glad Startet 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2004 Hei, jeg lurer hva jeg skal lete etter og hvor jeg finner et rele som fungerer på en slik måte at det skrur seg på ved den første impulsen, og skrur seg av ved den neste impulsen osv. Fårstår dere hva jeg mener? På forhånd takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 det du er ute etter er et switchende rele. Skal vi se på Biltema sidene. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bolla Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 releet går under betegnelsen Bi-stabilt relee... Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei! Dersom du er på jakt etter et impuls rele så kan en hver elektriker skaffe dette. Du finner noen eksempler på følgende link http://www.garo.no/site/maler/standard/sta...stning&katID=81 Releene som er vist er er beregnet for 230V og for montering på standard DIN skinne. Vyrdsamt Paul Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei. Også ELFA har impulsreléer, men det koster. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
glad Svart 12.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Tusen takk for alle svar!!! Jeg trenger releet til 12 V likestrøm (det trenger ikke tåle så vanvittig mye)... Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et impuls (switchende eller bi-stabilt) rele billig?? Er ikke sikker på om elektrikere generelt har så mye 12V utstyr. Har sjekket i Biltemas katalog, men fant det ikke. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hvis du trenger akkurat denne funksonen så er nok ELFA det riktige sted. Men kunne du klare deg med et opplegg hvor et kort trykk på én knapp slår på og et kort trykk på en annen knapp slår av, så kunne du klare deg med et rele med selvholde-kontakt. Kan tenke meg at det kan bli noe enklere når det gjelder å skaffe delene. Beskriv gjerne hva du skal gjøre med det Sitér dette innlegget Link to post
blankemjosa Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hvis du går til en lokal elektrogrosist skulle det ikke være noe problem å få tak i et imp.rele til 12v 24v og 230v må vell betale en par hundelapper men det jo ikke så store investeringen Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 alternativet er å bruke en switchende IC som trigger et rele. Mer jobb, men samma resultat. Og på kjøpet får du en kveld eller to med koselig kveldspussel.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
glad Svart 12.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei igjen! jeg skal bruke det til å bygge en klinkekulebane(!!) . Slik at når kulen treffer en bryter skrus noen lys på, og når den treffer en neste bryter skrus de av. det er bare en funksjon for morroskyld! Sitér dette innlegget Link to post
Steve Cooling Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Heisann,, Mener og huske at min gamle VOLVO 145 hadde et slikt rele til hovedlysene. Bryteren på rattstammen var bare en pulsbryter, og lysreleet vekslet mellom høy og lav for hver puls. mvh Steve Cooling Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 vw også.... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Mener og huske at min gamle VOLVO 145 hadde et slikt rele til hovedlysene. Bryteren på rattstammen var bare en pulsbryter, og lysreleet vekslet mellom høy og lav for hver puls. Om ikke Volvo hadde det så hadde i alle fall VW et såkalt avblendingsrele både i 6V og 12V. Man ga da releet en impuls med lyshornbryteren. Jeg monterte slikt rele på flere av mine biler (nonVW) og mener å huske at jeg siste gang kjøpte releet fra Bosch eller var det Hella. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei igjen! jeg skal bruke det til å bygge en klinkekulebane(!!) . Slik at når kulen treffer en bryter skrus noen lys på, og når den treffer en neste bryter skrus de av. det er bare en funksjon for morroskyld! Men da skal du altså har flere brytere som styrer et og samme rele? Og det er ikke sagt hvilken bryter som trykkes først? Nei, da hjelper min tankegang ikke. Men det de andre rett ovenfor skriver stemmer. Hadde det også i noen av mine biler (Golf tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 12.