Jump to content

Skifte bord på tresjekte-er dette en god plan?

sveinis

Recommended Posts

Har en sørlandsk klassisk tresjekte, alt over vannlinjen er mahogny. Under er det vanlig treverk. Her må det skiftes 3-4 bord. Siden jeg ikke har 10 tommeltotter, men mere er en optimistisk hobby type er planen følgende:

1. Ta ut de dårlige bordene. (Veldig dårlige bord blir først forsterket for å få dem ut hele, tips til hvordan jeg forsterker?)

2. Levere bordene som maler til et trebåtbyggeri. De lager nye bord og steamer dem ferdig.

3.Få hjelp av en flinkis til å sette dem på båten.

Høres det ut som en bra og rimelig plan?

Mvh. Svein

Hei

1)Med mindre at bordene er så dårlige at de "smuldre" mellom hendene dine trenger du ikke forsterke dem for å kunne lage en mal. De kan godt være i flere stykker også, så lenge du kan samle delene nåt du tegner av bordene.

2) Du bør lage bordene selv, da der vil være noe tilpassing. Og det er ikke muligt og få "ferdig" dampet bord uten at bådbyggeriet har båten ståendei verkstedet sitt.

Normalt skal det være tilstrekkelig og ligge bordene vann i ca. 1 døgn før de montere og tilpasses.

3) I må være to personer for og kunne klinke bordene.

mvh

Rasmus

Bortsett fra i innfestinger i stevnene, er det ikke så ofte det forekommer råte i hudbordene under vannlinja i en klinkbygget båt. Jeg forutsetter da at båten har blitt brukt i saltvann. Dersom hudbordene under vannlinja er sprukne, ville jeg bare ha skåret sprekkene/skjørene rene og limt inn en "lusing", altså en list i åpningen. Jeg betviler ikke dine håndtverksferdigheter, men du sparer deg for mye arbeid om du gjør det slik. Bruk epoxylim, så får du en reparasjonen som gir like god styrke som hel ved.

Det med liming er et godt tips, men jeg hadde en tidligere båtbygger for å se på det, og han mente det var best å skifte iallefall et par bord...muligens ikke hele lengden...får se om jeg får tatt noen bilder av båten når snøen er borte...gon, hvor i landet bor du, det virker som du har peiling på dette:)

Mvh. Svein

Redigert av sveinis (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...