Jump to content

Ny i seilbåt? Skal du delta i regatta?

bjoris

Regattadeltakelse  

63 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Skal vi delta på Windjammeren eller tilsvarende må vi ha litt peiling på kappseiling, noe vi ikke har pr i dag. Ser for meg at vi først må være med båt som seiler tirsdagsregattaer som observatør. Vil ikke være med som mannskap da jeg oppfatter kappseiling som en alvorlig affære og vil ikke bli gjort ansvarlig for evt dårlig plassering. Er det noen i seilforeningen som kan tenke seg å føre på daukjøtt til våren så kan det kanskje bli flere som stiller til regatta av de som kommer fra holmene rundt Stord også.

Synes egentlig styret rundt LYS måling og lisens er overdrevet. Innmåling av båten er en engangsgreie og deretter er det å besøke en måler hver gang en har kjøpt et nytt seil. Lisens betaler du på nett på 10 min, men denne er ikke påkrevd i klubbregatta. De fleste regattaer har også en tur/rekruttklasse hvor LYS ikke er påkrevd.

Om en er enige i LYS systemets rettferdighet eller ikke tror jeg ikke betyr så mye for de seilerene som Bjoris prøver å få med på regatta. Her er det om å gjøre å mobilisere folk til å stille på regattaene.

Jeg skulle ønske at flere turbåteiere tok seg dette bryet og ble med på regatta. Nå er det stort sett litt mere drevne folk som stiller i regatta og vi med trege båter og lite erfaring blir fort håpløst alene på fjorden. Vindstille har også en lei tendens til å ramme oss som er på fjorden dobbelt så lenge som de raske båtene. Slikt er demotiverende og derfor skulle jeg gjerne sett flere båter med lave LYS tall i regatta. En annen mulighet er at arrangørene kanskje burde hatt tidligere start eller kortere bane for båter med lavt tall.

Men de fleste som en klarer å dra med seg blir fort hekta. I mangel av operativ båt i fjor fikk jeg med en Columbie66 i tirsdagsregatta for første gang i fjor (tur klasse) og eier her ble hekta og vurderer å måle båten inn for å stille i LYS klasse (LYS 0.96?) neste år :-). Da får jeg en kandidat som det er realistisk å slå :flag_bp:

Redigert av Bergen (see edit history)

Nå vet jeg ikke Careka om du tok kommetaren for å være negativ? Det var den overhode ikke tenkt som. Jeg tror at skal man få et miljø der alle kan være med å seile regatta med forskjellige båter må ikke folk ta ting så høytidelig.

"Det viktigset er å være med ¨seile ikke å måtte vinne for alt i verden.

Få folk på sjøen la dem kose seg"

Hvis man klarer å få til dette i klubbregatta vil det fange flere. De var god gang med dette i Vågsbygd Seilforening og jeg håper vi kan få det slik i fortsettelsen.

Jeg er av de båtene som alltid kjemper for å vinne, men når jeg begynte kjempet vi om å ikke komme sist i mål og har bygd det videre fra det.

Men folk må jo selvfølgelig få bruke båten til det de vil!

Det går mot sommer, solen har snudd!

Slett ikke ravddo, vi er helt enige.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Skal vi delta på Windjammeren eller tilsvarende må vi ha litt peiling på kappseiling, noe vi ikke har pr i dag. Ser for meg at vi først må være med båt som seiler tirsdagsregattaer som observatør. Vil ikke være med som mannskap da jeg oppfatter kappseiling som en alvorlig affære og vil ikke bli gjort ansvarlig for evt dårlig plassering. Er det noen i seilforeningen som kan tenke seg å føre på daukjøtt til våren så kan det kanskje bli flere som stiller til regatta av de som kommer fra holmene rundt Stord også.

Tror ikke du skal være så redd for å stille som mannskap. Mange båter sliter med å få nok folk og det er flere båter som trenger ivrige hender. Hvis man har lyst har jeg aldri hørt at noen nye har ødelagt en regatta.

Jeg har hatt med meg mange nye folk da jeg ofte er litt få på klubbregattaer. Jeg har aldri hatt ombord noen som har ødelgt noe som helst. Er stort sett glad for at folk setter av tid til å være med meg, i en heller hektisk værdag for mange!

Når det gjelder raskere båter som kommer inn på kvelden er det et reeelt problem spesielt når foreningene har få deltagere og seiler i en klasse. En ide er å seile annenhver regatta med handicapstart. Det er flere måter å organisere dette på.

I Vågsbygd er det laget flere forskjellige baner avhengig av vindrettning og det er laget tabeller avhengig av bane og vindstyrke. Første båt i mål er da vinner. De med lavest lys starter først.

Jeg synes at denne metoden ikke er ideel da vindstyrken er et så usikkert samtidig som det kreves mye administrasjon å lage alt.