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei, Jeg vil gjøre oppmerksom på at det er et yngre familiemedlem av meg som har brukt mitt brukernavn og passord i denne tråden. Selv om dette kanskje er litt OT, så kan det jo hende at man trenger det han er ute etter også i båten et sted. Grunnen til at han spør her er fordi han vet at jeg har fått svar på utallige mange spørsmål. mvh. Marius Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei. Mens vi er inne på releèr og slikt... Jeg har et spørsmål angående kobling for landstrøm og aggregat. Jeg har gått til innkjøp av nytt skip (blir vel skipet 4). Dette er en Bayliner med 110v opplegg. I min forrige båt som også var en Bayliner hadde jeg både 220v landstrøm og 220v aggregat, som leverte spenning til en 220v/110V trafo i tillegg til en 220v stikkontakt. Jeg måtte da koble om manuellt når jeg skulle benytte landstrøm eller aggregat. Jeg ønsker nå at omkoblingen skal skje automatisk, og da hadde jeg tenkt å løse dette ved å benytte 2 kontaktorer. Jeg vil beskytte generatoren på aggregatet slik at den ikke brenner opp hvis landstrøm benyttes. Jeg har tegnet opp et koblingskjema som jeg ønsker kommentarer på. Vil det fungere, og vil det være bra nok for å hindre at generatoren brenner? Beklager den dårlige tengingen, men det er gjort i MS word, og det er over 20 år siden jeg gikk i elektrikkerlæra 1-2 og 3-4 er arbeidkontakter og 22- (husker ikke motstående nr) er holdekontakter. Noen fagfolk som kan hjelpe? /Per Sitér dette innlegget /per Link to post
OT-flyktning Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei, Jeg vil gjøre oppmerksom på at det er et yngre familiemedlem av meg som har brukt mitt brukernavn og passord i denne tråden. Selv om dette kanskje er litt OT, så kan det jo hende at man trenger det han er ute etter også i båten et sted. Grunnen til at han spør her er fordi han vet at jeg har fått svar på utallige mange spørsmål. mvh. Marius :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
blankemjosa Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei. Mens vi er inne på releèr og slikt... Jeg har et spørsmål angående kobling for landstrøm og aggregat. Jeg har gått til innkjøp av nytt skip (blir vel skipet 4). Dette er en Bayliner med 110v opplegg. I min forrige båt som også var en Bayliner hadde jeg både 220v landstrøm og 220v aggregat, som leverte spenning til en 220v/110V trafo i tillegg til en 220v stikkontakt. Jeg måtte da koble om manuellt når jeg skulle benytte landstrøm eller aggregat. Jeg ønsker nå at omkoblingen skal skje automatisk, og da hadde jeg tenkt å løse dette ved å benytte 2 kontaktorer. Jeg vil beskytte generatoren på aggregatet slik at den ikke brenner opp hvis landstrøm benyttes. Jeg har tegnet opp et koblingskjema som jeg ønsker kommentarer på. Vil det fungere, og vil det være bra nok for å hindre at generatoren brenner? Hei! Koblingsskjemaet ditt ser greit ut de så lenge du stopper agregatet få du kobler til landstrøm å visa versa. Du kan jo samtidig få en oppfriskning på elektro kunnskapene dine Hjelpekontakter som slutter på 1 og 2 er NC kontakter(normaly closed) og de som slutter på 3 og 4 er NO konakter (normaly open) Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hei! Koblingsskjemaet ditt ser greit ut de så lenge du stopper agregatet få du kobler til landstrøm å visa versa. Du kan jo samtidig få en oppfriskning på elektro kunnskapene dine Hjelpekontakter som slutter på 1 og 2 er NC kontakter(normaly closed) og de som slutter på 3 og 4 er NO konakter (normaly open) Takk skal du ha. Skjønner at jeg trenger oppfriskning Ett senario: Jeg kjører på aggregat, og kobler i tillegg inn landstrøm. Vil ikke da NC kontaktene på kontaktoren som aggregatet har tiltrukket sørge for at strømmen fra landstrømmen ikke vil passere den andre kontaktoren (spolen vil ikke få spenning fordi NC er brutt)? Dvs at jeg teoretisk kan ha både landstrøm og aggregat gående så lenge jeg ikke kobler de til samtidlig? /Per Sitér dette innlegget /per Link to post
