nitesu Startet 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2011 Som emnetittel.Hvor kan jeg skaffe lader fra 24 volt til 12 volt? Skal lade 12 volts batteri til vhf. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Farco Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Her er en mulighet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
BjA Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Vil den da funger som en konstantstrømlader, eller har den og litt "ladeintelligens"? Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Vil den da funger som en konstantstrømlader, eller har den og litt "ladeintelligens"? Noen som kan svare på dette? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Farco Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Vil den da funger som en konstantstrømlader, eller har den og litt "ladeintelligens"? Nei det er ikke konstant strøm, men konstant spenning, 13,8V. Ingen "intelligens". Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
BjA Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Dersom vi antar at I(strøm)= U(spenning)/R(motstand), og at spenningen er konstant, betyr det vel at den indre motstanden i batteriet må variere ganske mye som faktor av syrevekt for å ikke "tørrkoke" batteriet, -- eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 (redigert) Ohms lov er riktig, og indre motstand i et batteri varierer ut fra ladetilstand. Jeg er ikke helt med på hva du egentlig er ute etter, men se litt på den litt forenklede skissen under. Her påtrykkes et batteri med en viss indre motstand en spenning fra en lader der spenningen er høyere enn tomgangsspenningen. Dermed går det en strøm inn i batteriet bestemt av den indre motstanden, og hvor mye laderen maksimalt kan levere. Men etter hvert stiger spenningen i selve batteriet opp mot påtrykt spenning, og med kun noen tidels forskjell i spenning over den indre motstanden, synker ladestrømmen til omtrent ingenting. Og da blir det heller ikke "koking" som vil foregå. Lars H. Redigert 16.Januar.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Retox_93 Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Hei. Låner denne tråden. Har et problem. Er et 24 volts anlegg på en motor og starteren er 12 volt Trakk en egen + kabel ifra det ene batteriet på starten, Da får man 12 volt på starteren, men det batteriet som starteren er koblet på vil fort bli ødelagt pågrunn av skjeiv belastning eller noe sånt. vil også koble opp et lite musikkanlegg og da vil vertfall batteriet streike fort. Dynamoen vil ikke lade opp det ene batteriet. ettersom det tappes av 12 volt ( usikker på akkuratt dette ) Men! er det en slags lader man kan montere på får å holde spenning jevn på begge batteriene ? Uten dette mikkmakket vil begge batteriene ha samme spenning, men når et batteri for mindre spenning blir det fort kluss på ladinga. Noen som har noen tips til hvordan e kan få opp samme spenning på begge batteriene ? En slags lader som sender strøm ifra det ene batteriet over til det andre . Vanskelig å forklare dette men får håpe noen forstår det slik er det koblet Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Nei det er ikke konstant strøm, men konstant spenning, 13,8V. Ingen "intelligens". Kan bare anbefale denne. Monterte opp en slik i høst etter store problemer med forbruksbanken 24v. Tidligere var det tatt ut 12v fra et av batteriene direkte. Dette medførte til at det ene batteriet dro ned hele banken. Ila kort tid. Kjøp en som er kraftig nok og har on off mulighet. Monter denne direkte til et 12v batteri og du har et ypperlig 12v annlegg. Det blir dyrt og skifte batteribanken annenhvert år. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Joerg Becher selger slik. Ladere mellom forskjellige batterier. :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rångepådl Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Er fan av denne Ctek'en: http://www.ctek.com/no/no/chargers/D250TS Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 hva er egentlig poenget med hå ha 24 v istedenfor 12? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Kraftigere utstyr, og med mindre tverrsnitt på kabel er ein fordel. Men "vitsen" kan eg ikkje forklare. Nokon har til og med båtene bygget opp slik at 220v agregat må gå konstant for å bruke alt montert utstyr. