Jump to content

Marinisere Iveco Eurocargo motor?

magnumlars

Recommended Posts

Brukte marinemotorar er temmelig "håplaust" å få tak i, og eg ser derfor på muligheten for å marinisere ein motor frå hjulgåande framkomstmiddel. Eg er ute etter ein 4-sylindra motor på mellom 140-170 hk.

Iveco har levert 136-170 hk utgaver av ein 4-sylindra turbodiesel på 3,9 liter i sin eurocargo serie av lette lastebilar. Kjem ein ned på 90-talet skal dette vere motorar med mekaniske dieselpumper utan elektronikk av noko slag. Dette kan vere eit godt utgangspunkt for ein ny brukt motor i skuta. I Tyskland bla, finnast det seriøse firma som selger brukte motorar med km-garanti og 6 mnd garanti, og dette til ein forholdsvis rimelig pris.

Men spørsmålet som selvfølgelig dukkar opp er mariniseringsdeler. Ein kjapp titt på Frydenbø Sabb sine sider viser at det vert levert Ivecomotorar idag på 3,9 liter

http://www.ivecomotors.com/en-uk/Product/Marine/Professional/Pages/8045M08.aspx

Riktignok utan turbo og for yrkesbruk, men kan det vere ein mulighet for at dette er samme blokk/grunnmotor?

Synspunkt på dette?

Det blir fort penger av det hvis du skal kjøpe varmeveksler, gir, pumpe osv. helt nytt. Det som kan lønne seg er og finne en delemotor med inntakt marinesering. Når det er gjort finner du en motor som kan bruke dette marineseringsutstyret. Index her på baatplassen har rede på dette. Han plukket marineseringen av en eldre ford som passet direkte over på en nyere ford FSD fra en ford transitt.

Gir har eg (HBW630) so det er i boks. Ein ok slik basismotor vil eg mest sannsynleg kunne skaffe for 15-16000,- frakt og mva inkludert. Då står eg att med varmevekslar,svinghulshus og demparplate, eksosmanifold, sjøvannspumpe og oljekkjølar pluss litt diverse. Sei at ein har eit budsjett på mariniseringsdeler på ca 25000,- då skal ein i alle fal komme godt på veg. Ein har då ein ferdig motor til 40-45000,-

Trur ein skal leite ei stund før ein finn ein 10-12 år gammal marinemotor med 140-150 hk for 50000,- til salgs i kongeriket Noreg.

Kan hende du må sjekke opp i volum på bunnpanna. Har inntrykk av at ein del mariniserte motorer har større "potter", og dermed meir olje, en samme motor til veibruk. Det er kanskje gjort med fordel for å kjøle olja? Og kanskje det sikrer smøring i slingrete sjø? Veit egentlig ikkje..... biler kjører jo i bakker.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette er mulig, men den motoren eg har no er ikkje spesielt stort oljevolum på, 4,15 liters Ford-11 liter olje. Min gamle Mercedes E300D tok 7 liter om eg ikkje huksar feil.

Det som er vel litt interresant i so tilfelle er vel vinkelen motoren vert ståande med, den vil jo alltid stå nokre grader skrått. Nokre grader vil det bli ved montering (strak aksel), og motoren vil vel strengt tatt ligge enda meir skrått under drift då båten vil sette seg litt med hekken.

• 3 uker senere...

Har en Fiat(Iveco) 8041.25 i båten. Den har 4 sylindre,turbo og er på ca 3.9 liter. Den yter 115-120 Hk ved 2700 rpm.

Den begynte sitt liv som brannpumpemotor i 1992 og startet sitt maritime liv i 2007 med bare 15 gangtimer siden den var ny.

Den er marinisert med Bowman kjølere(varmeveksler,oljekjøler,gearoljekjøler og ladeluftkjøler)og Johnson direkte drevet sjøvanspumpe.

Den har 2 dynamoer,12V til forbruk og 24V til start. Gearet er et ZF80A med slureventil og P2 utak. Eksosmanefoilen er hjemmelaget i syrefast stål. Eksosbendet er og hjemmelaget i syrefast stål. Turboen er oppgradert p.g.a kjøling av eksosmanefoil. Slangeklemmene er syrefaste. Alt er rikelig dimensjonert. Starter altid på første forsøk, om det er 15 minus eller 30 pluss. Røyk fra eksos finnes ikke. Lite vibrasjon og støy. Ingen olje eller vann lekasje. Brukte 450 liter diesel på en tur på 450 nm. Har kunn skiftet olje og filter siden den ble montert. I dag nærmer motoren seg 500 driftstimer og jeg er kjempefornøyd.

dscf0984.jpg

dscf0987.jpg

Dette er jo heilt fantastisk! Akkurat dette eg tenkjer på. No har jo du vore heldig å fått tak i ein nærast ubrukt motor, noko eg ikkje reknar med. Men ein ikkje altfor slitt motor skal gå å fa fat i til ein grei pris.

Kan du seie noko meir om kvar du skaffa mariniseringsdelene, pris etc?

Fleire bilder er og velkomne :cheers_wine:

Det er jo noen år siden så jeg har glemt hvem jeg handlet med, men jeg mener jeg kjøpte mine kjølere i Bergen eller Stavanger.Søk på Bowman så finner du nok kjølere og sjøvannspumpe. Jeg har kjølere og sjøvannspumpe som er store nok til en motor på godt over 200 Hk Dette for å ha litt å gå på om noen år når kjølerne begynner å gro igjen.Slanger og klemmer ble kjøpt hos Tess. Gear med utstyr kom fra en Volvo D6 på 370 Hk som ble byttet p.g.a feil utveksling(1,96-1). Var bare testkjørt. Fant det på Finn. P.g.a at volumet på eksosen minker når man kjøler manefoilen ble turboen justert opp slik at jeg har 1.3 kg laddetykk ved 2700 rpm. Dette ble gjort av et spesialfirma som driver med turboer. Turboen er bare isolert og ikke kjølt, men dette er vanlig i dag. Instrumenter og følere ble kjøpt hos noe som jeg tror heter KD Trading. Syrefaste rør til kjøling,eksos og til braketter kommer fra et lokalt gjenvinnings firma. Starter og dynamoer ble kjøpt ved et lokalt bilelektro firma. Ledniger til ledningsnett ble funnet i en privat garsje. Motoren ble behandlet med mange lag Owatrol før den ble lakkert med 3 lag. Ferdig montert mener jeg den kom på nesten 100000.-. Kunne nok gjort det billigere ved å dimensjonere ned og benyttet brukte marinekjølere.Men no har jeg en motor med ny marinisering som normalt vill vare i mange år. Er nok en fordel å kunne håndtere sveiseapparat,vinkelsliper og ha tilgang til dreiebenk når man starter på et slikt prosjekt.

Redigert av kirokiro (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...