Jump to content

Hvilken diesel luftvarmer har du i båten?

Polarn

Recommended Posts

Har Eber. Tok ut en D5 i forbindelse med litt omlegging av eksosen - så endte det med at den ble solgt og nå står det en Airtronic D4 Pluss (tåler mer motstand i lufteslangene, men bruker litt mer strøm). Utrolig med guffe i D5en. Har ikke fått allverdens erfaring med den nye ennå.

Luco - hjelper det ikke hvis du lar en andel av inneluften gå i sirkel og ikke tar alt utenfra? Jeg har lagt opp slik at en del av inneluften sirkulerer. Har ikke satt spjeld på dette for å kunne styre - men det står på vurderingslisten.

Har en gasskamin fra Dickinson

Spørr igrunn kun om dieselvarmere :(

Ardic ja hifo, har dessverre ikke hørt om den så den for gå som annen.

Men fortell gjerne om din erfaring med den.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Luco - hjelper det ikke hvis du lar en andel av inneluften gå i sirkel og ikke tar alt utenfra? Jeg har lagt opp slik at en del av inneluften sirkulerer. Har ikke satt spjeld på dette for å kunne styre - men det står på vurderingslisten.

Skal sjekke, tror faktisk all lufta kommer lokalt dvs inni salong benken bak kjøleskapet.

Har 4 uttak og det er ikke mye guff i vifta, selv på den nermeste uttaket..

Men jeg vet jo ikke hvor mye det skal være da...

Jeg har en gammel Eber X2 som sluttet å virke lenge før jeg kjøpte båten. Men jeg har også et Wallas kokeapparat med viftetopp, og dette fungerer så bra til mitt bruk at jeg ikke har sett noe behov for å prøve å få liv i eller bytte Eberen så langt. Wallasen brukes litt til oppvarming vår og høst, samt på fisketurer vinterstid. På sommeren blir det varmt nok av fire personer og eventuelt noen telys rundt omkring. Og om det likevel skulle være litt kjølig en morgen, strekker jeg bare ut hånda for å skru på Wallasen og trekker meg deretter under dyna igjen en halvtime til sånn at varmen får tid til å bre seg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en wallas 1800 sail som jeg skal ha i båten, kommer ikke til å bruke den lengere enn til oktober og tidligst april så ikke minusgrader ute.

Hørt en del at viften kan være litt svak på denne så setter på en ekstra datavifte på strekket tenker jeg.

Har noen erfaring med denne varmeren, vil den være nok til å holde båten min varm inne 20 grader ved o grader ute. båten er en mamba 29 som er en romslig 29foter med åpent areal.

Tenkte å ha påmontert en 10kw viftevarmer som bruker motorkretsen til å løfte varmen hvis jeg trenger ekstra ved start på tur eller varme opp cokpittelt raskt for hygge eller klestørking.

Volvo Flygmotor her også - montert i båten på slutten av 80-tallet. Lager litt lyd og fungerer best på kjølige sommerkvelder og tidlig høst. Kalde vinterdager gir den ikke nok effekt, men for cockpit sin del har vel det vel så mye med kalesjebåten vår å gjøre.

mvh Bergen Dørk

Spørr igrunn kun om dieselvarmere :(

Ardic ja hifo, har dessverre ikke hørt om den så den for gå som annen.

Tror Ardic er det som en gang var Volvo Flygmotor. Jeg har selvfølgelig Kabola. Over 100m3 båt, 22oC inne konstant, uansett utetemperatur. Fyrkjelen har nå gått anslagsvis 60 000 timer uten et feilslag. SORRY, så nå at tråd-tittelen tilsier at jeg er OT, for vannbåren varme er jo ikke tema her.

Eber Airtronic D4 som er fabrikkmontert i vår Viksund. Har virket helt fint så langt, dog oser den nå noe ved oppstart. Skal rengjøre event bytte gitteret ved glødepluggen for å se om dette hjelper.

Effekten er tilstrekkelig til vår båt, selv om vi ikke har prøvd den i veldig mange minusgrader. I og med at den har fire varmetrinn kan vi også bruke den på gråværsdager om sommeren når varmebehovet ikke er veldig stort uten at det blir for varmt. Og så er den stillegående, i alle fall sammenlignet med Ardicen vi hadde i vår forrige båt.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Min D4 er bare 2 år gammel, men det har ikke vært ett feiltrinn med den. Og den går for fullt nå på vinteren. På sommeren når den går på redusert effekt fungerer det også perfekt. Liker veldig godt at den ikke stopper, bare reduserer effekten. Slik at ikke ny gløding er påkrevet.

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...