Jump to content

Skaffe lader fra 24 volt til 12 volt.Hvor?

nitesu

Recommended Posts

Ohms lov er riktig, og indre motstand i et batteri varierer ut fra ladetilstand. Jeg er ikke helt med på hva du egentlig er ute etter, men se litt på den litt forenklede skissen under. Her påtrykkes et batteri med en viss indre motstand en spenning fra en lader der spenningen er høyere enn tomgangsspenningen. Dermed går det en strøm inn i batteriet bestemt av den indre motstanden, og hvor mye laderen maksimalt kan levere. Men etter hvert stiger spenningen i selve batteriet opp mot påtrykt spenning, og med kun noen tidels forskjell i spenning over den indre motstanden, synker ladestrømmen til omtrent ingenting. Og da blir det heller ikke "koking" som vil foregå.

indre_motstand.png

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 år senere...

Hei. Låner denne tråden.

Har et problem. Er et 24 volts anlegg på en motor og starteren er 12 volt Trakk en egen + kabel ifra det ene batteriet på starten, Da får man 12 volt på starteren, men det batteriet som starteren er koblet på vil fort bli ødelagt pågrunn av skjeiv belastning eller noe sånt. vil også koble opp et lite musikkanlegg og da vil vertfall batteriet streike fort. Dynamoen vil ikke lade opp det ene batteriet. ettersom det tappes av 12 volt ( usikker på akkuratt dette ) Men! er det en slags lader man kan montere på får å holde spenning jevn på begge batteriene ? Uten dette mikkmakket vil begge batteriene ha samme spenning, men når et batteri for mindre spenning blir det fort kluss på ladinga. Noen som har noen tips til hvordan e kan få opp samme spenning på begge batteriene ? En slags lader som sender strøm ifra det ene batteriet over til det andre . Vanskelig å forklare dette men får håpe noen forstår det :yesnod:

slik er det koblet

sda.jpg

Nei det er ikke konstant strøm, men konstant spenning, 13,8V. Ingen "intelligens".

Kan bare anbefale denne. Monterte opp en slik i høst etter store problemer med forbruksbanken 24v. Tidligere var det tatt ut 12v fra et av batteriene direkte. Dette medførte til at det ene batteriet dro ned hele banken. Ila kort tid. Kjøp en som er kraftig nok og har on off mulighet. Monter denne direkte til et 12v batteri og du har et ypperlig 12v annlegg. Det blir dyrt og skifte batteribanken annenhvert år.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 3 år senere...

Gammel tråd dette. Noen som har gjort nyere erfaring på dette emnet?

Ønsker KUN svar som omhandler å lade 12v batteri fra 24v batteribank.

Trenger ikke forslag om å bygge om anlegget osv.

Vet at Sterling har en slik lader men den ligger laaaangt over det jeg ønsker å betale denne gangen.

Kunne man brukt en vanlig omformer sammen med en regulator for solcelleanlegg?

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hvor mye lading kreves, dvs er det snakk om å holde liv i et backup-batteri til VHF, eller har du 12V forbruksbank? (for å sette det på spissen). For alternativ 1 kan du sikkert bruke en el-cheapo justerbar Kina-omformer til noen få dollar. For alternativ 2 så vil jeg tro det er fornuftig med en litt mer avansert dc-dc lader, og da koster det trolig litt. En solcellelader burde virke, men den bør vel være av MPO-type da PWM vel vil svi av masse effekt i varme (siden spenning nesten ikke dropper ved strømtrekk).

Takker for flere bra svar. Jeg så for meg å bruke en billig omformer og kanskje en regulator, f.eks slik som brukes på solcelleanlegg.

Jeg skal kun lade startbatteri, så det trengs ikke store strømmene.

Det skal trolig gjøres større endringer i båten om et år eller så , og derfor ønsker jeg ikke koste på mer en nødvendig for EN båtsesong.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Tillater meg å peke litt lengre.
Se på mine egne nettsider, der forklarer jeg mulighetene som vi har.
I tillegg Victron og Balmar, men dette blir ikke billigere.

Ang. kostnader.

Hvis et batteri døde pga. dårlig lading/vedlikehold da går dette inn i regnestykket ditt.
Så, man kan også spare lllllitt for mye, noen ganger.

Men hvis du bare må vedlikeholde startbatteriet, da kan du jo se på BM / Battery Maintainer.
Den følger primærkilden og leverer dermed også lav floatspenning så sant primær-laderen din kan. (?)

Men BM utelukker masse lys, strømkrevende instrumenter, vifte, mm. som evt. er tilkoblet startbatteriet.

Les deg klok.
Kanskje det hjelper deg for å komme til bunns, ellers blir man ikke dummer av det. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...