Jump to content

Spm. ang. releer...


glad

Recommended Posts

Tusen takk for alle svar!!!

 

Jeg trenger releet til 12 V likestrøm (det trenger ikke tåle så vanvittig mye)...

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et impuls (switchende eller bi-stabilt) rele billig??

Er ikke sikker på om elektrikere generelt har så mye 12V utstyr.

Har sjekket i Biltemas katalog, men fant det ikke.

 

På forhånd takk!

Link to post

Hvis du trenger akkurat denne funksonen så er nok ELFA det riktige sted.

 

Men kunne du klare deg med et opplegg hvor et kort trykk på én knapp slår på og et kort trykk på en annen knapp slår av, så kunne du klare deg med et rele med selvholde-kontakt. Kan tenke meg at det kan bli noe enklere når det gjelder å skaffe delene. Beskriv gjerne hva du skal gjøre med det  :yesnod:

Link to post

Mener og huske at min gamle VOLVO 145 hadde et slikt rele til hovedlysene.

Bryteren på rattstammen var bare en pulsbryter, og lysreleet vekslet mellom

høy og lav for hver puls.

Om ikke Volvo hadde det så hadde i alle fall VW et såkalt avblendingsrele både i 6V og 12V.

Man ga da releet en impuls med lyshornbryteren. Jeg monterte slikt rele på flere av mine biler (nonVW) og mener å huske at jeg siste gang kjøpte releet fra Bosch eller var det Hella.

Link to post

Hei igjen!

jeg skal bruke det til å bygge en klinkekulebane(!!) . Slik at når kulen treffer en bryter skrus noen lys på, og når den treffer en neste bryter skrus de av. det er bare en funksjon for morroskyld! :smiley:

Men da skal du altså har flere brytere som styrer et og samme rele? Og det er ikke sagt hvilken bryter som trykkes først? Nei, da hjelper min tankegang ikke.

 

Men det de andre rett ovenfor skriver stemmer. Hadde det også i noen av mine biler (Golf tror jeg)

Link to post

Hei,

Jeg vil gjøre oppmerksom på at det er et yngre familiemedlem av meg som har brukt mitt brukernavn og passord i denne tråden.

 

Selv om dette kanskje er litt OT, så kan det jo hende at man trenger det han er ute etter også i båten et sted.

Grunnen til at han spør her er fordi han vet at jeg har fått svar på utallige mange spørsmål.

 

mvh.

 

Marius

Link to post

Hei.

 

Mens vi er inne på releèr og slikt...

 

Jeg har et spørsmål angående kobling for landstrøm og aggregat. Jeg har gått til innkjøp av nytt skip (blir vel skipet 4). Dette er en Bayliner med 110v opplegg.

I min forrige båt som også var en Bayliner hadde jeg både 220v landstrøm og 220v aggregat, som leverte spenning til en 220v/110V trafo i tillegg til en 220v stikkontakt. Jeg måtte da koble om manuellt når jeg skulle benytte landstrøm eller aggregat.

 

Jeg ønsker nå at omkoblingen skal skje automatisk, og da hadde jeg tenkt å løse dette ved å benytte 2 kontaktorer.

Jeg vil beskytte generatoren på aggregatet slik at den ikke brenner opp hvis landstrøm benyttes.

 

Jeg har tegnet opp et koblingskjema som jeg ønsker kommentarer på. Vil det fungere, og vil det være bra nok for å hindre at generatoren brenner?

 

Bilde

 

Beklager den dårlige tengingen, men det er gjort i MS word, og det er over 20 år siden jeg gikk i elektrikkerlæra :smiley:

 

1-2 og 3-4 er arbeidkontakter og 22- (husker ikke motstående nr) er holdekontakter.

 

Noen fagfolk som kan hjelpe?

 

/Per

/per

Link to post

Hei,

Jeg vil gjøre oppmerksom på at det er et yngre familiemedlem av meg som har brukt mitt brukernavn og passord i denne tråden.

 

Selv om dette kanskje er litt OT, så kan det jo hende at man trenger det han er ute etter også i båten et sted.

Grunnen til at han spør her er fordi han vet at jeg har fått svar på utallige mange spørsmål.

 

mvh.

 

Marius

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Hei.

 

Mens vi er inne på releèr og slikt...

 

Jeg har et spørsmål angående kobling for landstrøm og aggregat. Jeg har gått til innkjøp av nytt skip (blir vel skipet 4). Dette er en Bayliner med 110v opplegg.

I min forrige båt som også var en Bayliner hadde jeg både 220v landstrøm og 220v aggregat, som leverte spenning til en 220v/110V trafo i tillegg til en 220v stikkontakt. Jeg måtte da koble om manuellt når jeg skulle benytte landstrøm eller aggregat.

 

Jeg ønsker nå at omkoblingen skal skje automatisk, og da hadde jeg tenkt å løse dette ved å benytte 2 kontaktorer.

Jeg vil beskytte generatoren på aggregatet slik at den ikke brenner opp hvis landstrøm benyttes.