blankemjosa Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Takk skal du ha. Skjønner at jeg trenger oppfriskning Ett senario: Jeg kjører på aggregat, og kobler i tillegg inn landstrøm. Vil ikke da NC kontaktene på kontaktoren som aggregatet har tiltrukket sørge for at strømmen fra landstrømmen ikke vil passere den andre kontaktoren (spolen vil ikke få spenning fordi NC er brutt)? Dvs at jeg teoretisk kan ha både landstrøm og aggregat gående så lenge jeg ikke kobler de til samtidlig? /Per hallo igjen det stemmer det at du kan ha begge deler koblet til samtidig, men du får jo uansett ikke brukt landstrømmen før du stanser aggregatet å da vill automatisk kontaktoren for landstrøm legge inn. Men hvis det er sånn du har tenkt å bruke det kan det kanskje være en ide å bruke kontaktorer med forsinket innkobling, det går vell antagligvis bra uten å men den ene kontaktoren vill jo legge ut samtidig som den andre er på vei inne å det vill jo være hvis det går skeis denne forsinkelsen kan bare være på 1s, men da er du iallefall på den trygge siden. hvis du besøker en lokal elektrikker kan han sikkert skaffe deg slike kontaktorer Du kan bruke det samme koblingskjemat. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Jeg ønsker nå at omkoblingen skal skje automatisk, og da hadde jeg tenkt å løse dette ved å benytte 2 kontaktorer. Jeg vil beskytte generatoren på aggregatet slik at den ikke brenner opp hvis landstrøm benyttes. Dette er et opplegg vi benyttet før UPS ble handelsvare hvor den ene kilden var separat vekselretter med batterier. 230V kilde 1 var lysnett, kilde 2 var vekselretter. Dette forutsetter at du får tak i kontaktor med vekselkontakt. Om du er redd for "blunk i lyset" bør rele med forsinket innkobling benyttes. (Og siden jeg er elektronikkmann avholder jeg meg fra å sette nr. på kontaktene. ) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Compromise Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Dette er et opplegg vi benyttet før UPS ble handelsvare hvor den ene kilden var separat vekselretter med batterier. 230V kilde 1 var lysnett, kilde 2 var vekselretter. Dette forutsetter at du får tak i kontaktor med vekselkontakt. Om du er redd for "blunk i lyset" bør rele med forsinket innkobling benyttes. (Og siden jeg er elektronikkmann avholder jeg meg fra å sette nr. på kontaktene. ) Hei. Jeg har benyttet lignende kobling tidligere, men da med et rele. Jeg fikk da et problem med at relèet brant fast på en eller annen måte slik at generatoren tok kvelden når jeg koblet på landstrøm. Grunnen til at relèet brant vet jeg ikke, og i utgangspunktet holder en slik kobling. Men brent barn lukter....Jeg har ikke lyst til å gå for en slik kobling igjen fordi om en kontaktor vil være bedre enn et rele. Ved bruk av 2 kontaktorer så bør jeg være mer sikret enn ved bruk av 1. Hvis den ene henger innkoblet så vil ikke den andre koble inn. Takk for alle innspill. Jeg tror jeg går for løsningen som jeg hadde prøvd å tegne opp. /Per Sitér dette innlegget /per Link to post
glad Svart 13.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Lillebroren til Marius skriver: Takk for alle svar på spøsmålet mitt , jeg har fått svar på det jeg ville. Det var dumt av meg å bruke broren min sitt burukernavn, men jeg syntes det var litt unødvendig å lage et brukernavn bare for et spørsmål. Jeg burde ha spurt han først eller skrevet noe. Unnskyld. Valentin Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Gamal tråd, men kanskje eit litt anna spørsmål innafor det samme. Er ute etter eit rele for 12V styrestrøm, som skal slå av og på ein motor som går på 220V, og som trekker maks 1500W. Ser det er mange utgåver på nettet, men har rett og slett for lite peiling til å ta ut rett type. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-196-30&toc=19028 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.