Jeg liker bedre slik vi gjorde det i Søgne. Der startet laveste lysbåt kl 1800 og så startet de andre det antall minutter etter som lystallet viste. Alså meg med lys 1,21 startet 18:21 (Hvis laveste lysbåt har lystall 1,00). Vi prøvde å lage løpet så langt at regattaen tok ca 100 min. Når båtene kommer i mål blir tiden tatt og resultatlistene ble laget på bakrunn av utregnet lystid på de forskjellige båtene. Hvis vi traff med lengden på regattaen på rundt 100 minutter var rekkefølgen stort sett lik målplasseringene. Veldig lite administrasjon og så rettferdig som lys kan bli.

Fordelen med handicapstart er at da kommer båtene rimelig samlet i mål. Det gjør også starten mindre kaotisk for nye seilere.

Columbi 66 har standard lystall på 0,95. Min erfaring er at de beste mannskapene havner i toppen uansett hvilken på som seiles!

Entypebåt.

Problemet er at LYS og tildels andre måleregler gjør at regattaseiling aldri vil kunne bli rettferdig

og det er slett ikke altid den beste seileren vinner.Så lenge ikke seilnorge kan enes om noen få klassebåter så vil seilingen som idrett dø mer og mer ut. Det er kjempflott å seile og eie turseilere

men ikke til regatta. En brukt yngling f.eks eller IF boat for den sags skyld koster mindre brukt en et storseil til en havseiler. De som ønsker å drive regattaseiling seriøst må enes om en klassebåt hvor forutsetningene for å vinne er like. Allt annet er useriøst. En havseiler med full dieseltank og vanntank kan ikke seile mot samme båttype hvor tankene er tomme. Tok dokker han. (poenget altså).

Vi Har jo f.eks Soling, yngling, if, knarr, grimstadjolle, 12.5kvm., oselver, snipe, 470. kutter, andunge, bb11, og hvor pokker er alle trapezène blitt av. det er bare å velge og vrake i supre klassebåter hvor den beste vinner.

Seilforeningene av i dag er ikke seilforeninger men marinaer med litt regattaaktivitet for å få tippemidler etc.

De fleste regattaer har også en tur/rekruttklasse hvor LYS ikke er påkrevd.

Vi hadde dette tidligere, men fikk NORLYS og seilforbundet på nakken.

Dersom det lages noen slags form for resultatliste skal båtene ha gyldig LYS målebrev.

Om man hverken skal ha startlister, målgangslister eller resultatlister blir det litt for fjernt fra regattaseiling til at noen gidder (man kan jo bare seile litt rundt omkring i det aktuelle området da. Det som kalles seiltur sånn til vanlig).

S/Y Surprise

Hos oss oss (Hjeltefjordtrimmen)får en være med i rekruttklasse uten LYS bevis (mulig en kun får være med i en sesong). En starter sammen med oss andre og en får tid (uten korreksjon) på egen resultatliste om en ikke rekker inn til makstid får en DNF. Dette burde gi den enkelte en grei følelse av å delta i regatta, men desverre er det ytterst få med i denne klassen og de som er det er det som oftest frem til de har fått orden på LYS beviset

Sammenlagtseier i rekruttklasse gjøres ved loddtrekning hvor en får et lodd for hver fullført seilas.

Mener også at det er tur klasse i de fleste andre regattaer her i området :flag_bp:

Vi hadde dette tidligere, men fikk NORLYS og seilforbundet på nakken.

Dersom det lages noen slags form for resultatliste skal båtene ha gyldig LYS målebrev.

Om man hverken skal ha startlister, målgangslister eller resultatlister blir det litt for fjernt fra regattaseiling til at noen gidder (man kan jo bare seile litt rundt omkring i det aktuelle området da. Det som kalles seiltur sånn til vanlig).

Du kan ha startlister, målgangslister og resultatlister uten å få Norlys/seilforbundet på nakken men resultatlistene skal være cratch.

For en uke siden var det jo nyttårseilas i Stavanger og der var det turklasse, i Færderen er det turklasser og Flødeseilasen er det turklasse++++. Men her er det første mann i mål som gjelder i hver turklasse hvis flere klasser.

Vil man ikke være med å spleise på et system som skal bli best mulig er det vel ikke riktig at de som eier systemet bare skal stå å se at andre bruker dette? Jeg vet at du har alt i orden på din Bavaria 34!

Men det er mulig å få et midlertidig lysbevis som varer i 3 mnd hvis båten ikke er målt.

Det var stor motstand mot Lysbevis her i Kristiandsandsområdet for noen år siden. Som måler hadde jeg et infomøte på en klubbkveld i Vågsbygdseilforening og forklarte hva som skulle til og hvordan ting fungerte. Uvitenhet om hva som skal til for å få lysbevis er stor blant mange turseilere og de tror det er en stor prosess! Det er det ikke!

