Bitteliten Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Jeg stusser på det du skriver REM - men bare basert på egne erfaringer. Jeg kan se hva laderen vår gir av strømm inn på batteriene våre på et MICC panel (se mastervolt.com for mer info). Vi ahr en kombi 100Ah/2kw. Jeg har sett at den gir mer enn 120Ah på bulklading når batteriene er under 50% av toppladet. Det forutsetter naturligvis at vi har tilstrekkelig Ah inn (hvilket vi også kan regulere - veldig kjekt med dårlige sikringer på landstrøm på brygga) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 (redigert) Hmmm? Hvis kapasiteten på laderen din er 100A, og du leser at den lader med mer enn 120A ville jeg tatt en fornyet titt på justeringa og oppsettet av MICC panelet dit. Forøvrig tapper jeg aldrig batteribanken ned mot 50%. Tror alikevel ikke at dynamoen ville gitt noe mer med en batteribank som var nede på feks 40% Redigert 16.Januar.2011 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Isbåter Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 ...jeg problemer med å forstå hvordan en skal kunne utnytte ladekapasiteten (165 /200A)i en normal batteribank på rundt 300-500Ah? Du kan ikke forveksle bildynamo med begrensninger og ladeoppsett med hi-tech marinekomponenter. Batteriteknikk er også forskjellig og har jeg ladet en type AGM med mer en 100% effekt uten de ble varmt. Men 30-35% ladekapasitet er ikke unormalt om man ikke velger batterier fra nederste hylla. Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
REM Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Du kan ikke forveksle bildynamo med begrensninger og ladeoppsett med hi-tech marinekomponenter. OK. Hva kan en forvente at en 200A dynamo gir av strøm til en 60% utladet batteribank på 300Ah? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Isbåter Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Jeg er ingen guru på lading, men har skjønt såpass at du ikke kan presse inn mer strøm i et batteri ved å putte inn en større dynamo? OK. Hva kan en forvente at en 200A dynamo gir av strøm til en 60% utladet batteribank på 300Ah? Du bør velge deg riktig størrelse av dynamo til din batteribank. Les prospekt med batteriene! Jeg tipper på at 100amp dynamo er nokk til deg Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Bitteliten Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 (redigert) rem: jeg skal sjekke igjen med NordWest men jeg er ganske sikker på at det har sammenheng med at oppgitt effekt er kontinuerlig effekt ved blybatterier, og at AGM batteriene våre tåler mer og dermed får mer ettersom max effekt er høyere enn kontinuerlig effekt. Men jeg er ingen strømekspert - så jeg sjekker og kommer tilbake Redigert 16.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Nå har ikke jeg noe "fancy" dynamopplegg, men etter en langhelg med batteribanken på 345Ah tappet ned med 30-40%, skal jeg ikke langt over tomgang før min 70A Valeo standard dynamo med ekstern Ladac regulator legger seg på en ladestrøm på 68A. Dette ligger den på til spenningen stabiliserer seg på 14,4volt (en sommerdag). Deretter synker strømmen sakte nedover etter som batteriet blir "mett". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Jeg er ingen guru på lading, men har skjønt såpass at du ikke kan presse inn mer strøm i et batteri ved å putte inn en større dynamo? Det er vel hva batteribanken er istand til å svelge unna som er begrensningen? Eller? Det er spenningen som regulerer ladestrømmen. Ladestrømmen er altså omvendt proposjonal med batterispenningen. Viktige faktorer som bestemmer ladestrømmen er innstilling og nøyaktighet på laderegulatoren, samt hvor målespenningen til regulatoren er tatt fra. Jeg har et fastmontert Westerbeke aggregat på 8 kW. Med dette har jeg rikelig effekt underveis til komfyr, mikrobølgeovn, vaffeljern og de andre forbrukerne på 115 og 230 Volt. Samtidig lader hovedmotorene hver sin batteribank, og aggregatet lader eget startbatteri med sin dynamo. I tillegg lader alle tre landstrømladerne sine batterier så snart jeg har 230 V spenning på systemet. Så det skal være svært uheldig hvis jeg skal bli uten strøm. Det beste med aggregat er den friheten det gir å være uavhengig av landstrøm. Det har vært sagt en del om transportable aggregater i denne tråden. De bør i alle fall ikke benyttes slik jeg ble vitne til for noen år siden. St.Hans-aften i skjærgården. En båt (stor familie) hadde beslaglagt et forholdsvis stort svaberg. På berget sto et aggregat og spydde ut eksos og desibel, og midt i flokken sto far og grillet på elektrisk grill! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Omtrent like sjarmerende som å ligge ved siden av en med et bråkende illeluktende diselaggregat gående hele kvelden i en vakker stille uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Omtrent like sjarmerende som å ligge ved siden av en med et bråkende illeluktende diselaggregat gående hele kvelden i en vakker stille uthavn. Jeg minner om at kravet om å ta hensyn til andre mennesker og til miljø gjelder for ALLE, uansett aggregat eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Vi ligger stort sett på svai - og da mener jeg det er greit å kjøre agregatet. Det høres knapt på 20 meters avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Sakset fra NRK Nordnytt: Tre personer ble kullosforgifta ombord i politiets båt i Tromsø, torsdag forrige uke. Alle tre ble brakt til Universitetssykehuset for behandling. Kullosen kom fra strømaggregatet til ett undervannskamera som ble brukt i et søk etter en person i Sandnessundet vest for Tromsøya. Kullos fra aggregatet kom inn i styrhuset på politibåten og førte til forgiftninga forteller politistasjonssjef Kurt Pettersen. Link til NRK her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Jeg har også en Combiinverter fra Mastervolt. Den lader med 100 ampere og gir 2 kw ren sinus kontinuerlig så lenge det er strøm på batteriene. Det ble stor forskjell når jeg fikk denne ombord, et par 290 amp AGM-batterier og balmar-dynamo. Jeg synes denne løsningen har fungerte veldig bra i 3 sesonger nå, og det er sjeldent vi tar noe hensyn til strømforbruket når vi er på tur. Vi seiler alltid med autopilot, folk glemmer å slå av lysene, datautstyr, tv, mobilladere, vannkoker og kaffetrakter brukes på 220v akkurat som hjemme. Jeg synes dette systemet fungerer veldig bra, men ville nok satt på 2-3 ganger større dynamo hvis reimene tålte det Det er også utrolig kjekt å ha så kraftig landstrømlader. DA kan jeg hive kipor-agregatet på land, inn i skogen og lade opp batteriene igjen på forholdsvis kort tid, men dette har jeg kun hatt behov for å gjøre et par ganger ila en 6 ukers sommerferie. Vi ligger kun i uthavner, og er så godt som selvforsynt med strøm Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Monterte inn et 3,5kw.3000 rpm.diesel aggregat ifjor og har ikke angret et sekund. Har også montert en eksos separator av hensyn til "naboer" . Eksos separatoren utgjorde en STOR forskjell på lyd nivået (natt og dag) har også en 2kw innverter som jeg aldrig har prøvd , denne skal prøves til våren da jeg av hensyn til tidligere nevnte naboer ikke starter aggregatet tidlig på morgenen selv om det er tilnærmet lyd løst Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Vi ligger stort sett på svai - og da mener jeg det er greit å kjøre agregatet. Det høres knapt på 20 meters avstand. Har du separator på eksosen??? Etter jeg monterte dette er støyen som en stor Eber utenfor båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 ja - vann går ut under båten. tørreksosen går ut under badeplatformen. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Har du separator på eksosen??? Kan du forklare litt om denne separatoren. Hvordan funker det. Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Kan du forklare litt om denne separatoren. Hvordan funker det. Akkurat som Bitteliten sier den skiller vann og eksos etter lyd potta. Tør eksosen min kommer ut under badeplattform og støyer ikke mere enn en stor eber da vannet er "separert bort" og kommer ut under båten. Link Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 http://www.mastervolt.com/marine/products/water-inlet-kits-syphon-breaker-kits-water-gas-separator-kits/water-gas-separator-kit-51mm-2/ Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Det minste til Mase koster vel så vidt over 60' veiledende, og er fra tid til annen annonsert under 50'. Jeg har et slikt lite ett, hvor det er et langt eksosløp med egen potte som ender påkoblet den ene motorens eksos som går ut i en eksosstøvel med noen små ekstra hull i. Når jeg sitter å hører på dette fra utsiden er eksosen helt lyløs utover litt "hvisking" av luften ut av hullene i eksosstøvelen. Plasking er det heller ikke. Den støyen som kan høre på utsiden av båten er støyen fra selve aggregatet som står inne i den originale kassa som er plassert i mottorrommet. Det veier 65 kilo, og gir vel ikke mer enn 1800 watt kontinuerlig. Men det blir greit med lading ut av det, og godt med varmt vann (220v). Selvsagt påpasselig med når det kjøres, men selv i uthavner blir det ofte en mulighet på tidlig ettermiddag når det er stor aktivitet i området. Da plager det ingen. Værre er det når det er havblikk og tyst. Men da kjøres det ikke heller. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 (redigert) Ofte mindre støy fra de nest minste variantene da de ofte går på halve turtallet av de minste. Eks Kohler 4KW istedet for Kohler 3.5 KW Redigert 18.Januar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Ofte mindre støy fra de nest minste variantene da de ofte går på halve turtallet av de minste. Eks Kohler 4KW istedet for Kohler 3.5 KW På den negtive siden av regnskapet kommer omtrent dobbel vekt og nesten dobbel pris når turtallet blir redusert med 50%. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Ofte mindre støy fra de nest minste variantene da de ofte går på halve turtallet av de minste. Eks Kohler 4KW istedet for Kohler 3.5 KW Har en Kohler 3,5 - den rister og bråker forferdelig. Har montert en ekstra Vetus potte etter originallydpotta. Har kledd inn hele generatoren i lydabsorberende matte. Likevel starter jeg den aldri i havn eller i nærheten av andre. Meget vanskelig å komme til for å peile oljen.Generatoren drives av en Faryman ensylindret diesel - tror motoren er god, men vet ikke hvem som har produsert generatoren. Aggregatet har tuslet og gått ca 100 timer pr. år i 7 år. Timetelleren på remote kontrollpanelet la av etter to år, ellers har den gått uten problemer. Ville ikke kjøpt den igjen på grunn av støy og vibrasjoner - hadde nok gått for den minste fra Northern light.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 (redigert) Vær forsiktig med å legge 100.000,- i en båt du VET ikke blir den siste. Tittet litt på signaturen din Sumi II Inverter kan monteres som REM er inne på og forbruket ditt er begrenset. Vi har jo en kar her på forumet som leverer utstyr slik at du kan få VP`n din til å lade bedre og da kan du bygge ut batteribanken. Du skal tross alt ikke drive mer enn små-elektrisk med strøm(ingen komfyr etc,). Det er for øvrig ikke lett å følge med, du skifter nick oftere enn jeg skifter underbukse Redigert 18.Januar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sumi II Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Neimen har du våknet da VannTro, jeg tok navnet til båten,,,lol. Ja jeg får se hva jeg gjør. Forbruket er jo relativt begrenset, jeg bestilte meg nettopp en led tv med dvd og innebygd dekoder fra seatronic og den trekker ikke mer en 40w. Samtidig så bruker vi ikke så mye strøm. Det er uaktuelt med både micro og vannkoker. Jeg har jo gass :-) Samtidig som jeg har skrevet her tidligere at denne båten er jo en mellomløsning i påvente av en Sealine F37 / F42. Så ja derfor blir det feil å brenne av 100 båtpenger på generator. Et billig alternativ er jo rett og slett en dieselgenerator "bærbar" som jeg kobler til landstrøm kontakten og bruker da den ikke er til sjenanse for andre.. Vi snakkes Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.