Jump to content

Erfaringer med dieselgenerator ?

Sumi II

Recommended Posts

Ja ser at det er mye å ta hensyn til, jeg har jo bensin med meg til Suzuki motoren til jentene. Aggregatet kan vel kanskje stå på badeplattformen hvis behov. Men en annen ting er å bruke 100 tusen på et fast aggregat, jeg kommer til å selge båten til den som byr riktig pris. Jeg har jo virkelig lyst på en nyere Sealine F37.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Vi har inverter installeret. Fantastisk ting. Virkelig en fordel at kunne fyre kaffemaskinen op under gang, se TV eller andet moderat 220 V-forbrug.

Jeg har leget med tanken om at supplere med generator men går nok for Thorlyns løsning med separat Honda-generator til det få gange hvor der ikke er landstrøm at få. Jeg er ikke nervøs ved at lade på batterierne i en time eller to midt på dagen med en Honda-generator - også selv om vi skulle ligge i udhavn. Med tilpas ledning kan man jo stille aggregatet på land et sted hvor det ikke forstyrrer og benzin, ja det har jeg under alle omstændigheder ombord til jolle-motoren.

Andy

Mye avhenger jo av hvilken plass en har til rådighet i båten.

Vi fastmonterte en Kipor i motorrommet -KDE3500 Diesel- med tørreksos og luftavkjøling. Pris ca.8000,-. Samtidig med en 60A lader - Powersaver. Pris ca.4000,- og en større batteribank på 400 Ah, kun til forbruk. Forbruksbanken kan også lades via hovedmotor vist vi ønsker dette likeså startbateriene fra Kipor. Vifteovn, microovn, vannkoker og ellers hva som måtte kobles til av 220V tilfredstiller nå vårt behov siden vi stadig ligger på svai. Ved vår faste moringen er Kipor suveren da vi raskt kan varme opp båten nå om vinteren. Og den har vært startvillig på sitt 4rde år uten problemer.

Eneste negativet kan være støyen ombord, men dette skal vi få redusert med tiden - lydpotte og lydisolering vil her redusere dette betraktelig. I grunnen er ikke støyen verre enn at Admiralen sov seg gjennom dette uten noe problem :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har kjørt med Honda-løsningen noen år, og kviet meg hver gang jeg skulle starte agregatet når vi lå sammen med andre i uthavn. Jeg har prøvd de fleste plasseringer, både på flybridge, på badeplattform og med skjøteledning til land. Til tross for at Honda EU1000 vel er noe av det mest støysvake en får kjøpt, synes jeg støyen var sjenerende og uakseptabel på fine vindstille sommerdager.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Helt enig i dette rem. Selv jeg kvier meg for å starte opp dette, men jeg tenker som så at i "nødsituasjoner" nå vinterstid får dette stå sin prøve.

Lå noen dager i Måløy i sommer, med eksosen inn mot kaia og brukte aggregatet flere ettermiddager på rad. Hadde fått motorproblemer på hovedmotoren som det tok noen dager å utrede. Fult opp av andre båter rundt oss. Det merkelige jeg oppdaget at så snart jeg forflyttet med 6-7 meter fra båten så var "støyen" redusert til vanlig motorgange fra andre båter rundt oss. Gikk rundt og forhørte meg om lyden fra oss sjenerte noen naboer og ingen klage ble det gitt uttrykk for. Så alt er nok relativt til hvordan en oppfatter støy.