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Retox_93 Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 For min del, Det er snakk om en LR ex mil . Hele bilen er 24 volt, men vil ha en egen bank til 12 volt. ( Stereo og div ) Vil sleppe å bygge om hele bilen til 12 volt. En annen ting med 24 volt er at det bruker mindre strøm med samme effekt. C'tek er 12 -24 volt. jeg trenger motsatt Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 (redigert) Akkurat. Er jo litt kjedelig å ha et opplegg der du må spesialbestille alt da.. 12 volt utstyr er jo gjerne hyllevare omtrent over alt, som tv, belysning.. osv. 24 volt tv/ ladere tror jeg aldri har sett. Men det har vel sikkert sine fordeler også Redigert 24.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Rångepådl Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Retox_93: Ctek'en jeg linket til litt lenger oppe er en DC-DC lader 24V - 24V, men den har et uttak oppe i venstre hjørne som leverer 12V. Jeg har en slik lader selv Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Sorry, 12V uttak oppe i høyre hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Gammel tråd dette. Noen som har gjort nyere erfaring på dette emnet? Ønsker KUN svar som omhandler å lade 12v batteri fra 24v batteribank. Trenger ikke forslag om å bygge om anlegget osv. Vet at Sterling har en slik lader men den ligger laaaangt over det jeg ønsker å betale denne gangen. Kunne man brukt en vanlig omformer sammen med en regulator for solcelleanlegg? Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
finnarne Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Jeg vurdere en slik: http://www.ebay.co.uk/itm/331779567929 Men jeg skal isåfall ha 48v-12v. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Fantino Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Hvor mye lading kreves, dvs er det snakk om å holde liv i et backup-batteri til VHF, eller har du 12V forbruksbank? (for å sette det på spissen). For alternativ 1 kan du sikkert bruke en el-cheapo justerbar Kina-omformer til noen få dollar. For alternativ 2 så vil jeg tro det er fornuftig med en litt mer avansert dc-dc lader, og da koster det trolig litt. En solcellelader burde virke, men den bør vel være av MPO-type da PWM vel vil svi av masse effekt i varme (siden spenning nesten ikke dropper ved strømtrekk). Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 http://www.pronav.no/yrke/nettbutikk/alfatronix/alfatronix-24-12vdc-batteri-lader-12-amp/ http://www.mastervolt.com/products/mac-magic/dc-dc-converter-mac-24-12-20/ http://www.mastervolt.com/products/mac-magic/dc-dc-converter-magic-24-12-20/ Ikke dedikert ladefunksjon, men kan justere spenning og sådan bruke som lader: https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-tr-dc-dc-converters-isolated Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Med el-cheapo Kina converter mente jeg noe sånt: https://m.aliexpress.com/item/32704854046.html (Og jeg mente MPPT regulator - ikke MPO - men ser ikke noe poeng med dette med mindre trådstarter har en liggende å slenge) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2016 Vist du skal ha meir kapasitet for å lade batteribank så har du her http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Batteri-til-Batteri/105/1 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Anabelle Svart 2.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2016 Takker for flere bra svar. Jeg så for meg å bruke en billig omformer og kanskje en regulator, f.eks slik som brukes på solcelleanlegg. Jeg skal kun lade startbatteri, så det trengs ikke store strømmene. Det skal trolig gjøres større endringer i båten om et år eller så , og derfor ønsker jeg ikke koste på mer en nødvendig for EN båtsesong. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Tillater meg å peke litt lengre.Se på mine egne nettsider, der forklarer jeg mulighetene som vi har.I tillegg Victron og Balmar, men dette blir ikke billigere. Ang. kostnader. Hvis et batteri døde pga. dårlig lading/vedlikehold da går dette inn i regnestykket ditt.Så, man kan også spare lllllitt for mye, noen ganger. Men hvis du bare må vedlikeholde startbatteriet, da kan du jo se på BM / Battery Maintainer.Den følger primærkilden og leverer dermed også lav floatspenning så sant primær-laderen din kan. (?) Men BM utelukker masse lys, strømkrevende instrumenter, vifte, mm. som evt. er tilkoblet startbatteriet. Les deg klok.Kanskje det hjelper deg for å komme til bunns, ellers blir man ikke dummer av det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.