Jump to content

Erfaringer med dieselgenerator ?

Sumi II

Recommended Posts

Hei forum, jeg vurderer å ettermontere strømgenerator, eller er det bare bortkastet penger?? Noen erfaringer?

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Hehe du har nok rett, jeg vurdere å invistere i det, men vil det bli brukt. :confused:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Men er det kun Mase som gjelder? Har fått et inntrykk av at de lever mange. Men 80-90 båtlapper er mye for strøm da

For veldig mange, er behovet i stor grad relatert til batterilading, i tillegg til andre "230V behov". I så måte, mener jeg at man nærmer seg det optimale med Paguro 3000 (2,8kW) i kombinasjon med en MultiPlus, f.eks. 12/1600/70. På denne måten får man, i kombinasjon med en passende batteribank, et komplett "hybrid" anlegg som mange ynder å kalle det.

Hva ligger en sånn løsning på i pris da Farco?

Om behovet ditt bare er batterilading vil jeg si at du heller bør sette på en skikkelig dynamo med en god regulator på hovedmotoren.

Om du - som oss -har en del 220V brukere ombord - da er behovet der for enten en skikkelig inverter og/eller generator.

VI har et slikt "hybrid" anlegg ombord som Farco viser. Det er et Mastervolt system bestående av ca 700 Ah AGM forbruksbatterier, 100Ah/2kw kombi lader/inverter og Whisper 3500 generator. Forbrukerne våre ombord er kombi ovn (micro/grill/varmluft), kokeplater og grill. Samt støvesuger, hårføner, rettetang og annet småtteri. Generatoren fungerer som landstrøm - det er en skillediode som føler hvor 220V kommer inn fra. Med generator i gang får vi da lading og varmtvann. Fordelen med så liten generator som vi har er at den får kjørt seg litt. Ulempen er at den knatrer en litt sammenlignet med store 3 sylindrede agregat

En god generator løsning går nok løs på rundt 100.000 om du får en proff til å installere det. Så kommer inverter/lader og annet snacks i tillegg. Prisen er hentet fra hva jeg fikk tilbud på da jeg vurderte å sette generator inn i vår forrige båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for veldig god forklaring Bitteliten, jeg har 3 stk jenter som ønsker å kunne bruke mer 220v. Men jeg får se hva jeg gjør 100 000.- er mye for landstrøm. :-) jeg har bra batteribank for forbruk tror jeg så jeg kan jo kjøpe 12v LCD tv. Laptop etc går jo fint på 12v.

Vi kjøpte en brukt Mase 8000 for 25000 kroner og installerte den selv. Den gir mye mer strøm enn det vi trenger. Og ute i skjæra har jeg også brukt mye mer strøm enn det man med rimelighet kan trekke ut av en batteribank. Dessuten har jeg den fordelen at for lading av batteriene, så kan jeg starte en liten 'snekkemotor' som lader via 50A Stirling lader, bedre enn å starte hovedmotoren.

I båten jeg har nå er det en Køhler generator.

Tenkte at det er greit å lade hvis jeg ligger lenge i uthavn.

Erfaringen jeg nå har er at ikke bare ladingen er bra å kunne benytte, men det er utrolig behagelig å få varmt vann til andre formål (dusj, oppvask osv).

De vi er mye med på sjøen har sett hvor fin løsning det har vært for oss så de skal også få et installert.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Da får jeg gå i tenkeboksen, klart at brukt er jo greit 25000 er jo ikke så ille. Er det en veldig avansert innstalering?

Satt en Kohler 9 kw (3-cyl Yanmar) i nye Escada. Båten hadde ikke inverter slik at skulle en koke seg en kaffekopp på morgenen måtte en fyre agregatet. Helt uholbart spør du meg. Jeg har derfor nå installert en Victron 80/2500 Lader/inverter. Tanken er å kunne kjøre det aller meste av 220V utstyret fra den lydlkøse inverteren. Tanken er videre å kun fyre opp agregatet for å lade batteriene en time eller to på tidlige ettermidager ved behov når vi ligger i uthavn.

Agregatet bråker ikke mye, omlag som når en starter ei lensepumpe. Alikevel vet jeg at lyden kan være irriterende på fine sommermorgener med havblikk når vi ligger i uthavn sammen med venner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Men du Rem, hva er Victron 80/2500 Lader/inverter, jeg er helt grønn her. Er det noe av det samme som omformer. 12v - 220v.

Yepp, lader 80A fra landstrøm og generator og kan hente ut 2500W/220V fra batteriene uten at generatoren går.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Oki, men trenger jeg generator i tillegg til inverter da??

Ikke hvis du ligger tilkoplet landstrøm. Ligger du i uthavn uten tilgang på landstrøm tømmer du batteriene dine svært raskt ved bruk av inverter. Generatoren benyttes da til å lade opp banken igjen.

ad. planlegging:

Ååå nå tror jeg at jeg skjønner, inverteren gjør så at generatoren ikke må gå hele tiden ved bruk av 220v??

En annen rimeligere løsning som jeg kjenner flere som bruker, er og instalere en skikkelig Inverter (betinger selvsagt en skikkelig batteribank) for så og bruke bærbart Honda,Kipo,SMD osv 2KW bensin generator til og lage varmtvann og lade batteriene.

Denne løsning er helt grei hvis man ikke vil ha 100 kg +, ekstra vekt i båten og ikke minst 10% av prisen på et fast generatorverk.

Alle 1 syl generatorer (3000 rpm) bråker for mye etter min smak til og kunne gå usjenert i uthavn ( det er dette man får for rett under 100 000,- Et bærbart et er mer stille faktisk.

Dette blir selvsagt "bingo" i forhold til fast inst men fungerer helt topp hvis man ikke har kjempeforbruk ved og ha alt kokeutstyr etc på 220v.

Personlig så mener jeg det er penger ut av vindu og ettermontere i en båt som kun trenger det til lading,varmtvann og evt en hårføner i ny og ne.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Takk for den tilbakemeldingen Thorlyn, ja jeg ser den. Trodde ikke at det var noen alternativ, men det er jo faktiskt det..

Litt OT siden det er tips ang generator tråden handler om. Men duverden så mykje frihet en får med propandrevet utstyr i mindre båter (33fot og mindre feks) ... komfyr+kok, propan-vannvarmer. Så var det den kaffitrakteren.... der synest eg at litt av båt-sjarmen er å trekke kaffi sjølv. Men er det plass i skapet så kan gjærne ein 220V trakter få plass. Da drevet av inverter og skikkelig landstrømlader på batteribanken.

Men i ein stor båt hører det med å ha skikkelig vannkjølt dieseldrevet generator synest eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

... for så og bruke bærbart Honda,Kipo,SMD osv 2KW bensin generator til og lage varmtvann og lade batteriene.

Denne løsning er helt grei hvis man ikke vil ha 100 kg +, ekstra vekt i båten og ikke minst 10% av prisen på et fast generatorverk.

...

Begrensningen til dette alternativet ligger nok i det sikkerhetsmessige å drive en løs bensinmotor ombord. Vet ikke hva forsikringen sier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...