bjoris Startet 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2011 (redigert) Jeg er nyskjerrig på dette svaret, så får vi se hvor mange som er "ny i seilbåt" her inne, det er dem jeg jakter på her. Bakgrunnen for spørsmålet er at vi i Seilforeningen vår lurer på hva vi gjør feil som sliter med å få flere deltakere enda det stadig vekk dukker opp nye båter i havna som er svært så egnet til slikt:) Dvs, trenden med at mange motorbåtfolk går over til seilbåt ser vi tydelig i vår havn. Nå håper vi at 2011 skal bli et lite gjennombrudd for dette, da vi i fjor gjorde en del grep for å få regattaene til å bli mer sosiale og deltaker/publikumsvennlige. Deltakelsen på høsten var vi godt fornøyd med, den var mye bedre enn høsten 2009. Men potensialt er jo mye større og jeg tror personlig at det er mange "ny i seilbåt" eiere som går glipp av noe de ville likt svært godt her... En kan jo tenke seg mange grunner til at det er en terskel å komme over for å delta og kanskje gjør seilforeningene for lite, eller kanskje det er motsatt oppfatning andre steder??? Temaet interesserer meg så her er det bare å komme med synspunkt på hva som burde vært annerledes...! Redigert 14.Januar.2011 av bjoris (see edit history) Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bukt Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Ikke de store konkurranseplanene da jeg har en turseiler med lavt lystall men Kommer til å seile færderseilasen iallefall med tiden, er noe jeg har hatt lyst til lenge. Kommer og til å melde meg inn i en seilforening eller to så sikkert delta i noe der og . Redigert 14.Januar.2011 av bukt (see edit history) Link to post
SuperGnisten Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Har dere en "marina" eller "hjemmehavn"? I Ran har de prioritert liste, aktive seilere har prioritert ved tildeling av båtplasser. Dette fører vel til at det blir ett større regatta miljø i foreningen og havnen. sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
ravddo Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Hvis du finner et svar her tror jeg mange foreninger hadde vært fornøyd! Vi sliter med samme problematikken. Jeg tror på miljøet rundt selve regattaseilingen må være tilstede. Vi har også prøvd å fa igang aktivitet utenom regattaseiling men det har også vært vanskelig. Men dette gjelder ikke bare folk som er ny i seilbåt, det gjelder også folk som har hatt seilbåt i noen år. Jeg tror terskelen å faktisk gjøre det er størst, det virker slik da de som prøver stort sett blir med videre. Jeg har tilbydt meg å være med som mannskap de første gangene som drahjelp og er faktisk litt stolt at jeg har dratt med 4 båter de siste 2 årene på den måten. Alle har fremhevet hvor bratt lærekurven er når man seiler sammen med andre! Har også hørt argumentet som bukt kommer med flere ganger. Jeg har bare en turseiler med lavt lystall. Jeg tror dette bare er en fordel da det er mye lettere å håndtere en liten båt en en stor i klubbregatta. Hvis man også begynner å seile med spinnaker for første gang er det mye lettere å lære seg det i en liten båt der kreftene er mere håndterlige. Ja hvis man har lavest lys starter i fellesstart og er ny kan man fort komme langt etter de andre, dette er jo ikke noe morro, men det finnesløsninger som kan avhjelpe dette. Redigert 14.Januar.2011 av ravddo (see edit history) www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
OT-flyktning Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 ... Kommer til å seile færderseilasen iallefall med tiden, ... Kommer og til å melde meg inn i en seilforening eller to så sikkert delta i noe der og . Skal du seile færdern da MÅ du være med i en seilforening uansett. Du får ikke lov til å være med i noen offisiell regatta uten å være medlem i en seilforening tilsluttet NSF Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 For mye styr. Er det en lokal regatta så må man ha LYS bevis og være medlem av en seilforening. I mange tilfeller også betale lisens til seilforbundet. I lengre regattaer (Shetland o.l.) trenger man sikkerhetskurs og mye dyrt sikkerhetsutstyr. Alt må være tipp topp på dato (fyrverkeriet og kontroll av flåte), nokså teoretisk nyttig (nødstyring), kreve montering / bygging / endring i båten (innvendig lensepumpe, luke låsbar fra innsiden, plastikk på manntau).... Jeg har seilt regattaer i 20 år, men er i ferd med å gi meg. For mye spetakkel å holde orden på. Ikke verdt bryet lenger. S/Y Surprise Link to post
