Jump to content

Farled beskrivelse

førstereisa

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes noen "lei" beskrivelser over Norskekysten ut over "DEN NORSKE LOS".Vet at vi hadde en gammel utgave en gang med oversikt over kurser-me`d etc...men den er dessverre borte.

Tror gjerne det hadde vert en lærebok for los lærlinger.

Siden jeg skal seile liten båt uten særlig strøm til sommeren fra sør mot nord,er det bare papirkart og "gammeldags" navigasjon her,da hadde det vert fint med litt slik "hjelp" for en "ferskin".

Håper noen kan hjelpe meg :-)

Siden jeg skal seile liten båt uten særlig strøm til sommeren fra sør mot nord,er det bare papirkart og "gammeldags" navigasjon her,da hadde det vert fint med litt slik "hjelp" for en "ferskin".

Det finnes mye informasjon i sjøkartene, og det kan være lurt å skaffe seg sjøkart i god tid. Ta deg tid til å finlese kartene. Du finner egentlig alt du trenger der, men det tar tid å lære. :thumbsup:

Takk for tips.

Jo jeg skjønner at det jeg kan bruk kartene og "tegn" opp ruten der og kalkulere og bergene :crazy: kurser tid og distanser slik :sleep:

Bare en kjempe jobb fra sør mot nord + jeg er litt usikker på enkelte vei valg. :rolleyes:

Men Takk igjen for tips :sailing:

Går ut fra du seiler daglige distanser og da er vanlig rutine for lengre kystseilas at en legger opp kurser for neste dags seilas om kvelden evnt. om morgen før en starter på dagens seilas. Det blir snart en rutine som ikke tar mye tid.

Noter ned kompasskursene og distansene direkte på kurslinjen på kartet. Logg og kompass bør du ha, og en GPS gjør det enklere. 10-15 min hver dag. God tur. For øvrig står standard kystleier i kartet, men med en liten båt kan en ofte velge kortere og mer komfortable strekk.

Redigert av pettersand (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...