Sumi II Startet 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2011 (redigert) Hei forum, jeg vurderer å ettermontere strømgenerator, eller er det bare bortkastet penger?? Noen erfaringer? Redigert 15.Januar.2011 av Sumi II (see edit history) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Farco Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 eller er det bare bortkastet penger?? Om dette er det nok like mange meninger som det er BP medlemmer! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sumi II Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Hehe du har nok rett, jeg vurdere å invistere i det, men vil det bli brukt. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Hulda har dieselaggeregat ut fra at Admiralen ikke vil ha gass eller åpen flamme ombord. Så vi bruker aggeregatet til koking, lys, reparasjoner der jeg bruker 220 volt etc. Jeg er godt fornøyd med investeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Men er det kun Mase som gjelder? Har fått et inntrykk av at de lever mange. Men 80-90 båtlapper er mye for strøm da Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Farco Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 For veldig mange, er behovet i stor grad relatert til batterilading, i tillegg til andre "230V behov". I så måte, mener jeg at man nærmer seg det optimale med Paguro 3000 (2,8kW) i kombinasjon med en MultiPlus, f.eks. 12/1600/70. På denne måten får man, i kombinasjon med en passende batteribank, et komplett "hybrid" anlegg som mange ynder å kalle det. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sumi II Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Hva ligger en sånn løsning på i pris da Farco? Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 (redigert) Om behovet ditt bare er batterilading vil jeg si at du heller bør sette på en skikkelig dynamo med en god regulator på hovedmotoren. Om du - som oss -har en del 220V brukere ombord - da er behovet der for enten en skikkelig inverter og/eller generator. VI har et slikt "hybrid" anlegg ombord som Farco viser. Det er et Mastervolt system bestående av ca 700 Ah AGM forbruksbatterier, 100Ah/2kw kombi lader/inverter og Whisper 3500 generator. Forbrukerne våre ombord er kombi ovn (micro/grill/varmluft), kokeplater og grill. Samt støvesuger, hårføner, rettetang og annet småtteri. Generatoren fungerer som landstrøm - det er en skillediode som føler hvor 220V kommer inn fra. Med generator i gang får vi da lading og varmtvann. Fordelen med så liten generator som vi har er at den får kjørt seg litt. Ulempen er at den knatrer en litt sammenlignet med store 3 sylindrede agregat En god generator løsning går nok løs på rundt 100.000 om du får en proff til å installere det. Så kommer inverter/lader og annet snacks i tillegg. Prisen er hentet fra hva jeg fikk tilbud på da jeg vurderte å sette generator inn i vår forrige båt. Redigert 15.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Takk for veldig god forklaring Bitteliten, jeg har 3 stk jenter som ønsker å kunne bruke mer 220v. Men jeg får se hva jeg gjør 100 000.- er mye for landstrøm. :-) jeg har bra batteribank for forbruk tror jeg så jeg kan jo kjøpe 12v LCD tv. Laptop etc går jo fint på 12v. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Vi kjøpte en brukt Mase 8000 for 25000 kroner og installerte den selv. Den gir mye mer strøm enn det vi trenger. Og ute i skjæra har jeg også brukt mye mer strøm enn det man med rimelighet kan trekke ut av en batteribank. Dessuten har jeg den fordelen at for lading av batteriene, så kan jeg starte en liten 'snekkemotor' som lader via 50A Stirling lader, bedre enn å starte hovedmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 (redigert) I båten jeg har nå er det en Køhler generator. Tenkte at det er greit å lade hvis jeg ligger lenge i uthavn. Erfaringen jeg nå har er at ikke bare ladingen er bra å kunne benytte, men det er utrolig behagelig å få varmt vann til andre formål (dusj, oppvask osv). De vi er mye med på sjøen har sett hvor fin løsning det har vært for oss så de skal også få et installert. Redigert 15.Januar.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sumi II Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Da får jeg gå i tenkeboksen, klart at brukt er jo greit 25000 er jo ikke så ille. Er det en veldig avansert innstalering? Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