Fanafjord Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 For mye styr. Er det en lokal regatta så må man ha LYS bevis og være medlem av en seilforening. I mange tilfeller også betale lisens til seilforbundet. I lengre regattaer (Shetland o.l.) trenger man sikkerhetskurs og mye dyrt sikkerhetsutstyr. Alt må være tipp topp på dato (fyrverkeriet og kontroll av flåte), Støtter NOR_Gandsfjord her, har vært med som mannskap på under et håndfull regattaer og synes det var veldig morsomt. Har hatt seilbåt nå i to sesonger men aldri kommet så langt til å få alt "styret" fallt på plass før jeg skiftet båt igjen. (Seilmåling, lysbrev, avgifter, utrolig rotete websider hos min lokale seilforening og ikke minst www.seiling.org, etc etc.) I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 For mye styr. Er helt enig med deg der. Før var det gøy å stille opp på Onsdagskvelden for et race rundt stakene. Nå er det måling og betaling og hemmelige formler som jeg mener grenser til korrupsjon. Forbundet har skutt seg selv i foten med dette. Det skremmer folk vekk fra sporten. Jeg satte ned foten når jeg fikk 1.16 og samtidig leste om en med Bavaria 38 som fikk 1.18 gjennom kreativ måling. Da er det ikke idrett lenger men talltrikseri. Og et mer en rått parti. Da seiler jeg heller til Koster, tar en øl, og seiler hjem igjen. Link to post
Fanafjord Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Var før inn i på tanken å lage en regatta-opplegg (i litt mer tettbebygde strøk som Oslofjorden og rundt Bergen) som satser på 100 % enkelhet, internett og selvorganisering. En dedikert internettside der en initiativtaker foreslår en bane og tidspunkt. Når han får minst fem "aksept" så treffes seilbåtene etter flash-mob prinsippet, seiler banen, og registrere sine tider på websiden selv. Det hele er morro og man trenger hverken protestkommitte eller vaktbåt. Man kunne hatt et poengsystem der man gir hverandre karakter på fairness, litt som ebay eller tripadvisor. Scorer noen dårlig over tid blir de diskvalifisert. Ingen sentral styring, ingen seilforening, ingen lisenser, ingen avgifter. Bare en internettside og et opplegg. Tror faktisk noe sånt ville funket i en internettbasert og individualistisk samfunn som vi har blitt. Redigert 14.Januar.2011 av Fanafjord (see edit history) I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jawik Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 En dedikert internettside der en initiativtaker foreslår en bane og tidspunkt. Kan vel bli et problem for oss som ikke har Lys tallene i orden. Ellers er jo ideen god dersom jeg slipper å stille opp mot Gandsfjord. Hans Bav mot vår Laurin ville blitt rått løp i favør av oss The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Tror faktisk noe sånt ville funket i en internettbasert og individualistisk samfunn som vi har blitt. Seilforbundet ville brukt alle midler på å torpedere noe sånt. F.eks ville de som deltok blitt nektet deltakelse i regattaer i Seilforbundets regi. De hadde sikkert også sendt krav om lisenspenger + kr 65 pr pers i årlig kontingent til seilforbundet. Uorganisert idrett er ikke noe man ser på med blide øyne i Norge. På linje med streikebryteri det. S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Vi driver ikke med Regatta, men vi har seilaser, der det ikke er så viktig meg reglene, Lys eller ikke LYSbevis, Det viktigset er at vi seiler i sammen og morer oss. Å samle in penger(lisens) for å støtte/spone seiling på østlandet blir bare tull. Hva får vi tilbake for pengene vi sender østover ? God seilas videre. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