Hjemme ved moringen dreier jeg skuta slik at lyden bærer utover fra land og har heller ikke her mottatt klager. Muligens naboene er for besjedne til å si noe :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Vil si at det var overkommelig pris på denne løsningen din Jawik. Prøvde å følge linken din til kipor men det funka ikke. Jeg gikk inn på Kipor siden der fant jeg 2 forskjellige med 3500 betegnelsen. Den ene er åpen og den andre er i kabinett. Hvilken har du? Hva menes med tørreksos?.. Hvordan virker dette i prinsippet. Kobles det en kabel fra aggeregat og til landstrøminntaket i båten eller ?? Jeg er helt fjern da det gjelder dette...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Vi la inn tre 110 amp batterier slik at vi fikk dobblet batteribanken som nå er på 660 amp. I tillegg la vi inn Vectron skilletrafo og en multilader Vectron med 80 amp lader og inverter 220 volt på 2.5 kw. Nå kan vi bruke støvsuger, vaffeljern, vannkoker eller kaffetrakter mens vi er under veis. Vi har ikke diselgenerator montert men en 1000 watts portabel bensinaggregat som jeg har satt ned i en lydisolert kasse med lufting for eksos. Vi har fått et enda mer behaglig båtliv med dette tilleggsutstyret.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Linken funker bra hos meg (noe treg). Denne Kipor som er avbildet er av nyere dato men ellers lik våres. Åpen model. Tror at E'en står for elektronik / selvstart, men er ikke sikker på dette. Kan også startes via snor men dette tror jeg ikke noen klarer å få til - muligens jeg er for svak i lankene :giggle: Selvstarteren er jo mye enklere å bruke med nøkkel.

Tørreksos er som fra en gressklipper uten noe avkjøling og går rett ut skutsiden via en krane. Eksosen må steges hos oss når vi seiler for styrbord halser. Fleksibelt rustfritt rør (fra TESS) er koblet i svanehals direkte på Kipors eksospotte etter alle kunstens regler. Skal montere en lydpotte på dette røret ved anledning.

Vi har lagt dette opp slik at vi kobler oss på Kipor 220V uttaket via bryter i landstrømsboksen med sikringer og det hele som må til for landstrøm. Fritt valg her når vi har tilgang til landstrøm. I mange havner er sikringene så svake at vi mange ganger velger å stole på Kipor fremfor å våkne opp til kald båt. Muligheten for å tilpasse Kipor til våteksos er jo også til stedet i følge en "ekspert" i Bergen. Likeså vurderer vi å koble til en timer som kan selvstarte Kipor. Fult mulig ved å studere elpanelet (som også kan demonteres og flyttes til et sted en selv ønsker) til Kipor.

Når det gjelder luftavkjøling så er dette en 220V vifte som tar luft utenfra og blåser over Kipor og ut via kokkpiten. Gir en lunk for kalde bein. Vifta starter jo med en gang vi kobler inn 220V på Kipor.

Som Astor er inne på har vi fått et enda mer behagelig båtliv med dette tilleggsutstyret. Og når en blir eldre som oss, så setter en pris på alle disse duppedittene en drar ombord. Ikke minst ferske vafler :thumbsup:. Microen kan grille, steke, bake og mye mere og det til en pris av 880,- :tongue:. Alt el-verktøyet en kan bruke og slik bli selvhjulpen. Det er kun fantasien som setter en begrensning for mulighetene med 220V.

Men når alt dette er nevnt bør en vite hva en holder på med for en kilevink av 220V er ikke noe en spøker med i båt.

dette virker veldig greit da, må vel være mulig å få tak i noen tegninger / skisser på hvordan dette skal implementeres i landstrøm systemet jeg har i dag da mon tro. Hvem selger dette utstyret i norge da ??

Redigert av Sumi II (see edit history)

@Mix.

Har hørt denne historien uttalt ved flere anledninger her på BP angående aggregat og fortsatt lurer jeg på hvilken agenda dere har som serverer dette. Finnes jo tusenvis av båter med denne løsningen både her i EU/EØS og andre land som USA / Canada / Australia. Mitt forsikringsselskap (USA) har ingen kommentarer knyttet til denne løsningen så lenge en utfører installasjonen forsvarlig.

Men på en annen side hvis jeg kun skal bruke 12v og gass til koking/steking. Så kan jeg vel rett og slett kunne bruke et aggregat til å drifte batteriladeren? At behovet for 220v blir borte, jeg kan jo faktiskt kjøpe 12v lcd tv og noen omformere til å lade laptopper etc. Tilogmed støvsuger finnes jo i 12v

La en forsikringstakstmann se på innstallasjonen din.