REM Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Satt en Kohler 9 kw (3-cyl Yanmar) i nye Escada. Båten hadde ikke inverter slik at skulle en koke seg en kaffekopp på morgenen måtte en fyre agregatet. Helt uholbart spør du meg. Jeg har derfor nå installert en Victron 80/2500 Lader/inverter. Tanken er å kunne kjøre det aller meste av 220V utstyret fra den lydlkøse inverteren. Tanken er videre å kun fyre opp agregatet for å lade batteriene en time eller to på tidlige ettermidager ved behov når vi ligger i uthavn. Agregatet bråker ikke mye, omlag som når en starter ei lensepumpe. Alikevel vet jeg at lyden kan være irriterende på fine sommermorgener med havblikk når vi ligger i uthavn sammen med venner. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sumi II Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Men du Rem, hva er Victron 80/2500 Lader/inverter, jeg er helt grønn her. Er det noe av det samme som omformer. 12v - 220v. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Installasjon ukomplisert, noen timers rett-frem-jobb. Inverter er greit for å løpe igang morrakaffen. PC'en går på batteridrift via dings fra Clas Ohlson. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Yepp, lader 80A fra landstrøm og generator og kan hente ut 2500W/220V fra batteriene uten at generatoren går. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sumi II Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Oki, men trenger jeg generator i tillegg til inverter da?? Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
REM Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Ikke hvis du ligger tilkoplet landstrøm. Ligger du i uthavn uten tilgang på landstrøm tømmer du batteriene dine svært raskt ved bruk av inverter. Generatoren benyttes da til å lade opp banken igjen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sumi II Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Ååå nå tror jeg at jeg skjønner, inverteren gjør så at generatoren ikke må gå hele tiden ved bruk av 220v?? Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
REM Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Torkild Stuvstad Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 (redigert) En annen rimeligere løsning som jeg kjenner flere som bruker, er og instalere en skikkelig Inverter (betinger selvsagt en skikkelig batteribank) for så og bruke bærbart Honda,Kipo,SMD osv 2KW bensin generator til og lage varmtvann og lade batteriene. Denne løsning er helt grei hvis man ikke vil ha 100 kg +, ekstra vekt i båten og ikke minst 10% av prisen på et fast generatorverk. Alle 1 syl generatorer (3000 rpm) bråker for mye etter min smak til og kunne gå usjenert i uthavn ( det er dette man får for rett under 100 000,- Et bærbart et er mer stille faktisk. Dette blir selvsagt "bingo" i forhold til fast inst men fungerer helt topp hvis man ikke har kjempeforbruk ved og ha alt kokeutstyr etc på 220v. Personlig så mener jeg det er penger ut av vindu og ettermontere i en båt som kun trenger det til lading,varmtvann og evt en hårføner i ny og ne. Redigert 16.Januar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sumi II Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Takk for den tilbakemeldingen Thorlyn, ja jeg ser den. Trodde ikke at det var noen alternativ, men det er jo faktiskt det.. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Litt OT siden det er tips ang generator tråden handler om. Men duverden så mykje frihet en får med propandrevet utstyr i mindre båter (33fot og mindre feks) ... komfyr+kok, propan-vannvarmer. Så var det den kaffitrakteren.... der synest eg at litt av båt-sjarmen er å trekke kaffi sjølv. Men er det plass i skapet så kan gjærne ein 220V trakter få plass. Da drevet av inverter og skikkelig landstrømlader på batteribanken. Men i ein stor båt hører det med å ha skikkelig vannkjølt dieseldrevet generator synest eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OT-flyktning Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 ... for så og bruke bærbart Honda,Kipo,SMD osv 2KW bensin generator til og lage varmtvann og lade batteriene. Denne løsning er helt grei hvis man ikke vil ha 100 kg +, ekstra vekt i båten og ikke minst 10% av prisen på et fast generatorverk. ... Begrensningen til dette alternativet ligger nok i det sikkerhetsmessige å drive en løs bensinmotor ombord. Vet ikke hva forsikringen sier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.