Marwin Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Har en 2500w sinusinverter med 5kw spisseffekt som har slik veksler og 100amp 12v programbar lader integrert. Følger med fjernkontroll og avansert batterimonitor med 500amp shunt. Produsent er Mastervolt og den som har 10 båtpenger kan kose seg med den i sommer. Har en lignende men 1700 watt i bobilen. Har alltid 230 volt sinus ut av den, enten jeg har tilkoblet "landstrøm" eller ei. 7-8 båtpenger. Matervolt. Har funket i 10 år nå! (OG den lader batteribanken (500Ah) med opp til 25 amp ved "landstrømstilkobling".) I båten bruker jeg landstrøm kun til lading og tar 230 volt fra fastkoblet inverter. (kun små forbrukere, TV o.l.) Dermed slipper jeg brytere o.l. Har ikke VVB eller kokeplate på 230 volt (har gass). Varme fra lampeoljebrenner. Hvis jeg hadde hatt mye større båt, ville jeg ha vurdert Mastervolt-løsningen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arnie Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 (redigert) Dette var en veldig interresant tråd, da jeg driver og "rydder" litt i det elektriske systemet mitt ombord. Baatplassen er bare helt fenomenal!! Planen min er å installere en inverter samt en liten dieselgenerator. Landstrøm har jeg fra før av. Jeg hadde først tenkt og ha alt separat ettersom inverteren kun var tiltenkt laptopen og generatoren bare skulle brukes til å lade batterier. Men da jeg fikk se den kjekke treveisbryteren til Nimba kan det hende det blir litt forandringer i planene... Det er derimot en ting jeg lurer litt på: 230V krever Gruppe-L sertifikat. Hva må til for å få et slikt sertifikat? Redigert 10.Januar.2012 av Arnie (see edit history) Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
eysteind Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 2 år skulegang + 2,5 år som lærling Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 13.Januar.2012 Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 Lurt med automatikk, relee, men kan bli litt kluss, ettersom relleet switcher mellom 2 ufasede 230v kilder meget raskt, og dette kan enekelte følsomme forbruker ta skade av, (dvs at sinuskurvene kan krashe i systemet i ytterste konsekvens) Jeg ville heller brukt en manuell vender i min båt, mere kontroll, og slipper enda et relee. Jeg skal legge inn på denne tråden når jeg får tis tegning av hvordan jeg har lagt det opp. Angående godkjenning, så tar fleste elfirmaer på seg og gå over eloplegget i båten og gi samsvarserklæring på anlegget når det hele er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Jeg har et relativt omfattende 230 volts anlegg i båten, forsynt enten fra landstrøm eller generator. Skal montere inn en 2 kW inverter med fjernkontroll nå. Denne skal primært forsyne stikkontaktene og tenkes brukt under fart der det er behov for PC-lading eller liknende uten at det tilsier behov for å starte 7,5kW generator. Har nå planlagt dette opplegget i detalj og går kun og venter på at inverteren skal komme. For å få dette best mulig plukker jeg ut kursen stikkene går over, lar eksisterende inngående 230V fra fordelingsskinne til den aktuelle kurssikringsautomaten for stikkene gå inn på inverterens nettprioriteringsinngang og uttaket fra inverter tilbake til sikringsautomaten for denne kursen og ut i anlegget som før. Så lenge hovednettet er forsynt fra generator eller landstrøm vil den innebygde nettprioriteringen slippe denne rett gjennom inverteren og ut til stikkene som før. Faller hovednett ut kan inverteren aktiveres ved en touch på fjernkontrollpanelet og forsyner stikkursen med 230V tilskrekkelig til vannkoker, støvsuger eller løst utstyr. Legges hovednett inn igjen, enten fra landstrøm eller ved start av generator koples inverter automatisk ut igjen. Denne installasjonen fordrer et ryddig og godt fordelt 230V nett fra før, og gjør at jeg unngår nettopp disse problemstillingene ved å få storforbrukere som varmtvannsbereder, ismaskin, kjøleskapene (som automatisk søker etter 230V om det finnes til fordel for 12v), batterilader, stek/ovn osv. over inverter med mulighet for overbelastning som resultat om man ikke går og slår ut enkelte av disse manuelt. Tenker dette bør bli meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Fins det veksler i mellom landstrøm og inverter av enkel type ? Hva med denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40136070&searchQuery=inverter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.