moosewine Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Vi har stilt opp så ofte vi kan på onsdagene i Arendal. Her er onsdagsregatten temmelig uformell, tipper halvparten av båtene ikke har LYS bevis som er gyldig men poenget er å samle flest mulig båter. Dette har resultert i minst en dobling av båter som deltar fra vi var med første gang for 3 år siden. I fjor ble solingene med på onsdagene sammen med tur og hav fordi klassen ble for liten, kanskje urettferdig med rene regattabåter mot turbåter men det har resultert i et kjempemiljø med grilling og sosialt samvær etterpå. Her seiler verdensmestere mot førstegangsseilere og alle har en sjangs til å vinne. Vi har startet etter Gundermetoden de siste år, men skal prøve fellesstart annenhver gang neste sesong. Gunderen har nok også bidratt til at flere stiller! Men nå er vi jo litt laidback på sørlandet.... . Link to post
Careka Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Moose det er sånn vi liker det også. Da går det an å kose seg, og ikke all det alvoret som herjer andre steder. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kjappfot Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Ikke bare laidback Moosewine - dere drar fordelen av at noen ( lys- organisasjonen) bruker tid og penger på å vedlikeholde et system for å gjøre rettferdig seilas mulig, men er ikke med å betale for det. Lys-avgiften er svært liten i forhold til alle andre kostnader med å holde båt, så jeg mener det er feil av klubbene å ikke følge det opp. Greit nok at en båt er med en gang eller to uten å betale for å hjelpe på rekruttering, men ikke å tillate det permanent. I motsetning til flere her tror jeg regattaoppslutning og interesse hadde gitt seg veldig fort uten et fungerende handikap-system. Det hadde blitt urettferdig og lite interessant, og endt opp med turseilas. Regatta da kun for like båter. Lisensordningen til seilforbundet er jeg imidlertid enig i er alt for tungvindt og fører til redusert deltakelse. Redigert 14.Januar.2011 av Kjappfot (see edit history) Heller lite, men lekkert laget Link to post
moosewine Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Jeg ser den, men vi som mange andre i vår forening som stiller i Færdern og andre regatter betaler selvfølgelig LYS beviset, så da bidrar vi til systemet. Poenget er at terskellen for å delta er lav og fører til at flere synes dette er kjekt. Blir man litt hekta på regatta så vil jo det føre til at flere betaler for LYS bevis når man får lyst til å prøve seg utenfor onsdagene : ) . Link to post
ravddo Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Jeg er også enig at Lisenstullet er en uting. Jeg skrev et innlegg her på båtplassen før det ble innført og desverre ser det ut som jeg fikk rett. Jeg vil påstå at vi i Søgne også har det veldig enkelt. Vi møtes på brygga kl 1725 og kjølbåtstyre blir enig om bane. Start kl 1800. Vi krever ikke lysbevis i klubbregatta. (Men jeg måler båter gratis hvis eieren melder seg inn i foreningen) Lisens er det IKKE på klubbregatta. Vi har ikke hatt protester på mange år, ingen følgebåter. Vi betaler en ungdom til å starte regattaen vår hver gang. Men vi får ikke med noen flere for det! Mange har ideer som nevnt i tideligere innlegg men når vi ber dem om å bli med på deres vilkår kommer de ikke da heller. Bare det blir enkelt nok så...... Men vi seiler LYS og jeg er enig med Kjppfot som skriver at noen må gjøre dette arbeidet hvis vi skal seile handicap, dette koster 300,- i året i Norge per båt. Ikke noen upris mener jeg. Jo flere båter som er med jo billigere blir det! For å få Lysbevis må båten måles, dette er en engangsjobb som utføres av en måler. Mange eldre båter ligger klar i systemet allerede. Min erfaring er at hvis det gjøres helt enkelt uten noen regler går det bare en liten stund så blir folk så ivrige at de ønsker litt fastere rammer. Da er vi tilbake til LYS før vi vet ordet av det. www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Careka Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Lys er vel alle enige i og de som har lyst å ha fordelen av dette og har Målebrev får mindre lys tall, eller de som ikke har får litt mer. Men å betale LISENS, i tillegggg er bare tull. Skal regatta for de fleste overleve så må det være enkelt, og ikke vanskelig og dyrt. Da er det kun noen få som gidder. Så tror jeg at LYS ikke lever så lenge , Svensken har sluttet og samle in sammenligningsdata, så der legges det sikkert ned og de tar i bruk en av de nye for regatta, IRC ? Lys er laget for gammel type skrog båter (ikke de nye flate surferne) + pølsebane og 15knops vind. Men det er jo kjekt og ha et utgangspunkt. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ravddo Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Nå har vel ikke svenskene sluttet med LYS men de kaller det nå SRS (Svensk respitt system). Det er riktig at de ikke er så opptatt av måling men det er stor diskusjon om dette i Sverige også. Bare les på www.blur.se. Jeg synes imidlertid at innskjerpelsen i Norge med at alle seil måtte måles inn og refgistreres var bra. Det viste jo seg at ca 60% av båtene i KRS regionen som jeg målte da hadde for store seil. Spesielt spinnakere. IRC er en konstruksjonsregel der fysike mål danner tall i en formel. Båter blir skreddersydd til dette målesystemet. Mulig også IRC og ORC lager en felles måleregel. Men jeg tror ike dette gjør det noe enklere å bli med for første gang bare mye verre. Synd at vi ikke kan enes i Norden om et felles Empirisk målesystem. (måltall som baseres på erfaring) da stattistikken og antall båter hadde blitt flere. www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Careka Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Problemet blir vel at det er for mange forskjellige skrogformer, og å lage en formel for alt dette på Kryss, slør, lens, er nok ikke enkelt. Det viktigset er å være med ¨seile ikke å måtte vinne for alt i verden. Få folk på sjøen la dem kose seg, :thumbsup: :thumbsup: Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ravddo Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Problemet blir vel at det er for mange forskjellige skrogformer, og å lage en formel for alt dette på Kryss, slør, lens, er nok ikke enkelt. Det viktigset er å være med ¨seile ikke å måtte vinne for alt i verden. Få folk på sjøen la dem kose seg, :thumbsup: :thumbsup: Og der tror jeg du har noe av poenget! www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Careka Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Sensurert bort av meg, Så seil og kos dere, snat er det sommer igjen. Redigert 14.Januar.2011 av Careka (see edit history) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ravddo Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Nå vet jeg ikke Careka om du tok kommetaren for å være negativ? Det var den overhode ikke tenkt som. Jeg tror at skal man få et miljø der alle kan være med å seile regatta med forskjellige båter må ikke folk ta ting så høytidelig. "Det viktigset er å være med ¨seile ikke å måtte vinne for alt i verden. Få folk på sjøen la dem kose seg" Hvis man klarer å få til dette i klubbregatta vil det fange flere. De var god gang med dette i Vågsbygd Seilforening og jeg håper vi kan få det slik i fortsettelsen. Jeg er av de båtene som alltid kjemper for å vinne, men når jeg begynte kjempet vi om å ikke komme sist i mål og har bygd det videre fra det. Men folk må jo selvfølgelig få bruke båten til det de vil! Det går mot sommer, solen har snudd! www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Hvis en seilforening sliter med å få med medlemmene i regatta så kunne det kanskje være en ide å lage noen sosiale regattaer der man ikke får ha sitt eget mannskap ombord på egen båt, men heller får tildelt noen tilfeldig fra de andre båtene. På den måten vil nybegynnere kunne få nyttige tips og opplæring. Ingenting er bedre for en nybegynner enn å få med seg noen erfarne ombord i egen båt. Hold et par slike tidlig i sesong så kanskje det hjelper? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fanafjord Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Kanskje går nye veier også? Jobber i olje- og gassklyngnen på Sandsli i Bergen. Her er det faktisk en ganske stort antall folk som har seilbåt eller i det minste har et forhold til seiling. Oppdaget at en god del av mine kolleger seiler, har seilt, vuderer å begynne å seile etc. Også i Statoil og en del av våre konkurrenter over gaten finnes det ganske mangen som har seilbåt. Jeg har snakket litt med folkene fra bedriftsidrettslaget vårt og tenkt å starte vår egen seilgruppe, som kan delta i tirsdagsregattaer. Eller hvis dette blir komplisert, rett og slett arrangere noen vennskaplige regatta med noen båter fra oss og noen fra våre konkurrenter rundt omkring. Litt sånn som Bedriftsfotballag. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn