hansvikfisker Startet 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2011 Jeg skal ta ut sabben,10 hk,til fordel for en yanmar 3gm 22,5 hk.Kan jeg bruke samme hylsa?Begge anleggene har 25 mm aksling. Jeg har hylse til "nymotorn",men ser for meg at det blir mindre jobb om jeg kan bruke eksisterende hylse Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Hei, kan du fortelle mer om hvordan du gjør et slikt bytte? SABBen har assymmetrisk fundament, i min båt er disse i tillegg støpt inn i sement og plastra ned. Jeg regner med å måtte meisle ut ballasten for å få løs fundamentene, og så må jeg bygge opp med gelgoat i bunnen og nytt fundament, som trolig vil komme lavere enn SABBen står idag. Har du en tilsvarende situasjon? Og så lurte jeg på aksling: Hele akslingen må og skiftes, siden SABBen snur vingene med å snu på ytterhylsa til akslingen, right? For en som skal gjøre samme jobben neste vinter, hadde det vært fint med bilder, båre sånn i tilfelle.... Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Hallo! Jeg går ut fra at du har en G modell med vridbar propell. Da propellanlegget har thrustlager i stevnflensen og fettsmøring av thrustlageret via hylsen sa er ikke hylsen beregnet for montasje av fast propell. Jeg vil derfor anbefale at stevnflens og hylse skiftes ut med den som passer til propellanlegget. Dersom Sabben har vært "stivt" montert så er heller ikke hylserør med pakkboks beregnet for fleksibel opplagring av motoren da klaringen i hylserør er for liten til å ta opp bevegelsen i akslingen og pakkboksen er fast montert på hylserøret (og i skroget). MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Var litt sen med å redigere forrige innlegg. Det ser forøvrig ut som om Yanmar 3GM kan passe på Sabb fundamentet uten for mye omarbeiding. Fundamentsplanet (Topp av mellomlegg) på Sabben er 36 mm under propellakselsenteret. På Yanmar 3GM30F er topp av fundament justerbart fra 27 til 41 mm under akselsenteret. Målskisse. Målene må selvsagt kontrolleres på den aktuelle motoren. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Hei! Takk for svar! Regnet nesten med at hylsa må skiftes,må jo løs med den uansett for å justere vinkel etc.Mulig at fundamentene passer,men jeg skal ha yanmar`n på dekk.Sabben var plassert inni huset,rett foran veggen.Har sagd ut i bakveggen og i dørken så jeg kan heise ut motorn med gir og omstyring.Gammelmotoren var en G,fra 77.Yanmaren er en sjøvannskjølt 3gm fra 82 tror jeg.Planen var å bygge om til ferskvannskjøling,men jeg må moderere meg litt.Må ha prosjekt neste vinter også Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Når det kommer til dette med å bygge om en gammel motor med saltvannskjøling til ferskvann (og jeg er ikke noen ekspert på dette), så er det de som mener at det ikke nødvendigvis er noen god idè. Den har gått i mange år med relativt lav temperatur på kjølevannet og noe korrosjon og rusk må du regne med i kanaler og alle kroker og kriker selv om den er passet godt på. Det som er verdt å tenke over er hva som kommer til å skje når du øker temperaturen på kjølevannet slik du vil med ferskvannskjøling. Dette kan føre til at mye av det som sitter der i dag sannsynligvis vil løsne og potensielt kan skape problemer når det får bevege seg rundt i et lukket system og setter seg (les tetter) der det ikke skal. Jeg vet ikke om andre mer kyndige folk har innspill å komme med ang. dette. Mine erfaringer er basert på ting jeg har blitt fortalt og ikke hva jeg har sett, så ta det med en klype salt. Jeg ville allikevel forhørt meg litt om dette før jeg satte i gang og kanskje heller kjørt en ordentlig rens, men bevart sjøvannskjølinga. Tar du vare på motoren og passer på dagens kjølesystem holder den sikkert i mange år til slik den er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 25.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Takk for tips!Blir vel kjørt med sjøvatn iallfall iår,så får jeg se om det blir noe ombygging neste vinter.Får vel gå over zinken og ta en rens før det blir sjøsetting.Fikk traktorhjelp i helga så no er sabben trygt plassert på en pall,og yanmarn står på dekk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.