 

Jeg har tegnet opp et koblingskjema som jeg ønsker kommentarer på. Vil det fungere, og vil det være bra nok for å hindre at generatoren brenner?

 

 

Hei!

 

Koblingsskjemaet ditt ser greit ut de så lenge du stopper agregatet få du kobler til landstrøm å visa versa.

 

Du kan jo samtidig få en oppfriskning på elektro kunnskapene dine :smiley:

 

Hjelpekontakter som slutter på 1 og 2 er NC kontakter(normaly closed)

og de som slutter på 3 og 4 er NO konakter (normaly open)

Link to post

Hei!

 

Koblingsskjemaet ditt ser greit ut de så lenge du stopper agregatet få du kobler til landstrøm å visa versa.

 

Du kan jo samtidig få en oppfriskning på elektro kunnskapene dine :smiley:

 

Hjelpekontakter som slutter på 1 og 2 er NC kontakter(normaly closed)

og de som slutter på 3 og 4 er NO konakter (normaly open)

 

Takk skal du ha. Skjønner at jeg trenger oppfriskning :lol:

 

Ett senario: Jeg kjører på aggregat, og kobler i tillegg inn landstrøm. Vil ikke da NC kontaktene på kontaktoren som aggregatet har tiltrukket sørge for at strømmen fra landstrømmen ikke vil passere den andre kontaktoren (spolen vil ikke få spenning fordi NC er brutt)?

Dvs at jeg teoretisk kan ha både landstrøm og aggregat gående så lenge jeg ikke kobler de til samtidlig?

 

/Per

/per

Link to post

Takk skal du ha. Skjønner at jeg trenger oppfriskning :lol:

 

Ett senario: Jeg kjører på aggregat, og kobler i tillegg inn landstrøm. Vil ikke da NC kontaktene på kontaktoren som aggregatet har tiltrukket sørge for at strømmen fra landstrømmen ikke vil passere den andre kontaktoren (spolen vil ikke få spenning fordi NC er brutt)?

Dvs at jeg teoretisk kan ha både landstrøm og aggregat gående så lenge jeg ikke kobler de til samtidlig?

 

/Per

hallo igjen det stemmer det at du kan ha begge deler koblet til samtidig, men du får jo uansett ikke

brukt landstrømmen før du stanser aggregatet å da vill automatisk kontaktoren for landstrøm legge inn.

 

Men hvis det er sånn du har tenkt å bruke det kan det kanskje være en ide å bruke kontaktorer med

forsinket innkobling, det går vell antagligvis bra uten å men den ene kontaktoren vill jo legge ut samtidig som den andre er på vei inne å det vill jo være  :headbang: hvis det går skeis

 

denne forsinkelsen kan bare være på 1s, men da er du iallefall på den trygge siden.

 

hvis du besøker en lokal elektrikker kan han sikkert skaffe deg slike kontaktorer

 

Du kan bruke det samme koblingskjemat. :smiley:

Link to post

Jeg ønsker nå at omkoblingen skal skje automatisk, og da hadde jeg tenkt å løse dette ved å benytte 2 kontaktorer.

Jeg vil beskytte generatoren på aggregatet slik at den ikke brenner opp hvis landstrøm benyttes.

Dette er et opplegg vi benyttet før UPS ble handelsvare hvor den ene kilden var separat vekselretter med batterier. 230V kilde 1 var lysnett, kilde 2 var vekselretter. Dette forutsetter at du får tak i kontaktor med vekselkontakt. Om du er redd for "blunk i lyset" bør rele med forsinket innkobling benyttes. (Og siden jeg er elektronikkmann avholder jeg meg fra å sette nr. på kontaktene.  :wink: )

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Dette er et opplegg vi benyttet før UPS ble handelsvare hvor den ene kilden var separat vekselretter med batterier. 230V kilde 1 var lysnett, kilde 2 var vekselretter. Dette forutsetter at du får tak i kontaktor med vekselkontakt. Om du er redd for "blunk i lyset" bør rele med forsinket innkobling benyttes. (Og siden jeg er elektronikkmann avholder jeg meg fra å sette nr. på kontaktene.  :wink: )

Bilde

Hei.

 

Jeg har benyttet lignende kobling tidligere, men da med et rele. Jeg fikk da et problem med at relèet brant fast på en eller annen måte slik at generatoren tok kvelden når jeg koblet på landstrøm. Grunnen til at relèet brant vet jeg ikke, og i utgangspunktet holder en slik kobling.

 

Men brent barn lukter....Jeg har ikke lyst til å gå for en slik kobling igjen fordi om en kontaktor vil være bedre enn et rele. Ved bruk av 2 kontaktorer så bør jeg være mer sikret enn ved bruk av 1. Hvis den ene henger innkoblet så vil ikke den andre koble inn.

 

Takk for alle innspill. Jeg tror jeg går for løsningen som jeg hadde prøvd å tegne opp. :seeya:

 

/Per

/per

Link to post
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...