jeg skal flytte på sekken.

Noen ganger skal man i land og gå et stykke til nærmeste butikk. F.eks ligger man i en bukt på yttersiden av lyngør og velger å gå turen til butikken i stedet for å ta jolla. Da er det greit å ha ryggsekken. Den tas da ut av båten og bæres over den ene skulderen når man går til butikken. På turen tilbake er den full av kolonialvarer og da er det greit å ha den over begge skuldrene. Når den skal opp i båten, er det gjerne en på land som rekker den til en som allerede er ombord.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ryggsekk er heilt ut.

Fyll ein ryggsekk med ..øl? ta den på deg og hopp i sjøen. Søkk du? Får du av deg ryggsekken? - Kanskje.

Fyll ein skipssekk med ..øl? og ta den på deg. Hopp i sjøen. Søkk du? Får du av deg skipssekken? -Ja.

HMS..?

Her har du misforstått, HMS er å gå på systembolaget å fylle opp ryggsekken til Plimsollmerket, og ta på deg ryggsekken så får du belastningen jevnt fordelt på

begge skuldrene.

Når du er nede ved kaia, tar du av deg ryggsekken og bærer den i en hånd ombord. HMS i hverdagen.

PS. Strømstad i båtutstyrsbutikken har de en stresskoffert (ser ut som) som blir til en trillebag den tar to kasser øl pluss litt til.

PS. tom sekk bæres alltid på en skulder.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tror virkelig at et par av de 42 eskene eller noe deromkring med sjøsyketabletter skal få fyken når sesongen snart starter. Har ikke vært brukt en eneste pille siden jeg fikk båten, men en eller annen har tydeligvis gjennom årenes løp ikke husket at dette produktet befinner seg om bord. Og jada, jeg har selv vært med på å sørge for at nivået i medisinskapet slett ikke har sunket!

Ellers kommer jeg ikke på noe nevneverdig som er overflødig i farten.

Redigert av S.Y.Laud (see edit history)

Jeg kunne vel kasta blokkfløyta over bord, men på en annen side, så har jeg jo etterhvert blitt ganske dreven på temaet fra Titanic...

Å heisann! Nå vet jeg hvem jeg ikke skal fortøye ved siden av... :giggle:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...