Jump to content

Terjesen jolla, sjøegenskaper?

Kodvaag

Recommended Posts

Jeg lurer på å finne og kjøpe meg en Terjesen jolle, siden denne er i samme farger som min gamle Baltic. (og Master 820 for den saks skyld)

De båtene har jo offwhite skrog og sort stripe, og jeg minnes at Terjesenjolla også har dette.

Noen som vet hvordan Terjesenjolla oppfører seg med en 9,9 hester, i forhold til en With 10 eller en GH 10?

Da jeg var liten gutt var jo Terjesenjolla drømmebåten...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Kjøpte meg Terjesenjolle tidlig i min ungdom, med styrekonsoll og greier, alt splitter nytt! Heiv på en 8hk Suzuki, gikk helt greit, den er jo ganske flat i bunnen og egner seg bedre til sleping enn til Barnemoro i stort mere enn halvmeteren med bølger. Dengang var den liten og kjekk¨, antageligvis den raskeste jolla på markedet også. Hysterisk morsom med 15hk husker jeg, men nyrebelte burde fulgt med!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har fortsatt Terjesen jolla mi... Hvit med blå stripe,utstyrt med Yamaha P-165,styrekonsoll med sete og kontrollboks.

Går som ei kule,har slipt propellen løvtynn og skarp som et barberblad.

Egner seg best på blikkstille vann.

Bare å gi gass og baugen står rett til himmels,planer lett og er som en gocart på vannet....

Er man 2 voksne i ombord bør man ikke slakke gassen for brått....-da fosser vannet inn,og man må ta øsekaret fatt.

Mange har fått seg en god latter da jeg entret vannet med dette badekaret,men latteren forandret seg raskt til skrekk blandet fryd da dem oppdaget at den faktisk blåste opp i 25 knop på bare noen få meter....

Men over hodet ingen sjødyktig båt!!!!!

Har ikke brukt den på 3 år,er heller ikke sikkert jeg tør å ha den på vannet i gjenn :sweat:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Øyeren er vel nord for Mjøsa. Ikke så verst tur med enten master eller baltic det Kodvaag :lol:

Ulv1 sier at det er et vann ved Lillestrøm som heter Øyern...

Måtte ha tatt Chevy'en da.

Den jolla blir dyr i bensin i så fall...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Vi kjørte Terjesenjolle med en gammel og tung 20 hk Mercury som udødelige 14åringer på begynnelsen av 90 tallet. Husker jeg var mer eller mindre skrekkslagen der jeg satt som balast i baugen med hvite fingertupper som klamret seg fast til rekka. Du må for all del ikke betale noe for en slik "båt". Svart stripe kan du male på det meste... Og hva sjøegenskaper angår er de som nevnt tidligere på lik linje med et badekar og det er ikke noen overdrivelse.

Redigert av Lukas (see edit history)

Kan jo benytte anledningen til å etterlyse min gamle Terjesenjolle, den ble stjålet fra meg i 1989, den lå i havna på land om vinteren og ble borte!

Fant ut at en av de lokale heltene hadde knabba`n og lakkert den rød og solgt den! Hvis noen kan ha sett/hørt noe om denne så hadde det vært artig, er nok ikke så mange røde TerjesenJoller der ute! Hvis sjansen hadde bydd seg så kunne jeg faktisk tenkt meg å kjøpe den tilbake, var faktisk suveren som slepejolle! Rib`ene i dag sleper nok minst like godt men....... Mange hysterisk morsomme opplevelser i et lite øsekar med stor motor!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

• 2 uker senere...

Der var det en til salgs, men det var vel ikke akkurat den fargen på stripa som matcher Baltic'ens sorte stripe.

Kanskje jeg må lakke om stripa og hekken på Baltic'en?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=26597565

Redigert av Kodvaag (see edit history)

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...