Jeg synes du skal fortsette.

LYS systemet var bra og trakk folk til regattabanen.

Det var såre enkelt å forholde seg til.

Dette nye røret med allslags målinger og papirer har den motsatte effekt. Det skremmer folk bort.

De såkalte hemmelige formlene synes jeg er hinsides all fornuft.

Seilmagasinet har også tatt dette opp.

Kanskje vi skulle danne SEY, Seilernes egen yardstick.

Så kan eliten sitte og måle og regne med formlene sine.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Jeg er litt enig med NOR_Gandsfjord og Mulligan. Jeg er relativt ny til seiling men jeg har fått inntrykk at veldig mye politikk i Norlys og at det er viktigst å skaffe penger til "sentralen". Den breddesporten der man har ingen høyrere ambisjoner enn å har det gøy på en lokal regatta blir det da lett litt mindre fokus på.

Ikke dumt med SEY og kanskje kombinere dette med internetbaserte "spontanregatta" med selvregistrering av tider og en brukerbasert vurderingssystem for å luke ut sorte får. En slik selvregistregingsystem av tider vil lett kunne brukes til å beregne SEY i neste omgang.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nemlig - det blir aldri helt rettferdig. Millimeternøyaktg rettferdighet er en illusjon når en 80 talls 30 foter skal seile mot en moderne 45 fots båt. Men det er viktig å ha sånn noenlunde like sjanse til å vinne gitt samme dyktighet. Jeg tror Lys er blitt for finmasket og streng for å oppnå maks rettferdighet. Dette har ført til unødvendig byråkrati som stopper de med høyest terskel for ubequemligheter: Turseilere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vil man ikke være med å spleise på et system som skal bli best mulig er det vel ikke riktig at de som eier systemet bare skal stå å se at andre bruker dette?

Jeg vet ikke om "eierskapet" til LYS er så enkelt... Man kan vel like gjerne hevde at NORLYS har kuppet LYS-systemet og gjort det til akkurat det det ikke var ment å være...

LYS ble introdusert som et alternativ for de som ikke var opptatt av millimeternøyaktighet, men som ønsket å seile regatta så enkelt som mulig, uten omfattende målinger av seil og båt. Dermed var det også et system som ga mange nybegynnere lyst til å begynne med regattaseiling..

Problemet var bare at LYS ble for populært, -så populært at de "store gutta" som seilte under IOR med målebrev og hele pakka oppdaget at LYS-klassen var mye større og mye enklere å gjøre det godt i...

Dermed døde IOR langsomt ut mens LYS-klassen hadde fått en masse seriøse deltagere som raskt krevde mer "rettferdighet". Dermed fikk vi seilmålinger, LYS-bevis, NORLYS osv, - og LYS ble akkurat det det ikke var ment å bli....

Nå hører jeg ikke til gruppen som trådstarter i utgangspunktet stilte spørsmålet til. Jeg har i grunnen gått motsatt vei fra å være ivrig regattaseiler i 20 år til å bli ivrig turseier de siste årene etter at kravet om LYS-bevis og nå lisens ble introdusert. Når jeg snakker med andre, ferskere turseilere på brygga mi er det veldig tydelig for meg at det ikke er mangelen på rettferdighet i LYS-systemet de er mest opptatt av. For de som ikke allerede er på innsiden virker nok terskelen for å begynne å seile regatta veldig høy...

Det var meningen å følge denne tråden mer opp, men har ikke hatt tid. Poenget er at vi nå snart skal ha årsmøte og etter å ha gått gjennom det som er skrevet her så tror jeg vi må ta en runde rundt dette med målebrev selv om vi selvsagt må forholde oss til LYS, jeg ser likevel lite problem ved å la "nye i seilbåt" delta uten målebrev en periode, f.eks hele første sesongen. Det blir litt annerledes om det kommer regattaseilere med ny båt, de syns jeg bør ordne brev med en gang. Jeg tenker da kun på tirsdagsseilasene og kanskje de uformelle baneseilasene våre. Det blir vel fort vanskelig å komme under 3000 for å få målte en båt inkl å sette nummeret i seilene... og det er jo dyrt for noen som bare lurer på om dette er noe gøy...

Er det forresten noen som praktiserer justering av LYS i disse hverdagsseilasene etter plassering? På Steilene husker jeg de hadde 1/100 tillegg for vinner og 1/100 fratrekk for taper, pr regatta, slik at det ble litt jevnere etterhvert, men jeg ser for meg stor motstand mot et slikt forslag da vi har en attraktiv premie for beste resultat for hele sesongen. Kunne vært interessant å hørt om flere praktisere dette eller tilsvarende!

Så har vi dette med Gundermetode, vi prøvde det på siste baneseilas, men som det skrives det er krevende og mange av oss sliter jo med i det hele å rekke starten, men jeg ser flere fordeler, blant annet at det ofte stillner av hos oss utover kvelden slik at de sakteste båten ofte får mindre vind på slutten og taper uforholdsmessig på det...

Kurs for nybegynnere er jo bra og noe vi har planlagt, men ikke fått arrangert til nå...

I fjor klarte vi å få til sosialhappening etter noen av regattane med vaffler og kaffi og en avslutningsfest etter siste seilas og det ble veldig stor suksess. Jeg har derfor stor tro på dette med å få til et miljø rundt seilingen for å tiltrekke seg flere seilere, vi gjennomfører jo også seilsportensdag hos oss og det drar en del folk, men kunne jo gjerne vært flere...

Vel, jeg får lage noen forslag til årsmøte...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Så har vi dette med Gundermetode, vi prøvde det på siste baneseilas, men som det skrives det er krevende og mange av oss sliter jo med i det hele å rekke starten, men jeg ser flere fordeler, blant annet at det ofte stillner av hos oss utover kvelden slik at de sakteste båten ofte får mindre vind på slutten og taper uforholdsmessig på det...

Ja men samme hvilken vei du velger så vil noen tjene på det mens andre vil tape.

en rask båt tjener på felles start da han kan komme rundt før vinden stillner.

Mens den med lavt lystall tjener på Gunder, da han får seilt ,mens det ennå er vind.

Hos oss bør vi være i mål før 20:00 da har normalt vinden stillnet etter den fine solgangsbrisen.

Så ..... Dam if you do, and Dam if you dont,.

Det er altid noen som ikke er fornøyde.

Seil og kos dere og ikke ta det så alvorligt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Man kan jo få utløp for regatta under SOL sine suverene regler. Om ikke annet har alle samme båttype så der blir det ingen krangel. Og gidder en å henge med kan en få noen fine natur opplevelser :thumbsup: Vises også på Google Earth med alle deltagere.

"SOL'S IMOCA Global Challenge 2011 - Leg 2" Atlantern er fin på denne årstiden. Feltet er sprett på over 2200 nm og fra Brazil til Elfebenskysten, de fleste (734 deltagere fra hele verden) har passert ekvator.

"Tour Down Under i Australia" med 400 deltagere og hvor Careka har funnet seg ett hull og ankret opp :giggle: .

"Roslagen Sea Race utenfor Stokholm" starter om 3 dager. Jan 22nd 09:00 UTC. Det vil si start klokken 10:00 NO/LT.

Og dette er gratis for de som har en slunken skipskasse. Man kan vist en ønsker å bidra med noen kroner til dette suverene fellesskapet. Nå ble det reklame på ÅF så Ingar får heller gi meg noen bøter som kan bidra til BP-kassa.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Man kan jo få utløp for regatta under SOL sine suverene regler. Om ikke annet har alle samme båttype så der blir det ingen krangel. Og gidder en å henge med kan en få noen fine natur opplevelser :thumbsup: Vises også på Google Earth med alle deltagere.

"SOL'S IMOCA Global Challenge 2011 - Leg 2" Atlantern er fin på denne årstiden. Feltet er sprett på over 2200 nm og fra Brazil til Elfebenskysten, de fleste (734 deltagere fra hele verden) har passert ekvator.

"Tour Down Under i Australia" med 400 deltagere og hvor Careka har funnet seg ett hull og ankret opp :giggle: .

"Roslagen Sea Race utenfor Stokholm" starter om 3 dager. Jan 22nd 09:00 UTC. Det vil si start klokken 10:00 NO/LT.

Og dette er gratis for de som har en slunken skipskasse. Man kan vist en ønsker å bidra med noen kroner til dette suverene fellesskapet. Nå ble det reklame på ÅF så Ingar får heller gi meg noen bøter som kan bidra til BP-kassa.

Og ingen slitasje på seil eller krangling om rett på veien, ellr diskusjoner rundt LYS tallet.

her seiler alle samme båt, (for det meste) vi har også de race som går hvor du selv må velge båt-type.

Fint tidsfordriv om vinteren-+ teste ut taktick og veivalg.

i den lange seilasen ("SOL'S IMOCA Global Challenge 2011 - Leg 2") starta jeg over 1 døgn etter Jawik, så målet er å ta han igjen.

Det er ikke Nordlys som krever in penger, det er NSF.

Nordlys skal bare ha none få kroner for lysbrevet ditt, det er den andre store foreningen som vil ha alt annet. av Lisenser osv. eller slik det ligger an nå øke medlemsavgiften alle seilforeninger må betale in til NSF.

Vi får se hva det blir til på ferja til Kjøben .i mars.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...