Jeg tipper du får deg en overraskelse !

Jeg har diskutert dette med flere, finner de en slik innstallasjon i brannrestene av båten din

får du nøyaktig NULL igjen på forsikring.

Skal du bruke et Honda/Kipor elns. ha det ute på dekk, badeplattform, flybridge elns.

Eller aller helst langt bak en knaus. Det gjør jeg.

Dette er aggregater beregnet på utendørsbruk! Punktum !

Redigert av Mix (see edit history)

@Mix

Hva med alle båtene som tøffer rundt langs kysten med tørreksos direkte ut av styrhuset - har disse også ulovlig installert motor.

En annen faktor som også spiller inn er at en monterer ikke disse aggregatene i en brødboks uten lufttilgang rundt seg. Derfor bør en ha god plass til denne løsningen. Vi har omtrent 2.5 kubikk rundt Kipor.

Ha en fin :sailing:

Redigert av Jawik (see edit history)

Om behovet ditt bare er batterilading vil jeg si at du heller bør sette på en skikkelig dynamo med en god regulator på hovedmotoren.

Vi har installert en del av 24v varianten av den dynamoen på større seilbåter.

Vi kan tilby en 50% større men der blir reimslitasje litt utfordring.

Til min egen båt bruker jeg en 12v 165amp av den typen i tillegg til en sånn i 12v 100amp. Dem fører jeg rikelig med kald luft og ser mer lading i timevis en er oppgitt i datablad!

Oppsett er 3 år gammelt og bruker jeg 2stk MC612 og Centerfielder. Nå skal jeg bytte dem ut med 1stk MC612-Dual der den passer mer til en motors installasjon. Om noen er intresert tilbyr jeg gamle regulatorene med Centerfielder og 4stk nye tempsensorer til halpris.

Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

Er det motorturtall eller dynamoturtall som benyttes i grafene? Hvis det er motorturtall vil jeg si at en dynamo som starter å lade ved 1300RPM, og først gir full effekt ved 6000 er rimelig ubrukelige i en båt med dieselmotor og max turtall på 2600RPM?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Behovet er nok batteriladning etter noen døgn i uthavn. Da er det vel enklere med aggregat en å bytte dynamo og regulator ?

Vi har installert en del av 24v varianten av den dynamoen på større seilbåter.

Vi kan tilby en 50% større men der blir reimslitasje litt utfordring.

Til min egen båt bruker jeg en 12v 165amp av den typen i tillegg til en sånn i 12v 100amp. Dem fører jeg rikelig med kald luft og ser mer lading i timevis en er oppgitt i datablad!

Akkurat dette er et veldig interessant tema for oss som tenker langtur også. Spørsmålet er ofte om man trenger agregat eller ikke. Inverter ser jeg for meg at vi trenger. Men med en skikkelig dynamo på hovedmotoren får man mye mer lading/time med motor i gang tenker jeg. Det beste er kanskje begge deler slik at man har back up for lading om dynamoen ryker?

De er turtall på dynamo.

OK, bra. Alikevel har jeg problemer med å forstå hvordan en skal kunne utnytte ladekapasiteten (165 /200A)i en normal batteribank på rundt 300-500Ah?

Jeg har hatt 70 og 80A dynamoer i tidligere båter, men har ennå tilgode å se at dynamoene gir noe i nærheten av oppgitt kapasitet. Sjøl med rimelig flat batteribank er det sjelden (aldrig) å se at dynamoen lader mer enn si 40A med en 80A dynamo.

Jeg er ingen guru på lading, men har skjønt såpass at du ikke kan presse inn mer strøm i et batteri ved å putte inn en større dynamo? Det er vel hva batteribanken er istand til å svelge unna som er begrensningen? Eller?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...